handdator

Visa fullständig version : Deff, ekvation & energibehov


xen0
2013-04-02, 19:02
Tjena, tänkte börja deffa nu och använder mig utav sidan matkalkyl för att räkna ut mitt energibehov. Men vilken ekvation/sida är bäst/bättre?

Jag tänkte bara fråga er för att vara säker redan vid start.
Och jag har redan läst den grymma guiden här på forumet men lite extra hjälp behövs.

Ålder: 18
Längd: 168,5 cm
Vikt: 69 kg

Mitt BMR skiljer sig när jag räknar ut med MD Mifflin and ST St Jeor och Harris-Benedict-ekvationen
MD Mifflin säger 1659 och Harris 1737.
Jag har inte så mycket fett på kroppen så vill gå ner 0.3-0.5kg i veckan.

Jag tränar exakt 5 gånger i veckan, vilar 2 och under dagarna sitter jag mycket hemma faktiskt, kan hända att jag går ut och joggar under vilodagarna eller när jag inte kan träna på en träningsdag, kanske börjar jobba snart också. Låter aktivitetsnivån 1.5 rimligt?

Jag vet hur jag ska fördela mina makros, först vill jag vara säker på mitt totala energiintag för att minska 0.5kg i veckan. Jag ska köra utan kreatin.

Tacksam för hjälp!

vicarious
2013-04-02, 19:12
1.5 låter rimligt. Alla uträkningar är ändå bara ungefärliga och bör endast användas som en fingervisning. Lägg dig på ett fixerat intag, väg dig varje dag, ta kort och kolla hur det går veckovis. Därefter får du utvärdera om det går för snabbt, långsamt eller i lagom takt.

Om du är orolig över muskelförlust är det ju bättre att börja för högt (kalorimässigt) och dra av energi allt eftersom.

xen0
2013-04-02, 19:18
1.5 låter rimligt. Alla uträkningar är ändå bara ungefärliga och bör endast användas som en fingervisning. Lägg dig på ett fixerat intag, väg dig varje dag, ta kort och kolla hur det går veckovis. Därefter får du utvärdera om det går för snabbt, långsamt eller i lagom takt.

Om du är orolig över muskelförlust är det ju bättre att börja för högt (kalorimässigt) och dra av energi allt eftersom.

Tack för ditt svar, vi säger då att jag ska ligga på 2000 kcal om dagen, ska det va samma på träningsdagar och vilodagar? Det finns vissa som räknar ut sitt BMR bara och adderar antal förbrända kalorier om det är cardio eller ett träningspass, eller har jag förstått det fel?