handdator

Visa fullständig version : Komma vidare, få mer muskler =)


mamzi
2013-03-30, 20:46
Hej!
Är ny här, och även ny på styrketräning, har gjort en resa från 85kg ner till 69kg är 163cm, har precis börjat styrketränat, har gjort de i ca 2 mån, tränat zumba,easyline och indoor, mycket crosstrainer, nu vill jag bli av med fettet å få fram mina muskler kör olika program för ben,mage rygg, axlar osv olika dar tränar ca 5-6 dar i veckan har verkligen blivit biten på det men behöver hjälp nu, ska jag ta tillskott hur ska jag lägga upp min träning för bästa resultat och hur ska jag äta framför allt behöver råd, tack på förhand från en nybörjare =)

ceejay
2013-03-30, 20:54
Det är väldigt svårt att ge tips till någon ny över nätet.
För mer muskler är det styrketräning i gymmet som gäller. Du kanske känner någon som skulle kunna hjälpa dig med ett upplägg och hur du ska utföra övningarna?

mamzi
2013-03-30, 21:00
Kör rätt hårt me styrketräning, och kör även 2 dar me typ lite crossfit pass, men tycker de händer inget kan väl va åldern oxå e ju 46 år ung =) typiskt att man ska komma på roliga saker sent, vill mest få bort fettet tror jag får i mig för mycket kalorier så får ta å kolla min diet lite mer, hur ställer ni er till kosttillskott är det nåt man behöver? tränar rätt hårt enligt instruktörerna på gymmet.

ceejay
2013-03-30, 21:16
Jag vet inte vad du menar med hård träning, det är subjektivt.

Angående mindre fett och kosttillskott så ät lite mindre bara och som tillskott kan du använda dig utav proteinpulver för att hålla proteinintaget relativt högt även fast matkonsumtionen minskar.

Andra kosttillskott som rekommenderas i vardagen är exempelvis omega-3 :)

Erry
2013-03-30, 21:17
Kör rätt hårt me styrketräning, och kör även 2 dar me typ lite crossfit pass, men tycker de händer inget kan väl va åldern oxå e ju 46 år ung =) typiskt att man ska komma på roliga saker sent, vill mest få bort fettet tror jag får i mig för mycket kalorier så får ta å kolla min diet lite mer, hur ställer ni er till kosttillskott är det nåt man behöver? tränar rätt hårt enligt instruktörerna på gymmet.

Är aldrig försent att bygga. Tror den här damen var i din ålder då hon började träna http://www.youtube.com/watch?v=xp2uo8xSpy0.

Är dock rätt svårt att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt, därför många har bulk och deff perioder. Är du överviktig kan du bygga lite samtidigt som du går ner i vikt men ju smalare du blir desto svårare är det.

Tips jag kan ge (är inget proffs).

Vill du gå ner mer i vikt så är det bra att räkna kalorier, man äter oftast mer än man tror.

Vill du bygga muskler bör du ligga på ett litet kaloriöverskott samtidigt som du lyfter tungt (träna som en man). Men då kommer du inte gå ner i vikt.

Om du fortfarande har mycket överflödigt fett kan det vara roligare att först banta bort det för att sedan börja bygga med ett litet kaloriöverskott. Då ser du också musklerna komma vilket är roligare.

Lycka till!!

Tornado2251
2013-03-30, 21:28
Jag tycker att du ska göra ett schema för hela din träning. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 Kör på 2 eller 3 dagars programmet. Du kan varva in kondition när du inte kör styrka.

Gällande kosten så kan det vara bra att försöka räkna exakt vad du stoppar i dig under en vecka(2-3dagar minst). Annars är det svårt att veta vad som fattas, kan tas bort mm.

Oltimer66
2013-03-30, 21:37
Ett tips för vår ålder är att köra lite tyngre basövningar på eftermiddag, tidig kväll... testosteronet är som högst på morgonen och avtar mot kvällen. basövningarna kan trigga igång lite extra :)

Oltimer66
2013-03-30, 21:57
Hmmm... inser nu att du kanske är kvinna :D

mamzi
2013-03-30, 22:06
japp, är kvinna, när ja menar tungt så menar jag att jag kör typ 10-12rep sen ökar ja i vikt kör 5-6 rep ökar igen kör 3 om ja orkar =) kör även kondition, men vill gärna gå ner lite till så fokuserar nog på det å sen bygger ja då kommer de nog fram fortare oxå tackar för alla råd, ska även skriva ner va jag äter så jag har koll =)

mamzi
2013-03-30, 22:10
tackar för länken kanonbra, kör mycket utav det men inte allt så tackar =)