handdator

Visa fullständig version : Tror ni detta upplägget kommer att funka?


dummedanne
2013-03-31, 01:29
Hej,

är nyregistrerad på forumet efter något års smygläsning.

har tänkt att ge mig på en liten deff och behöver era synpunkter.

Har tidigare varit uppe och touchat över 90 kilo (inga muskler där inte utan främst datafläsk), men är efter nåt år nu nere på ca 77-78. Detta egentligen bara genom att sluta grisa samt ett par pulverdieter och en runda LCHF, mest för att jag tycker det är kul att se hur man själv och kroppen reagerar.

Nu är det dags för nästa lilla projekt. Om en månad är det dags för semester och mitt mål är förstås att se lite bättre ut på semesterbilderna än vad jag just nu gör. Med bättre menar jag mer definierade muskler och mindre fläsk.

Tillbaka från semestern är tanken att jag forotsätter att träna.

Så som jag tänkt göra är:
1 promenad a 40 min per dag
3-4 gympass i veckan (hela överkroppen per pass, 2 set per muskelgrupp och få tunga repetitioner för att behålla det lilla som finns)

Jag tänker mig fastande träning, BCAA och animal pump (kreatin, koffein, etc) innan träning och proteinpulver samt pastan och mycket protein efter.

Jag har tänkt att köra detta under periodisk fasta, äter mellan 13-20. tränar vid 11.

För enkelhetens skull och för att jag gillar projekt och utmaningar så har jag tänkt att äta exakt samma sak varje dag.
Det är:
1 burk tonfisk
500g kvar
1 liter mjölk
100 g fisk/fågel
2 skopor proteinpulver
1 skvätt linfröolja
mivi total (vitaminer)
omega 3.

Detta borde ge mig strax under 1500 kalorier per dag och ca 200 g protein.

Vad tror ni om upplägget? Alla tips tages tacksamt emot och behöver jag komplettera med något så bara hojta!

nitz
2013-03-31, 02:03
Hur lång är du?
Uppskattat bf för tillfället?
Hur mycket har du tänkt gå ner? Till ungefär vilket datum?

dummedanne
2013-03-31, 02:13
ah, missade lite.

är 1,89. bf har jag ingen aning om kan slänga upp en bild)

Gå ner i kilo är inte det viktiga, jag vill se så stor skillnad på minskat fläsk som möjligt utan att förlora det lilla jag har i muskelväg. Inser förstås att det är kort tid och att det inte kommer att ske några mirakel.

Det handlar om strax under en månad.

dummedanne
2013-03-31, 11:50
Skulle också gärna vilja veta om träningsupplägget verkar vettigt. Alltså 3-4 gånger i veckan kan jag göra fler ggr?) och schemat:

3x7 latsdrag
3x7 bänkpress med hantel
3x7 axelpress
2x7 biceps
2x7 triceps

samt eventuellt lite mage och korsrygg.

begt
2013-03-31, 12:02
Du behöver inte mer än 0,5 L mjölk och 200 g protein är verkligen overkill. 150 g räcker mer än väl (särskilt i och med att du äter så mycket animaliskt protein).

Ät mer kolhydrater och fett istället. Dessutom ser det dåligt ut på järnfronten (för att ta ett ex.).

Ät mer och skippa proteinpulvret och ca hälften av kvargen åtminstone. Ät istället mer kött, potatis och grönsaker.

Vad landar det på i slutändan (ditt schema)? 1400-1500 kcal max? Det är verkligen toklite med tanke på din aktivitetsnivå och längd. Du kan minska snabbt i vikt genom att ligga på 2000 kcal också.

Med tanke på att du är 189 cm lång och väger 77 kg kan du inte ha så otroligt hög fettprocent. Med nuvarande diet kommer du tveklöst tappa en del muskler.

dummedanne
2013-03-31, 12:07
ok, jag drar ner lite på proteinet och ökar lite vad gäller grönsaker. Är det näringsbrist du tänker på eller att det på något sätt bllir oeffektivt och att jag inte går ner i fett?

Det är som sagt ett litet projekt, har tidigare provat att ligga på 700 kcal om dagen i tre veckor och tyckte inte det var så jobbigt, så den mentala biten och hur jobbig den kan komma att bli vill jag att vi bortser från.

Tack så mycket för din feedback, jag tar åt mig.

nitz
2013-03-31, 12:35
ok, jag drar ner lite på proteinet och ökar lite vad gäller grönsaker. Är det näringsbrist du tänker på eller att det på något sätt bllir oeffektivt och att jag inte går ner i fett?

Om man bortser från välmående så:
Desto större underskott desto större risk för muskelförlust, desto större muskelförlust desto sämre slutresultat.

dummedanne
2013-04-01, 11:14
då minskar vi något på proteinet och slänger in lite kolhydrater. Dessa efter träning de dagar man tränar.

Hur ofta ör jag träna tycker ni? Tre dagar i veckan? Varannan dag? Varje dag? Hur ser schemat ovan ut? Blir klar på ca 40 minuter.

dummedanne
2013-04-03, 22:55
Som det ser ut nu så försöker jag hålla mig till 3 dagar i veckan max, detta dock endast baserat på att min polare som tränat ett bra tag säger att om jag tränar oftare gör det mer skada än nytta.

vad säger ni kunniga?

nitz
2013-04-03, 23:10
Som det ser ut nu så försöker jag hålla mig till 3 dagar i veckan max, detta dock endast baserat på att min polare som tränat ett bra tag säger att om jag tränar oftare gör det mer skada än nytta.

vad säger ni kunniga?
Det stämmer inte.
Men du klarar dig nog bra på tre dagar.

dummedanne
2013-04-04, 00:39
Då vet jag, tack. Har jag lust och ork oftare så kör jag oftare helt enkelt!

Beemel
2013-04-04, 05:58
Ingen benträning??
Grönsaker och/eller frukt??

Visst går det att klara sig utan båda dessa, men varför skulle någon vilja göra det?