handdator

Visa fullständig version : Styrkelyft PT Malmö


Eldis
2013-03-27, 15:01
Tjena folket!

Jag har en liten förfrågan som jag hoppas någon kan ge mig lite idéer eller förslag inom.

Det är så att jag tränar för fulla muggar och det går riktigt bra, jag kör fria vikter, äter grymt och lyfter tungt.

Fullt fokus på stora lyft (marklyft,bänkpress,benböj,chins,militär press, etc) och det går finfint.

Det jag vill göra nu är att träna ett par gånger med en variant av en PT, men det är lite specifikt.

Jag vill inte ha någon nisse ifrån SATS som föreslår high intensive cardio bs eller andra bonsuboll övningar - utan jag vill ha en tränare som helst är gammal lyftare alá Mark Ripptoe som kan kolla min form i tunga marklyft, benböj och bänk och berätta vad jag ska göra för att hålla mig skadefri, öka och tweaka min form till perfektion.

Finns det någon sådan PT att anlita i Malmö? Eller Skåne för den delen. Eller någon lyftarklubb ni kan rekommendera där jag kan hitta detta?

Tack på förhand!

Dreas
2013-03-27, 15:04
Besök Lunds TK och fråga om lite hjälp. Det brukar inte vara speciellt dyrt att träna och kompetensen är enorm.

aijou
2013-03-27, 15:10
Besök Lunds TK och fråga om lite hjälp. Det brukar inte vara speciellt dyrt att träna och kompetensen är enorm.

+1

Sedan jag började träna på Lunds TK (http://www.lundstk.se/) så har jag fått otroligt mycket hjälp med teknik i SL-övningarna.

Ett årskort kostar dessutom mindre än vad en PT antagligen hade tagit för två-tre pass.

För övrigt så är det ett mycket trevligt gym med många trevliga och hjälpsamma medlemmar.

hugok
2013-03-28, 12:00
Sista tisdagen varje månad har vi gemensam träning på Lunds TK som är till för att det ska vara mycket folk och lätt att få hjälp för både nybörjare och mer erfarna lyftare. Det brukar också finnas kaffe och kakor. Precis som Aijou skriver så kostar ett års medlemsskap ungefär lika mycket som tre SATS-PT-timmar och en vattenflaska med satsloggan. Jag kan lova att ingen kommer försöka få in dej på nåt cardio-bs.

PureWhey
2013-03-28, 13:36
Där får man säkert droppa vikterna i golvet hårt utan att någon kärring börjar grina också...

Sia
2013-03-28, 14:31
Sista tisdagen varje månad har vi gemensam träning på Lunds TK som är till för att det ska vara mycket folk och lätt att få hjälp för både nybörjare och mer erfarna lyftare. Det brukar också finnas kaffe och kakor. Precis som Aijou skriver så kostar ett års medlemsskap ungefär lika mycket som tre SATS-PT-timmar och en vattenflaska med satsloggan. Jag kan lova att ingen kommer försöka få in dej på nåt cardio-bs.


Vad innebär gemensam träning?
Trodde sånna föreningar mest var för de som redan tränade seriöst...
För om man är nybörjare och tjej har man varken bra teknik ännu eller lyfter tungt, så känns ju som man knappast kan bidra till någon av de andras träning, om du förstår vad jag menar?

Eller är det som på ett vanligt gym: folk kör sin egen träning fast samtidigt, så de som känner varandra pratar under tiden?

Dreas
2013-03-28, 14:51
Vad innebär gemensam träning?
Trodde sånna föreningar mest var för de som redan tränade seriöst...
För om man är nybörjare och tjej har man varken bra teknik ännu eller lyfter tungt, så känns ju som man knappast kan bidra till någon av de andras träning, om du förstår vad jag menar?

Eller är det som på ett vanligt gym: folk kör sin egen träning fast samtidigt, så de som känner varandra pratar under tiden?Gemensam träning innebär oftast att de som är aktiva i klubben träffas och tränar tillsammans. Detta för att binda ihop gruppen lite, få input på sina lyft samt snacka lite skit.

Du behöver inte vara seriös ifrån början utan kan få hjälp att bli det.

spas
2013-03-28, 14:57
Vad innebär gemensam träning?
Trodde sånna föreningar mest var för de som redan tränade seriöst...
För om man är nybörjare och tjej har man varken bra teknik ännu eller lyfter tungt, så känns ju som man knappast kan bidra till någon av de andras träning, om du förstår vad jag menar?

Eller är det som på ett vanligt gym: folk kör sin egen träning fast samtidigt, så de som känner varandra pratar under tiden?

