handdator

Visa fullständig version : Lyftarskor - ha eller inte ha?


Fetbulle
2013-04-02, 15:35
Fick nyss ett mail från en sida där jag köper skor med en dögrym rabattkod som nästintill halverar priset på ett par Power Perfect II och jag undrar bara - är det värt att slå till på de?

Som ni kanske ser i min signatur är jag stor, på bredden (alltså inte muskler) och min rörlighet är inte precis på topp. I knäböj kommer jag parallellt när jag kör, ibland några centimeter längre ner. Som jag förstår det är ett par lyftarskor endast till för knäböjen? Betyder det att jag måste ha två par skor och endast ha på mig lyftarskorna till knäböjen eller kan man ha de som allroundskor utan att de påverkar de andra övningarna? Kör just nu enligt stronglift5x5 men tänkte byta till ett mer volyminriktat schema om kanske 4-5 månader.

Finns det bättre skor? Kör just nu med löparskor. Dessutom märkt att mitt marklyft blir mycket bättre (formen) när jag kör utan skor men jag blev tillsagd redan efter två set att man inte fick det så undrar om det finns skor som funkar till både och?

Vet att det finns många trådar på samma ämne, till och med flera om exakt samma skor, men det känns inte som att man får ett tydligt svar. :(

Kanske dessutom är lite tidigt att köpa skor eller? Tränat i 3 månader om någon vecka.

z_bumbi
2013-04-02, 15:46
Vill du ha det till både böj och mark så kolla efter ett par skor med platt sula.

Loke
2013-04-02, 15:56
Jag och många andra kör med conversekopior. Sulan är tillräckligt platt och tunn för att duga åt både mark och böj. Kostar väl typ 200. Det finns tunna sandaler typ som man kan ha vid marklyft också om man känner stort behov av att vara optimal, kan nog köpas för en dryg hundring ungefär.

Wibba
2013-04-02, 15:57
Knäböj och bänk med skor, marklyft utan - resten valfritt. Jag tycker det låter värt

andeem
2013-04-02, 15:59
Power Perfect II är i vilket fall som helst mycket trevliga. Stooor skillnad mot att böja i löparskor. Man kan komplettera med ett par Conversekopior för marklyftet om man nu inte får/vill köra i strumplästen.

Om det är för tidigt eller inte vet bara du själv. Men skornas livslängd är förmodligen närmast oändlig om du använder dem som avsett.

Fetbulle
2013-04-02, 16:10
Blir nog att köpa och försöka ta av mig skorna när ingen ser på och kör marklyft. Är ändå bara 1/2 gånger i veckan jag kör marklyft, och dessutom bara ett arbetsset. Får komplettera med trevligare strumpor i beställningen.

Tack för snabba svar!

Fishtank
2013-04-02, 16:11
Vill du ha det till både böj och mark så kolla efter ett par skor med platt sula.

Fast det här är väl ganska individuellt.
Vi är ju ett par på forumet som trivs bättre med OL skor i marken nu.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Åsberg
2013-04-02, 16:12
Jag använder både lyftarskor för böj och marklyft. Om det är ett bra pris så kan det ju vara värt att slå till! Går säkert att kränga iväg för åtminstone samma pris om det inte skulle vara din grej.

z_bumbi
2013-04-02, 16:16
Fast det här är väl ganska individuellt.
Vi är ju ett par på forumet som trivs bättre med OL skor i marken nu.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ett par är inte direkt många och hur många av er har faktiskt kört mark med platta skor i något år?

Åsberg
2013-04-02, 16:19
Ett par är inte direkt många och hur många av er har faktiskt kört mark med platta skor i något år?

Ja men man behöver ju inte avfärda det iaf. Jag körde med platta skor i flera år och ryggen ville gärna vara böjd. Kanske var ett teknikfel men när jag provade i lyftarskorna fanns inte problemet längre.

Fishtank
2013-04-02, 16:23
Ett par är inte direkt många och hur många av er har faktiskt kört mark med platta skor i något år?

Nu har jag inte direkt haft någon omröstning men vi är nog ett par stycken som får bättre vinklar med OL skor.
Har markat ungefär ett år utan skor/med platta skor.

Som åsberg säger så blir det direkt bättre för vissa med OL skor.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

z_bumbi
2013-04-02, 16:25
Ja men man behöver ju inte avfärda det iaf. Jag körde med platta skor i flera år och ryggen ville gärna vara böjd. Kanske var ett teknikfel men när jag provade i lyftarskorna fanns inte problemet längre.

Nej märker man att det funkar så är det ju bara att köra så men som första inköp av träningskor så ser jag större nytta med ett par platta skor för det stora flertalet.

hestJaevel
2013-04-02, 16:34
Mitt förra gym hade en regel om att all träning skulle ske i skor. Det struntade jag högaktningsfullt i och körde mark utan skor ändå. Det värsta som händer är troligen att man får en tillsägelse, sen får man marka i filt-tofflor så är allt fint!

