handdator

Visa fullständig version : Stel i nacke/traps efter träning av bröst/axlar


Ligisd
2013-03-31, 18:22
Hej!

Har i cirka 2 månader nu haft problem med att högra sidan av nacken samt trapezius blir spända och orsakar en lätt spänningshuvudvärk efter träningspass.

Detta på grund av att jag spänner mig i nacken ofrivilligt i princip alla press övningar. Värst är dock militärpressen samt hantellyft åt sidan.

För att försöka få bukt med problemet har jag börjat köra lättare samt och även testat vila en vecka från bröst/axel träning men idag när jag körde igen så uppstod problemet direkt ändå.

Har tränat i lite över ett år nu och inte haft detta problem tidigare. Jag misstänker att det kom nån gång efter att jag körde tunga militärpressar och problemet återkommer nu alltså varje gång jag tränar bröst/axlar.

Var hos en kiropraktor tidigare i veckan och fick nacken knäckt samt nåt revben högt upp som satt lite inklämt som han knäckte till. Fick råd att vila 3 dagar o sen pröva träna igen.

Men nu sitter jag alltså här efter dagens träningspass med högra delen av nacken samt trapezius stel och en lätt spänningshuvudvärk.

Nån som har nån aning om vad man kan göra åt detta? Sjukt irriterande att få spänningshuvudvärk efter varje bröst/axel pass.

Känns som att det blivit någon ond cirkel på nåt sätt att jag liksom spänt mig fel en gång och nu automatiskt spänner mig där när jag tränar.

Tack på förhand.

z_bumbi
2013-03-31, 18:25
Att du spänner dig i nacken i de övningarna är helt ofrånkomligt men jag gissar att du får en kvarvarande spänning som är högre än den borde. Vad sa naprapaten om rörlighet och eventuella andra orsaker?

Ligisd
2013-03-31, 18:40
Att du spänner dig i nacken i de övningarna är helt ofrånkomligt men jag gissar att du får en kvarvarande spänning som är högre än den borde. Vad sa naprapaten om rörlighet och eventuella andra orsaker?

Han nämnde nånting om att nacken hade lite nedsatt rörlighet nånstans men inget som skulle påverka tydligen. Jag var egentligen inte hos kiropraktorn för det här problemet.

Trodde jag fått nåt problem med skuldran eller liknande då jag börjat känna mig lite skev i kroppen märks när jag sitter på en stol t.ex så känns det som att jag sitter lite roterad åt vänster för att högra delen av ryggen är större eller nåt.

Han kunde inte se några problem med skulderbladen. Det var bara högra delen av ryggen, främst latsen som växt lite snabbare än vänster sida.

Tacos
2013-04-02, 13:50
Jag hade liknande dina problem i nacke/skulderblad. Kändes mest just i pressövningar.

Konstigt nog var det antagligen inte träningen som var boven i mitt fall.

Jag testade att använda ett höj och sänkbart bord på jobbet. Nu har jag stått och jobbat i ca. 1,5 år och känner ingenting av nacken. Det släppte ganska snabbt från att jag började stå och jobba.

Kanske inte alls ditt problem, men det hjälpte mig som sagt.

Asterix89
2013-04-02, 20:18
Jag hade liknande dina problem i nacke/skulderblad. Kändes mest just i pressövningar.

Konstigt nog var det antagligen inte träningen som var boven i mitt fall.

Jag testade att använda ett höj och sänkbart bord på jobbet. Nu har jag stått och jobbat i ca. 1,5 år och känner ingenting av nacken. Det släppte ganska snabbt från att jag började stå och jobba.

Kanske inte alls ditt problem, men det hjälpte mig som sagt.

Intressant. Du har stått i 1,5 år och jobbat alltså?

För egen del tycker jag helt klart mycket släpper när man står och jobbar.

Ligisd
2013-04-02, 20:58
Kanske kan va nåt att pröva då :) Sitter framför datorn hela dagarna på jobbet i princip, även hemma en del. Kanske dags att börja röra lite på sig! :hbang:

Tacos
2013-04-03, 06:39
Intressant. Du har stått i 1,5 år och jobbat alltså?

För egen del tycker jag helt klart mycket släpper när man står och jobbar.

Japp, jag kommer aldrig sätta mig och jobba igen (om jag får bestämma)

Tacos
2013-04-03, 06:40
Kanske kan va nåt att pröva då :) Sitter framför datorn hela dagarna på jobbet i princip, även hemma en del. Kanske dags att börja röra lite på sig! :hbang:

Kan ju inte skada att testa.

Asterix89
2013-04-03, 08:12
Japp, jag kommer aldrig sätta mig och jobba igen (om jag får bestämma)

Okej, bra.

En fråga där. I och med att jag också upplever samma bättring vid stående - vad är det då som gör att stelheten och ev. smärta kommer smygande vid sittande?

Tacos
2013-04-03, 08:21
Okej, bra.

En fråga där. I och med att jag också upplever samma bättring vid stående - vad är det då som gör att stelheten och ev. smärta kommer smygande vid sittande?

Oj, ingen aning. Jag kan bara konstatera att det funkar bättre för mig att stå. Antar att kroppen får en mer "normal" ställning. Märkte att jag satt som en hösäck oftast. Känner mig mer "rak" i kroppen när jag står.