handdator

Visa fullständig version : Gör Rätt, men ändå Fel!


Slara
2013-03-31, 19:16
Hej. behöver lite råd.
Kort grundlig info om mig:
Tjej 23 år. Nybliven mamma till 6 mån bebis.
163cm 80kg!!

Tränar 5-6 ggr veckan TUNG styrketräning.(maxar alltid)
Dvs 3 dgr träning en dag vila osv.
Avslutar med 10-15 min intervall på löpbandet.

Hållt på med detta intensivt i 3 månader .

Kosten

Mitt kaloriintag ligger runt 1200-1500 per dag aldrig över 2000.
Äter mycket protein och undviker kolhydrater. Dricker proteindhake efter träning.
Äter jag regelbundet?
njäää, gör mitt bästa. Tvingar i mig frukt eller nötter för metabolismens skull.
Äter inget godis, choklad. Endast nyttigheter
Vatten dricker jag ca 1,5 liter .

Mitt problem? Gått ner 3 kilo på 3 månader.
Har mätt mig och även där har jag fått usla resultat.
3 senaste veckorna har jag inte ens rubbat ett hekto eller cm på min kropp.
Rent j**la frustrerad av allt slit på gymmet utan resultat.

Har jag missat något? Träna mer/mindre, äta mer mindre? Mer cardio? Mer styrka? Alla tips mottagas tacksamt, är på gränsen till att ge upp!

Zeq
2013-03-31, 19:28
Att frukt och nötter ska höja metabolismen tycker jag låter skumt. Om jag vore du så skulle jag snarare dra ned på frukt och nötter då det är relativt kaloririkt.

Väger du dig alltid på morgonen? Hur ofta väger du dig? Jag skulle rekommendera att du väger dig varje morgon och sedan gör någon form av graf. Om du inte går ned något på några månader enligt grafen behöver du helt enkelt sänka kaloriintaget.

När det gäller viktnedgång handlar det mest om maten. Träningen gör mest att du ökar sannolikheten att tappa fett istället för muskler. Jag tycker du ska lägga mycket fokus på maten och se till att verkligen vara ärlig mot dig själv när du räknar ut antal kalorier, för träningen verkar du sköta bra.

Har du tränat mycket innan. Annars kanske du har lyckats lägga på dig muskler och tappat fett samtidigt.

Jag får det till att du gör av med cirka 2700 kalorier per dag, så det låter väldigt konstigt det du säger. Snarare ligger du på ett för lågt underskott, om du nu räknat rätt.

RykteT
2013-03-31, 19:29
Jag säger som alla andra brukar göra till sådana här problem: "Du äter för mycket".

Eftersom det uppenbarligen inte är för mycket med 1200-1500 kcal/dag måste du räkna fel på något sätt. Kan du inte lägga upp en normal dags kost här så kan vi kontrollräkna/hjälpa dig! :)

Alvis
2013-03-31, 19:32
Att frukt och nötter ska höja metabolismen tycker jag låter skumt. Om jag vore du så skulle jag snarare dra ned på frukt och nötter då det är relativt kaloririkt.

Väger du dig alltid på morgonen? Hur ofta väger du dig? Jag skulle rekommendera att du väger dig varje morgon och sedan gör någon form av graf. Om du inte går ned något på några månader enligt grafen behöver du helt enkelt sänka kaloriintaget.

När det gäller viktnedgång handlar det mest om maten. Träningen gör mest att du ökar sannolikheten att tappa fett istället för muskler. Jag tycker du ska lägga mycket fokus på maten och se till att verkligen vara ärlig mot dig själv när du räknar ut antal kalorier, för träningen verkar du sköta bra.

Har du tränat mycket innan. Annars kanske du har lyckats lägga på dig muskler och tappat fett samtidigt.

Jag får det till att du gör av med cirka 2700 kalorier per dag, så det låter väldigt konstigt det du säger. Snarare ligger du på ett för lågt underskott, om du nu räknat rätt.
2700?
655.1 + (9.563 x 80) + (1.850 * 163) - (4.676 x 23) ger ett BEE på 1615
dvs ca 1950 på en extremt stillasittande dag

gratefuldead
2013-03-31, 19:35
Sluta äta frukt och nötter. Försök äta regelbundet istället.

Alvis
2013-03-31, 19:38
Jag kommer ihåg från förut att någon inte räknade på nötter, kokos osv för att hon ansåg att det var nyttigt. Men nötter är ett väldigt energitätt livsmedel. T.ex har Cashewnötter ca 600 kcal / 100 g så det kan lätt flyga iväg i energiintag där, därför är det lätt att missuppskatta hur mycket energi man egentligen får i sig, om du ska äta nötter så rekommenderar jag dig att väga dem och räkna ungefärligt hur mycket det blir i kcal.

