handdator

Visa fullständig version : Ja till olja, nej till godis?


Simel
2013-04-01, 13:37
Hur kommer det sig att när någon frågar om hur man bygger muskelmassa, så brukar svaren bli: hamna på kcal-överskott.

Noob1 säger: men jag har svårt att äta


Koloit: Enkelt. Svep en deciliter olja/häll det i maten/vadsomhelst.


Men när någon bulkar och rättfärdigar godis/chips eller liknande för att hamna på överskott så sågas denna. Varför?


(Vet att det finns någon liknande tråd för länge sedan folk hånade, men detta är en uppriktig fråga)

Lychgate
2013-04-01, 13:42
För att många använder Bulka som ursäkt för att ohämmat vräka i sig skit istället för att i syfte att fylla ut kcal häldre äta en bit godis. Handlar om mängd.

z_bumbi
2013-04-01, 13:50
Det är ingen större skillnad på varianterna om man har ett kaloribehov som motiverar det.
*Att dricka matolja kan ge magproblem men att slå lite extra i eller på maten funkar antagligen för de flesta.
*Chips innehåller väldigt mycket salt så det är en anledning att undvika det större mängder.
*Godis kan innehålla mycket fruktos och salt men man måste komma upp i stora mängder innan det bör bli ett problem.
Att peta i sig några kalorier extra per dag funkar med någon av varianterna funkar med andra ord utan större problem.

Däremot finns det en syn på vissa livsmedel att de skulle vara dåliga eller skräp men det beror självklart på sammanhanget om så är fallet. En del har också svårt att inse att andra kan äta i moderation och relaterat därför sina mattips bara till hur de själva reagerar på vissa livsmedel eller hur de gör/har gjort i vissa situationer.

Blindguard1
2013-04-01, 13:54
Gainer är väl något som hjälper en del? Även vätska brukar jag köra med, dricker redan så jävla mycket mjölk så händer att jag måste ta cola eller något för att få mitt behov då vätska knappt mättar. Händer ibland att jag köper en påse kinapuffar för att komma upp i mitt behov, en sån påse är runt 1000kcal och går snabbt att trycka i sig, spelar inte så stor roll hur du gör för att nå upp till ditt behov, försök bara ha en fin fördelning mellan macros ju, 2g protein/kg, fyll på resten med 70-80% kolhydrater och 20-30% fett. Godis är nästan bara kolhydrater när oljan är fett ju.

Simel
2013-04-01, 13:59
Gainer är ett annat exempel jag tänkte ta. Det är ju i princip vassleprotein+socker (malto). Hur kommer det sig att "alla" haussar detta i jämförelse med hur många det är som skulle säga att det var OK att sluka socker så länge man ätit tillräckligt med protein?


Den tidigare tråden jag syftade på skrev något om att "kaloribalans=mindre muskler, men samma kost + godis = överskott=mer muskler" och det var en del som skämtade med honom. Varför? Alla rekommenderar ju överskott för att bygga muskler, och som alla varit inne på här så har man råd med "skräp" ifall resten av ens kost är bra.


Så bygger man mer ifall man t.ex. äter tillräckligt med protein osv men sedan tar godis för att hamna på +500kcal i jämförelse med att skippa godisen och ligga på balans istället? Om man inte bygger bättre, varför? Med tanke på att alla säger att man bör ligga på överskott & att man kan ha råd med "skräp" om man i övrigt äter bra.

Bryggan
2013-04-01, 13:59
Olja? Mjölk ska det vara i stora kvantiteter!

Fishtank
2013-04-01, 14:03
Du får skilja på socker och socker här.
Sen ser jag hellre att man får i sig mer kolhydrater än fett, om man då väljer godis med eftertanke får man en bra fördelning fruktos/glukos.
Vi har en stor tråd om godis någonstans, ger dig mer kött på benen för att bilda dig en egen uppfattning.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Wzup2u
2013-04-01, 17:12
gainer och plussa fetter e kanon och funkar..
sen kan man lära sig äta med... som de flesta har svårt med.
mkt sitter i psyket hur mycket man pallar äta...

jag trycker i mig mycket fett, och mkt mindre av socker hellre stevia och aspartam.
mkt olja, smör,grädde, avokado & nötter och mjölk m.m mår jag bra av och hjälper till att få rejält överskott om amn äter mycket mat med vill säga.

tossefar
2013-04-01, 17:25
Socker har andra hälsonackdelar. Olja är till exempel betydligt mer skonsamt för tänderna.

