handdator

Visa fullständig version : Lösgodis,ångest


Nova92
2013-03-28, 21:53
Hej!

Ätit en jäddrans mycket lösgodis idag ca 1 kg ungefär utöver min vanliga kost. Om jag nu inte vill gå upp något av lösgodiset bör jag då lägga mig på ca 400 kcal underskott i 9 dagar för att inte märka någon skillnad?

1 kg lösgodis = ca 3500 kcal

400 kcal underskott i 9 dagar = minus 3600 kcal

Så alltså om jag kör ett kcal underskott på ca 400 kcal i 9 dagar så är lösgodiset i stort sätt borta?

Jävla påsk som ger mig ångest :((

Tobbey
2013-03-28, 21:58
Andas och lev ut livet i några dagar, återkom sedan till vardagen med ett starkare psyke och övervinn allt.

Wzup2u
2013-03-28, 22:00
sut noja suck.. imon är det ny dag då har du glömmt det. vafan gör de.
bli inte ätstörd för att unna dig ibland käka på som vanligt imon nomnom
testa 2 kg godis på lördag. då e de påskafton då smäller du till med 2 kg.

1kg choklad och en påse chips utöver vanlig kost kan jag lätt smälla i mig ibland ur not alone. chilla

Nova92
2013-03-28, 22:02
sut noja suck.. imon är det ny dag då har du glömmt det. vafan gör de.
bli inte ätstörd för att unna dig ibland käka på som vanligt imon nomnom
testa 2 kg godis på lördag. då e de påskafton då smäller du till med 2 kg.


Haha, nä usch har fan ont i magen nu...

Så jag kommer inte gå upp något märkvärdigt av detta jäddrans godiset då? Då behöver jag inte lägga mig på något kcal underskott i några dagar för att "arbeta" bort godiset?

cero
2013-03-28, 22:03
För guds skull, njut av livet. Blir förbannad när jag ser sånt här. Ångest över att ha ätit lite godis på en högtid? Skärpning för fan. Jag äter bokstavligt talat för kung och fosterland på högtider, och trots det är jag rippad året om, så du kan vara lugn. Utöver det ska man inte vara rädd att unna sig goda saker med måtta, om man inte är överviktig eller för någon annan anledning måste gå på en speciell diet.

Men som svar på din fråga: ja. Kalori in/kalori ut är en bra tumregel.

Så jag kommer inte gå upp något märkvärdigt av detta jäddrans godiset då?

Nej.

sumialic
2013-03-28, 22:12
Så jag kommer inte gå upp något märkvärdigt av detta jäddrans godiset då?

Ca 0.4 kg.

Ristretto
2013-03-28, 23:05
Ca 0.4 kg.

Om man inte räknar med ökad energiförbrukning pga större energiintag i form av ex NEAT och TEF.

sumialic
2013-03-28, 23:06
Förutsatt att TS inte får någon ökad TEF av godiset.

True

Wzup2u
2013-03-29, 07:36
Haha, nä usch har fan ont i magen nu...

Så jag kommer inte gå upp något märkvärdigt av detta jäddrans godiset då? Då behöver jag inte lägga mig på något kcal underskott i några dagar för att "arbeta" bort godiset?

haha ne oroa dig inte så markant skillnad så de finns inte.

Dreas
2013-03-29, 08:36
Och glöm inte glykogeninlagring ifall personen legat på underskott en längre period.

nissepelle
2013-03-29, 09:06
Ta det lite lugnt nu pojken min!

1684_
2013-03-29, 09:14
Ja sluta noja och ha ångest, man lever bara en gång!
Börjar man få ångesttankar pga mat kan de sluta illa, godis kan lätt övergå till andra matprodukter och ja, ätstörningarna cirkulerar!

raddum
2013-03-29, 09:19
Börjar man få ångesttankar pga mat kan de sluta illa, godis kan lätt övergå till andra matprodukter och ja, ätstörningarna cirkulerar!

+1

shit happens, att börja haka upp sig och kompensera osv kan lätt leda till ohälsosamt förhållande till mat och ätande

Nova92
2013-03-29, 10:45
Ja sluta noja och ha ångest, man lever bara en gång!
Börjar man få ångesttankar pga mat kan de sluta illa, godis kan lätt övergå till andra matprodukter och ja, ätstörningarna cirkulerar!

ok! Skippar ångesten och skyller på att det är påsk och då får man äta godis! Jag ska då INTE lägga mig på något förbannat kcal underskott bara för jag ätit godis nu. Siktar istället på ett hårt benpass och kanske nya pb idag! Det är ju inte var dag man äter godis..

Blindguard1
2013-03-29, 10:46
Sluta noja...

tjing
2013-03-29, 11:05
Det funkar inte sådär med överskott och underskott. Dessutom lägger du inte på dig socker som kroppsfett i märkbar utsträckning på enstaka överätning. Däremot är det kasst för din lever och blodfetter.

