handdator

Visa fullständig version : Överskott en dag i veckan, underskott sex daga


Tisu
2013-04-01, 09:49
Hej!

Håller på att deffa ner mig nu. Det går bra, ner i fettvikt samt ökad styrka i träningen. Kör ca 2000 kcal vilodag (4 st) samt 2600 kcal träningsdag (3 st).

Äter enligt periodisk fasta och tränar vanligen på fastande (BCAA) mage, och efter träningen trycker jag i mig ca 1500 kcal varav 200 - 300 g kolhydrater. Och det har som sagt fungerat ypperligt för mig.

Jag har dock "extremt" underutvecklade ben, och på mina 196 cm ser jag ut som en stork... Ligger ca 80 kg under på frontböj jämfört med marklyft.

Så till frågan då (jag har varit inne på detta under tidigare poster), hur blir det om jag fortsätter med ovanstående upplägg, men äter närmare 4000 kcal på de dagarna jag tränar ben, dvs ett överskott på ca 500 kcal. Det jag hört här som ett argument mot detta är att det inte räcker med endast en dags överätning. Men någon skillnad måste det väl göra?

Hoppas ni förstår frågeställningen, annars får jag försöka förklara tydligare.

strango
2013-04-01, 10:16
Hej!

Håller på att deffa ner mig nu. Det går bra, ner i fettvikt samt ökad styrka i träningen. Kör ca 2000 kcal vilodag (4 st) samt 2600 kcal träningsdag (3 st).

Äter enligt periodisk fasta och tränar vanligen på fastande (BCAA) mage, och efter träningen trycker jag i mig ca 1500 kcal varav 200 - 300 g kolhydrater. Och det har som sagt fungerat ypperligt för mig.

Jag har dock "extremt" underutvecklade ben, och på mina 196 cm ser jag ut som en stork... Ligger ca 80 kg under på frontböj jämfört med marklyft.

Så till frågan då (jag har varit inne på detta under tidigare poster), hur blir det om jag fortsätter med ovanstående upplägg, men äter närmare 4000 kcal på de dagarna jag tränar ben, dvs ett överskott på ca 500 kcal. Det jag hört här som ett argument mot detta är att det inte räcker med endast en dags överätning. Men någon skillnad måste det väl göra?

Hoppas ni förstår frågeställningen, annars får jag försöka förklara tydligare.

Vad skulle det göra för skillnad menar du?

Tisu
2013-04-01, 14:16
En större utveckling på benen under deffen. Att ge benen bra förutsättningar att växa, för att övriga dagar ligga på ett underskott.

King Grub
2013-04-01, 15:07
Uppregleringen av proteinsyntesen som styrketräningen åstadkommer är dock inte kaloriberoende utan aminosyreberoende.

tjing
2013-04-01, 15:28
Prova. Det är ingen jättedum idé.

Tisu
2013-04-01, 15:29
Uppregleringen av proteinsyntesen som styrketräningen åstadkommer är dock inte kaloriberoende utan aminosyreberoende.

Innebär det att så länge man äter "tillräckligt" med protein spelar det ingen roll hur resten av kosten ser ut för träningens inverkan?

Det skulle alltså vara fördelaktigare för både deffen och benens utveckling att klämma in ett till benpass i veckan, men fortfarande ligga på kaloriunderskott?

tjing
2013-04-01, 15:31
Vad är det för fördelaktigt med att försöka bygga på kcal-underskott?

Ett kcal-överskott är proteinbesparande och signalerar om anabolism på olika sätt.

Tisu
2013-04-01, 15:33
Prova. Det är ingen jättedum idé.

Vad tror du risken är att det blir ett steg fram, och ett steg tillbaka. Att enda resultatet blir att deffen blir lite långsammare?

tjing
2013-04-01, 15:36
Håller du nere fettet på överätningsdagen kan du till och med hjälpa din fettförbränning på traven. Aka re-feed. Det finns nästan bara fördelar med att ha någon överätningsdag i veckan, även på deff.