handdator

Visa fullständig version : Varför är folk så rädda för kolydrater?!


daniieleriksson
2013-03-27, 17:59
Varför är folk så rädda för det? Känna som många vill undvika eller utesluta de helt ur sin kost*gah!*, För de är väl fortfarande kcal in och ut som räknas va? eller har jag missat ngt? Man bränner väl inte mer fett om man äter mindre kolhy?

eller har jag missat ngt? :)

tjing
2013-03-27, 18:02
Nja, det är en komplicerad fråga att svara på angående fettförbränning.

Det enkla svaret är räkna kalorier. Många upplever däremot en bättre mättnad med mindre kolhydrater.

Ponitus
2013-03-27, 18:06
Det är väl många som tänker att man byter ut kolhydraterna mot ännu mera protein i sin energibudget för att "mer protein = bättre".


Jag själv äter mindre kolhydrater och mer protein under deff för att jag, som "tjing" påpekar, känner mer mättnadskänsla.

RykteT
2013-03-27, 18:13
Jag kan bara dra mina slutsatser ur mig själv:
När jag mådde som sämst kopplade jag det som kolhydrater = vattenvikt vilket stämmer. Inte till extremgränsen som jag tog det däremot då jag i princip nollade kolhydraterna.

Nu när jag förstått vetenskapen bakom inser jag att kolhydrater kan vara väldigt bra! ;)

Omnomnom
2013-03-27, 18:47
Folk som var rädda för fett blev feta ändå och behövde nåt nytt att vara rädda för. Undrar vad det blir härnäst när de blivit feta även utan kolhydrater?

Wzup2u
2013-03-27, 18:53
never been.
kolhydrater is the shitt. hehe. godaste källan är bröd nomnom.

käkar mkt kolhydrater efter att nollat alla kolhydrater en gång i tiden tappade muskler ork och för mycket vikt.

Heddaway
2013-03-27, 18:57
Är väl rätt individuellt vad som fungerar bäst och vad man har som mål. Jag lever på carbs, bokstavligen, eftersom kolhydratsfattig kost inte fungerar på mig = jag mår kasst. Då ser man till att det blir kcal in o ut och trycker hårdare på gymmet.

Jeml
2013-03-27, 19:18
för en icke tränande individ är det ofta ganska onödigt att äta mycket kolhydrater (inte sagt att man bör utesluta dom), men när man inte gör av med så mkt energi så finns det inte jätte mycket kalorier kvar att lägga på kolhydrater om man äter moderat med fett och normalt med protein.

För en tränande individ skulle jag dock vilja påstå att kolhydrater är A och O.

Gpajpen
2013-03-27, 19:28
Kolhydrater suger apa. Energitoppar och dippar över hela jävla dagen och svullnad när det blir för mycket sen inte glömma vattenvikt hit och dit etc blir ett jävla pillande om man följer vågen.

Kort sagt de är jobbiga satan.

tjing
2013-03-27, 19:32
Kort sagt de är jobbiga satan.

Det kan vara lite så om man äter mycket kolhydrater, håller jag med om.

Mindre kolhydrater ger klart jämnare energi, vilket kan vara väldigt skönt.

EpicLloyd
2013-03-27, 20:04
Jag gick ner från 96 kg till 70 kg genom att nästanhelt skippa kolhydraterna för ca. 2 år sedan. Numera äter jag mycket kolhydrater, främst efter att jag har tränat.

För mig var lågkolhydratkost bra för viktnedgång, men det var värdelöst sen när jag försökte bygga muskler.

tjing
2013-03-27, 20:07
För mig var lågkolhydratkost bra för viktnedgång, men det var värdelöst sen när jag försökte bygga muskler.

Vilket ganska väl sammanfattar hur det ligger till faktiskt. Om man ser till anabolism och katabolism. När man äter mycket kolhydrater har man höga glykogennivåer, vilket påverkar anabol signalering tillsammans med insulin.

När man äter lågkolhydratskost har man högre aktivitet av AMPK, även på kcal-överskott.

Wzup2u
2013-03-27, 20:14
sen kör jag ofta malto innan träning funkar jaekligt bra... och whey efter träning som att man delar en gainer på mitten.

Jeml
2013-03-27, 20:15
sen kör jag ofta malto innan träning funkar jaekligt bra... och whey efter träning som att man delar en gainer på mitten.

hur många gram malto drar du innan träning för att du ska märka av det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

raddum
2013-03-27, 20:18
Kolhydrater är väldigt lätta att skära ner på och är inte essentiella - till skillnad från protein och fett. Men ska man träna och bygga muskler bör man komma över kolhydratfobi pga. anledningar som tagits upp tidigare.

Wzup2u
2013-03-27, 20:34
hur många gram malto drar du innan träning för att du ska märka av det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

jag räknar 0,6g per kilo

Morty
2013-03-27, 21:35
Uteslut kolhydrater - bli dålig! Nya sloganen.

MAESTRO
2013-03-27, 21:52
Vilket ganska väl sammanfattar hur det ligger till faktiskt. Om man ser till anabolism och katabolism. När man äter mycket kolhydrater har man höga glykogennivåer, vilket påverkar anabol signalering tillsammans med insulin.

När man äter lågkolhydratskost har man högre aktivitet av AMPK, även på kcal-överskott.

Frågan är ju hur man ska göra vid en deff? Bara köra stenhårt styrka och öka protein- och fettintaget eller?

edasvangen
2013-03-27, 22:05
Frågan är ju hur man ska göra vid en deff? Bara köra stenhårt styrka och öka protein- och fettintaget eller?

Det beror ju lite på hur hårt du stryper kalorierna, jag ligger själv på 2-2200kcal per dag just nu och det blir ett lagom underskott(189cm, 84kg), om vi säger att jag kör på 2g protein/kg kroppsvikt och typ 60-90 gram fett, då blir det 200g+ kolhydrater att fylla ut med och ska jag sänka det blir det antingen överdrivet mycket protein(onödigt dyrt), eller en högre mängd fett(= lchf?).

Otur
2013-03-27, 22:05
Folk är rädda för kolhydrater för dom läser aftonbladet och kör med lchf.

Wzup2u
2013-03-27, 22:14
Folk är rädda för kolhydrater för dom läser aftonbladet och kör med lchf.

jo folk är media slavar och tror på all bullshiet lchf=uträknat kcal intag
gi=uträknat kcal intag
vv=samma
alla diet schema e uträknade på kalorier i ren grund egentligen.

Lilla Ludde
2013-03-27, 22:30
Lchf baseras väl inte på "uträknat" kcalintag?

Fredriiik
2013-03-27, 22:30
Uteslut kolhydrater - bli dålig! Nya sloganen.

+1


Det största som jag tror är att det binder vätska och sen att det bildar fett (vid överätning). Att levern sen behöver 100gr+ å överätning under längre tid bryr sig inte flickor på 16 år om. Att sen 1 gram kolisar binder 2,7gr vatten tycker de är livsfarligt..

Klart som korvspad att du tappar 2 kg om du tar bort alla kolisar å woow vilken jävla diet som tömmer dig på vätska!

Man blir så trött helt enkelt.

Motionären
2013-03-27, 22:50
Vill du gå ner i vikt? ät havregrynsgröt, knäckebröd och kokt potatis. Det är kolhydrater det!