RykteT
2013-03-31, 19:48
Jag kommer ihåg från förut att någon inte räknade på nötter, kokos osv för att hon ansåg att det var nyttigt. Men nötter är ett väldigt energitätt livsmedel. T.ex har Cashewnötter ca 600 kcal / 100 g så det kan lätt flyga iväg i energiintag där, därför är det lätt att missuppskatta hur mycket energi man egentligen får i sig, om du ska äta nötter så rekommenderar jag dig att väga dem och räkna ungefärligt hur mycket det blir i kcal.
Du gjorde just min kväll! :laugh:*hug*

Zeq
2013-03-31, 19:59
2700?
655.1 + (9.563 x 80) + (1.850 * 163) - (4.676 x 23) ger ett BEE på 1615
dvs ca 1950 på en extremt stillasittande dag

Jag tog med träningen.

Slara
2013-03-31, 20:10
Jag säger som alla andra brukar göra till sådana här problem: "Du äter för mycket".

Eftersom det uppenbarligen inte är för mycket med 1200-1500 kcal/dag måste du räkna fel på något sätt. Kan du inte lägga upp en normal dags kost här så kan vi kontrollräkna/hjälpa dig! :)

Nötter/frukt är något jag tvingar i mig för att inte äta för lite iom att jag tränar.

Frukost runt 12 (bebis som sover länge ;))
Gröt eller knäckebröd med 2 kokta ägg

Mellis (15-tiden)
Apelsin , en bit ost , ca 5 valnötter
(Detta är sällan det blir så mkt)
Kanske en knäckis

Middag (19tiden)

150-200g protein (kött)
Rejält med sallad
Ibland blir det lite ris eller pasta


Tränar runt 21-22

Proteinshake + macka eller kanske omelett

Det blir säkert ngt mer under dagen men ungefär så ser mina dagar ut.

Tar tabletter mot epilepsi, de jag har nu efter graviditeten är kraftigt aptitnedsättande så jag kämpar med att äta.

Innan grav. Tränade jag ännu mer. 3 ggr om dagen. Kosten skötte jag ännu bättre. Där var det likadant 5 kg på 4 månader. Fast då var jag inte lika fet så då var det inte lika mycket att bry sig om...

3 kg på 3 mån?

Muskler har jag fått det ser jag. Men resten då? Jag är inte unik

Tack :)

RykteT
2013-03-31, 20:29
Du får ursäkta mig om jag verkar burdus men vi kan inte hjälpa dig räkna på det där alls då vi inte vet hur mycket (vikt) av allt du äter. Har du någon gång vägt maten du äter? För uppenbarligen äter du mer än du tror.

Zeq
2013-03-31, 21:26
Som sagt behövs exakta vikter på allt. Hur kom du fram till dem siffrorna du nämnde i trådstarten? Givetvis kan det fungera att höfta men det gör det uppenbarligen inte för dig så jag skulle rekommendera att du verkligen vägde allt. Det finns många bra kaloriräkningsappar. Eftersom du verkar vara så pass seriös och engagerad så tror jag inte det blir något problem för dig.

gratefuldead
2013-03-31, 21:38
Du tränade tre gånger om dagen före du var gravid?
Du äter 150-200g protein av kött till middag, dvs uppåt ett helt kilo kött?
Vad har du i dina proteinshakes, vatten, mjölk, vassle?

Nej någonting är fan lurt här. Du får ge mer exakta detaljer vad du äter.

frekar3
2013-03-31, 22:38
Middag (19tiden)

150-200g protein (kött)
Rejält med sallad
Ibland blir det lite ris eller pasta


:D Antar att du menar 150-200g kött = ca 30-40g rent protein.

Så, rent spontant säger jag:
För lite protein (ffa. under viktnedgång)

Uppskattningen för mängden fett / kolhydrater är svårt men.
Var för guds skull inte rädd för kolhydraterna!

Slara
2013-03-31, 23:04
Du tränade tre gånger om dagen före du var gravid?
Du äter 150-200g protein av kött till middag, dvs uppåt ett helt kilo kött?
Vad har du i dina proteinshakes, vatten, mjölk, vassle?

Nej någonting är fan lurt här. Du får ge mer exakta detaljer vad du äter.

PW 1 h på morgonen.
Styrkepass
Träningspass core/spinning
Simning

Vila 1 dag i veckan. På den tiden var jag stenhård med kosten.

