handdator

Visa fullständig version : Blanda Gainer och Proteinpulver!?


mattethiger
2013-03-30, 00:19
Ja, som rubriken lyder så har jag tänkt att blanda min gainer med protein i hopp om att få en bättre och effektivare shake.

För inte så länge sedan gick jag och köpte mig en gainer i hopp om att gå upp i vikt och framförallt i muskelmassa. Nu har jag gått upp ungefär 2 kilo i vikt men jag tycker mest att det lagts sig på magen.*grr*
Tränar styrketräning 3 dagar i veckan och käkar 2 dl "Sport Gainer" från Strength efter varje pass, som han i butiken sa att jag skulle.
Jag kollade nu och såg att jag får i mig på tok för mycket kolhydrater (95g) mot vad jag behöver. Har hört att man ska ha i sig 1g kolhydrater per kg/kroppsvikt efter varje pass som återhämtning, borde då få i mig ungefär 65g. Såg också att det var mycket kalorier och lite protein i, så jag tänkte nu alltså blanda typ 1dl gainer och skopa (30g) whey protein.
Räknade lite och fick fram att det skulle bli något i denna stil:
1 skopa gainer,
1 skopa protein-pulver
370 kcal
40g protein
50g kolhydrater - (gör det något med lite för lite kolhydrater?)
vs
2 skopor gainer
506 kcal
33g protein
95g kolhydrater

Jag ska passa på att tillägga att jag har svårt att få i mig tillräckligt med protein (2g*65=130g) varje dag, och tänkte då att jag skulle få lite extra hjälp med prottepulvret.

Vill nu ha lite hjälp och tips om vad ni tror och om ni tror att det skulle bli bra.

Mvh Mathias

Baronpanda
2013-03-30, 00:24
Spelar absolut ingen roll hur du gör med alternativ 1 eller 2.

Rekommenderar dig starkt och läsa på mera om kost,träning och tillskott du verkar inte ha så storkoll så det skulle hjälpa dog starkt och läsa på egen hand än att du frågar specifika saker ibland!
Kommer bara nyttja dig och din träning om du läser på dig finns gott om nybörjar guider om nästan allt här på kolo!

LillisJ
2013-03-30, 00:25
Sluta göra det komplicerat och se till att du fått i dej 130g protein och den mängd kalorier du försöker nå innan du går och lägger dej.

mattethiger
2013-03-30, 09:45
Tack för svaren,
Jag har läst på om kost tillsammans med träning och kom då fram till att jag ville utforma min shake på detta vis. Jag undrar bara om det är bra som återhämtning.

z_bumbi
2013-03-30, 10:25
Under hur lång tid har du gått upp två kilo?

Vitlök
2013-03-30, 10:37
Finns inget "måste" när det kommer till näring direkt efter träningen. Men jag skulle säga att ~20gram protein direkt efter passet med lite kolhydrater (om du har plats i din kcal-budget), sen ser du till att käka ordentligt efteråt och att ditt intag över dagen blir bra.

mattethiger
2013-03-30, 19:28
Under hur lång tid har du gått upp två kilo?
på 2 veckor med gainer gick jag upp lite under 2 kilo

mattethiger
2013-03-30, 19:33
Finns inget "måste" när det kommer till näring direkt efter träningen. Men jag skulle säga att ~20gram protein direkt efter passet med lite kolhydrater (om du har plats i din kcal-budget), sen ser du till att käka ordentligt efteråt och att ditt intag över dagen blir bra.
Har läst att 1g kolhydrater/kg-kroppsvikt efter träning är bra som återhämtning tillsammans med 20-30g protein. Hade lite mer protein i min blandning eftersom jag behöver det till mitt dagliga mål på 130g protein, det kan väl inte skada?

Vitlök
2013-03-30, 21:16
Har läst att 1g kolhydrater/kg-kroppsvikt efter träning är bra som återhämtning tillsammans med 20-30g protein. Hade lite mer protein i min blandning eftersom jag behöver det till mitt dagliga mål på 130g protein, det kan väl inte skada?
Absolut kan det vara det, men frågan är om du skulle känna nån som helst skillnad på att dricka malto jämfört med att bara äta efter träningen. Kan ju bara tala för mig själv men själv gillar jag mat och lägger därför mina kalorier på det.
Hur oftar tränar du? Tränar du någonting annat än styrketräning? Hur delar du upp passen. Tränar man samma muskler ofta så kan det väl vara bra att försöka optimera näringstimingen, men personligen tror jag det mesta är hårklyveri.
130 gram protein är väl ingen större bedrift?
200gram dött djur (fläsk/nöt/kyckling)
200gram pasta/ris
1L mjölk
20gram protein fårn vassle (efter träningen).
Bara där är det det över 110gram protein, och då är det bara 2 mindre luncher med lite mjölk. Inte många kalorier heller för den delen. Släng in lite ägg, havregryn, mer kött, fil, flingor, whatever så ska du nog komma upp i 130gram utan problem.
Lär dig äta ordentligt.
Edit: Sen eftersom du säger att du försöker gå upp i vikt, och då kommer ligga på kaloriöverskott så minskar kravet på proteinintaget. Räcker säkert med 80-100gram för din del, speciellt om du baserar merparten på proteinkällor av hög kvalité (fullvärdiga källor).

