handdator

Visa fullständig version : Kalibrera Harpendenkaliper


Zeq
2013-03-27, 21:46
Hur kalibrerar man en harpendenkaliper? Det allternativ jag sett var att lämna in den, vilket kostade ca 500 kr. Jag vet inte om det ens fanns något sådant ställe i Sverige.

Jag vet att det finns vissa här som lyckats köpa en harpenden begagnat och därför till ett bra pris. Men om ni inte kalibrerar den så blir mätfelet relativt stort. Så hur löser ni detta problem?

Albin Eriksson
2013-03-29, 02:45
Hur stort kan det diffa?

hur som helst, så tror jag man måste skicka iväg den tyvärr.

z_bumbi
2013-03-29, 07:40
Är toleransen bara runt 0,2 mm så borde det funka att mäta ett par passbitar.

Ola Wallengren
2013-03-29, 10:28
Kalibreringen handlar nog mest om trycket, inte avståndet.

Har ingen aning om var man kan göra detta i sverige. Gissar att man sköter detta genom medicintekniska avdelningen på sjukhusen, men är egentligen tveksam över om det överhuvudtaget förekommer.

Zeq
2013-03-29, 12:44
Hur stort kan det diffa?
10 % har jag för mig.

hur som helst, så tror jag man måste skicka iväg den tyvärr.

Är toleransen bara runt 0,2 mm så borde det funka att mäta ett par passbitar.

Var hittar man passbitar som inte kostar mer än själva kalipern och hur ställer man inte kalipern?

z_bumbi
2013-03-29, 14:18
Var hittar man passbitar som inte kostar mer än själva kalipern och hur ställer man inte kalipern?

Jag skulle bara låna svärfars :D men vet man ingen verkstad som har några så är det kanske svårare. Som Ola skriver är det kanske snarare kraften där de inte stängs längre som är det intressanta och då blir det lite jobbigare att testa det själv. 500 kr är å andra sidan inte så mycket pengar i långa loppet.

Zeq
2013-03-29, 19:24
Jag skulle bara låna svärfars :D men vet man ingen verkstad som har några så är det kanske svårare. Som Ola skriver är det kanske snarare kraften där de inte stängs längre som är det intressanta och då blir det lite jobbigare att testa det själv. 500 kr är å andra sidan inte så mycket pengar i långa loppet.

Dock så verkar det inte vara så enkelt som att bara pröjsa 500 kr och få det fixat då det troligtvis inte finns någon sådan service i Sverige som är lättillgänglig. Dessutom ska man göra detta regelbundet.

Så jag tycker i dagsläget att det känns väldigt onödigt att köpa en fin kaliper då den inte blir särskilt användbar om man inte är väldigt insatt. Bara för att man lyckas få en Harpenden billigt på eBay så innebär det knappast att man kan mäta med 99 % noggrannhet, vilket jag har för mig var fallet om den var kalibrerad och där mätningen utförs av en erfaren person.