handdator

Visa fullständig version : Bokfrågor


z_bumbi
2013-03-29, 17:59
Är det någon som har läst och har en åsikt om:

Kettlebell Rx: The Complete Guide for Athletes and Coaches - Jeff Martone

Dynamic Stretching: The Revolutionary New Warm-up Method to Improve Power, Performance and Range of Motion - Mark Kovacs

Developing Agility and Quickness - (Editor), Jay Dawes (Editor), Mark Roozen

emi23j
2013-03-29, 18:06
nej. Men när ämnet ändå är rest.

Någon som vet var man kan få tag på Training for speed av Charlie Francis?

Payter
2013-03-29, 18:37
Kettlebell Rx är bra,bara man har tålamod med att crossfit nämns.Martone är en väldigt bra instruktör och bildserierna illustrerar lyften på ett bra och pedagogiskt sätt.

Wilt the Stilt
2013-03-29, 18:46
Jeff Martone är förövrigt en hejjare på KettleBell Juggling. Nån som sett hans "Hand to Hand"-filmer?

z_bumbi
2013-03-30, 10:43
Kettlebell Rx är bra,bara man har tålamod med att crossfit nämns.Martone är en väldigt bra instruktör och bildserierna illustrerar lyften på ett bra och pedagogiskt sätt.

Det är ungefär det omdömet jag har sett på flera håll så den ligger på inköpslistan.

svenbanan
2013-03-30, 12:33
Det finns ju en hel del filmer på youtube och crossfit.com där Martone instruerar i olika kettlebellmoment. Har verkar ju rätt kunnig. Men med tröttsam röst, så en bok är nog positivt tror jag... ;)

z_bumbi
2013-03-30, 13:07
Filmer tycker jag generellt är ganska dåliga om man vill lära sig något.
*70-80% saknar stativ, det kostar 50 kr på en loppis så offra er för konsten.
*70-80% har dåligt ljud.
*90% pratar om massor av ointressant eller kanske värre har ett intro på 4 minuter innan man kommer till som det ska handla om.
*80% saknar manus och/eller vägrar göra omtagningar.
*Ska man lära sig något mer komplext så får man titta en timme per film och då har man fortfarande bara fått en ytterst liten del av helheten.
*Man kan inte följa tråden i deras tankar, en 20 minuters film om deras träningsfilosofi inspelat med en telefon ger inte så mycket.
*Moviemaker etc verkar vara så pass farligt att man inte kan klippa bort 10 minuter av dödtid som handlar om att justera utrustningen eller gräva sig i skrevet (iofs också en justering av utrusntingen).

När man väl kan ett ämne bättre och bara vill ha reda på en detalj så funkar det bättre, pja förutom att så många inte kan filma för 5 öre.

svenbanan
2013-03-30, 14:06
Filmer tycker jag generellt är ganska dåliga om man vill lära sig något.
*70-80% saknar stativ, det kostar 50 kr på en loppis så offra er för konsten.
*70-80% har dåligt ljud.
*90% pratar om massor av ointressant eller kanske värre har ett intro på 4 minuter innan man kommer till som det ska handla om.
*80% saknar manus och/eller vägrar göra omtagningar.
*Ska man lära sig något mer komplext så får man titta en timme per film och då har man fortfarande bara fått en ytterst liten del av helheten.
*Man kan inte följa tråden i deras tankar, en 20 minuters film om deras träningsfilosofi inspelat med en telefon ger inte så mycket.
*Moviemaker etc verkar vara så pass farligt att man inte kan klippa bort 10 minuter av dödtid som handlar om att justera utrustningen eller gräva sig i skrevet (iofs också en justering av utrusntingen).

När man väl kan ett ämne bättre och bara vill ha reda på en detalj så funkar det bättre, pja förutom att så många inte kan filma för 5 öre.

Fast när det gäller teknik i olika övningar är det svårslaget...

Wilt the Stilt
2013-03-30, 15:13
Jag vet inte. Men olika kb juggling-moment kanske är lättare att visa med video. Kanske blir lite bökigt att förklara med endast bokstäver.

Edit: Stavning

Payter
2013-03-30, 15:16
Martone lyckas ganska bra med att beskriva enklare juggling rörelser i bokform.

z_bumbi
2013-11-12, 18:42
Är det någon som har läst och har en åsikt om:

Kettlebell Rx: The Complete Guide for Athletes and Coaches - Jeff Martone

Ägaren till kloten tog tillbaka dem men jag är inte heller ett dugg upplagd för ämnet. Möjligen till våren att jag testar lite mer.

Dynamic Stretching: The Revolutionary New Warm-up Method to Improve Power, Performance and Range of Motion - Mark Kovacs


En vanlig uppvärming :confused: Har man inte gjort en vettig sådan så funkar den men vad som är revolutionerande med det vet jag inte.

Developing Agility and Quickness - (Editor), Jay Dawes (Editor), Mark Roozen

Den här funkar även om det finns bättre böcker.

Snorkelfarsan
2013-11-12, 22:05
Jag är lite fräck och lånar tråden. Har någon läst Kelly Starrets Becoming a Supple Leopard? Är nyfiken på den, han verkar han en vettig inställning och är uppenbarligen riktigt kunnig. Men några menar att boken är rätt överskattad, utifrån vad jag läst i olika reviews på Amazon osv.