handdator

Visa fullständig version : Gör om, hjälp mig göra rätt?!


browniieee
2013-03-30, 00:22
Nybörjare vill gärna ha hjälp med viktminskning då det jag kört hittills (startade mitten på februari) knappt gett resultat.

Nödvändig(?) Fakta:
* 3-barnsmamma (senaste tillskott född oktober 2012) på 28 år.
* 164,5 cm kort, nuvarande vikt på 63 kg enl. senaste mätning, gjord i måndags, "normalvikt" 52 kg, önskar väga ca 48 kg.
* Tränar 5-6 ggr/veckan (blandar långsamma[?] löparpass med crossfit-liknande övningar på gymmet=styrketräning?).
* Äter inga kolhydrater som bröd, pasta, ris eller potatis (inte ens fullkorns varianter). Har provat att äta var tredje timme (kvarg blandat med fun light samt keso med en skiva påläggs skinka/kalkon) samt ett lagat mål (middag) varje dag men det resulterade i att jag bara gick upp i vikt. Har därför slutat äta på detta sätt, i dagens läge äter jag inte mycket/ofta alls... Det blir ett lagat mål (middag) samt något på kvällen (typ några kocktailtomater och en hel gurka alternativt några skivor ost + 1-2 skivor påläggs skinka/kalkon). Känns numera att man svälter sig själv (jag som älskar mat) men det är ju bara för att jag inte går ner i vikt. Som det är nu så går jag ner ca 2-300 gram/vecka vilket gör allt så himla ovärt men ändå kämpar jag.
* Har problem med att sköta magen (ursäkta detaljerna men det jag tänkte att det kan påverka resultat då jag inte kan gå på toaletten mer än ca 1 ggn/vecka, ibland färre än så också).


Önskar:
* Hjälp att på bästa sätt gå ner i vikt (jag kan detta med energi in, energi ut samt att ett underskott på 7000 kcal/vecka = -1 kg/v) så jag kan behålla vikten samtidigt som jag formar kroppen.
* Jag har ganska mycket lös hus efter graviditeterna - funderar på bukplastik i slutändan men först vill jag, så gott det går, få bort så mycket underhudsfett jag möjligtvis kan innan jag ger mig in i de banorna.
* Min stora önskan, utöver det ovannämnda, är att få mellanrum mellan mina lår utan att de ska se muskulösa ut. Dvs inte "bulliga" utan mer slanka och fina men ändå fasta.
* Få igenom allt detta tills början på juli månad (förutom bukplastiken då samt så vet jag att underhudsfett tar tid att få bort så jag kommer fortsätta efter måldatumet).

Kanske helt orimliga mål men jag hoppas på hjälp från er experter. Många här inne verkar grymma på det ni gör. Har ni frågor så ställ de, jag vill bli hälsosamt smal, fit och ha en killer body!

Provrörsbarn
2013-03-30, 00:47
hur mkt har du gått ner totalt?

abstract
2013-03-30, 10:03
Min erfarenhet av dessa fall är "många bäckar små"-boven. Personerna som inte får resultaten de önskar är äter riktigt riktigt bra, är pålästa, men inte heeeeelt ärliga med sig själva.

De räknar inte in den där få nötterna de tog på kvällen, de uppskattar matfettet de steker i med lite optimism, mjölken som rapporterades som 1 dl kanske i själva verket var 2,5 osv, räknar ostskivan som 10kcal när den kanske ligger på 18kcal osv...

Helt plötsligt står man där i slutet av dagen, med uppskattade 1800kcal som i själva verket är 2100, och man fattar ingenting. Det är så små marginaler som behövs...

Så du måste fråga dig, är de helt 100% på att du har exakt koll på varenda kalori så du verkligen kan utesluta den faktorn att du faktiskt inte får i dig lite mer än du tror?