Sheogorath
2013-04-01, 18:10
Gainer är ett annat exempel jag tänkte ta. Det är ju i princip vassleprotein+socker (malto). Hur kommer det sig att "alla" haussar detta i jämförelse med hur många det är som skulle säga att det var OK att sluka socker så länge man ätit tillräckligt med protein?


Den tidigare tråden jag syftade på skrev något om att "kaloribalans=mindre muskler, men samma kost + godis = överskott=mer muskler" och det var en del som skämtade med honom. Varför? Alla rekommenderar ju överskott för att bygga muskler, och som alla varit inne på här så har man råd med "skräp" ifall resten av ens kost är bra.


Så bygger man mer ifall man t.ex. äter tillräckligt med protein osv men sedan tar godis för att hamna på +500kcal i jämförelse med att skippa godisen och ligga på balans istället? Om man inte bygger bättre, varför? Med tanke på att alla säger att man bör ligga på överskott & att man kan ha råd med "skräp" om man i övrigt äter bra.

Socker = sackaros
"Malto" = maltodextrin

Att något är en sockerart (t.ex. druvsocker) betyder inte att det är "socker". Säger man "socker" utan att ange annat skall det rimligen avse sackaros. Att säga socker = malto är fel ur flera hänseenden.

Med det sagt är godis inte dåligt i alla lägen. Det handlar dels om mängd, dels om till vem och dels om timing.

Endorah
2013-04-01, 19:15
Why not both?
Kör på en godispåse när glykogendepåerna i levern är tomma, och fett tillsammans med en måltid i form av t.ex. dressing.

Wzup2u
2013-04-01, 20:13
Why not both?
Kör på en godispåse när glykogendepåerna i levern är tomma, och fett tillsammans med en måltid i form av t.ex. dressing.

eller gör dextrosbollar.....fett från smör och dextropulver ist f socker, och rulla i cocos.

Linjedomarn
2013-04-01, 22:30
Bättre för tänderna och personligen så skulle jag inte må bra utav att sätta i mig 900 kalorier godis bara sådär. (Har under perioder druckit rätt mycket olja).

vicarious
2013-04-01, 23:23
Men när någon bulkar och rättfärdigar godis/chips eller liknande för att hamna på överskott så sågas denna. Varför?


Så har inte jag uppfattat det. De flesta som säger "svep en deciliter olja" eller dylikt gör det nog eftersom fett är energitätare. 1g fett = 9 kcal. 1g kolhydrat = 4kcal.

Sen har väl godis fått en "onyttig"-stämpel av allmänheten medan typ olivolja anses som nyttigt.

svag74
2013-04-03, 10:36
eller gör dextrosbollar.....fett från smör och dextropulver ist f socker, och rulla i cocos.

Det där låter ju sjukt äckligt *spy*
Du måste ha glömt kakao och kaffe och lite annat där så det blir chokladbollar?

Sniggel
2013-04-03, 18:10
Där är ju självklart även många som inte äter en tillstymmelse till "onyttigheter" som tror de blir feta av att äta en påse chips till helgen.
Jag har iaf stött på fler som är rädda för att "äta balanserat" (inkl snabbmat och godis ibland) på bulk än folk som använder bulken som ursäkt för att äta massa skräp.
Ofta använder den förstnämnda gruppen individer "massa skräp" som definitionen för "jag åt 1 pizza i förra veckan". Dvs vad en helt genomsnittslig person företar sig på kaloribalans. Detta är "för mycket" för dessa individer när de bulkar. Go figure! :p

Wzup2u
2013-04-03, 18:26
Det där låter ju sjukt äckligt *spy*
Du måste ha glömt kakao och kaffe och lite annat där så det blir chokladbollar?

lol jo men självklart kör på kakao eller proteinpulv aka chokladsmak i med såklart.. haha