handdator

Visa fullständig version : Har varje enskild muskel olika fiberer??


William96
2013-03-30, 19:49
Hej!

Efter att ha läst en artikel (http://www.simplyshredded.com/muscle-specific-hypertrophy-chest-triceps-and-shoulders-by-menno-henselmans.html) så blev jag lite nyfiken om det de påstår stämmer. De påstår att varje enskild muskel har olika muskelfibrer och för att träna denna muskel optimalt så ska man köra tungt/lätt beroende på fiberer.

Det är första gången jag stöter på detta.

Vad tror ni? Kan det stämma? :)

Latissimus Dorsi
2013-03-30, 19:51
De består av olika sammansättningar av typ I och II fibrer, ja. T.e.x Triceps på armens baksida består till stor del av snabba muskelfibrer, medans t.e.x Triceps i vadmuskeln består av till större del långsamma fibrer.

William96
2013-03-30, 19:59
De består av olika sammansättningar av typ I och II fibrer, ja. T.e.x Triceps på armens baksida består till stor del av snabba muskelfibrer, medans t.e.x Triceps i vadmuskeln består av till större del långsamma fibrer.

Okey, med andra ord så har olika muskler bättre förutsättningar till att bli starka, stora eller uthålliga? :)

difaren
2013-03-30, 20:01
Okey, med andra ord så har olika muskler bättre förutsättningar till att bli starka, stora eller uthålliga? :)

Ja. Vissa har ju jätte svårt att bygga vader pga. just fibrernas sammanhållning eller vad det nu är.

Rawsteel
2013-03-30, 20:23
Meh, ville ju se alla dom andra musklerna med.
Hur ser tex fördelningen ut i biceps, lats och quads?

Lychgate
2013-03-30, 20:39
Tränar man kondition får man typ 1, tränar man styrka, typ 2.
Varje muskels fibersammansättning kommer reflektera det den primärt används till samt hur den tränas. Stödmuskulaturen som t.ex. M. Soleus(inre vadmuskeln) eller M. Rectus Abdominis(Absen) kommer automatiskt vara mer typ 1 av den lätta kontinuerliga belastningen dem utsäts för under dagen medans t.ex. biceps är primärt typ 2 då lätt kontinuerlig aktivitet inte är lika förekommande och träningen är tung av allt curlande i squatracket.

pezrulezhaakon
2013-03-31, 03:01
Rawsteel

Fördelningen är till stor del individuell, så det finns inget generellt som stämmer för alla. Det beror både på grundförutsättning och hur man tränat under en längre tid.

Åldern och aktivitetsgraden har också betydelse på sammansättningen.

Mer stabiliserande muskler (ex rotatorcuffen) har i större utsträckning typ 1 fibrer.

tlk
2013-03-31, 06:42
Tränar man kondition får man typ 1, tränar man styrka, typ 2.
Varje muskels fibersammansättning kommer reflektera det den primärt används till samt hur den tränas. Stödmuskulaturen som t.ex. M. Soleus(inre vadmuskeln) eller M. Rectus Abdominis(Absen) kommer automatiskt vara mer typ 1 av den lätta kontinuerliga belastningen dem utsäts för under dagen medans t.ex. biceps är primärt typ 2 då lätt kontinuerlig aktivitet inte är lika förekommande och träningen är tung av allt curlande i squatracket.

Det var intressant det du säger om M. rectus abdominis. Hos iaf. vissa apsorter är ju den primärt fast twitch (http://www.scielo.cl/pdf/ijmorphol/v24n1/art11.pdf). Har alltid utgått från att det är samma hos människor. Min tankegång är väl att magmuskulaturen mångt om mycket i dagliga livet fungerar reaktivt för att stabilisera och motverka de högst varierande belastning vi dagligen utsätter kroppen för. Är väl mest bara i undantagsfall som styrkelyft där vi använder den "typ 1:igt", och spänner i princip hela muskelbuken "kontinuerligt" tänkte jag.

men det var ju kul att man lärde sig något nytt och får omvärdera hela sin tillvaro idag. Har aldrig nog sätt några siffror från biopsi på mänsklig m. rectus adbominis utan mest utgått från att det rör sig om fast twitch här.. hade varit kul att få lite siffror på det.