Edit:
Var inte så rädd för kolhydrater;)

Alfers
2013-03-30, 11:38
* Min stora önskan, utöver det ovannämnda, är att få mellanrum mellan mina lår utan att de ska se muskulösa ut. Dvs inte "bulliga" utan mer slanka och fina men ändå fasta.

http://pbs.twimg.com/media/A_NBBNlCMAAIfyr.jpg

Min erfarenhet av dessa fall är "många bäckar små"-boven. Personerna som inte får resultaten de önskar är äter riktigt riktigt bra, är pålästa, men inte heeeeelt ärliga med sig själva.

De räknar inte in den där få nötterna de tog på kvällen, de uppskattar matfettet de steker i med lite optimism, mjölken som rapporterades som 1 dl kanske i själva verket var 2,5 osv, räknar ostskivan som 10kcal när den kanske ligger på 18kcal osv...

Helt plötsligt står man där i slutet av dagen, med uppskattade 1800kcal som i själva verket är 2100, och man fattar ingenting. Det är så små marginaler som behövs...

Så du måste fråga dig, är de helt 100% på att du har exakt koll på varenda kalori så du verkligen kan utesluta den faktorn att du faktiskt inte får i dig lite mer än du tror?

Edit:
Var inte så rädd för kolhydrater;)

+1
Räkna kalorier och väg allt ner på grammet, om inte annat så iaf en vecka för att verkligen få stenkoll.

Dessutom, är det verkligen så farligt att gå lite hungrig ibland?

J3T69
2013-03-30, 14:47
http://pbs.twimg.com/media/A_NBBNlCMAAIfyr.jpg



+1
Räkna kalorier och väg allt ner på grammet, om inte annat så iaf en vecka för att verkligen få stenkoll.

Dessutom, är det verkligen så farligt att gå lite hungrig ibland?

Håller med om detta:)
Som jag känner det funkar det att vara lite hungrig emellanåt men inte när jag skall sova.
Därför så lägger jag mitt största mål efter träningen och slipper somna hungrig!:)

browniieee
2013-04-01, 11:18
hur mkt har du gått ner totalt?
startade på 65,7 kg... Gick upp till 66,3 kg (så jag tog det som startvikt då jag började med "nyttigheter" från och med den vikten) och väger idag 62,5 kg.

Min erfarenhet av dessa fall är "många bäckar små"-boven. Personerna som inte får resultaten de önskar är äter riktigt riktigt bra, är pålästa, men inte heeeeelt ärliga med sig själva.

De räknar inte in den där få nötterna de tog på kvällen, de uppskattar matfettet de steker i med lite optimism, mjölken som rapporterades som 1 dl kanske i själva verket var 2,5 osv, räknar ostskivan som 10kcal när den kanske ligger på 18kcal osv...

Helt plötsligt står man där i slutet av dagen, med uppskattade 1800kcal som i själva verket är 2100, och man fattar ingenting. Det är så små marginaler som behövs...

Så du måste fråga dig, är de helt 100% på att du har exakt koll på varenda kalori så du verkligen kan utesluta den faktorn att du faktiskt inte får i dig lite mer än du tror?

Edit:
Var inte så rädd för kolhydrater;)

Ja jag måste börja föra en "riktig" dagbok på energin som förs in. Startar idag och nu ska jag vara "brutalt" ärlig!

http://pbs.twimg.com/media/A_NBBNlCMAAIfyr.jpg



+1
Räkna kalorier och väg allt ner på grammet, om inte annat så iaf en vecka för att verkligen få stenkoll.

Dessutom, är det verkligen så farligt att gå lite hungrig ibland?
Hmm nu hänger jag inte med? Låter det på mig som om jag inte går hungrig då eller? Kan säga att jag har ångest varje dag jag vaknar för att jag vet att jag måste vänta enda till sena eftermiddagen för att kunna äta lite mat och sedan kommer ångesten över att kvällen kommer strax därefter för då vill jag bo i mitt kylskåp/skafferi :( Anledningen till att jag försökte äta var 3:e timme var för att jag ville dels hålla blodsockret på en jämn nivå = mindre plats för misstag och dels för att få igång min ämnesomsättning/metabolism men det händer ju inget skit.