Min erfarenhet av lyftarklubbar är klart begränsad men när jag har tränat samtidigt har det aldrig varit problem att få lite pointers. Snarare tvärt om, de flesta tycker det är kul att dela med sig av sin hobby. Sen känner jag med träning som med mycket annat att man lär sig själv en hel del genom att hjälpa andra.

gunhamn
2013-03-28, 15:13
Lunds tk är stört bra! där har du kompetens i överflöd. Sedan i boxningsklubben BK fox så har du styrkelyftsgrejer i malmö. Ett tips då kan va att ta dig till lund för att träna någong gång i veckan och lära dig grundern för att sedan träna till största del vid bk fox, där det också finns en del lyftare.

Matsa
2013-03-28, 15:32
Vad innebär gemensam träning?
Trodde sånna föreningar mest var för de som redan tränade seriöst...
För om man är nybörjare och tjej har man varken bra teknik ännu eller lyfter tungt, så känns ju som man knappast kan bidra till någon av de andras träning, om du förstår vad jag menar?

Eller är det som på ett vanligt gym: folk kör sin egen träning fast samtidigt, så de som känner varandra pratar under tiden?

Även fullständiga nybörjare brukar få ett väldigt bra bemötande på de lyftarklubbar jag varit på. De flesta aktiva tycker bara att det är roligt med fler som vill träna på riktigt, oavsett nivå.

Loke
2013-03-28, 16:24
Vad innebär gemensam träning?
Trodde sånna föreningar mest var för de som redan tränade seriöst...
För om man är nybörjare och tjej har man varken bra teknik ännu eller lyfter tungt, så känns ju som man knappast kan bidra till någon av de andras träning, om du förstår vad jag menar?

Eller är det som på ett vanligt gym: folk kör sin egen träning fast samtidigt, så de som känner varandra pratar under tiden?

Det du som otränad tjej bidrar med är ett hopp om klubbens framtid. Det "sociala kontraktet" är något i stil med att om du lovar att komma dit och vara trevlig och social med de övriga på klubben så lovar de duktiga lyftarna att du får hjälp med din träning. Dessutom kan man bidra massor genom att engagera sig i föreningen också, typ hjälpa till vid tävlingar etc. Gör man mycket sånt så kommer man snabbt bli populärast på klubben utan lyfta något alls ;)

Till saken hör också att för den som är nördigt intresserad av att lyfta tungt så är det väldigt kul och givande att träna en motiverad nybörjare. Det är alltså inte så att man är en belastning på något sätt bara för att man är okunnig. Som sagt, man lär sig mycket själv genom att hjälpa andra.

hugok
2013-03-28, 23:37
Vad innebär gemensam träning?
Trodde sånna föreningar mest var för de som redan tränade seriöst...
För om man är nybörjare och tjej har man varken bra teknik ännu eller lyfter tungt, så känns ju som man knappast kan bidra till någon av de andras träning, om du förstår vad jag menar?

Eller är det som på ett vanligt gym: folk kör sin egen träning fast samtidigt, så de som känner varandra pratar under tiden?

Dom gemensamma träningarna jag varit med på har varit som en vanlig träning fast att det varit mer folk, många som kommer dit enbart för det sociala som egentligen har vilodag den dagen, plus att det finns kakor *drool*

Det är verkligen inte bara för de som tränar seriöst, det finns många nybörjare på LTK, vi blir oftast glada av att få dela med oss av våra erfarenheter när någon ny frågar om hjälp. Man behöver inte bidra till de andras träning för att bidra, är man social och trevlig så bidrar man till stämmningen på gymmet och det är mer än tillräckligt :) Dessutom, ju mer man lär sej av de andra ju mer kan man själv bidra med träningstips till andra nybörjare. Om du dessutom är tjej så har vi relativt många tjejer på våran klubb och det är alltid välkommet med fler till en sport som annars är väldigt mansdominerad.

Det är ungefär som du säger i det sista stycket att folk kör sin egen träning och att man pratar med de man känner eller vill lära känna mellan seten.

Mart|n
2013-03-29, 07:58
SL.klubben som huserar i BK Fox lokaler är Malmö Lyftarklubb http://www6.idrottonline.se/default.aspx?id=599541

Kärnan av medlemmarna är från Malmö Atletklubb, vilken tyvärr gick i konkurs för några år sedan, mycket trevligt folk! Jag är osäker på när de tränar bara. De är dock inte särskilt många lyftare.

