handdator

Visa fullständig version : Helt tappat ork, överträning? - hur går jag vidare?


Victuhh
2013-03-28, 14:18
Utebliven respons i "Ni som ligger i diet, hur går det för er?" - tråden får mig att citera min fråga och hoppas på bättre svar här.

Fan grabbar nu får ni hjälpa mig ur denna grymma dietsvacka. Jag har behållit de mesta av mina styrkegains och kunde i början av dieten till och med klättra lite i vikter men det har nu börjat stagnera, samt har kroppen börjat bli något fruktansvärt trycklös samt att energin kommer och går lite som den vill.

Kosten sköter jag och hamnar på ca -500 / dag, men jag misstänker att det inte är där problemet ligger. Iom denna raden av dåliga pass jag nu haft har jag börjat bli mer och mer opepp på träning öht. Min förra diet genomförde jag i stort sett utan kolhydrater och jag kände aldrig såhär, fast då var det lite andra misstag jag gjorde, högreps b.la samt lite för snabb viktminskning som resulterade i rätt stora styrkesänkningar. Jag var väl relativt medveten om det vid tillfället också men tyckte att resultaten i spegeln var värt det och blev ivrig.

Hur eller hur, hur ska jag ta mig ur det här är frågan? Tankarna bollar runt högrep för ordentlig kontakt och att pressa in blodet i några/någon vecka (3-5?) Ordentlig uppladdningsdag av kolhydrat?

Meningen med detta inlägget är att ni ska skriva förslag och lösningar som kanske hjälpt er i samma version, har nu gått ned 3 kilo och ska ned 3 till :)

Tar nu vila då tänkt att jag ska köra igång igen på lördag, då har jag vilat 3 dagar, högreps vill jag köra pga att jag tror jag behöver switcha upp någonting för att inte gå till gymmet och bara köra samma race, ni fattar..

Men iallafall, helt jävla slut i kroppen?? Öm i axlarna trots inget bra tryck på tisdagens benpass, benen är som spaghetti trots att det var i måndags jag tränade dom senast och då ett medioker pass som jag kände mig nästan svimfärdig av efteråt (det var väl här det började gå utför på riktigt).

En teori för mig nu är ju överträning då (skrev jag om det innan? ingen koll) Men vafan, min träning består av 1 timme - 1 timme och tjugominuter träning. Samtidigt har jag tränat mycket de senaste månaderna och kommer inte ens ihåg när jag tog en 2 dagars-paus senast (förrutom nu då) :smash:, jag kör helt enkelt flera dagar i streck tills något kommer i vägen eller jag bara känner att kroppen behöver det.

Nu får ni bolla era idéer, sviker ej gärna underskottet jag redan har men om ni tror en uppladdningsdag eller så kommer det antagligen provas på. Behöver ni vidare info för att tyda diagnos svarar jag på frågor.

AronP
2013-03-28, 14:23
Har du ätardagar?
Sover du ordentligt?
Stressar du mycket i vardagen?
Hur lågt i bf är du?
Hur ser näringstimeing ut?
Är det bara att du är trycklös som gör passen dåliga?
Hur mkt set och reps gör du?
Cardio?
PWO?

Gissningsvis kan någon/några veckor på balans vila upp kroppen så du kan gå vidare. Är det dock bara 3 kg kvar så går det väl att bita ihop.

Victuhh
2013-03-28, 16:08
Har du ätardagar?
Sover du ordentligt?
Stressar du mycket i vardagen?
Hur lågt i bf är du?
Hur ser näringstimeing ut?
Är det bara att du är trycklös som gör passen dåliga?
Hur mkt set och reps gör du?
Cardio?
PWO?

Gissningsvis kan någon/några veckor på balans vila upp kroppen så du kan gå vidare. Är det dock bara 3 kg kvar så går det väl att bita ihop.

