handdator

Visa fullständig version : Behöver Hjälp med Diet


Leetsauce
2013-03-29, 12:49
Ålder: 20
Längd: 180
Vikt: 95
Mål: Få tydligt definierade muskler

Har verkligen degat ihop mig de sista åren, men sista månaderna har jag kommit igång med gymningen och gör det ganska så seriöst nu samtidigt som jag har fått ordning på min diet en hel del, men jag har fortfarande frågor ifall det verkar vettigt.

Ett typiskt exempel av något jag äter en vanlig dag kan se ut såhär:

300g kyckling
200g lax
400g matvete
20g olivolja
En handfull grönsaker till varje måltid
Lite frukt, kanske 1 äpple o en banan eller så
Ungefär 4 liter vatten

Om jag lägger ihop värden för allt utom de tre sista ovan så får jag följande enligt paketen:

kcal: 2325
protein: 140g
kolhydrater: 256g
fett: 60g

Enligt information jag hittat borde jag kanske ligga närmare 2g protein /kg kroppsvikt, och alltså borde jag ha kanske 40-50g mer protein i min diet. Detta tänkte jag åstadkomma med någon form av proteintillskott, som jag ännu inte har inhandlat.

Enligt formeln för ungefärligt energibehov i tråden "Deff- en guide" på denna sida får jag mitt energibehov till 3205,875 (med en stress- och aktivitetsfaktor på 1.5). Men enligt det här så kommer jag ju på en del underskott, men jag tänker att med alla grönsaker, frukter, kanske lite alkohol eller chips eller så på helgen, lite sås till maten nån gång ibland, så balanserar det kanske ut till 500 kcal underskott eller så.

Jag har hittils bara gymmat 4 ggr i veckan, men funderar på om jag kanske borde lägga till ett konditionspass, eller byta ut ett gympass för kondition. Jag tycker det är så löjligt tråkigt att springa eller cykla etc dock så fortsätter helst bara gymma.

Så mina frågor är nu:

Är det en rimlig diet?
Borde jag räkna ihop grönsakerna och få reda på exakt hur mina energivärden går ihop eller är de lugnt att göra det lite ungefär såhär?
Vilket kosttillskott skulle ni rekommendera?
Borde jag köra mer kondition?
Är det bra att köra kondition efter ett styrketräningspass, eller ska jag göra det på en separat dag?

p.s. Jag lagar ofta mat hemma och tar med mig till plugget så de allra flesta dar ser mina matvanor ut såhär.