En normal människa lägger alltså inte på sig många gram fett av en dylik överätning av lösgodis. Det beror ju givetvis på vilket lösgodis man äter också och choklad etc innehåller en hel del fett och då är det en lite annan femma. Men allt vanligt lösgodis är i regel socker, färgämnen osv.

tjing
2013-03-29, 11:25
Redigeringstiden gick ut.

Vid överätning av kolhydrat (även mycket kraftig överätning) gäller följande (ingen direkt ordning):

1. Kolhydrat används till allmänna energibehov, alla energikrävande processer i celler osv.
2. Glykogenlager fylls till max.
3. Kolhydrat stimulerar den sympatiska delen av nervsystemet och således ämnesomsättningen via "fakultativ" termogenes; insulin > katekolaminer.
4. Ett överskott av kolhydrater utöver energibehov och glykogenlager ökar kolhydratsoxidationen.
5. NEAT

Ett par gram lagras in som fett på kort sikts överätning av kolhydrat specifikt, via DNL. Även massiva mängder. Däremot lagras fettet i kosten effektivt på samma överskott.

Latissimus Dorsi
2013-03-29, 11:29
Det är därför kolhydrater äger :thumbup: finns en hel del försvarsgrejsomojser mot att det ska lagras som fett.

tjing
2013-03-29, 11:30
Det är därför kolhydrater äger :thumbup: finns en hel del försvarsgrejsomojser mot att det ska lagras som fett.

Just precis.

strango
2013-03-29, 14:39
Redigeringstiden gick ut.

Vid överätning av kolhydrat (även mycket kraftig överätning) gäller följande (ingen direkt ordning):

1. Kolhydrat används till allmänna energibehov, alla energikrävande processer i celler osv.
2. Glykogenlager fylls till max.
3. Kolhydrat stimulerar den sympatiska delen av nervsystemet och således ämnesomsättningen via "fakultativ" termogenes; insulin > katekolaminer.
4. Ett överskott av kolhydrater utöver energibehov och glykogenlager ökar kolhydratsoxidationen.
5. NEAT

Ett par gram lagras in som fett på kort sikts överätning av kolhydrat specifikt, via DNL. Även massiva mängder. Däremot lagras fettet i kosten effektivt på samma överskott.

Vaddå? Kan man inte bli tjock av godis?

ceejay
2013-03-29, 14:43
Kika lite mindre ett par daugar bara. Det går bra.

Jag lyckades hålla mig och bara käka ett par bitar idag:) (deffaR)

tjing
2013-03-29, 16:05
Vaddå? Kan man inte bli tjock av godis?

Jo:

1) Om krängandet håller i sig blir DNL högre av socker (än glukos).

2) Fettet i kosten lagras dock in väldigt lätt istället. Att folk går upp i fettvikt när de överäter skit, beror på att de äter relativt mycket fett i kosten. Det är inte kolhydraterna som är boven, men de tillåter istället fettet att lagras in i fettcellerna.

Sukros är bättre på att ge lipogenes än glukos, men fortfarande blir det huvudsakligen leverfett av godis. Vilket iofs är skitdåligt och leder till insulinresistens i längden p g a förhöjda blodfetter. Kom dock ihåg att en del godis innehåller en hel del fett, t ex choklad.

Dessutom visar epidemiologiska studier att folk som äter mer socker i regel är smalare.

cero
2013-03-29, 16:19
tjing: Mao är det jävligt dumt att käka LCHF om man vill lägga på sig muskelmassa?

Latissimus Dorsi
2013-03-29, 16:22
Som jag förstått det är LCHF hyfsat bra för att gå ner i vikt, men rätt värdelöst för att gå upp i vikt i form av muskler.

tjing
2013-03-29, 16:24
Latissimus Dorsi kan.

Lågkolhydratkost förefaller aktivera den katabola nutrientsensorn AMPK, även på ett överskott. Förmodligen p g a låga glykogennivåer. Inte optimalt för tillväxt, däremot kanske för viktnedgång.

Höga glykogennivåer är däremot gynnsamt för anabolism.

cero
2013-03-29, 17:36
Tack för bra svar.

Vad rekommenderar ni för fördelning protein/kolhydrater vid bulk? Kan det kanske vara vettigt att stanna på 1,5-2g/kg kv protein för att få plats med mer kolhydrater?

Mouline
2013-03-29, 18:18
Tack för bra svar.

Vad rekommenderar ni för fördelning protein/kolhydrater vid bulk? Kan det kanske vara vettigt att stanna på 1,5-2g/kg kv protein för att få plats med mer kolhydrater?
Ja*popcorn*

Rawsteel
2013-03-29, 18:53
Tack för bra svar.