Sheogorath
2013-03-31, 07:03
Tränar man kondition får man typ 1, tränar man styrka, typ 2.
Varje muskels fibersammansättning kommer reflektera det den primärt används till samt hur den tränas. Stödmuskulaturen som t.ex. M. Soleus(inre vadmuskeln) eller M. Rectus Abdominis(Absen) kommer automatiskt vara mer typ 1 av den lätta kontinuerliga belastningen dem utsäts för under dagen medans t.ex. biceps är primärt typ 2 då lätt kontinuerlig aktivitet inte är lika förekommande och träningen är tung av allt curlande i squatracket.

Så vitt jag vet har man inte kunnat påvisa att explosiv träning konverterar muskelfibrer till typ II, däremot att typ-II fibrer kan konverteras till typ-I med uthållighetsträning. Konvertering från II till I har man sett som anpassning i muskulatur hos människor som går med kroniska smärttillstånd. Det är ingen särskilt funktionell anpassning men den händer.

major Pectoralis
2013-03-31, 11:12
frågan är hur mycket en "homo sapiens sedentärentius" använder sina magmuskler. Det sker knappast någon nämnbar aktivitet då man bara går t.ex., vilket medför att vissa kan få extremt svaga magmuskler.
Annars sägs rectus abdominis av hävd bestå av långsamma muskelfibrer.

tlk
2013-03-31, 11:27
frågan är hur mycket en "homo sapiens sedentärentius" använder sina magmuskler. Det sker knappast någon nämnbar aktivitet då man bara går t.ex., vilket medför att vissa kan få extremt svaga magmuskler.
Annars sägs rectus abdominis av hävd bestå av långsamma muskelfibrer.

Ja inte finns det väl någon anledning att gå och spänna magmucklorna bara för man strosar runt.

Mitt googlande nu under dagen säger mig fortfarande att rectus abdominis är större andel snabba än långsamma muskelfibrer. Hade varit kul med källa på motsatsen.

Sheogorath
2013-03-31, 11:41
Ja inte finns det väl någon anledning att gå och spänna magmucklorna bara för man strosar runt.

Mitt googlande nu under dagen säger mig fortfarande att rectus abdominis är större andel snabba än långsamma muskelfibrer. Hade varit kul med källa på motsatsen.

Det verkar mest logiskt att rectus abdominis har mestadels snabba fibrer. Man använder muskeln explosivt för att ta sig upp från ryggliggande, först och främst. Andra muskler i magen svarar huvudsakligen för stabiliteten.

Commando1980
2013-03-31, 11:46
Hej!

Efter att ha läst en artikel (http://www.simplyshredded.com/muscle-specific-hypertrophy-chest-triceps-and-shoulders-by-menno-henselmans.html) så blev jag lite nyfiken om det de påstår stämmer. De påstår att varje enskild muskel har olika muskelfibrer och för att träna denna muskel optimalt så ska man köra tungt/lätt beroende på fiberer.

Det är första gången jag stöter på detta.

Vad tror ni? Kan det stämma? :)

Delvis men på det stora hela är det inget man behöver fundera över speciellt mycket. Är ditt primära mål muskelmassa så bör huvudfokus i praktiken fortfarande ligga på 6-12 repsintervallet. Detta gäller alla muskelgrupper.

Det är dock en mycket god idé att också inkludera en del tyngre träning (än 6-12) för att undvika styrkeplatåer. Med fördel lägger man också in en del lättare (typ 15-25 reps) träning.

Anders The Peak
2013-03-31, 11:50
Länk för den vetgirige (http://jhc.sagepub.com/content/51/1/113.full)

bodybuilders muskelfibersammansättning (http://link.springer.com/article/10.1007/BF00441291#)

William96
2013-03-31, 13:27
Meh, ville ju se alla dom andra musklerna med.
Hur ser tex fördelningen ut i biceps, lats och quads?

http://www.simplyshredded.com/muscle-specific-hypertrophy-biceps-back-and-legs-by-menno-henselmans.html :)

kraftsport
2013-03-31, 23:53
Är det inte så att typ 2 kan delas in i 2a och 2b.

2b är de starkaste och 2a mer uthålliga.

2a bildar mjölksyra. Så man känner när de tränas. 2a växer mest.

Så får man inte mjölksyra så missar man en del i sin träning, om man vill bygga stora muskler.

Har jag läst alla fall. cofffee