handdator

Visa fullständig version : Testosteronnivåer och vald träningsbelastning


King Grub
2013-03-28, 14:23
BACKGROUND:

Testosterone has been related to improved acute neuromuscular performance in athletic populations. It is our contention that testosterone may also contribute to improved volitional motivation and, when monitored longitudinally, may provide one proxy marker for readiness to perform.

METHODS:

Twelve female netball players provided saliva samples prior to five standardized training sessions in which they completed a maximal-distance medicine ball throw, and then 3 sets of bench press and then back squat using a self-selected load perceived to equal a 3-repetition maximum load. Additional repetitions were encouraged when possible and total voluntary workload was calculated from the product of the load lifted and repetitions performed.

RESULTS:

Relative salivary testosterone levels as a group were correlated with bench press (r=0.8399; p=0.0007) and squat (r=0.6703; p=0.0171) self-selected workload, as well as maximal medicine ball throw performance (r=0.7062; p=0.0103).

CONCLUSIONS:

Individual salivary testosterone, when viewed relatively over time, demonstrated strong relationships with self-selected workloads during an in-season training period in female netball players. As such, daily variations in testosterone may provide information regarding voluntary training motivation and readiness to perform in elite athletic populations. Psychological and behavioural aspects of testosterone may have the potential to enhance training adaptation by complementing the known anabolic and permissive properties of testosterone.

Physiol Behav. 2013 Mar 23. Salivary Testosterone is Related to Self-Selected Training Load in Elite Female Athletes.

PureWhey
2013-03-28, 14:30
Inteheresting, förstår inte riktigt dock... Någon som kan försöka dra slutsatsen?

Gpajpen
2013-03-28, 14:45
Testosteron på dag-till-dag nivå har påverkan på motivation och prestation.

Silencer
2013-03-28, 16:46
Ni kommer inte tro mig men jag lovar er att de dagar ni vaknar med en kraftig morgonbånge så kommer ni prestera grymmare än de dagar ni vaknar och det hänger helt slakt.

PureWhey
2013-03-28, 17:09
Ni kommer inte tro mig men jag lovar er att de dagar ni vaknar med en kraftig morgonbånge så kommer ni prestera grymmare än de dagar ni vaknar och det hänger helt slakt.

Samma dagar tror jag även ni kommer vara mer benägna att kissa när ni vaknar.

tjing
2013-03-28, 17:44
Mycket intressant. Jag har funderat mycket på det här på sistone. D v s den psykologiska effekten av att känna sig stark och verkligen vara sugen på att dominera på gymmet, vilket förmodligen är starkt kopplat till fria testeronmängder.

Jämfört t ex prestation på gymmet efter en vilovecka med kolhydratsladdning, jämfört med sista dagen efter en lång ihållande träningsperiod där du är sliten, trött och omotiverad. Vilket tillfälle känner man sig mest kraftfull och stark? Eller jämför två pass där du sovit 8, respektive 5-6 timmar. Skillnaderna kan ju vara väldigt stora i subjektivt upplevd kraftfullhet. Något som är en psykologisk effekt av just testosteron.

Man har tidigare sett att mängden fritt testosteron i blodet är en slags markör för återhämtning, d v s hur träningssugen och stark man känner sig efter ett träningspass. Man kan också se effekter vid olika tidpunkter på dagen, beroende på vad man ätit, druckit osv alla saker som påverkar testosteronnivåer (som kan fluktuera rätt markant under dagen).

Katekolaminer stimulerar testiklarna att producera testosteron t ex och kombinationen höga nivåer av katekolaminer och testosteron är explosiv på gymmet.

tjing
2013-03-28, 17:51
Inteheresting, förstår inte riktigt dock... Någon som kan försöka dra slutsatsen?

Testosteronnivåer hade i den här studien en stark koppling till självvald arbetsvikt i knäböj och bänkpress. Och kast med medicinboll. Hos kvinnliga netball-spelare (tydligen en variant av basket).

Det kopplas till motivation och upplevd förmåga att prestera, d v s essentiellt hur stark/explosiv vad du vill, man känner sig.

PureWhey
2013-03-28, 21:26
Testosteronnivåer hade i den här studien en stark koppling till självvald arbetsvikt i knäböj och bänkpress. Och kast med medicinboll. Hos kvinnliga netball-spelare (tydligen en variant av basket).

Det kopplas till motivation och upplevd förmåga att prestera, d v s essentiellt hur stark/explosiv vad du vill, man känner sig.

Det va så ja, merci.