handdator

Visa fullständig version : byta ut tricepsövningar?


björne92
2013-03-28, 19:49
tja tja sen jag hörde att dips är hög skaderisk på skulle ja vilja ha förslag till bästa triceps övningar, för närvarande brukar ja börja med ett par set tunga smal bänk sen går ja över till dips med vikt och kör ungefär 8 reps, ska ja behålla smalbänk, ska ja byta ut mina dips?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

bigbellybob
2013-03-28, 19:50
Skullcrushers + pushdowns och pressar i allmänhet på det

ceejay
2013-03-28, 19:51
Liggande tricepsextensioner runt huvudet. Kör inte mot pannan.

Arne Persson
2013-03-28, 19:58
tja tja sen jag hörde att dips är hög skaderisk på skulle ja vilja ha förslag till bästa triceps övningar, för närvarande brukar ja börja med ett par set tunga smal bänk sen går ja över till dips med vikt och kör ungefär 8 reps, ska ja behålla smalbänk, ska ja byta ut mina dips?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

För FAN!!! Skit i all jävla skrämselgoja som sköljer nätet. Dips (alltså riktiga djupa) är en alldeles utmärkt övning! Kör på och träna in en rejäl rörelsebana på övningen. Snart lär du kanske inte våga skita längre pga av skaderisk...*gah!*

difaren
2013-03-28, 20:13
För FAN!!! Skit i all jävla skrämselgoja som sköljer nätet. Dips (alltså riktiga djupa) är en alldeles utmärkt övning! Kör på och träna in en rejäl rörelsebana på övningen. Snart lär du kanske inte våga skita längre pga av skaderisk...*gah!*

Ja det är ju farligare att skita för då kan man spräcka analöppningen ;)

LillisJ
2013-03-28, 20:18
För FAN!!! Skit i all jävla skrämselgoja som sköljer nätet. Dips (alltså riktiga djupa) är en alldeles utmärkt övning! Kör på och träna in en rejäl rörelsebana på övningen. Snart lär du kanske inte våga skita längre pga av skaderisk...*gah!*

För dem med tåliga axlar, ja. Själv så fick jag avbryta ett presspass för att jag började med djupa dips. :smash:

Rawsteel
2013-03-28, 20:27
För FAN!!! Skit i all jävla skrämselgoja som sköljer nätet. Dips (alltså riktiga djupa) är en alldeles utmärkt övning! Kör på och träna in en rejäl rörelsebana på övningen. Snart lär du kanske inte våga skita längre pga av skaderisk...*gah!*

Arne, det är väll ändå väl känt att dips är mindre vänliga mot axlarna.

OT, Sittande frenchpress med fullt djup eller liggande tricepsextansioner bakom huvudet, avsluta med pushdowns av någon form så får du effektivt med triceps alla huvuden.

cero
2013-03-28, 21:05
Brist på rörlighet är nog ett problem för många i dips. I och med att man hänger med hela kroppen så är det lätt att muskeln/musklerna "trycks" ut ur dess naturliga rörelseomfång, och då får man självklart ont. Sedan om övningen i sig är skadlig eller inte får någon annan avgöra.

bertbert
2013-03-28, 21:19
Jag upplever att dips ofta döms ut för att den är så hemsk mot axlarna, men det är sällan knäböj döms ut för att den är en ryggdödare. Skillnaden är egentligen liten; i båda fallen måste man gå fram försiktigt och se till att rörligheten är fullgod innan det går att lasta på ordenligt. Stela axlar och svag överkropp är ingen bra kombination i dips. Allt för kort sätesmuskulatur och lårbaksida gör knäböj till en mycket problematisk övning om man försöker gå för djupt.

Ja, skaderisken är kanske lite högre i dips än i vissa andra övningar, men det är även en flerledsövning som ger resultat. Jag tycker absolut inte att det är en oersättlig övning men kanske har den oförtjänt dåligt rykte.

pezrulezhaakon
2013-03-28, 21:44
bertbert

Det finns en stor skillnad mellan dips och knäböj när det gäller skaderisk, där dips ändå har högre risker "per kvadrat" om vi ska kalla det nåt. Kan du räkna ut vilken?

PureWhey
2013-03-28, 21:52
Arne, det är väll ändå väl känt att dips är mindre vänliga mot axlarna.

OT, Sittande frenchpress med fullt djup eller liggande tricepsextansioner bakom huvudet, avsluta med pushdowns av någon form så får du effektivt med triceps alla huvuden.

Japp, läxa upp Arne om tricepsträning nu!!

cofffee

Rawsteel
2013-03-28, 22:01
Japp, läxa upp Arne om tricepsträning nu!!

cofffee

Men lägg ner, att dips har en hög skaderisk är som jag skrev väl känt.

björne92
2013-03-29, 01:39
hahaha, ne men först såg jag alla som skrev dips men sen har de kommit en på gymmet som sa att jag gick för långt ner så de kunde skada axeln som han hade gjort har ja för mig

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ett Orm
2013-03-29, 04:00
Dips är och förblir en dipsövning.
För triceps är puchdowns tex klart bättre.

Sittande tricepsextentions i cabel med rep är min personliga favorit.

Arne Persson
2013-03-29, 07:24
Lägg ner bänken! Det är ju en övning som nog alla någon gång blivit skadade av!;)

arthax
2013-03-29, 07:47
Det finns väl två sätt att se på saken som jag ser det.

Först finns de rent anatomiska aspekterna, vilka jag inte behärskar, om hur triceps aktiveras vid olika rörelser och vid vilka triceps får störst rörelselängd.

Och sen finns den andra som helt enkelt avser vilken övning man gillar bäst, får bäst kontakt i, slipper eventuell smärta i armbågs-/axelled.

Herregud .. kör på - för den vardagliga lyftaren kan detta omöjligt spela någon avgörande roll?!

StarkaUlf
2013-03-29, 08:33
Lägg ner bänken! Det är ju en övning som nog alla någon gång blivit skadade av!;)

Du hann före mig :)

björne92
2013-03-29, 11:01
men arne när man kör tricep extension bakom huvudet, varför ska man anväbda rak stång istället för ez baren, är de samma anledning som för biceps? och ska man röra armbågarna upp och ner eller ska dom va fast vid ett läge så rör man bara armarna, hört olika om de :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

pezrulezhaakon
2013-03-29, 16:33
björne92

Armbågarna ska helst hållas still i ett läge. Varianten bakom huvudet med stång är bland de utförandemässigt svåraste valen pga att det krävs stor rörlighet i axelpartiet, något som många saknar, vilket gör övningen mindre effektiv och mer skadebenägen.
Enhandsvarianter är att föredra.

Samma sak där som vid andra tricepspressar med tvåhändigt fast grepp. Axelbrett grepp och armbågar i samma linje som händer och axlar.

Vid enhandsvarianter så spelar det inte så stor roll varåt armbågen pekar. Man minskar också en del risker då valen inte kräver lika stor rörlighet i axelpartiet.

Rak stång eller EZ spelar ingen roll för triceps.

Payter
2013-03-29, 19:01
Arne har en poäng.Varje gång jag har problem med dips,så beror det på att man dragit på sig någon skada i bänken.