Jona
2013-04-02, 16:51
Jag kör alla lyft i lyftarskor. Fungerar utmärkt och har inga planer på att ändra. Mina lyftarskor är högt älskade!

deathbysexy
2013-04-02, 17:08
vilken sko är egentligen "bäst" mellan power perfect II och ironworks 3?

Fishtank
2013-04-02, 17:36
vilken sko är egentligen "bäst" mellan power perfect II och ironworks 3?

Den som passar dig bäst.
Romaleos och adipower finns också som alternativ.

Määng
2013-04-02, 18:00
Tvekade i över ett år innan jag köpte mina adipower men jag är sjukt nöjd att jag köpte dem tillslut. Använder dem i alla lyft förutom marklyft. De är även ganska snygga i rött. :)

Johan O
2013-04-02, 18:47
Ägt ett par power perfect II en vecka nu. Ett av dom bästa träningsrelaterade köpen i mitt liv... Underbara att lyfta i.

Picap
2013-04-02, 19:25
Ägt ett par power perfect II en vecka nu. Ett av dom bästa träningsrelaterade köpen i mitt liv... Underbara att lyfta i.

Samma här. Efter mycket om och men köpte jag också ett par power perfect, efter att ha sneglat i nästan ett år. Sinnessjukt skönt o köra Knäböj. Sedan är det bara och ta av dem vid behov o kör i strumpor.

lillgrabben1
2013-04-03, 11:04
Kör ett par fakeconverse från maxi för 99 kronor till böjen och marken och funkar finfint

ceejay
2013-04-03, 11:09
vad menar du med finfint?

vicarious
2013-04-03, 11:11
Jag kör både böj och mark i strumplästen men funderar på att köpa ett par skor med klack. Jag har inga problem att komma djupt i knäböjen. Är det onödigt med lyftarskor då eller vad tror ni? De kostar ju ändå runt 1-1.5k.

ceejay
2013-04-03, 11:12
Det viktigaste är att sulan är stabil och hård, det är den största skillnaden mellan vanliga skor/strumplästen och lyftarskor. Det borde finnas skor med lite lägre klack vicarious.
På rogue fitness har de en sko med 0,5 inch sula, det vanligaste är 0,75-1 inch.
De heter Rogue Weightlifting Shoes - 1/2" Heel

j0akim
2013-04-03, 11:58
Power perfect II är riktigt grymma, riktigt stabil och "kladdig" sula. Lagom klack, jag har inga problem med att gå ner djupt utan dessa skor, men det känns som att de gör underverk för stabilitet i övningar. Jag använder mina till alla övningar...

arthax
2013-04-03, 12:07
Power perfect II är riktigt grymma, riktigt stabil och "kladdig" sula.

Det där lät intressant! På gymmet ligger det ingen matta under bänkpressen, så när jag bänkar glider fötterna iväg :( Kanske PP2 skulle råda bot på även detta?

tho123
2013-04-03, 12:12
http://images.nike.com/is/image/DotCom/NIKE_PDP_THN/Nike-Free-30-Mens-Running-Shoe-580393_001_C.png&wid=1718&hei=1145&fmt=jpg

Inga lyftarskor men kör dessa, hade converse innan men känner ingen skillnad när jag lyfter samt att dem känns lika platta! Snygga dessutom

tobake75
2013-04-03, 13:02
Inga lyftarskor men kör dessa, hade converse innan men känner ingen skillnad när jag lyfter samt att dem känns lika platta! Snygga dessutom

Nike Free må vara sköna, har själv ett par 3.0, men de är kanske en av den sämsta skon att benböja i. Du får absolut ingen stöd från den skon. Har man en gång böjt eller tränat olympiska lyft i riktiga skor finns ingen återvändo. Det är faktiskt stor skillnad.

dmoller
2013-04-03, 13:12
se till att du vänjer in dig vid den nya rörelsen ett par pass. Lärde mig detta den hårda vägen och nu har jag inte kunnat böja/marka på 4 månader :)

Mart|n
2013-04-03, 13:17
Jag har böjt i ett par lyftarskor i flera år och nu har jag bytat till platta brottarskor. Känner att jag får mer kraft och bättre teknik med platta skor.

ceejay
2013-04-03, 13:21
Jag har böjt i ett par lyftarskor i flera år och nu har jag bytat till platta brottarskor. Känner att jag får mer kraft och bättre teknik med platta skor.

Jag tror att det till stor del beror på vilken stil man har på böjen. Det heter ju inte lyftarskor(med hänvisning till tyngdlyftning) utan orsak. Man vill helt enkelt böja mer upprätt för att få en fördel i OL. Då gäller det alltid smal stance(relativt) med hög stångplacering.

Fast det jag skrev nu är ju lite obvious.

z_bumbi
2013-04-03, 13:22
se till att du vänjer in dig vid den nya rörelsen ett par pass. Lärde mig detta den hårda vägen och nu har jag inte kunnat böja/marka på 4 månader :)

En viktig aspekt.