Haha, oj jag menade visst 150-200 G kött FRÅN en proteinkälla :) Dricker med mjölk.

Äter under ett dygn(gårdagen)
2 knäckebröd. 3 ägg 1 apelsin 5 valnötter, 1 "skrattande kon" ost, 150g kyckling, 1 dl kokt bulgur, 150g kvarg m fun light, 1skopa choklad cassein (när alla andra åt påskgodis) 1 hel isbergssallad. 1 tomat, lite gurka, lite rödlök.

Äger en matvåg så jag väger alltid min mat.

baguette
2013-04-01, 06:34
Har du kollat upp din sköldkörtelfunktion?

abstract
2013-04-01, 10:39
Äter under ett dygn(gårdagen)
2 knäckebröd. 3 ägg 1 apelsin 5 valnötter, 1 "skrattande kon" ost, 150g kyckling, 1 dl kokt bulgur, 150g kvarg m fun light, 1skopa choklad cassein (när alla andra åt påskgodis) 1 hel isbergssallad. 1 tomat, lite gurka, lite rödlök.


Testa ät såhär ett tag. Dvs skippa allt du inte listade här. Alla de där småsakerna som kändes "för lite för att ändå ta upp". Smöret på brödet. Mjölken. Nötterna du småkäkar. Asch, skippa ALLA nötter och frukter all togheter. Hitta en väg runt dem. (Multivitamin + Omega 3) Så kommer du (antagligen) se resultat rätt omgående. Du kommer antagligen få lägga till rätt mycket tom, för att inte rasa i vikt för snabbt.

Edit.
Menade inte att mjölk är dåligt. Frukt och nötter ät inte heller farligt. Ville bara poängtera att det är skillnaden mellan vad du listar att du äter, och vad du verkligen äter, som är boven. Det är alltid boven.

Slara
2013-04-01, 15:57
Har du kollat upp din sköldkörtelfunktion?

Nej , har funderat på att göra det. Ända sedan jag började träna på "riktigt" och jag märkte att det inte gav resultat som det borde misstänkte jag att det var något som inte stämde. Var inte så kinkig då eftersom jag inte var tjock men var inte smal heller.

Har alltid varit lite större än de andra tjejerna i klassen även fast jag upplevde att min kondis var betydligt bättre, jag rörde på mig mer och intaget av snacks och läsk var densamma. Jag blev ett fetto när jag började äta tabletter som ökade aptiten och gick upp 20 kg över en sommar så börja 7an var jättekul!

Bytade läkare och medicin när jag var 15 och rasade i vikt (de jag har nu) de minskade på aptiten. Det är den enda gången jag har gått ner i vikt.

Vad jag försöker komma till, träning och bra mat har jag aldrig lyckats gå ner i vikt av.

Så anledningen till att jag starta tråden var om någon klok person vet vad jag gör fel eller kan vara fel.

En sak att ha 5 kg extra på kroppen som envisas men 20 kg som inte ger med sig! Vet inte om jag ska sluta träna och låta aptitlösheten ha sin verkan.
Men sen har man ju byggt till sig lite muskler, åååh denna komplicerade kropp.

Tack du snälla människa som läser :)

Slara
2013-04-01, 16:09
Testa ät såhär ett tag. Dvs skippa allt du inte listade här. Alla de där småsakerna som kändes "för lite för att ändå ta upp". Smöret på brödet. Mjölken. Nötterna du småkäkar. Asch, skippa ALLA nötter och frukter all togheter. Hitta en väg runt dem. (Multivitamin + Omega 3) Så kommer du (antagligen) se resultat rätt omgående. Du kommer antagligen få lägga till rätt mycket tom, för att inte rasa i vikt för snabbt.

Edit.
Menade inte att mjölk är dåligt. Frukt och nötter ät inte heller farligt. Ville bara poängtera att det är skillnaden mellan vad du listar att du äter, och vad du verkligen äter, som är boven. Det är alltid boven.

Hmm ok förstår vad du menar :) du har nog rätt med multivitamin och omega3. nötterna är faktiskt mer sällan än vanligt. Äter dem när jag ätit lite under dagen. eller om jag inte ätit ngt alls mellan frukost och middag. Blir de inga nötter då!

proteindhakes smakar ju anus utan mjölken haha
Får shota i mig den, fy.
Tack :)

Bryggan
2013-04-01, 16:44
Lägg dig på 1500 kcal per dag så ska du få se på resultat!

Skippa mjölken och drick vatten...bit ihop lite crybaby.