handdator

Visa fullständig version : Kondition


Metal_boy_
2004-02-22, 15:25
vad jag förstått så är många som bygger här på kolo för konditionsträning..fast korta och intensiva pass..är det verkligen bra för muskelbygge..jag vill öka i vikt ..är det möjligt om jag skulle slänga in 2 intensiva konditionspass i veckan?...när man ser fakta om byggare så kör dom ju aldrig kondition förutom framåt deff eller är det bara jag som missat nått...har alltid fått höra att konditionspass är förödande för musklerna?? vill ha lite åsikter om det här och gärna lite fakta me =)

King Grub
2004-02-22, 15:28
Du har verkligen missat något:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=16978&highlight=cardio+minuter

Intensiv cardio är avgörande. Det förbättrar insulinkänsligheten som inget annat och därmed dramatiskt förutsättningarna för muskelbygge, ökar glut4 nivåerna, förbättrar konditionen vilket innebär ökar driv i gymträningen.

Att bara sitta still när man inte är i gymmet gynnar bara midjetillväxt, på bekostnad av muskeluppbyggnaden.

Shadow Warrior
2004-02-22, 15:58
Originally posted by King Grub
Du har verkligen missat något:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=16978&highlight=cardio+minuter

Intensiv cardio är avgörande. Det förbättrar insulinkänsligheten som inget annat och därmed dramatiskt förutsättningarna för muskelbygge, ökar glut4 nivåerna, förbättrar konditionen vilket innebär ökar driv i gymträningen.

Att bara sitta still när man inte är i gymmet gynnar bara midjetillväxt, på bekostnad av muskeluppbyggnaden.

Åh vad drygt.... baaaahhh... måste man verkligen röra på sej utanför gymmet? För mej räcker det med att cyckla fram och tillbaka till gymmet.... säger vi...:D

Metal_boy_
2004-02-22, 16:09
Originally posted by King Grub
Du har verkligen missat något:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=16978&highlight=cardio+minuter

Intensiv cardio är avgörande. Det förbättrar insulinkänsligheten som inget annat och därmed dramatiskt förutsättningarna för muskelbygge, ökar glut4 nivåerna, förbättrar konditionen vilket innebär ökar driv i gymträningen.

Att bara sitta still när man inte är i gymmet gynnar bara midjetillväxt, på bekostnad av muskeluppbyggnaden.

intensiv boxning är det bra?? eller leder det till för mycke stryk på armarna och påverkar tillväxt på dom???

Shadow Warrior
2004-02-22, 16:12
Originally posted by Metal_boy_


intensiv boxning är det bra?? eller leder det till för mycke stryk på armarna och påverkar tillväxt på dom???

Axlarna är lätta att överträna, så.....

King Grub
2004-02-22, 16:15
Originally posted by Metal_boy_


intensiv boxning är det bra?? eller leder det till för mycke stryk på armarna och påverkar tillväxt på dom???

Boxning är alldeles utmärkt cardio. Så länge du har koll på kost och vila så är det säkert helt okej. När det gäller löpning, cykling och liknande är det inte lämpligt att lägga detta efter benpasset; väljer du boxning kan du lägga dessa pass på dagar då du inte tränar muskler som även aktiveras i boxningen.

Shadow Warrior
2004-02-22, 16:17
Originally posted by King Grub


Boxning är alldeles utmärkt cardio. Så länge du har koll på kost och vila så är det säkert helt okej. När det gäller löpning, cykling och liknande är det inte lämpligt att lägga detta efter benpasset; väljer du boxning kan du lägga dessa pass på dagar då du inte tränar muskler som även aktiveras i boxningen.

Jag tycker man borde göra tvärt om för att minimera överlappning, men det är ju bara min åsikt;)

Metal_boy_
2004-02-22, 16:20
Originally posted by King Grub


Boxning är alldeles utmärkt cardio. Så länge du har koll på kost och vila så är det säkert helt okej. När det gäller löpning, cykling och liknande är det inte lämpligt att lägga detta efter benpasset; väljer du boxning kan du lägga dessa pass på dagar då du inte tränar muskler som även aktiveras i boxningen.

ok =) jag e rätt glad över att cardio e bra för tillväxt då jag tycker det e trist att sitta stilla och bara bli tung och flåsig...jag tänkte köra cardio de dagar jag inte styrketränar..låter det som en bra idé?? och tex när jag kör intensivt boxningspass så behöver jag ju inte slå det hårdaste jag kan ..bara jag kör intensivt och kvickt =)

bubbleman
2004-02-22, 16:21
Lite fjollig fråga kanske men ni förespråkar ju alltid cardio här på kolozzeum...
Är det nåron större skillnad egentligen att köra intrevallträning eller bara löpning? Om vi säger att man springer i intervaller i 20-25 min eller bara springer med högt tempo i 20-25 min, är det någon egentlig skillnad?

Starke_arvid
2004-02-22, 16:52
Metal_boy_, de flesta kommer ingenstans med sin träning i och med att de härmar varandra. JAG tycker att du bör göra som du själv känns bäst, folk här på brädan har större skräck för överträning än träningsrelaterade skador.

Jag betraktar mig själv som en nybörjare men ändå så kan jag toppa mig själv ganska snabbt, t ex på träningsläger så kör vi 2-3 pass dagligen utan att känna några speciella "övertränade symptom", det hela handlar om undernäring vill jag påstå men ändå så har all träning sin gräns.

