handdator

Visa fullständig version : Ytliga ryggmuskulaturen


ReXi
2013-04-01, 16:44
Hej!

Jag har ett problem.
Det är så att jag inte får kontakt i latsen av latsdrag.


Liksom det röd markerade är vart jag får kontakt i, det svider verkligen i det området.
Det gröna får jag kontakt i vid kabelrodd.
Det gula, kan man ens få kontakt i det av latsdrag? :smash:

Vad är det för fel jag gör? Jag kanske gör rätt,det kanske ska kännas vid det rödmarkerade?

Jag kör exakt som denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=6gZzgC4IOw8

Jag brukar köra sex set latsdrag. Tre riktigt strikta å excentriska. Samt tre mindre excentriska. Ca 10 rep.

Tacksam för alla svar!

Silencer
2013-04-01, 16:51
prova följande: håll ett bredd grepp med överhandsfattning. Brösta upp dig ordentligt under hela övningen.Se sedan till att krama ned vikten med armbågarna bakom/vid sidan av kroppen hela typen. Nyp till och krrama åt ordentligt i botten med en liten paus. Om armbågarna vill åka framåt är det för tungt. Fokusera på att verkligen spänna musklerna och krama tyngden nedåt mot golvet med ryggmusklerna.

Beroende på din rörlighet och anatomi kan du även prova köra bakom nacken.

ReXi
2013-04-02, 16:41
prova följande: håll ett bredd grepp med överhandsfattning. Brösta upp dig ordentligt under hela övningen.Se sedan till att krama ned vikten med armbågarna bakom/vid sidan av kroppen hela typen. Nyp till och krrama åt ordentligt i botten med en liten paus. Om armbågarna vill åka framåt är det för tungt. Fokusera på att verkligen spänna musklerna och krama tyngden nedåt mot golvet med ryggmusklerna.

Beroende på din rörlighet och anatomi kan du även prova köra bakom nacken.

Körde så idag, hjälpte inte...
Ska nog besöka ngn PT..

pezrulezhaakon
2013-04-02, 17:07
ReXi

Har du möjlighet att filma utförandet? Helst både bakifrån och från sidan.

Det är ändå inge säkert att du kommer känna något i de gulmarkerade områdena. Det finns inte så mycket muskelspolar i det området.

ReXi
2013-04-16, 17:28
Pez, kan inte filma mitt utförande pga att latsdrags maskinen ligger i ett hörn. Sidan är det enda jag kan filma. Ska se om jag kan ta mig till ett annat gym å filma.

Hur som helst, jag gick till en Lic PT. Han visade mig flera övningar (hantel, t-bar, kabel och stångrodd, samt så visade han mig pullover) för ryggen han tyckte jag hade bra teknik, speciellt i latsdraget. Han var förvånad över varför jag inte känner något i latsen.

Jag blir galen! :(

PureWhey
2013-04-16, 17:29
Jag får grym kontakt med supinerat grepp!

Jompi
2013-04-16, 17:31
Hur länge har du tränat? Jag tycker inte att det var helt givet att få kontakt med latsen i början, det är säkert olika för alla men jag tror att det kommer ju mer du tränar lats !

ReXi
2013-04-16, 18:03
Hur länge har du tränat? Jag tycker inte att det var helt givet att få kontakt med latsen i början, det är säkert olika för alla men jag tror att det kommer ju mer du tränar lats !

I drygt ett och ett halvt år...

pezrulezhaakon
2013-04-16, 22:46
ReXi

Jag är fortfarande skeptisk till att du har optimal teknik i latsdrag, oavsett var PTn sagt. Skulle ju helst instruera det irl.

alden
2013-04-16, 22:56
Hur länge har du tränat? Jag tycker inte att det var helt givet att få kontakt med latsen i början, det är säkert olika för alla men jag tror att det kommer ju mer du tränar lats !

Samma här, detr väldigt svårt att få "kontakt" med ryggen. Så länge tekniken är rätt, du blir starkare och det inte känns i fel muskler (t.ex. biceps) så borde du inte oroa dig. Du kommer att växa ändå, så mycket fel kan man inte dra att latsen inte kopplas in alls.

Sen tror jag du missförstått vad "excentrisk" är. Varje repetition har 2 faser, en koncentrisk och en excentrisk. Koncentrisk är när muskeln drar ihop sig (i latsdrag är det när du drar ner stången) och excentrisk är när muskeln sträcker ut sig (släpper upp stången). Detta kommer ifrån engelskans "contract/contraction" och "extend/exentsion".
Excentrisk träning är när man lastar på mer vikt än vad man klarar och bara kör den excentriska fasen, oftast väldigt långsamt.

ReXi
2013-04-21, 17:28
ReXi

Jag är fortfarande skeptisk till att du har optimal teknik i latsdrag, oavsett var PTn sagt. Skulle ju helst instruera det irl.

Har du någon video du gjort, som man kan se på?

Btw, skickade ett pm till dig.

straand94
2013-04-21, 18:47
T-bar ger ju fruktansvärd kontakt där, samma sak med stångrodd.

ReXi
2013-04-21, 20:35
T-bar ger ju fruktansvärd kontakt där, samma sak med stångrodd.

Vilken färgad markering?

dannnee
2013-04-21, 20:43
V-grepp. Dra armbågarna rakt ner, stanna en sekund längst ner, sakta uppåt. Ger alltid grym kontakt för mig =)