Vad rekommenderar ni för fördelning protein/kolhydrater vid bulk? Kan det kanske vara vettigt att stanna på 1,5-2g/kg kv protein för att få plats med mer kolhydrater?

1,5-2g portein per kg är bra lite, satsa du på 3g+ vid bulk och låt resten gå till kolhydrater och fett (mest kolhydrater ofc).
Ju mer protein ju mer muskler vill jag ha för mig att Grub skrivit.

Mouline
2013-03-29, 18:55
1,5-2g portein per kg är bra lite, satsa du på 3g+ vid bulk och låt resten gå till kolhydrater och fett (mest kolhydrater ofc).
Ju mer protein ju mer muskler vill jag ha för mig att Grub skrivit.

Nu tror jag du fått det hela om bakfoten..
Vilka fördelar tänkte du med +3 kg kv på bulk?
Tvärt om.. :)

Masterpan
2013-03-29, 21:54
1,5-2g portein per kg är bra lite, satsa du på 3g+ vid bulk och låt resten gå till kolhydrater och fett (mest kolhydrater ofc).
Ju mer protein ju mer muskler vill jag ha för mig att Grub skrivit.

Skulle tro att proteinets betydelse vid kaloriöverskott är överskattad.

krubkungen
2013-03-29, 22:02
Skulle tro att proteinets betydelse vid kaloriöverskott är överskattad.

mm, fast det är riktigt gott med protein, just därför jag har svårt att hålla det under 3g/kv. Dyrt är väl den enda nackdelen, speciellt när man gillar kött.

zozofu93
2013-03-29, 22:04
fake and gay

Lychgate
2013-03-29, 22:07
1,5-2g portein per kg är bra lite, satsa du på 3g+ vid bulk och låt resten gå till kolhydrater och fett (mest kolhydrater ofc).
Ju mer protein ju mer muskler vill jag ha för mig att Grub skrivit.

Behovet av protein sänks betydligt vid överskott. 1g/kg räcker väl.

Peivi
2013-03-29, 22:43
Har idag klämt i mig en stor jävla påskmiddag med allt vad det innebär (mycket protein *flex* ) och en hel del lösgodis. Borde också ha ångest då jag går på :bpump:diet och har gått ner ganska bra i vikt, men på något sätt bryr jag mig inte utan unnade mig det här. För att balansera upp det hela blev det en löprunda på 45 min som brände ca 6-700 kcal samt en portion gröt som enda övrig måltid. Dessutom finns det risk för att det slinker ner en pizza/ kebab imorgon också...
Vi skippar ångesten nu när det är påsk tycker jag, och dietar någon dag extra bara :bpump:

strango
2013-03-30, 09:55
Jo:

1) Om krängandet håller i sig blir DNL högre av socker (än glukos).

2) Fettet i kosten lagras dock in väldigt lätt istället. Att folk går upp i fettvikt när de överäter skit, beror på att de äter relativt mycket fett i kosten. Det är inte kolhydraterna som är boven, men de tillåter istället fettet att lagras in i fettcellerna.

Sukros är bättre på att ge lipogenes än glukos, men fortfarande blir det huvudsakligen leverfett av godis. Vilket iofs är skitdåligt och leder till insulinresistens i längden p g a förhöjda blodfetter. Kom dock ihåg att en del godis innehåller en hel del fett, t ex choklad.

Dessutom visar epidemiologiska studier att folk som äter mer socker i regel är smalare.

Hur lång tid snackar vi här?

sumialic
2013-03-30, 10:29
Har idag klämt i mig en stor jävla påskmiddag med allt vad det innebär (mycket protein *flex* ) och en hel del lösgodis. Borde också ha ångest då jag går på :bpump:diet och har gått ner ganska bra i vikt, men på något sätt bryr jag mig inte utan unnade mig det här. För att balansera upp det hela blev det en löprunda på 45 min som brände ca 6-700 kcal samt en portion gröt som enda övrig måltid. Dessutom finns det risk för att det slinker ner en pizza/ kebab imorgon också...
Vi skippar ångesten nu när det är påsk tycker jag, och dietar någon dag extra bara :bpump:

Ledsen, men din löprunda brände långt ifrån 6-700 kcal.

King Grub
2013-03-30, 10:31
Ledsen, men din löprunda brände långt ifrån 6-700 kcal.

Vad får dig att tro det? 1 kcal / kg kroppsvikt per kilometer i energiförbrukning vid löpning på plant underlag. Kuperat underlag ökar den siffran.

Peivi
2013-03-30, 14:30
Ledsen, men din löprunda brände långt ifrån 6-700 kcal.

Hmm okej! Vad tror du att det brände på ett ungefär? Jag gick endast på siffran jag fick fram enligt runkeeper-appen, som var 625 kcal. Fö väger jag ca 65 kg och sträckan blev 8,7 km

Nyfiken!

