handdator

Visa fullständig version : Hjälp med matematik..


Captainwide
2013-03-27, 20:54
Tjena, har ett kommande prov på G och har fått en stencil med två instuderingsfrågor som jag verkligen inte förstår. Har försökt fråga min matte lärare men denne förklarar alldeles för fort och förutsätter att jag redan kan allt. :/

So here it comes:
1. Marcus sätter in en stek i ugnen klockan 14.30, då är temperaturen i steken 16,5 grader celcius. Därefter ökar temperaturen med 0.85 % per minut.

A) Ställ upp ett samband (formel) som visar hur temperaturen y grader celsius, varierat med tiden x minuter.

B) När stektermometern visar 77 grader celsius är steken klar. Hur länge måste steken vara i ugnen?

2. Du har ekvationen 160000 * x^10 = 50000
A) Formulera ett problem som kan lösas med hjälp av denna ekvation.

B) Lös ekvationen och ge ett svar på det problem du har löst.

Snälla skratta inte åt min matematik förmåga.. har aldrig varit något större mattegeni. :( *cry*

petersson
2013-03-27, 21:03
Tjena, har ett kommande prov på G och har fått en stencil med två instuderingsfrågor som jag verkligen inte förstår. Har försökt fråga min matte lärare men denne förklarar alldeles för fort och förutsätter att jag redan kan allt. :/

So here it comes:
1. Marcus sätter in en stek i ugnen klockan 14.30, då är temperaturen i steken 16,5 grader celcius. Därefter ökar temperaturen med 0.85 % per minut.

A) Ställ upp ett samband (formel) som visar hur temperaturen y grader celsius, varierat med tiden x minuter.

B) När stektermometern visar 77 grader celsius är steken klar. Hur länge måste steken vara i ugnen?

2. Du har ekvationen 160000 * x^10 = 50000
A) Formulera ett problem som kan lösas med hjälp av denna ekvation.

B) Lös ekvationen och ge ett svar på det problem du har löst.

Snälla skratta inte åt min matematik förmåga.. har aldrig varit något större mattegeni. :( *cry*

Hur pass bekväm är du med procenträkning?
Känner du till begreppet förändringsfaktor?

Captainwide
2013-03-27, 21:16
Bekväm och bekväm, jag vet hur man använder % någorlunda men jag förstår inte hur man ska göra med de där 0.85 %. Som jag förstår det ska man ta 16,5 * 0,85 vilket blir 14,024 och sen addera 16,5 igen. Sen fortsätta så till talet blir 77! :D
Nä men allvarligt, jag har väldigt svårt för sådana här "abstrakta" frågor där man ska tänka ut allt själv för då krånglar jag lätt ihop allt.

Jo vi är i introduktionsstadiet när det gäller förändringsfaktorn, men vet inte än hur man bemästrar det.

Alvis
2013-03-27, 21:18
Bekväm och bekväm, jag vet hur man använder % någorlunda men jag förstår inte hur man ska göra med de där 0.85 %. Som jag förstår det ska man ta 16,5 * 0,85 vilket blir 14,024 och sen addera 16,5 igen. Sen fortsätta så till talet blir 77! :D
Nä men allvarligt, jag har väldigt svårt för sådana här "abstrakta" frågor där man ska tänka ut allt själv för då krånglar jag lätt ihop allt.

Jo vi är i introduktionsstadiet när det gäller förändringsfaktorn, men vet inte än hur man bemästrar det.

0.85 * 16.5 skulle innebära en minskning på 15%, du är efter en 0.85% ökning, dvs faktorn är 1.0085.

Captainwide
2013-03-27, 21:19
0.85 * 16.5 skulle innebära en minskning på 15%, du är efter en 0.85% ökning, dvs faktorn är 1.0085.

Herregud... *facepalm*

Alvis
2013-03-27, 21:20
Herregud... *facepalm*

Startvärde*Förändringsfaktor^tid = slutvärde
där har du det enda sambandet du behöver till detta(förutom en logaritm senare)

Captainwide
2013-03-27, 21:25
Äe man får buga och bocka pojkar! <3

willtjam
2013-03-27, 21:27
Herregud... *facepalm*

Tänk:
100% = 1
150% = 1.5
50% = 0.5

Vad blir då 0,85%?
Ta då det, plus 1 (dvs. 100% + 0.85%), eftersom det är en ökning.

Sniggel
2013-03-27, 21:31
Bekväm och bekväm, jag vet hur man använder % någorlunda men jag förstår inte hur man ska göra med de där 0.85 %. Som jag förstår det ska man ta 16,5 * 0,85 vilket blir 14,024 och sen addera 16,5 igen. Sen fortsätta så till talet blir 77! :D
Nä men allvarligt, jag har väldigt svårt för sådana här "abstrakta" frågor där man ska tänka ut allt själv för då krånglar jag lätt ihop allt.

Jo vi är i introduktionsstadiet när det gäller förändringsfaktorn, men vet inte än hur man bemästrar det.

Då är det något du bör jobba på. Det kanske inte är något som du förbättrar över en natt men försök anstränga dig att förstå hur matematiken funkar istället för att lära dig "regler" av typen:
Som jag förstår det ska man ta 16,5 * 0,85 vilket blir 14,024 och sen addera 16,5 igen
Du kommer att ha fortsatt problem med matte om du alltid försöker hitta "hur man ska gå till väga" istället för att lära dig varför man gör som man gör. Om du börjar fatta det senare kommer du ha mycket lättare för att hantera matematik i framtiden.
Jag säger det inte som en anklagelse nu utan bara som ett tips. Jag har fallenhet för matte och har sett hur så många "pluggar formler/regler" istället för att försöka förstå vad det är som försiggår. Det måste ta en enorm energi att plugga in metoder för varje ny typ av matematiskt scenario istället för att försöka sätta sig in i förstå ett problem, komma till insikt om vad en ekvation försöker visualisera (och på ett så simpelt sätt som möjligt). Sen förstår man helt plötsligt "halva kursen" när man väl förstått det problemet.

Låt heller inte "jag har aldrig varit ett matte-geni" sätta käppar i hjulet för dig. Människor är kapabla att utveckla sina svagheter. Du har kanske byggt en identitet kring att inte vara duktig på matte. Kanske för att det känns bekvämt. Du har dina styrkor men du har också dina svagheter. Då slipper du ta en titt på för att se om dina svagheter faktiskt kan förbättras elelr om du bara inbillat dig själv att du är hopplös på det området.

Nu kommer säkert tråden snart att stängas för enligt reglerna tillåts inte läxhjälp på kolo men jag ville iaf ge lite tips innan det händer.

Ställ rätt frågor med andra ord ;)

Captainwide
2013-03-27, 21:51
Danke!
Även om tråden stängs och de skrivna orden förtvinar så kommer jag att för alltid att minnas ert ädla bistånd när jag som mest behövde det. :D

Svenska däremot, det är mitt ämne det! ;)