Angående bilderna så vill jag inte ha anorektikerns ben utan vill bara ha ett mellanrum mellan benen utan att behöva stå med benen isär eller svanka. Är det så fel?

King Grub
2013-04-01, 11:23
Anledningen till att jag försökte äta var 3:e timme var för att jag ville dels hålla blodsockret på en jämn nivå = mindre plats för misstag och dels för att få igång min ämnesomsättning/metabolism

Det fungerar inte så där. Det är en kvällstidnings/internetmyt. Blodsockret fluktuerar inte hejvilt hos en frisk person, och ämnesomsättningen sjunker inte om man inte äter med några timmars mellanrum. Kaloriförbrukningen påverkas inte av måltidsfrekvens. Och fettförbränningen ökar hela tiden ju längre tid man inte äter.

Det är inte fel att äta var tredje timme, om du trivs med det, men det är inget som kommer att påverka din fettförlust.

browniieee
2013-04-01, 17:36
Det fungerar inte så där. Det är en kvällstidnings/internetmyt. Blodsockret fluktuerar inte hejvilt hos en frisk person, och ämnesomsättningen sjunker inte om man inte äter med några timmars mellanrum. Kaloriförbrukningen påverkas inte av måltidsfrekvens. Och fettförbränningen ökar hela tiden ju längre tid man inte äter.

Det är inte fel att äta var tredje timme, om du trivs med det, men det är inget som kommer att påverka din fettförlust.

Nej det funkade inte för mig som sagt. Gick ju bara upp i vikt utav det... Äter nu ett stort mål om dagen (middag) och eventuellt lite grönsaker/skinka/ost på kvällen...


Måste fråga er som räknar kalorier. Väger ni era proteiner innan tillagning eller efter? Jag ska exempelvis äta lax nu men vet inte ifall det är "före" eller "efter" vikten som är att räkna med...?

King Grub
2013-04-01, 17:37
Värdena i energitabeller och på förpackningar gäller otillagad vara, om annat inte specifikt anges.

browniieee
2013-04-01, 17:40
Värdena i energitabeller och på förpackningar gäller otillagad vara, om annat inte specifikt anges.

Ok good. Det är färsk lax, har ingen energitabell på den, men jag utgår från Shape Up... 167 g laxfilé = 344 kcal. Känns lite saftigt?! :(

King Grub
2013-04-01, 17:41
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=871&lang=sv

Ironwoman
2013-04-01, 18:07
Jag får en tanke som jag inte sett nämnas i tråden. Det är dina barn. Ser dem att du inte äter? Jag har besökt många dagis och tittat på maten där och barn äter det föräldrarna och "fröknarna" på dagis äter. Det är extrem skillnad på olika avdelningar speciellt grönsaker. Jag har haft föräldrar som bantat till och från hela min uppväxt och det har inte varit bra för min syn på mat.

browniieee
2013-04-01, 18:35
Jag får en tanke som jag inte sett nämnas i tråden. Det är dina barn. Ser dem att du inte äter? Jag har besökt många dagis och tittat på maten där och barn äter det föräldrarna och "fröknarna" på dagis äter. Det är extrem skillnad på olika avdelningar speciellt grönsaker. Jag har haft föräldrar som bantat till och från hela min uppväxt och det har inte varit bra för min syn på mat.

Jag döljer inget från mina barn och inte heller har de blivit lidande. Vi har alltid ätit grönsaker till nästan varje dag hemma hos oss vilket faller naturligt att de ser mig äta sallad för jag har gjort det sedan deras första dag i livet. Sedan så håller de inte reda på när jag äter osv men de har inte frågat heller. Det "enda" de frågar om är godiset, varför jag inte äter godis längre och det säger jag att jag får ont i magen av så jag kan inte äta det längre/just nu. En vit lögn drar jag om sockret, annars så deras matbild inte berörd.