Hej Aron! Kul att få hjälp av någon man ser upp till :hbang:

Ätardagar har jag inta, jag sover 7-8 timmar per natt, jag är dålig på att uppskatta bf men kanske 13%? Näringstimingen ser lika ut utöver alla dagar, jag räknar inte som så mer än att få i mig mina kalorier per dag samt proteinintaget någerlunda högt.
Orkar inte skriva ut allt nu men går aldrig över 4 timmar utan att käka något iallafall samt äter största delen av min mat efter träningen.

Nej det har liksom satt sig i psyket nu, jag har tränat så mycket att jag misstänker att jag tröttnat lite, jag gör det på rutin och får det gjort men känner att varje pass har jag lust att skippa..

Körde många fler set förrut men kör inte fler än 4 i dagsläget, vanligtvis bara 3. Repsantal håller jag mellan 7-10 men hade ju tänkt som sagt kliva på den här högrepsperioden då som jag faktist ser lite fram emot.

Cardio har jag slöat ner på lite, men jag har en stillasittande vardag och det händer att jag går fram och tillbaks till skolan, tar ca 1 timme, annars sitter jag flera timmar vid datorn och har en väldigt stressfri vardag.

PWO tar jag inte, har lite beta-aline hemma jag blandar med koffein men inte varit på b-alinet på länge och ännu längre koffeinet, provade det i måndags men upplevde det som en stor mental crash från början till slut. Har även känt samma effekt på vissa PWOs.

AronP
2013-03-28, 20:36
Låter inte som du gör så mycket fel. Ta några dagar då du ligger på balans, men låt överskottet komma ifrån kolhydrater. Lägg om träning till ett sätt som du trivs med, roliga träning är nästan alltid bättre än "rätt" träning. Släng in högkolhydratsdagar någon gång per 7-14 dagar, helst på den dagen du tränar ditt tyngsta pass.

Jag tror inte det är mycket psykiskt så slappna av, bit ihop och se till att inte tänka på att du dietar, se till att fylla din vardag med saker som glädjer dig.

Victuhh
2013-03-29, 00:00
Tack så mycket Aron, tror det var kroppens sätt att säga att den ville ha lite vila och börjar känna energin krypa tillbaka nu efter ett par dagar av detta :) Tack för ditt svar.

Berkiisz
2013-03-29, 10:44
Googla/Youtuba , Refeed days och Deload week

Tror matt ogus och andra grymma naturals har grymma videos angående det :)

Sparven från Minsk
2013-03-29, 12:57
Har lite samma problem just nu. Dietat 3 månader, gått ned 10 kg.
Börjar tappa lite i styrka i just de tunga basövninarna, kör just nu 5/3/1 schema. Förståligt att man inte tar samma vikter som off season och så, men blir ändå sur! Trött, hängig och orkeslös.

I Five Ace
2013-03-30, 01:15
jag har känt mig orkeslös och hängig under deff. orsaken är väl just att du käkar mindre samt att motivationen minskar när du bevittnar hur du blir svagare. Men det gör inget att du inte maxar i alla övningar under deff, du måste acceptera att du kommer förlora en del muskelmassa under den här perioden.

Poängen med styrketräning under deff perioden är ju för att stimulera musklerna så att kroppen bevarar så mycket muskelmassa som möjligt. Ge inte upp så lätt, kör så hårt du orkar, ge ditt bästa och gå hem med tanken att du gav allt.

för några dagar sedan när jag körde hantelpress så kände jag mig svag och armarna skakade osv. jag gick runt lite och undrade vad fan jag höll på med, jag visste ju att jag kunde bättre, så jag intalade mig själv att nu jävlar ska vi se till att den här träningsdagen inte går till spillo. Jag peppade mig själv och kontrollerade andningen och körde på. Det gick riktigt bra sen.

Det jag försöker säga är att du måste tänka på hur du tänker, du ska inte tänka att du är svag och inte orkar och skylla på deffen m.m. ta några djupa andetag, få hjärtat att slå lite snabbar och kör hårt. tänk positivt!