handdator

Visa fullständig version : Äggita i havregrynsgröt


lolitalord
2013-03-28, 14:06
När ska man he i ägg-vitan/vitorna i havregryngröten? Gör min gröt i micron. Från början innan man her in den? Eller pausa mitt i och he i den? Eller direkt efteråt bara? Var så längesedan jag använda det i så har glömt bort XD

exevision
2013-03-28, 14:16
Jag kläcker i den i från början.

LillisJ
2013-03-28, 14:40
Jag kläcker i den i från början.

Kan ju verkligen inte bli en mysig konsistens då..

Philley
2013-03-28, 14:45
Vad är detta för fenomen äggvita i gröten?

Reaper123
2013-03-28, 14:51
Vad är detta för fenomen äggvita i gröten?Bra sätt att höjja proteininnehållet utan extra fett? (istället för proteinpulver)

Till TS: Nu kör jag inte i mikron, utan kokar i kastrull. Tillsätter äggvitan (eller snarare hela ägg) när gröten är klar och låter den sjuda under omrörning 1-2 min. Så skulle föreslå att köra gröten så den nästan är klar i mikron sen röra ner äggvita och köra klart dom sista sekunderna i mikron sen röra om och äta! :)

944RS
2013-03-28, 14:58
Jag har i hela ägget från början när jag kör i micro

1684_
2013-03-28, 15:32
sista minuten vid kokning.

Lepras
2013-03-28, 16:02
När ska man he i ägg-vitan/vitorna i havregryngröten? Gör min gröt i micron. Från början innan man her in den? Eller pausa mitt i och he i den? Eller direkt efteråt bara? Var så längesedan jag använda det i så har glömt bort XD


Det är ju så sjukt svårt o prova sig fram eller?
Vatten,havregryn o äggvita,3 ingredienser det handlar om*gah!*

vicarious
2013-03-28, 16:17
Det är ju så sjukt svårt o prova sig fram eller?
Vatten,havregryn o äggvita,3 ingredienser det handlar om*gah!*

Tänk om det går fel då. Katastrof.

Lepras
2013-03-28, 16:34
Tänk om det går fel då. Katastrof.

Ja...då kan man aldrig försöka igen.*cry*

Ballt
2013-03-28, 16:50
Tänk om det går fel då. Katastrof.

dyra råvaror, tänk lite, vafaaaan

lolitalord
2013-03-28, 19:09
Men HAHAH vad mobbad jag blev. *cry*

Testar att köra gröten nästan färdig sedan att he i den, och köra gröten lite mer.

Pompere
2013-03-28, 20:39
Äggvita i slutet av processen gör gröten ännu mer kompakt samt mer volym. Riktig helt ägg i gröten är standard för att höja smakupplevelsen!

Wzup2u
2013-03-28, 21:26
mkt olika smaker här jag klickar i rått i varm gröt så får den mysa någon minut i varma gröten då blir det godast tkr jag...dock kör jag gulan med nomnom

Reaper123
2013-03-28, 21:32
mkt olika smaker här jag klickar i rått i varm gröt så får den mysa någon minut i varma gröten då blir det godast tkr jag...dock kör jag gulan med nomnomAtt gå från äggvita till hela ägg är som att gå från b-choklad till Lindt's finchoklad... fett gör väl mer eller mindre ALLT godare?

Har skämt bort mig med 2-3 ägg dagligen i gröten under bulk och det är något jag får bita i det sura för nu under deff, för tycker gröten smakar tråkigt med "bara" 1-2 hela ägg *grr27* (lyxade till det med 3 igår, nomnom!)

Ergo, ägg i gröt = win-win!

Wzup2u
2013-03-28, 21:45
Att gå från äggvita till hela ägg är som att gå från b-choklad till Lindt's finchoklad... fett gör väl mer eller mindre ALLT godare?

Har skämt bort mig med 2-3 ägg dagligen i gröten under bulk och det är något jag får bita i det sura för nu under deff, för tycker gröten smakar tråkigt med "bara" 1-2 hela ägg *grr27* (lyxade till det med 3 igår, nomnom!)

Ergo, ägg i gröt = win-win!

jo mitt äggberoende är rätt stort med aldrig ätit så mkt ägg som jag gör nu inte för det är påsk utan allmänt under månader.... ska ta och göra en riktig sats med färdig äggröra och ha i kylen de borde väl klara sig några dagar om man gör en jaekla massaoch krossar med lite grädde salt och peppar.

ah bara rent allmänt att skriva av sig.
druckit pepsi nu i 2 dagar och kännt mig som en kung igen , hade uppehåll på 1 månad... smakar sjukt gott pepsi varje dag ett tag nu hehe 4 liter på 2 dagar suget var stort :)

shikami
2013-03-29, 00:04
När jag körde i micron (dock hela ägg) så rörde jag om allt innan fan det såg ut som stekt ägg med gröt.
Fastnade inte, ingenting, var en bra ide tills magen balla ur totalt senare på dagen (gjorde detta 3 dagar) sen gav jag upp nu kokar jag äggen och det klarar magen mycket bättre.
Bäst är att kläcka i äggen i gröten på en gång i kastrull men då behöver jag röra om för kung och fosterland för att ej bränna fast det.
Sen ha i dom i slutet och röra om i någon minut klarar ej min mage heller.
Nä då blir det kokta ägg :)

Så det handlar om smaksak samt vad din mage klarar av/du tillåter.

lolitalord
2013-03-29, 12:04
Efter att ha läst vad alla ni skriver så känns det som att jag vill testa ett helt ägg i :) Men gillar inte äggula egentligen.. Har ni på mjölk på gröten sedan eller ingenting?

shikami
2013-03-29, 13:29
Efter att ha läst vad alla ni skriver så känns det som att jag vill testa ett helt ägg i :) Men gillar inte äggula egentligen.. Har ni på mjölk på gröten sedan eller ingenting?

Det är gulan som gör det enligt mig :)
Jag kör alltid mjölk även under deff, jag förbrukar hellre 40 kcal till om det är så.
Går ha sylt i om man vill det, testa dig fram, finns inget rätt eller fel hur DU vill ha din gröt.
Jag mixtrar hela tiden ibland blir det världsklass ibland inser jag att det inte var bästa idén ;)

exevision
2013-03-29, 13:35
När jag körde i micron (dock hela ägg) så rörde jag om allt innan fan det såg ut som stekt ägg med gröt.
Fastnade inte, ingenting, var en bra ide tills magen balla ur totalt senare på dagen (gjorde detta 3 dagar) sen gav jag upp nu kokar jag äggen och det klarar magen mycket bättre.
Bäst är att kläcka i äggen i gröten på en gång i kastrull men då behöver jag röra om för kung och fosterland för att ej bränna fast det.
Sen ha i dom i slutet och röra om i någon minut klarar ej min mage heller.
Nä då blir det kokta ägg :)

Så det handlar om smaksak samt vad din mage klarar av/du tillåter.

De kanske inte blev helt tillagade? Kläcker man i dem från start och efter halva tiden rör om så blir det liksom inget som är otillagat.