Att köra lätt träning stimulerar återhämtningen muskler och rensar kroppen från slaggprodukter med. Simma, springa/gå och t.o.m. sitta i bastun gynnar din träning. Detta kallas för aktiv vila jämfört med passiv vila.
Sen har du en underbar fördel med att träna upp din kondition, och det är att du orkar mer o mår bättre. Syresättningen ökar till hjärnan och musklerna och du får bättre återhämtning, även leder och fästen stimuleras och massor med potentiella skador minskas parallellt med “aktiv vila”.

Nu har du fått höra min version, men kör som sagt på så som det känns bäst för dig och INTE de som känns bäst på andra.

MvH // S_A

King Grub
2004-02-22, 17:01
Jag tycker också att rädslan för muskelnedbrytning bara för att man rör på sig är otroligt överdriven och i det närmaste skrattretande faktiskt. "Nej, jag tar bilen 500 meter, för jag är rädd för muskelnedbrytning." :smash: :laugh:

z_bumbi
2004-02-22, 17:14
Originally posted by bubbleman
Lite fjollig fråga kanske men ni förespråkar ju alltid cardio här på kolozzeum...
Är det nåron större skillnad egentligen att köra intrevallträning eller bara löpning? Om vi säger att man springer i intervaller i 20-25 min eller bara springer med högt tempo i 20-25 min, är det någon egentlig skillnad?

Det finns en skillnad men inte så mycket att det är värt att byta metod bara för att man "måste" i alla fall, välj den som är roligast eller så varierar du dig och kör det du har lust med just den dagen.

Min personliga favorit vad gäller konditionsträning är nog en 45-60 min i skogen på en MTB.

Metal_boy_
2004-02-22, 17:19
Originally posted by King Grub
Jag tycker också att rädslan för muskelnedbrytning bara för att man rör på sig är otroligt överdriven och i det närmaste skrattretande faktiskt. "Nej, jag tar bilen 500 meter, för jag är rädd för muskelnedbrytning." :smash: :laugh:

jag har nog fått allting från när jag läst bk..där står det aldrig nått om att kroppsbyggare utövar kardio under uppbyggnadsfas....och jag trodde att de va det som skillde byggarna från athletic fitness snubbar...trodde även att det va därför som fitness snubbarna va mindre muskulösa..efter som dom körde kondition me...om vi skulle säga att jag mot allförmodan inte skulle kunna träna kondition för att det va så jävla tråkigt( inte för att jag gör det beroende på aktivitet) skulle det gå att stimulera insulinkänsligheten ändå??? typ om jag tränar en period med 10-12 reps?med andra ord högt antal reps..kan det simulera?

Dk1ng
2004-02-22, 17:53
Originally posted by King Grub
Jag tycker också att rädslan för muskelnedbrytning bara för att man rör på sig är otroligt överdriven och i det närmaste skrattretande faktiskt. "Nej, jag tar bilen 500 meter, för jag är rädd för muskelnedbrytning." :smash: :laugh:


Sen går den nyss så extremt orolige träningsfanatikern gladeligen ut på fredag och lördag o häller i sig muskelnedbrytande gift i mängder... :smash:

King Grub
2004-02-22, 17:58
Originally posted by Metal_boy_
om vi skulle säga att jag mot allförmodan inte skulle kunna träna kondition för att det va så jävla tråkigt( inte för att jag gör det beroende på aktivitet) skulle det gå att stimulera insulinkänsligheten ändå??? typ om jag tränar en period med 10-12 reps?med andra ord högt antal reps..kan det simulera?

Ja, intensiv anaerob träning har också positiv inverkan på insulinkänsligheten, om än inte i samma utsträckning. Att basera kosten på långsamma kolhydrater och undvika snabba, samt att äta omättade fetter och undvika mättade i stor utsträckning är också gynnsamt. Men konditionsträning är den största befrämjande faktorn.

Och har du psyket att träna styrketräning hårt och sköta kosten så har du banne mig psyket att köra kondis också! :whipped: :hbang:

De allra flesta byggare skulle både må och se bättre ut, om de rörde mer på sig utanför gymmets väggar.

Jag tror inte heller att många proffsbyggare lägger ner alltför stor tid på konditionsträning... men de har andra "metoder" att kontrollera saker och ting. ;)

Metal_boy_
2004-02-22, 19:26
Originally posted by King Grub


Ja, intensiv anaerob träning har också positiv inverkan på insulinkänsligheten, om än inte i samma utsträckning. Att basera kosten på långsamma kolhydrater och undvika snabba, samt att äta omättade fetter och undvika mättade i stor utsträckning är också gynnsamt. Men konditionsträning är den största befrämjande faktorn.

Och har du psyket att träna styrketräning hårt och sköta kosten så har du banne mig psyket att köra kondis också! :whipped: :hbang:

De allra flesta byggare skulle både må och se bättre ut, om de rörde mer på sig utanför gymmets väggar.

Jag tror inte heller att många proffsbyggare lägger ner alltför stor tid på konditionsträning... men de har andra "metoder" att kontrollera saker och ting. ;)


jag äter enbart långsamma kolisar om det inte e direkt efter träning..lite då och då i månaderna blir det dock en kebabrulle ibland vilket inte blir så kartigt snabba kolisar med tanke på fettet..men fettet är ju inte det bästa ..men jag borde ju kunna unna mig det ibland efter som jag e extremt strikt annars när det gäller kosten? har tänkt att vartefter träna styrketräning 4ggr i veckan för att få me ordentlig benträning..vet inte om jag orkar springa till gymmet 2ggr till därefter per vecka så jag beslutar mig nog för att lägga in 1 eller 2 hemma pass som innehåller intensivt pass med boxning..vad tros?