mattethiger
2013-03-30, 21:43
Absolut kan det vara det, men frågan är om du skulle känna nån som helst skillnad på att dricka malto jämfört med att bara äta efter träningen. Kan ju bara tala för mig själv men själv gillar jag mat och lägger därför mina kalorier på det.
Hur oftar tränar du? Tränar du någonting annat än styrketräning? Hur delar du upp passen. Tränar man samma muskler ofta så kan det väl vara bra att försöka optimera näringstimingen, men personligen tror jag det mesta är hårklyveri.
130 gram protein är väl ingen större bedrift?
200gram dött djur (fläsk/nöt/kyckling)
200gram pasta/ris
1L mjölk
20gram protein fårn vassle (efter träningen).
Bara där är det det över 110gram protein, och då är det bara 2 mindre luncher med lite mjölk. Inte många kalorier heller för den delen. Släng in lite ägg, havregryn, mer kött, fil, flingor, whatever så ska du nog komma upp i 130gram utan problem.
Lär dig äta ordentligt.
Edit: Sen eftersom du säger att du försöker gå upp i vikt, och då kommer ligga på kaloriöverskott så minskar kravet på proteinintaget. Räcker säkert med 80-100gram för din del, speciellt om du baserar merparten på proteinkällor av hög kvalité (fullvärdiga källor).
Tränar 3 ggr i veckan, bara styrketräning, olika muskelgrupper olika dagar.
Jag gillar också mat men däremot bor jag mer än en timma bort från gymmet (med buss) och därför är det så smidigt att bara dra i sig en shake. Varför jag ville modifiera min shake lite var just för att jag hellre käkar de där kolhydraterna och kalorierna från min gamla shake i mat under dagen istället, men ville inte kompromissa med återhämtningen som kolhydraterna ger (kanske inte ens behövs för min del?) så då valde jag att ha kvar lite kolisar.

Vitlök
2013-03-30, 22:20
Tränar 3 ggr i veckan, bara styrketräning, olika muskelgrupper olika dagar.
Jag gillar också mat men däremot bor jag mer än en timma bort från gymmet (med buss) och därför är det så smidigt att bara dra i sig en shake. Varför jag ville modifiera min shake lite var just för att jag hellre käkar de där kolhydraterna och kalorierna från min gamla shake i mat under dagen istället, men ville inte kompromissa med återhämtningen som kolhydraterna ger (kanske inte ens behövs för min del?) så då valde jag att ha kvar lite kolisar.

I see. Lite kolhydrater efter träning kan vara bra om du som du säger har långt hem. Men kör 1/2 skopa vassle+1/2 skopa gainer? ~20gram protein, ~25gram kolhydrater, ~190kcal.

Rolv
2013-03-30, 22:42
på 2 veckor med gainer gick jag upp lite under 2 kilo

Det är inte pga av din gainer du gått upp, utan pga ditt totala kcalintag.

mattethiger
2013-03-30, 23:29
I see. Lite kolhydrater efter träning kan vara bra om du som du säger har långt hem. Men kör 1/2 skopa vassle+1/2 skopa gainer? ~20gram protein, ~25gram kolhydrater, ~190kcal.
Har nu läst på om vad som sägs ska vara optimalt.
Mer än 30g protein kan kroppen inte ta upp under ett tillfälle, så vi siktar där.
20-40g kolhydrater var bra efter träning också.
Kom då fram till att köra på 3/4 skopa gainer och 3/4 skopa vassle. Det blir ungefär 30g protein och 38g kolhydrater samt 277 kcal. Tror däremot att dessa hårfina justeringar knappt är märkbart på träningsresultaten, men jag gillar att optimera mina förutsättningar :)

mattethiger
2013-03-30, 23:30
Det är inte pga av din gainer du gått upp, utan pga ditt totala kcalintag.
Jag är mycket väl medveten om det.

Baronpanda
2013-03-30, 23:30
Har nu läst på om vad som sägs ska vara optimalt.
Mer än 30g protein kan kroppen inte ta upp under ett tillfälle, så vi siktar där.
20-40g kolhydrater var bra efter träning också.
Kom då fram till att köra på 3/4 skopa gainer och 3/4 skopa vassle. Det blir ungefär 30g protein och 38g kolhydrater samt 277 kcal. Tror däremot att dessa hårfina justeringar knappt är märkbart på träningsresultaten, men jag gillar att optimera mina förutsättningar :)

Jupp opti-noja helt enkelt ;)

Kischen
2013-03-30, 23:53
Mer än 30g protein kan kroppen inte ta upp under ett tillfälle

Fel. Kroppen tar upp det du äter.

Rawsteel
2013-03-31, 00:22
Är inte en gainer som att trycka i sig en påse godis?
2kg på 2 veckor, jag skulle haft dödsångest.

Baronpanda
2013-03-31, 00:49
Är inte en gainer som att trycka i sig en påse godis?
2kg på 2 veckor, jag skulle haft dödsångest.

Vingummi,skumbananer etc = gainer kolisar, bara välja trycka lite vingummi eller dricka de ;)

z_bumbi
2013-03-31, 14:14
på 2 veckor med gainer gick jag upp lite under 2 kilo

Det skulle jag inte oroa mig så mycket över utan fortsätt bara att träna (den mest avgörande faktorn) vettigt. Om du fortsätter att gå upp i samma takt så skulle jag däremot dra ner på kalorierna en aning men jag tvivlar på att ökningen kommer att fortsätta i samma takt.

mattethiger
2013-03-31, 16:52
Fel. Kroppen tar upp det du äter.
Men då går inte proteinet till att stimulera proteinsyntesen, överflödet görs istället om till glykogen om jag inte minns fel.

mattethiger
2013-03-31, 16:53
2kg på 2 veckor, jag skulle haft dödsångest.
Därför jag tänkte göra om det lite.

mattethiger
2013-03-31, 16:54
Det skulle jag inte oroa mig så mycket över utan fortsätt bara att träna (den mest avgörande faktorn) vettigt. Om du fortsätter att gå upp i samma takt så skulle jag däremot dra ner på kalorierna en aning men jag tvivlar på att ökningen kommer att fortsätta i samma takt.
Låter vettigt. :)

mattethiger
2013-03-31, 16:55
Vingummi,skumbananer etc = gainer kolisar, bara välja trycka lite vingummi eller dricka de ;)
Är det inte massa fett i godis som man inte får i sig via gainern?

Baronpanda
2013-03-31, 17:11
Är det inte massa fett i godis som man inte får i sig via gainern?

Beror HEEELT på vilken sorts godis du tänker på.

Kischen
2013-03-31, 19:11
Men då går inte proteinet till att stimulera proteinsyntesen, överflödet görs istället om till glykogen om jag inte minns fel.

So? Det är ju inte som att dina 30 gram blir muskelmassa.. väntar några timmar, 30 gram ytterligare som blir muskelmassa.. osv.

Dessutom gäller ditt exempel bara vassle och i förlängningen eaa, bcaa och andra snabba källor på tom mage.

Kischen
2013-03-31, 19:12
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-135442.html

Wzup2u
2013-03-31, 20:16
gainer e ju malto plus whey köp malto och whey ist då billigare och dosera själv.
finns gainer med 50/50 färdig annars.

vicarious
2013-03-31, 21:23
Men då går inte proteinet till att stimulera proteinsyntesen, överflödet görs istället om till glykogen om jag inte minns fel.

Njae. Det mesta av proteinet oxideras till energi. Inga konstigheter.

Det finns inga direkt konkreta bevis som säger att det är bättre att äta många mindre mål än färre större måltider med protein. Så haka inte upp dig på det. Allting tas upp hursomhelst.

mattethiger
2013-04-01, 01:28
So? Det är ju inte som att dina 30 gram blir muskelmassa.. väntar några timmar, 30 gram ytterligare som blir muskelmassa.. osv.

Dessutom gäller ditt exempel bara vassle och i förlängningen eaa, bcaa och andra snabba källor på tom mage.
Just nu är jag lite osäker på vart du vill komma, men med denna undersökning: http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-135442.html så menas det väl på att 90g protein inte stimulerar proteinsyntesen mer än 30g protein, vid ett tillfälle, eller?

mattethiger
2013-04-01, 01:29
gainer e ju malto plus whey köp malto och whey ist då billigare och dosera själv.
finns gainer med 50/50 färdig annars.

Vad heter den gainern?
Jag hade tänkt köpa hem vassle och blanda själv.

mattethiger
2013-04-01, 01:31
Njae. Det mesta av proteinet oxideras till energi. Inga konstigheter.

Det finns inga direkt konkreta bevis som säger att det är bättre att äta många mindre mål än färre större måltider med protein. Så haka inte upp dig på det. Allting tas upp hursomhelst.
Enligt denna undersökning: http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-135442.html så är det väl bättre att äta många små än få stora mål med protein. Det var så jag förstod det iaf.

jonteeo
2013-04-01, 01:58
Enligt denna undersökning: http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-135442.html så är det väl bättre att äta många små än få stora mål med protein. Det var så jag förstod det iaf.

Det har med efter träningen att göra! Efter träning räcker det med 30g för att stimulera proteinsyntes optimalt!

Det har inget att göra med dina senare mål..................... :smash: eller mål innan träningspasset.

andrejc
2013-04-01, 22:41
Enligt denna undersökning: http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-135442.html så är det väl bättre att äta många små än få stora mål med protein. Det var så jag förstod det iaf.

hur mycket protein man kan ta upp är väl individuellt? beroende på hur mycket massa och vilken metabolism. Blir ju svårt att komma upp i 250-350g/dag med 30g protein/mål ;) Ifall man inte vill äta 10 gånger om dagen med andra ord. Det viktigaste efter träningen vad jag läst är iaf att få i sig aminosyror och tryptophan som förhindrar "catonic state".