handdator

Visa fullständig version : Gymbälte på jobb?


johan10
2013-04-01, 12:48
Tjena! Jag jobbar i butik och före öppning och efter stängning är det en hel del lyft som ska göras (lådor etc). Kan man dra på sig ett gymbälte med syftet att minska påfrestningen som alla dessa lyft innebär? Eller tänker jag helt fel?

Har ett sånt här bälte btw.

Fishtank
2013-04-01, 13:01
Nej det är inte bra att ha på sig bälte hela dagen.
Ser inte varför du skulle behöva bälte för att lyfta lådor heller, de väger väl inte direkt 200 kilo?
Lyft med korrekt teknik så ska du se att det går bra utan.

Att ha ett bälte så lätt spänt så det är bekvämt att jobba i samtidigt som du kan få stöd av det från buktrycket låter ganska omständigt också.
Har du det spänt så kommer blodtrycket höjas.

Lychgate
2013-04-01, 13:03
Lär dig korrekt lyftteknik och använd bältet på gymmet ifall du tränar väldigt tungt och det är buktrycket som håller tillbaka dig. Isåfall ska du även fokusera på att träna upp buktrycket tills du inte behöver bältet.

Är lyften så tunga inom vanligt butiksverksamhet är det en fråga om dålig arbetsmiljö som du bör ta upp med den som är ansvarig för detta.

Fordon
2013-04-01, 13:12
Samtidigt, runtom i världen, är det folk som drar på sig kroniska ryggskador pga för tunga lyft i jobbet.

johan10
2013-04-01, 13:33
Fishtank: Jag ska inte ha på mig det hela dagen. Det handlar om en timme eller två på morgon eller kväll.

Sen väger lådorna kanske inte 200 kg. Dock är det många som ska lyftas och det ska gärna gå fort, vilket gör att min lyftteknik inte alltid är helt hundra.

Lychgate: Okej, ska tänka på!

För att sammanfatta: jag är medveten om att det absolut viktigaste är att lyfta rätt, och där slarvar jag ibland. Det ska jag rätta till! Och det verkar som att de flesta verkar tycka att bältet inte var någon bra idé.

Fishtank
2013-04-01, 13:34
Samtidigt, runtom i världen, är det folk som drar på sig kroniska ryggskador pga för tunga lyft i jobbet.

Om du verkligen tänker efter så vet du hur folk ofta lyfter när de jobbar.
Perfekt form på gymmet men grislyft på jobbtid.

Bra val Johan. Bättre att öva upp tekniken för att lyfta lådorna, tänk på hur du lastar av och på stången i böj.
Tar inte lång tid med perfekt form efter ett tag.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Loke
2013-04-01, 14:42
Så länge man förstår hur ett bälte fungerar så tycker jag der låter ok. Du kan lyfta mer med bältet, och är det en viktig faktor i ditt jobb så ser jag inget problem. Dåligt är det därmot om man drar på sig en skada på jobbet och tror att bälte löser det. Sen får du väl utvärdra hur praktiskt det är, bälte är ju lite ivägen också.

Danne2k
2013-04-01, 15:18
Kan säkert avlasta lite beroende på hur du lyfter. Såg en gång en gubbe som jobbade på någon slags återvinningsstation som hade något slags bälte på sig. Lite kul, enda gången jag sett det.

tokborn
2013-04-01, 15:22
Jag hade bälte några få gånger när jag hade ont i ryggmuskler (inte av lyft, utan från min idrott). Jag jobbade i butik, säkert i liknande sits som dig. Det var kanon för min rygg då.

Alfers
2013-04-01, 16:21
Sök på back support på ebay eller liknande, finns billiga grejer, nog bättre än ett lyftarbälte om man ska ha på det någon timme.

Nils.R
2013-04-01, 18:04
Dock är det många som ska lyftas och det ska gärna gå fort, vilket gör att min lyftteknik inte alltid är helt hundra.




Sluta stressa, gör det i det tempo du kan göra det utan skaderisk, inte svårare än så.

Johanss0n
2013-04-01, 18:06
Sök på back support på ebay eller liknande, finns billiga grejer, nog bättre än ett lyftarbälte om man ska ha på det någon timme.
Kör bara kör.

Jukka Sejlite
2013-04-07, 18:19
Sopgubbarna använder alltid bälte.
Problem?