handdator

Visa fullständig version : Isolationsträna en muskel varje pass?


mycketbrännvin
2013-03-30, 11:20
Jag har lite problem med axlarna så bröstträningen baserar sig på pullovers. jag har funderat på att köra pullovers 4-5 ggr i veckan 4-5 set/gång med varierande reps och lite dropsets osv. Den övningen sliter inte så mycket på kroppen och man kan dra ner på tricepsträningen så jag undrar om ni har erfarenhet av att isolationsträna en muskel många ggr i veckan? t.ex vader kan man ju piska i princip hur mycket som helst:)

pezrulezhaakon
2013-03-30, 11:31
mycketbrännvin

Pullovers är ingen primär bröstövning. Dessutom är den riskig för axellederna om du tänkt göra den liggande varianten.

Musklerna behöver vila även efter isolationsövningar.

mycketbrännvin
2013-03-30, 11:33
mycketbrännvin

Pullovers är ingen primär bröstövning. Dessutom är den riskig för axellederna om du tänkt göra den liggande varianten.

Musklerna behöver vila även efter isolationsövningar.

Jasså har endå fått den rekomenderad, vad rekomenderar du om man har inflammerad bicepssena(i axeln)?

Rawsteel
2013-03-30, 11:35
vad rekomenderar du om man har inflammerad bicepssena(i axeln)?

Vila den och fokusera på delar av kroppen du kan träna.

pezrulezhaakon
2013-03-30, 12:01
mycketbrännvin

Vem har rekommenderat den?

Vilken bicepssena är inflammerad? Långa eller korta?

mycketbrännvin
2013-03-30, 12:15
Vila den och fokusera på delar av kroppen du kan träna.

Jo men nån slags träning vill jag göra

mycketbrännvin

Vem har rekommenderat den?

Vilken bicepssena är inflammerad? Långa eller korta?

Den långa senan. Min sjukgymnast och nån annan på detta forum:)

pezrulezhaakon
2013-03-30, 12:17
mycketbrännvin

Och vad skulle syftet vara med att köra övningen?

mycketbrännvin
2013-03-30, 12:19
mycketbrännvin

Och vad skulle syftet vara med att köra övningen?

Att få nån slags aktivering av bröst, då pressar är svåra att köra. Vad jag förstått så är det en snäll övning för senan

pezrulezhaakon
2013-03-30, 12:29
mycketbrännvin

Mjo, visst aktiveras bröstet, men den ständiga frågan är ändå hur mycket aktivering i förhållande till skaderisk och tid du är beredd att lägga.
Bröstet arbetar mest dynamiskt stabiliserande i övningen, med mest koncentriskt arbete i axelledsextensionen från ändläget som avtar snabbt.

Den tiden och energin du lägger på den övningen, skulle du lika gärna lägga på något annat tills bicepssenan har läkt.

mycketbrännvin
2013-03-30, 12:31
mycketbrännvin

Mjo, visst aktiveras bröstet, men den ständiga frågan är ändå hur mycket aktivering i förhållande till skaderisk och tid du är beredd att lägga.
Bröstet arbetar mest dynamiskt stabiliserande i övningen, med mest koncentriskt arbete i axelledsextensionen från ändläget som avtar snabbt.

Den tiden och energin du lägger på den övningen, skulle du lika gärna lägga på något annat tills bicepssenan har läkt.

Okej=/ Är förresten flyes värre än pressar?

pezrulezhaakon
2013-03-30, 12:33
mycketbrännvin

Det beror på hur du utför dem. Men i de flesta varianter med hantlar är belastningen högre för axelleden och biceps.
Däremot är belastningen lägre om du väljer flyes med ett bra utförande i CC.

Anders The Peak
2013-03-30, 22:16
Jag har lite problem med axlarna så bröstträningen baserar sig på pullovers. jag har funderat på att köra pullovers 4-5 ggr i veckan 4-5 set/gång med varierande reps och lite dropsets osv. Den övningen sliter inte så mycket på kroppen och man kan dra ner på tricepsträningen så jag undrar om ni har erfarenhet av att isolationsträna en muskel många ggr i veckan? t.ex vader kan man ju piska i princip hur mycket som helst:)

Det räcker med två ggr per vecka och du kan alltid komplettera med cablecross där du använder en kort bana för att minimera belastningen på bicepssenan.12 - 25 reps.

Pullover är en bra övning för pecs men ta inte för tung vikt utan kör med hög kontakt så tar den riktigt bra.

Cablecross typ den här lättare vikter tonvikt kontakt:
tBePPAxNerg

mycketbrännvin
2013-03-31, 09:09
Tack för tipsen Anders!:)