handdator

Visa fullständig version : En fundering ang. mjölk och överskott av kalcium


grytlappen
2013-03-30, 13:17
Har läst lite var stanns att man inte ska dricka för mycket mjölk pga av att kalciumet hindrar kroppen att ta upp andra mineraler/vitaminer. Men borde inte detta vara väldigt olika beroende på om man är nordeurope eller inte?

För att quota wiki:

En majoritet av världens människor är laktosintoleranta (i många asiatiska länder nära 100 %), medan den inhemska befolkningen i Norden (finnar och samer undantagna) producerar ovanligt mycket av enzymet laktas. Andelen laktostoleranta i en population verkar vara proportionell mot längden tid som uppfödning av kreatur och mjölkdrickande har förekommit.

Det leder mig till att tycka att det borde vara annorlunda beroende på hur "anpassad" kroppen är till att dricka mjölk?

Någon som har lite mer koll? :)

Sverker
2013-03-30, 14:21
Spelar nog ingen roll.

Kan bara spekulera att tarmen struntar fullständigt ifall kalcium kommer från mjölk, ben i sardiner eller vitkål. Tarmen tar upp det kalcium som finns lösligt eller följer med som motjon till olika aminosyror.



Funderar du kring att mycket kalcium skulle blockera upptaget av andra mineral får du dricka mjölk eller äta ost vid andra tillfällen än den andra maten.

grytlappen
2013-03-31, 10:26
Spelar nog ingen roll.

Kan bara spekulera att tarmen struntar fullständigt ifall kalcium kommer från mjölk, ben i sardiner eller vitkål. Tarmen tar upp det kalcium som finns lösligt eller följer med som motjon till olika aminosyror.



Funderar du kring att mycket kalcium skulle blockera upptaget av andra mineral får du dricka mjölk eller äta ost vid andra tillfällen än den andra maten.

Sant, men jag var mer inne på att det här med mjölkdrickande kanske påverkar kroppen väldigt olika beroende på vilken folkgrupp man tillhör.

Man får ju höra ganska ofta nu för tiden att en vuxen människa varken borde eller behöver dricka mjölk nu för tiden (mycket pga att det är "onaturligt"). Men det stämmer kanske inte för alla med tanke på att vissa till och med är biologiskt anpassade till att leva på mejeriprodukter (antar jag).

Tisu
2013-03-31, 11:04
Sant, men jag var mer inne på att det här med mjölkdrickande kanske påverkar kroppen väldigt olika beroende på vilken folkgrupp man tillhör.

Man får ju höra ganska ofta nu för tiden att en vuxen människa varken borde eller behöver dricka mjölk nu för tiden (mycket pga att det är "onaturligt"). Men det stämmer kanske inte för alla med tanke på att vissa till och med är biologiskt anpassade till att leva på mejeriprodukter (antar jag).

Man får höra väldigt mycket nu för tiden. Speciellt om vad som är naturligt eller inte. Allt kan inte stämma.

clavain
2013-03-31, 11:06
Sant, men jag var mer inne på att det här med mjölkdrickande kanske påverkar kroppen väldigt olika beroende på vilken folkgrupp man tillhör.

Man får ju höra ganska ofta nu för tiden att en vuxen människa varken borde eller behöver dricka mjölk nu för tiden (mycket pga att det är "onaturligt"). Men det stämmer kanske inte för alla med tanke på att vissa till och med är biologiskt anpassade till att leva på mejeriprodukter (antar jag).

Hmm, "mjölk onaturligt", vad är det för tomtar som uttrycker sig så?

Fjrebqll
2013-03-31, 11:21
Vad jag minns är vi det enda arten som dricker en annan arts mjölk... Borde väl vara iaf "lite" onaturligt? :D

begt
2013-03-31, 11:39
Varför skulle det vara onaturligt för däggdjur att dricka mjölk?

clavain
2013-03-31, 11:42
Vad jag minns är vi det enda arten som dricker en annan arts mjölk... Borde väl vara iaf "lite" onaturligt? :D
Nej det är inte ens det minsta onaturligt. Sorry.

RobinEH
2013-03-31, 12:17
Naturligt och onaturligt beror väl på definitionen av det. Olika personer har olika definitioner och om jag inte har helt fel så är ordet "naturligt" lika värdelöst som bra/dålig & nyttigt/onyttigt etc.
Och jag måste avsluta med något jag anser naturligt, flugsvamp.