StarkaUlf
2013-03-30, 14:37
Hmm okej! Vad tror du att det brände på ett ungefär? Jag gick endast på siffran jag fick fram enligt runkeeper-appen, som var 625 kcal. Fö väger jag ca 65 kg och sträckan blev 8,7 km

Nyfiken!

~600 kcal är en rimlig siffra.

Vitlök
2013-03-30, 18:21
Vad får dig att tro det? 1 kcal / kg kroppsvikt per kilometer i energiförbrukning vid löpning på plant underlag. Kuperat underlag ökar den siffran.

Går den formeln att använda för att uppskatta förbrukning vid gång också?

BisonLGcrew
2013-03-30, 19:03
Om du inte kan hålla dig från att äta godis, hur ska du då kunna ligga på underskott i 9 dagar? Och hur ska du bygga dessa 9 dagar?

BisonLGcrew
2013-03-30, 19:05
Vad får dig att tro det? 1 kcal / kg kroppsvikt per kilometer i energiförbrukning vid löpning på plant underlag. Kuperat underlag ökar den siffran.

Fan det blir ju riktigt mycket. Hur har folk råd att bygga och löpa?

alexander96
2013-03-30, 19:12
Fan det blir ju riktigt mycket. Hur har folk råd att bygga och löpa?

Varför skulle det vara ett problem? Finns ju jättemånga som kombinerar båda med bra resultat?

King Grub
2013-03-30, 19:14
Går den formeln att använda för att uppskatta förbrukning vid gång också?

Inte direkt.

The energy cost per kilometer in horizontal run (1 kcal/kg) is about double that for walking at the most economical speed (4 km/ hr).

http://jap.physiology.org/content/18/2/367.full.pdf+html

BisonLGcrew
2013-03-30, 19:17
Varför skulle det vara ett problem? Finns ju jättemånga som kombinerar båda med bra resultat?

Var lite ironisk cofffee

Men kör du två rundor om dagen får man kanske kliva upp på 7Mcal.

sumialic
2013-03-30, 19:38
Vad får dig att tro det? 1 kcal / kg kroppsvikt per kilometer i energiförbrukning vid löpning på plant underlag. Kuperat underlag ökar den siffran.

Trodde inte alls det var så mycket... Var helt hundra på att det inte var så mycket, men kollade på caloriesperhour nu också och löpning brände riktigt, riktigt mycket. Fel och dumt av mig att skriva så, ber om ursäkt.

tjing
2013-03-30, 22:55
Hur lång tid snackar vi här?

Börjar uppregleras en aning efter 3-4 dagar och ökar kring uppåt en vecka av kraftig överätning, hos icke-tränande personer, vill jag minnas. Har inte grafen jag tänker på framför mig just nu.

Det verkar inte vara någon större skillnad på glukos och sukros sett till DNL i fettvävnad (som är väldigt låg, 1-5 g fett/dag någonstans vanligtvis), däremot stimulerar fruktos och förmodligen sukros till viss del en ökad mängd leverfett, mer än glukos.

Lägg då till träning till ekvationen och du kan nog glömma DNL från kolhydrater helt om du inte gör något sjukt och överäter rent groteska mängder dagligen under lång tid.

Kvinnor (smala och feta) som överåt sukros i 96 h hamnade på positiv fettbalans, men inte p g a DNL (som var väldigt låg), utan p g a minskad fettoxidation. Det är i regel endast fettet i kosten som lagras in som kroppsfett.

"...The type of carbohydrate overfeeding (sucrose or glucose) had no significant effect on de novo lipogenesis in either subject group. Estimated amounts of absolute VLDL production ranged from a minimum of 2 g/d (control) to a maximum of 10 g/d after overfeeding."

http://ajcn.nutrition.org/content/74/6/737.long#F3

För att illustrera kan du lägga på dig över 100 gram kroppsfett per dag om du överäter fett i samma mängd som kolhydrat i det här fallet och mer om du vräker i dig fett. Det finns inget metabolt tak på samma sätt som för kolhydrat.

Men som sagt, fortfarande, så lagras fettet i kosten in lättare när man äter mer kolhydrater. Den rimliga slutsatsen är då sonika att äta mindre fett när man överäter kolhydrater. Angående godis, minns att jag skrev att en del godis också innehåller fett. Alltså är det skillnad på godis och godis.

Har skrivit mer här: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/02/07/effekter-av-kost-pa-fettinlagring-halsa-och-muskelutveckling-eller-hur-man-bygger-muskler-utan-att-bli-fet/

alexander96
2013-03-30, 23:30
Var lite ironisk cofffee

Men kör du två rundor om dagen får man kanske kliva upp på 7Mcal.

ojdå haha..facepalm