handdator

Visa fullständig version : Deff schema hjälp


Slavis
2013-03-28, 13:48
Jag ska precis börja deffa och är lite ny inom området och vill jätte gärna att ni kommer med synpunkter eller förslag som ja kan ändra osv angående mitt matschema .

Är 25år
190cm lång
väger 112kg

Har tränat ca 8månader och försökt bygga muskler men känner nu att jag vill gå ner i vikt och bli smal innan jag börjar bygga igen.
Som ni förstår på min vikt är jag ganska överviktig för jag har inte speciellt mycket muskler tyvärr :/ men vill helst behålla dom jag har^^ hehe

Mitt matschema är

Frukost : En protein shake whey 80 (har svårt att äta mat på morgonen)

Lunch : Varierar husmanskost men tex potatis och kött , spagetti och köttfärsås .
Äter mycket mindre portioner typ hälften mot innan så kanske 1 potatis och 1 köttbit mycket grönsaker och lite sås.

Mellanmål : en protein shake till whey 80

Middag : samma som lunch

Kvälls mål och efterträning : en protein shake whey 80



Styrketränar var 3e dag då kör jag helkropps pass med mycket basövningar .

Tar en promenad varje dag efter jobbet på 40min

och 2gånger i veckan joggar jag 30min


Vad tycker ni? är mitt schema helt fel? :em:

vicarious
2013-03-28, 13:55
Bara en proteinshake efter träningen och ingenting till morgonen därpå låter inte så vettigt. Du bör äta något mer efter du har tränat, alternativt flytta middagen till efter träningen.

Slavis
2013-03-28, 15:13
Jag brukar träna innan middag så jag äter oftast efter träningen men dricker proteinet direkt när jag tränat klart så mena jag :)

vicarious
2013-03-28, 15:57
Jag brukar träna innan middag så jag äter oftast efter träningen men dricker proteinet direkt när jag tränat klart så mena jag :)

Ok. Det är svårt att ge någon annan kritik då det du har skrivit inte säger så mycket egentligen. Står inget om mängder eller liknande.

Det som krävs för att du ska gå ned i vikt är att du får i dig färre kalorier än din kropp gör av med. Då tvingas kroppen ta av reserverna (fettet) och man går ned i vikt. Träningsmängden ser OK ut, men inte heller där går det att ge så många synpunkter då det enda du har skrivit är att du kör mycket basövningar.

Slavis
2013-03-28, 17:34
Okej jag får testa lite och se hur det funkar :) är bara rädd för att kroppen ska ta muskler istället för fett om jag äter för lite :/

abstract
2013-03-28, 18:13
Okej jag får testa lite och se hur det funkar :) är bara rädd för att kroppen ska ta muskler istället för fett om jag äter för lite :/

Nu vet jag inte om det är något att gå och vara "rädd" över, men uppmärksam åtminstone. För ja, det är precis vad som kommer hända. Finns ju teoretiska termer du kan utgå ifrån (runt 70kcal/kg F) om du vill pussla lite. Men de är ju just det, teoretiska;)

Slavis
2013-03-28, 20:58
Är kvarg nåt som är bra att äta som mellanmål eller på jobbet typ när man deffar för att få upp kalori mängden lite?:) hur mycket underskott är okej att ha utan att muskel förlusten blir för stor då?

abstract
2013-03-29, 07:53
Är kvarg nåt som är bra att äta som mellanmål eller på jobbet typ när man deffar för att få upp kalori mängden lite?:) hur mycket underskott är okej att ha utan att muskel förlusten blir för stor då?

Kvarg är väl textbook på mellanmål för tränande, så go for it. Kika in tråden 1000 och 1 sätt att äta kvarg för roliga variationer.

_teoretiskt_ säger de visa att ett underskott på 70kcal per kilo kroppsfett är vad kroppen kan släppa ifrån sig under ett dygn. Då ska man i steg två veta hur mycket du, som är kroppsfett. Du kan jämföra med bilder på internet, slänga upp en bild här och be någon uppskatta eller snubbla iväg till någon som mäter det åt dig. Whatever suits you.

Eller så gör du det lätt för dig. Börjar lätt. Drar ner lite på onyttigheterna. Runt 500kcal. Ett "program" som man får se större delen av kolozzeum som en nöjda anhängare av. De flesta som lägger sig på ett större underskott håller detta relativt kort, och är pålästa vad gäller kosthållning. Det är dvs inte de personerna som frågar om kvarg är ett bra mellanmål (blink).

Min rekommendation, kör på 500kcal i underskott du och utvärdera efter ett par månader hur det känns. Under tiden, om du finner intresset, kan du fortsätta hänga här och läsa i trådar. Fråga saker. Lära dig lite mer pö om pö. Förmodligen kommer du bli biten och känna att kost/träning är något du vill väva in permanent som tänk i din livsstil, där resultaten inte är målet i sig utan en bonus på en riktigt rolig resa.

Slavis
2013-03-29, 20:27
Okej då provar jag de då :)

Hmm enligt bmi sidan har jag ett kroppsfett på 27% men jag tycker de låter lite lite :P jag tycker jag är ganska tjock :P men men får slänga upp en bild kanske så nån får skriva va den tror :)

mm jag ska sluta äta massa godis bara äta lite på lördagar :)

J3T69
2013-03-30, 08:36
Kvarg är väl textbook på mellanmål för tränande, så go for it. Kika in tråden 1000 och 1 sätt att äta kvarg för roliga variationer.

_teoretiskt_ säger de visa att ett underskott på 70kcal per kilo kroppsfett är vad kroppen kan släppa ifrån sig under ett dygn. Då ska man i steg två veta hur mycket du, som är kroppsfett. Du kan jämföra med bilder på internet, slänga upp en bild här och be någon uppskatta eller snubbla iväg till någon som mäter det åt dig. Whatever suits you.

Eller så gör du det lätt för dig. Börjar lätt. Drar ner lite på onyttigheterna. Runt 500kcal. Ett "program" som man får se större delen av kolozzeum som en nöjda anhängare av. De flesta som lägger sig på ett större underskott håller detta relativt kort, och är pålästa vad gäller kosthållning. Det är dvs inte de personerna som frågar om kvarg är ett bra mellanmål (blink).

Min rekommendation, kör på 500kcal i underskott du och utvärdera efter ett par månader hur det känns. Under tiden, om du finner intresset, kan du fortsätta hänga här och läsa i trådar. Fråga saker. Lära dig lite mer pö om pö. Förmodligen kommer du bli biten och känna att kost/träning är något du vill väva in permanent som tänk i din livsstil, där resultaten inte är målet i sig utan en bonus på en riktigt rolig resa.

bra skrivet!
Man kan lära sig en hel del härinne,sen måste man ju sålla också:)

Slavis
2013-03-30, 11:27
Här är några bilder vad skulle ni tro hur mycket kroppsfett har ja? jag tycker som sagt 27% låter lite :p

Slavis
2013-03-30, 21:07
Skulle även uppskatta om nån kunde ge mig tips på bra och nyttig frukost vid deffen


för just nu dricker jag bara proteinpulver (whey 80) till frukost

och det kanske inte är så bra att bara dricka de eller funkar det?

vill som sagt behålla musklerna så gott de går :)

Tornado2251
2013-03-30, 21:43
Om du inte blir allt för hungrig är whey en helt ok frukost.