Lunds TK http://lundstk.se/ är den största lyftarklubben i skåne, och där är mer eller mindre alltid någon lyftare på plats under vardagar efter 1630 fram tills 2100 om inte längre. Mycket trevligt och kunnigt folk.

Om ni är nyfikna är på styrkelyft så tycker jag faktiskt att ni ska besöka Lunds TK.

bertbert
2013-03-29, 08:33
Vad innebär gemensam träning?
Trodde sånna föreningar mest var för de som redan tränade seriöst...
För om man är nybörjare och tjej har man varken bra teknik ännu eller lyfter tungt, så känns ju som man knappast kan bidra till någon av de andras träning, om du förstår vad jag menar?

Eller är det som på ett vanligt gym: folk kör sin egen träning fast samtidigt, så de som känner varandra pratar under tiden?

Sia, på Lunds TK är alla välkomna, gammal som ung, man som kvinna, erfaren som oerfaren, tävlande inför nästa VM som glad motionär.

Sia
2013-04-25, 09:32
Sia, på Lunds TK är alla välkomna, gammal som ung, man som kvinna, erfaren som oerfaren, tävlande inför nästa VM som glad motionär.

Det är ju härligt att höra!
Såg att nästa gemensamma träning är 7e Maj, men då måste man alltså vara medlem redan? Kollade runt på hemsidan, där stod det att det inte fanns provträning.
Antar majoriteten sysslar med bänkpress, marklyft och sådant men jag är främst ute efter att teknikträna på ryck och stöt.
Är det så att vissa som sysslar med detta tajmar sina scheman så de tränar tillsammans i föreningen?

Antog utefter ditt svar att du själv var medlem och kanske visste? :)

aijou
2013-04-25, 09:49
Det är ju härligt att höra!
Såg att nästa gemensamma träning är 7e Maj, men då måste man alltså vara medlem redan? Kollade runt på hemsidan, där stod det att det inte fanns provträning.
Antar majoriteten sysslar med bänkpress, marklyft och sådant men jag är främst ute efter att teknikträna på ryck och stöt.
Är det så att vissa som sysslar med detta tajmar sina scheman så de tränar tillsammans i föreningen?

Antog utefter ditt svar att du själv var medlem och kanske visste? :)

Det finns några stycken som tränar olympiska lyft (ryck och stöt osv.) men andelen är väldigt liten i jämförelse med de som tränar styrkelyft. Lunds TK är helt klart mer inriktad på styrkelyft, men det finns OL-stänger, podie, bumpervikter och teknikvikter. så möjligheten att träna OL finns. Hur det är med att få instruktioner och tips från de få OL-killarna/tjejerna som tränar där kan jag tyvärr inte svara på.

Som jag har förstått det så ska man vara medlem för att få träna, men att komma och kolla läget och ställa frågor ska nog inte vara några problem om man är intresserad.

Då kan det ju vara ett bra tillfälle att göra det på en gemensam tisdag. Då någon från ledningen alltid brukar vara på plats. :)

Mart|n
2013-04-25, 09:51
Det är inga problem att engångsträna. Ställ lite frågor i LTKs gästbok så får du bättre svar än av oss icke tyngdlyftare.

oscar?
2014-01-11, 21:10
Hittade du någon PT i Malmö?

Jag ska börja träna enligt SS och behöver hjälp med knäböj och marklyft.

Arne Persson
2014-01-11, 21:28
Kompetensen är oklanderlig på Lunds TK!

dj_evil
2014-01-11, 22:03
Samma sak men i Uppsala då?

MtotheM
2014-01-12, 22:51
Samma sak men i Uppsala då?

Jag har ingen aning om det finns några "styrkelyfts PTs" i Uppsala men vi har gemensamma träningar första lördagen varje månad kl. 14 samt en lite mer informell träningstid varje onsdag ca kl. 17 för styrkelyftare nere på UTK. Så kommer man ner då så ska det inte vara några problem med att få lite feedback eller hjälp :)

oscar?
2014-01-21, 02:48
Hittade du någon PT i Malmö?

Jag ska börja träna enligt SS och behöver hjälp med knäböj och marklyft.

Bump! Någon som kan rekommendera en PT i Malmö?

Mart|n
2014-01-21, 06:32
Bump! Någon som kan rekommendera en PT i Malmö?

Gå med i en lyftarklubb istället. På det viset kommer du att lära dig mycket mer.

-------------------



MLK har förresten bytt lokaler till Gripen Crossfit som ligger nära gamla Ikea. Men styrkelyftarna verkar bara träna där någon gång per månad och resten av tiden är dom i Svedala och tränar.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk