handdator

Visa fullständig version : Benpress - båda benen kontra ett ben


HerrLuta
2013-03-27, 13:36
Halloj!

Hoppas att jag inte gör bort mig här och postar en gammal tråd. Har sökt på forumet och googlat men hittade ingen djupare förklaring som jag söker.

Frågan jag har är iaf om det är ett dåligt alternativ att köra benpress med ett en istället för två? Har inga problem med att köra med båda benen men bara undrar hur det ligger till. Eller finns det några för- och nackdelar?

I en tidigare tråd skrev någon att korsryggen kan ta stryk men nu jobbar jag absolut inte med 310 kg/ben som den förra snubben gjorde. Ligger just nu på 95 kg/ben som tyngst.

Tacksam för svar!

Eira
2013-03-27, 13:39
Kanske är lite OT men satsa på knäböj istället :)
Och böj på ett ben utan vikt är rätt jobbigt

HerrLuta
2013-03-27, 15:09
Kanske är lite OT men satsa på knäböj istället :)
Och böj på ett ben utan vikt är rätt jobbigt

Absolut, kör även böj men tänkte mer för lite variation.

Noppe
2013-03-27, 15:19
Nu är jag inte expert på detta område, men att pressa med ett ben kan väl medföra betydligt högre skaderisk på höfter, rygg etc.

Jag skulle inte pressa med ett ben iaf.

Testarozza
2013-03-27, 16:06
Rent spontant känns det som det ovan skrev är större risk att skada höfter, kroppen "vrider" sig nog av sig själv mot benpressbenet

Rawsteel
2013-03-27, 16:19
Som Noppe skrev, jag har provat det och det kändes verkligen inte bra.

SkyA
2013-03-27, 17:14
Jag kompletterar och kör en hel del med enbensövningar i benpress, ben curl etc. Ser en rad fördelar (ex kan kompensera för styrkevariationer mellan benen, kräver kontroll på knäleden etc) men det grundar sig ffa på att jag har ett trasigt knä. Är dock väldigt strikt i tekniken.

Har även en rygg som trasslar emellanåt (härleds från det trasiga knäet) och personligen så tycker jag det är mer skonsamt att köra med ett ben i benpressen då ryggen haverat. Detta då jag sittandes i benpressen med ena benet på marken omöjligt kan irritera ländryggen.

z_bumbi
2013-03-27, 17:25
Om man behärskar vikten så ser jag inget akut problem med enbensbenpressar. Att behärska vikten betyder t ex att bäckenet är neutralt och att man inte försöker få för mycket kraft genom att ha ojämnt tryck från ryggen. Viss rörelse är inget konstigt men ibland ser man bäcken som rör sig som vindrutetorkare och det är ingen höjdare.

Arne Persson
2013-03-27, 23:08
Jag ser klara risker med en negativ påverkan av speciellt SI-lederna vid enbenspressar...