handdator

Visa fullständig version : Tryck i musklerna och salt?


asdfasdfas
2013-04-02, 13:53
Läste någonstans för ett tag sen att man skulle käka extra salt (kaliumsalt tex Seltin) för driva in mer vätska i musklerna och på det sättet då mer tryck i dom. Men min fråga är då hur mycket extra salt om dagen ska man ta? Och när under dagen helst?

telta
2013-04-02, 14:11
överdosera inte salt. Kör på Kreatin monohydrat istället :)

Doggeh
2013-04-02, 14:15
Låter inte särskilt hälsosamt att ta extra salt för bättre tryck. Kan dock ha fel. Jag skulle rekommendera, precis som telta sa, kreatin. Sen kan du ju experimentera med kolhydrater för att få bättre "tryck".

gratefuldead
2013-04-02, 14:26
Ja salt binder ju vätska, men vetefan om det gjorts några studier på hur och när man ska ta det i sådana fall. Men du kan ju pröva dig fram.

asdfasdfas
2013-04-02, 14:35
överdosera inte salt. Kör på Kreatin monohydrat istället :)

Kreatin monohydrat kan jag inte påstå att jag får bättre tryck av utan bara pluffsig :/ Läste på något forum om vissa som tog extra kaliumsalt (inga stora mängder) men hittar inte forumet och står även här: http://www.body.se/artiklar/kost/20050930/body-magazine-tittar-pa-salt

Tolkia
2013-04-02, 14:41
Har du inte kaliumbrist skall du inte laborera med kalium; det är inte nyttigt att överdosera. Och HAR du kaliumbrist skall du hantera det med hjälp av sjukvården.

Sedan kan det inte nog poängteras att för att trixande med salt och vätska skall ha någon större effekt på hur man ser ut bör man vara i mycket bra form. Det är vanligt att folk frågar om hur de skall få bort sina "vätskeansamlingar" när det i själva verket är underhudsfett.

z_bumbi
2013-04-02, 14:44
Det är en tillfällig grej för tävling, kör du varje dag så utsöndrar kroppen överskottet och det blir som vanligt. Mängden har jag däremot inte brytt mig om att lära mig då det är ganska vanskligt att laborera med saltet när någon är nerdeffad och torr.

För styrkesporter så är det lättare men jag har inte sett något om att man tjänar på att köra kaliumsalt i förhållande till natriumsalt utan där brukar man bara ösa på med salt. Undantaget är självklart de som pressat sig ner i en viktklass genom att också där göra en bantning och vätsketömning.

AronP
2013-04-03, 07:55
Att ha i lite salt (svårt att uppskatta mängd men typ så 0.7l vatten smakar svagt saltat) i shaken innan passet brukar öka trycket under passet.