handdator

Visa fullständig version : Ju mer kroppsfett desto större % viktökning är kroppsfett.


Masterpan
2013-03-29, 22:40
Beror detta på att man får sämre insulinkänslighet ju mer fett man lägger på sig eller att fetcellerna producerar kvinnliga hormon?

Fredriiik
2013-03-29, 22:41
är inte helt hundra på detta men är det inte så att man har nyproducerat så pass många fler fettceller så att det är lättare att lagra in mer i fler så att säga?

Masterpan
2013-03-29, 22:51
är inte helt hundra på detta men är det inte så att man har nyproducerat så pass många fler fettceller så att det är lättare att lagra in mer i fler så att säga?

Om man konstant går upp i vikt borde ju kroppen hela tiden producera nya fettceller täcka behovet av utrymme för inlagringen.

Att man lättare går upp i vikt efter man har gått ner i vikt beror väl på att man har massa tomma fetceller som lätt fylls på igen vid ett överskott, lite som du du var inne på :)

Sniggel
2013-04-01, 01:03
Är ju säkert en kombination av många faktorer.
Men en till kan ju vara att ju högre fettprocent man har, desto mer väger man, desto mer muskler har man ju då och desto mer muskelhämmande faktorer borde därför finnas närvarande.
Den muskelanabola effekten av överätning är kanske kvar men eftersom man redan har mer muskler än t ex en smal individ så finns där mer faktorer som hämmar.
Förutom då alla andra faktorer som också kan påverka negativt.

tjing
2013-04-01, 15:35
Försämrad anabol/hormonell miljö.

Fettceller återskapar kortisol från inaktivt kortison t ex, högre mängder kroppsfett ökar aromatiseringen från testosteron till östrogen osv. Ju fetare män blir ju mer kvinnlig blir deras hormonprofil.

Masterpan
2013-04-01, 23:20
Försämrad anabol/hormonell miljö.

Fettceller återskapar kortisol från inaktivt kortison t ex, högre mängder kroppsfett ökar aromatiseringen från testosteron till östrogen osv. Ju fetare män blir ju mer kvinnlig blir deras hormonprofil.

Fungerar tomma fettceller likadant som fyllda?

Säg att jag varit fet, hade X antal fettceller.

Jag går ner i vikt och jag har fortfarande X antal fettceller, men endast 0,5X är fyllda. Kommer resterande fettceller verka så att min hormonella miljö fortfarande är som om jag hade X fettfyllda fettceller?

Ola Wallengren
2013-04-02, 07:29
Innom spannet 8-20% kropsfett (för män) är det förmodligen ingen större skillnad på den "anabola miljön" eller gensvar efter träning, så länge man i övrigt är frisk, vilket man förmodligen är om man äter och tränar bra. En kraftig överätning är kanske inte det bästa, men ur ett kortsiktigt perspektiv är det inte relaterat speciellt mycket till absoluta nivån av fett i kroppen.

Den mest troliga orsaken till detta samband är som Sniggel är innepå att man i allmänhet har mer muskler ju fetare man är, speciellt om man tränar och har tränat på vägen upp till sin nuvarande fettnivå. Och som de flesta vet är det svprare att bygga ju närmare man kommer sitt genetiska max i muskelmassa. Har man tränat och ätit upp sig till, låt säga, 20%kroppsfett och fettfrimassindex på 25 så förväntar man sig ett ganska dåligt muskelbygge om man fortsätter upp till 25%, ökningen blir mestadels fett. Om man däremot går ner till 8%BF så kanske man har FFMI på 23,8 så kan man öka ganska mycket i fettfri massa de första kilona utan att lägga på sig så mycket fett. man kanske kan nå FFMI 25,3 vid 11-12%BF istället för 25%.
Vilket demonstreras ganska tydligt i mitt "bulkprojekt".