handdator

Visa fullständig version : Triceps två dar i rad?


BTA51
2013-03-30, 12:11
Skulle träna ryggpass igår men alla grejer var upptagna, så körde pushdowns medan jag väntade för att ha nåt att göra. Ska träna armar idag men borde jag i så fall skippa triceps eftersom jag körde en tricepsövning igår? Har ingen träningsvärk i muskeln men det kommer ju inte alltid dagen efter...

ceejay
2013-03-30, 12:12
Du skämtar? En tricepsövning och du nojar om dagens träning? Kör på ....

BTA51
2013-03-30, 12:13
Du skämtar? En tricepsövning och du nojar om dagens träning? Kör på ....

Ok, tack för snabbt svar. :) Tänkte det var värt att fråga ifall det var risk för skador eller något.

beerbear
2013-03-30, 12:13
Kör hårt, jag tränar triceps 3-4 ggr i veckan (tungt-lätt-tungt-lätt) o det verkar fungera för mig iallafall.

pezrulezhaakon
2013-03-30, 12:14
BTA51

Beror väl på hur hårt du körde igår. Om du körde så triceps tackade för sig och gick hem, bör du nog skona den idag. Om du lallade några reps, så spelar det ingen roll.

BTA51
2013-03-30, 12:15
Kan passa på att också fråga; finns det några nackdelar att köra smal bänkpress med hantlar istället för stång? Brukar vara kört att få en stång där jag tränar om man inte är uppe med tuppen.

BTA51
2013-03-30, 12:16
BTA51

Beror väl på hur hårt du körde igår. Om du körde så triceps tackade för sig och gick hem, bör du nog skona den idag. Om du lallade några reps, så spelar det ingen roll.

Körde 5-6 set med 5 reps så var ganska tung träning, men hade ju orkat träna dem mer igår om jag velat.

pezrulezhaakon
2013-03-30, 12:21
BTA51

Tja.... En gång är väl ingen gång.
Om syftet är effektiv hypertrofiträning så kanske det inte är så fördelaktigt med tung träning två dagar i rad för samma muskel.
Det är ju såklart inte farligt. Men resultatet styrs ju om till något annat med sådan typ av träning.
Ingen kan ju ändå exakt säga hur det påverkar din träning och mål.

beerbear
2013-03-30, 12:23
Kan passa på att också fråga; finns det några nackdelar att köra smal bänkpress med hantlar istället för stång? Brukar vara kört att få en stång där jag tränar om man inte är uppe med tuppen.

Smal bänkpress med stång sliter, skulle tänka mig att det är bättre med hantlar men testa dig fram så vet du ju vad som funkar för dig :hbang:
EDIT: det sliter på handlederna för mig, men alla är olika..

BTA51
2013-03-30, 12:25
BTA51

Tja.... En gång är väl ingen gång.
Om syftet är effektiv hypertrofiträning så kanske det inte är så fördelaktigt med tung träning två dagar i rad för samma muskel.
Det är ju såklart inte farligt. Men resultatet styrs ju om till något annat med sådan typ av träning.
Ingen kan ju ändå exakt säga hur det påverkar din träning och mål.


Visst, förstår att en gång inte spelar så stor roll men kan vara bra att veta hur man generellt bör göra.

Just nu försöker jag främst gå upp i styrka, så om det är dumt kan jag ju vänta tills imorgon med att träna eller skippa triceps idag och ta t.ex. axlar istället.

BTA51
2013-03-30, 12:26
Smal bänkpress med stång sliter, skulle tänka mig att det är bättre med hantlar men testa dig fram så vet du ju vad som funkar för dig :hbang:
EDIT: det sliter på handlederna för mig, men alla är olika..

Ok, tack! Jag har generellt problem med att jag får ont i armbågarna av de flesta tricepsövningar, trots att jag gör allt rätt enligt de teknikvideos, texter och liknande jag sett. Så om det är mildare för leder och så borde jag nog köra det istället.

pezrulezhaakon
2013-03-30, 12:38
BTA51

Generellt sett bör du inte köra samma muskel hårt två dagar i rad oavsett hypertrofi eller styrka.
Hur utförandet är vid smala pressar kan peka på hur mycket eller lite triceps aktiveras. Det gäller både med stång och hantlar.

PureWhey
2013-03-30, 12:47
Du skämtar? En tricepsövning och du nojar om dagens träning? Kör på ....

+1
hahaha, vissa personer alltså... *gah!*

BTA51
2013-03-30, 13:24
BTA51

Generellt sett bör du inte köra samma muskel hårt två dagar i rad oavsett hypertrofi eller styrka.
Hur utförandet är vid smala pressar kan peka på hur mycket eller lite triceps aktiveras. Det gäller både med stång och hantlar.

Ok! Ser tekniken rätt ut här? 01:22 in i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=B7YX1U4Up9E

Var i och med att jag såg den som jag ens fattade att det går att göra med hantlar. :P

pezrulezhaakon
2013-03-30, 14:25
BTA51

Ja, i stort sett så är tekniken ok i klippet. Han gör dock en liten kombination mellan vanlig press och smal, sftersom han inte har armbågarna närmare kroppen. På det sättet han kör blir det iofs mer bröstaktivering, jämfört med om armbågarna var närmare kroppen.

Ekkhe18
2013-03-30, 16:11
+1
hahaha, vissa personer alltså... *gah!*

Haha håller med! xD