handdator

Visa fullständig version : Lärarutbildningen: 0,1 på högskoleprovet för att komma in


Kafka
2013-03-27, 07:56
Lärarutbildningens status är körd i botten. Det är så lätt att komma in på utbildningen att det räcker med att skriva högskoleprovet utan att läsa frågorna. I höstas kom 123 personer in med *resultatet 0,1, visar DN:s granskning.
...
År 1982 fanns det 7,5 förstahandssökande per plats på dåvarande lågstadielärarutbildningen.

DN kan i dag visa att söktrycket nu är så lågt att i princip vem som helst kan komma in. Det räcker med att skriva ett högskoleprov utan att ens läsa frågorna. Höstterminen 2012 antogs 123 personer till landets lärarutbildningar med resultatet 0,1 på högskoleprovet. De antogs enbart tack vare resultatet. Så lågt betyg skulle man inte ens uppnå genom att svara slumpvis på frågorna.

Som jämförelse skulle en elev som väljer svarsalternativ ”C” på samtliga frågor få betyget 0,4 på det senaste provet. 2,0 är maxpoäng.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nastan-vem-som-helst-kan-bli-larare

Kommentarer?

Mental
2013-03-27, 08:05
Ingen vill bli lärare, frågor på det?

LeBron
2013-03-27, 08:14
Någon som är förvånad? Skitlön men ändå jobbar du 7-16 + rätta uppgifter och komma på nya.

zeusden1
2013-03-27, 08:16
Glöm inte bort att det är dåligt betalt.
Att utbilda sig 4,5 år för att bli gymnasielärare känns lite mäh.

hahavaffan
2013-03-27, 08:16
Någon som är förvånad? Skitlön men ändå jobbar du 7-16 + rätta uppgifter och komma på nya.Lägg till att man måste jobba med och hantera personerna som lyckades med bedriften att skriva 0,1 på HP :)

Latissimus Dorsi
2013-03-27, 08:21
Patetiskt och sorgligt, man måste återinföra lärare som ett högstatusyrke.

Mental
2013-03-27, 08:23
Patetiskt och sorgligt, man måste återinföra lärare som ett högstatusyrke.

Hur ska man uppifrån ge ett yrke status?

Annat än möjligen genom att drastiskt höjja lönerna. Och det kommer aldrig ske då det är skattepengar det handlar om.

Latissimus Dorsi
2013-03-27, 08:28
Hur ska man uppifrån ge ett yrke status?

Annat än möjligen genom att drastiskt höjja lönerna. Och det kommer aldrig ske då det är skattepengar det handlar om.

Höj löner, höj kraven.

feyin
2013-03-27, 08:29
Lärares arbetssituation idag är ofta allt annat än dräglig. Datastrul, datastrul, datastrul, motstridiga elever (=ofrivilliga "kunder"), samtal med föräldrar medan man har 7 minuter rast ... osv.

Anställ fler lärarsekreterare som tar han om kringarbetet, sa lärararna kan fokusera pa att vara lärare.

Torwald
2013-03-27, 08:31
Ja inga andra yrkeskategorier tvingas ju dras med IT-strul och jobbiga kunder :D

feyin
2013-03-27, 08:41
Hehe jag antar att du ser skillnaden i lärare och övriga yrkesgrupper

4623
2013-03-27, 09:03
Läste en artikel för någon vecka sedan. Snittlönen i Stockholm låg på 29k, något lägre i andra län. Det är väl inte speciellt lågt? Det är andra yrken som är överbetalda, läs byggarbetare.

Loke
2013-03-27, 09:06
Jag vill då fan inte betala mer skatt åt lärarna föränn utbildningen skärps till. Jag känner många som pluggat eller pluggar till lärare, alla är mer eller mindre besvikna på slappheten i utbildningen. Har man inte något att fylla ut utbildnignen med får man korta ner den till 3 år. Det är möjligt att man inte får direkt bättre lärare av en svårare utbildning, men det ger faktiskt mycket att veta att man gått igenom något som få andra skulle klarat.

The_RobRoy
2013-03-27, 09:25
Läste en artikel för någon vecka sedan. Snittlönen i Stockholm låg på 29k, något lägre i andra län. Det är väl inte speciellt lågt? Det är andra yrken som är överbetalda, läs byggarbetare.

Skitsnack att det är bra lön, som medellön, kanske som ingångslön. För att vara en riktigt bra lärare i dagens skola krävs det att man nästan är någon slags ubermensch. Man ska först vara en riktig duktig fritidspedagog och lyckats få barnen att uppföra sig i klassrummet, sen ska man vara duktig på sitt ämne + att man ska vara duktig på pedagogik så att barnen faktiskt fattar vad man snackar om. De flesta människor jag känner (som är duktiga civilingenjörer) innehar normalt max 2 av dessa 3.

Ge lärarna följande lönetrappa:
Ingångslön: 30k
Efter 2 år: 40k
Efter 4 år: 45k
Efter 6 år: 50k

Därefter individuell lönesättning, men troligtvis rätt platt löneutveckling, eftersom läraryrket blir mindre krävande när man kommit in i det. Men sen ska det inte vara något gnäll heller att det blir en hel del övertid för att göra ett bra jobb. De lönerna hade fått drivna duktiga människor att fundera på läraryrket som ett rimligt alternativ.

Problemet är vad ska man göra med alla inkompetenta lärare som är ute i systemet nu och jobbat 8 år, det är lite magstarkt att ge alla dom soporna 50k+ i månaden.

Mental
2013-03-27, 09:29
Höj löner, höj kraven.

Hur menar du med höj kraven?

Kraven för att antas styrs av söktrycket, inte på vad som krävs av studenten. Kraven för de antagna för att examineras kan säkert höjas, vilket leder till fler avhopp och färre examinerade, villket leder till mindre pengar till lärarutbildningen vilket i sin tur leder till sämre utbildning.

Högre förkunskapskrav för att antas, kommer ge färre behöriga sökande, och med tanke på det låga söktrycket så blir det fler tomma platser och mindre pengar till utbildningen, etc.

Den enda vägen att gå för att ge yrket "status" är att ge lärare eftertraktade förmåner som gör att många begåvade och motvierade söker utbildningen, då blir det konkurens om platserna och man kan höja nivån/svårigheten på utbildningen.

Vilka förmåner det ska vara, har jag ingen aning om, men man bör snegla på finland som har högt söktryck och hög status på lärarutbildning/yrket.

Mental
2013-03-27, 09:31
Problemet är vad ska man göra med alla inkompetenta lärare som är ute i systemet nu och jobbat 8 år, det är lite magstarkt att ge alla dom soporna 50k+ i månaden.

Det är nog en smäll man får ta. Annars lär stora delar av den befintliga kåren sluta, dvs om de står kvar och stampar på ~29 medans nyutexade snabbt glider upp i 40+

I nuvarande lärarkår finns säkert både jätteduktiga och jättedåliga, som i alla andra yrken.

4623
2013-03-27, 09:35
Skitsnack att det är bra lön, som medellön, kanske som ingångslön. För att vara en riktigt bra lärare i dagens skola krävs det att man nästan är någon slags ubermensch. Man ska först vara en riktig duktig fritidspedagog och lyckats få barnen att uppföra sig i klassrummet, sen ska man vara duktig på sitt ämne + att man ska vara duktig på pedagogik så att barnen faktiskt fattar vad man snackar om. De flesta människor jag känner (som är duktiga civilingenjörer) innehar normalt max 2 av dessa 3.

Ge lärarna följande lönetrappa:
Ingångslön: 30k
Efter 2 år: 40k
Efter 4 år: 45k
Efter 6 år: 50k

Därefter individuell lönesättning, men troligtvis rätt platt löneutveckling, eftersom läraryrket blir mindre krävande när man kommit in i det. Men sen ska det inte vara något gnäll heller att det blir en hel del övertid för att göra ett bra jobb. De lönerna hade fått drivna duktiga människor att fundera på läraryrket som ett rimligt alternativ.

Problemet är vad ska man göra med alla inkompetenta lärare som är ute i systemet nu och jobbat 8 år, det är lite magstarkt att ge alla dom soporna 50k+ i månaden.

Haha yeah right.

Av de lärarna jag haft under mina år i skolan så skulle jag säga att ingen av dessas kompetens motsvarade ett monetärt värde på över 40k/månad.

Tycker lönen ligger bra där den är. Som sagt, det finns andra yrkesgrupper som är överbetalda.

En lönetrappa likt den du beskriver ovan skulle aldrig fungera. Till och med jag skulle kunna tänka mig att bli lärare och jag är inte speciellt pedagogisk. Dock skulle jag glida igenom utbildningen utan problem.

Sen hade jag gärna velat se hur du tänkt finansiera detta?

Olegh
2013-03-27, 09:37
Se över intagningssystemet till lärarutbildningarna kanske? Jag tänker mig något intervju-baserat, till att börja med. Högre löner kanske höjer statusen, men det kommer inte per automatik ge bättre och mer lämpliga pedagoger. Något som är absolut nödvändigt för att skapa ett uns av legitimitet.

Löpsko
2013-03-27, 09:39
Byt regering, dock så vet ja inte om de som inte sitter där hjälper heller men kan ju knappast bli värre på skolfronten. Jan B har gjort sitt.

4623
2013-03-27, 09:43
Byt regering, dock så vet ja inte om de som inte sitter där hjälper heller men kan ju knappast bli värre på skolfronten. Jan B har gjort sitt.

Vad skulle detta göra för skillnad?

David Brent
2013-03-27, 09:45
Haha yeah right.

Av de lärarna jag haft under mina år i skolan så skulle jag säga att ingen av dessas kompetens motsvarade ett monetärt värde på över 40k/månad.

Tycker lönen ligger bra där den är. Som sagt, det finns andra yrkesgrupper som är överbetalda.

En lönetrappa likt den du beskriver ovan skulle aldrig fungera. Till och med jag skulle kunna tänka mig att bli lärare och jag är inte speciellt pedagogisk. Dock skulle jag glida igenom utbildningen utan problem.

Sen hade jag gärna velat se hur du tänkt finansiera detta?

Å andra sidan har dagens lärare inga incitament att anstränga sig heller, det leder ingenstans.

Byt regering, dock så vet ja inte om de som inte sitter där hjälper heller men kan ju knappast bli värre på skolfronten. Jan B har gjort sitt.

Ja, för lärarna har ju inte fått mer i lön med jobbskatteavdragen... På vilket sätt var det bättre med förra regeringen?

4623
2013-03-27, 09:46
Å andra sidan har dagens lärare inga incitament att anstränga sig heller, det leder ingenstans.

Nej må så vara. Men en orimlig lönetrappa är inte svaret.

4623
2013-03-27, 09:47
Hur vet du det?

Efter mer än fem år på universitet så vet jag det.

David Brent
2013-03-27, 09:49
Nej må så vara. Men en orimlig lönetrappa är inte svaret.

Jag sade inte att just den lönetrappan var bra, utan lade fram en möjlig anledning till att dina lärare inte var så duktiga.

mij82
2013-03-27, 09:49
Efter mer än fem år på universitet så vet jag det.

Ok.

stridis
2013-03-27, 09:51
Även att låta dem undervisa högre andel av sin tid och mindre kringuppgifter, en lärare skall undervisa, förbereda undervisning och rätta prov typ.

4623
2013-03-27, 09:52
Jag sade inte att just den lönetrappan var bra, utan lade fram en möjlig anledning till att dina lärare inte var så duktiga.

Har aldrig sagt att de inte var duktiga. Men ur ett marknadsmässigt perspektiv så ser jag inte hur en hög lön ska kunna motiveras.

Loke
2013-03-27, 10:02
Hur menar du med höj kraven?

Kraven för att antas styrs av söktrycket, inte på vad som krävs av studenten. Kraven för de antagna för att examineras kan säkert höjas, vilket leder till fler avhopp och färre examinerade, villket leder till mindre pengar till lärarutbildningen vilket i sin tur leder till sämre utbildning.

Högre förkunskapskrav för att antas, kommer ge färre behöriga sökande, och med tanke på det låga söktrycket så blir det fler tomma platser och mindre pengar till utbildningen, etc.

Den enda vägen att gå för att ge yrket "status" är att ge lärare eftertraktade förmåner som gör att många begåvade och motvierade söker utbildningen, då blir det konkurens om platserna och man kan höja nivån/svårigheten på utbildningen.

Vilka förmåner det ska vara, har jag ingen aning om, men man bör snegla på finland som har högt söktryck och hög status på lärarutbildning/yrket.

Att säga att nivån på utbildningen ska hållas låg för att inte riskera avhopp är verkligen extremt löjligt. Det är precis den attityden som har år efter år sänkt lärarutbildningen till det bottenlösa träsk den är i nu. Teknologutbildningarna har haft liknande problem, men har undvikit den utveckligen: Det är inte status att vara ingenjör, antagningskraven är ofta hyffsat låga, utbildningarna är svåra och är konjukturen god så är det väldigt många (mer än hälften) som aldrig tar examen. Man kan dock aldrig sänka nivån på dessa utbildningar för att hindra avhopp, det är ju så lätt att se om en teknologutbildning har sänkt nivån genom att jämföra tentorna på kurser som är nästan identiska världen över. Tack vare det så håller man ändå jämt söktryck: Den som känner att han verkligen har fallenhet för att bli ingenjör väljer det, för det kommer ge personlig utveckling, oavsett statusen på ingenjörsyrken.

I dagsläget är det ju folk som hoppar av lärarutbildningen för att den är patetisk, så har vi tur blir det plus minus noll. Men visst, det blir ett stålbad. Vi måste ta ett stålbad. Det kommer bli lärarbrist. Utbildningarna blir kanske dyrare per elev med tiden. Så får det bli, det är det enda alternativet. Att locka folk med pengar funkar inte, det kommer ju ändå i bästa fall handla om några tusenlappar hit och dit. Hur som hellst vill jag inte betala en krona extra till de som orkar ta sig igenom 5 år av dagis. Inte en jävla krona. Prestationer först, pengar sen.

Och nej, detta är inget personligt påhoppp på lärare, tvärtom är det ju deras självförtroenden jag värnar om och skiten de utsätts för jag sågar. Det är fan inte ok att få MER betalt samtidigt som utbildningen blir allt sämre. Känslan av att vara en "bluff" som många har måste ju vara extrem efter en sådan utbildning.

Löpsko
2013-03-27, 10:30
Vad skulle detta göra för skillnad?

Höja lönerna och förbättra villkoren kan ju vara en början

Bärs
2013-03-27, 10:35
Rätt ända att börja i är skolorna. När skolorna städats upp och börjat fungera som skolor skall fungera kommer bra människor igen att söka sig till dem medan flumpedagogerna (konstruktivisterna) trängs undan till universiteten.

stridis
2013-03-27, 10:38
Vad gör Finland? De är ju ett grannland med en bra skola så vi kanske borde snegla vad de gör som vi inte gör.

Milad
2013-03-27, 10:40
Lärarnas status borde absolut höjas. De har ju en väldigt viktig funktion i samhället.
Jag tycker att man bör höja lönerna men även förbättra situationen på jobbet för dem.

Andy.da.wohoo
2013-03-27, 10:44
Se över utbildningen är ett bra ställe att börja på. Min flickvän valde att söka in på gymnasielärare och hade, då hon pluggat på bra under gymnasiet, inga problem med att bli antagen. Inne på utbildningen så var hennes föreläsare oerhört negativa. Första dagen fick klassen höra saker som "Jaha, ni är stackarna som valt att plugga till lärare. Det är ni som kommer få mest skit av alla under hela ert yrkesliv. Ett tips är att hoppa av direkt." och andra negativa kommentarer om deras yrkesval. Detta var ingen engångsföreteelse heller, under terminens gång så fortsatte både standard- och gästföreläsarnas pessimistiska attityd mot yrket och deras val. Flickvännen orkade med 1 termin sen hoppade hon av, varför plugga en utbildning som man bara får en massa skit för att man pluggar? Av föreläsarna dessutom!

4623
2013-03-27, 10:51
Höja lönerna och förbättra villkoren kan ju vara en början

Människor av denna typ som är anledningen till att det borde införas ett lämplighetstest för att få rösta.

På vilket sätt var lärarnas situation annorlunda för 8 år sedan?

Fagen
2013-03-27, 10:56
Vad gör Finland? De är ju ett grannland med en bra skola så vi kanske borde snegla vad de gör som vi inte gör.


"Finland har skolan varit förskonad från drastiska reformer och står fri från marknadens logik. Sven-Eric Liedman läser en bok om det framgångsrika finska skolsystemet – och skådar ljuset."

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/pasi-sahlberg-finnish-lessons-what-can-the-world-learn-from-educational-change-i

PureWhey
2013-03-27, 11:05
Min mor äger och driver 2 stycken friskolor, jag vikarierar just nu 3-5 dagar i veckan där. Man måste ha en speciell personlighet för att klara av att vara lärare... Sedan förstår jag inte alls hur folk kan jobba på kommunala skitskolor där man har tur om en elev tar med sig sin penna.
Ge lärare mer behörigheter under undervisningen, bättre lön och ändra på utbildningen är mina förslag.

Milad
2013-03-27, 11:16
Människor av denna typ som är anledningen till att det borde införas ett lämplighetstest för att få rösta.

På vilket sätt var lärarnas situation annorlunda för 8 år sedan?

Vad tycker du man bör göra åt problemet då?

Oxe
2013-03-27, 11:23
kanske inte helt relevant men länkar iaf

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner

4623
2013-03-27, 11:27
Vad tycker du man bör göra åt problemet då?

Jag har inte sagt mig ha någon lösning på problemet. Jag har sagt att pengar inte är lösningen.

Ska lönerna upp ska det vara prestationsbaserat. Hur det ska mätas har jag dock inget bra svar på.

Men att höja löner utan eftertanke är bara idiotiskt. Visst det skulle förmodligen mynna ut i att fler sökte till sig till läraryrket. Men till vilken kostnad? Att kvaliteten på utbildningen skulle bli bättre tror jag knappast.

mij82
2013-03-27, 11:27
"Finland har skolan varit förskonad från drastiska reformer och står fri från marknadens logik. Sven-Eric Liedman läser en bok om det framgångsrika finska skolsystemet – och skådar ljuset."

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/pasi-sahlberg-finnish-lessons-what-can-the-world-learn-from-educational-change-i

Mycket läsvärt!

Pudzianovski
2013-03-27, 11:28
Kom att tänka på denna när jag såg tråden och läst lite i den.

http://www.dn.se/debatt/staten-maste-ta-ansvar-for-den-svenska-skolan

Pudzianovski
2013-03-27, 11:30
"Finland har skolan varit förskonad från drastiska reformer och står fri från marknadens logik. Sven-Eric Liedman läser en bok om det framgångsrika finska skolsystemet – och skådar ljuset."

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/pasi-sahlberg-finnish-lessons-what-can-the-world-learn-from-educational-change-i

Ja! lite samma som min länk ovan. Intressant.

Morrris
2013-03-27, 11:32
Någon form av licens borde införas. Gärna en med ganska otydliga krav och där utfärdandet kollapsar omgående efter införandet. Helst ska före detta obehöriga lärare med 10+ års erfarenhet behöva göra praktik ett år efter sin utbildning.

Den allmänna uppfattningen verkar vara att läraryrket är något man måste brinna för. Att den stora förmånen att få forma framtida generationer ska kompensera för den uteblivna löneutvecklingen. Det är problematiskt, för flera av eldsjälarna går direkt i väggen när de inser att arbetslivet inte på något sätt liknar VFU.

spoon
2013-03-27, 11:32
"Finland har skolan varit förskonad från drastiska reformer och står fri från marknadens logik. Sven-Eric Liedman läser en bok om det framgångsrika finska skolsystemet – och skådar ljuset."

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/pasi-sahlberg-finnish-lessons-what-can-the-world-learn-from-educational-change-i

Intressant.

z_bumbi
2013-03-27, 11:47
Någon form av licens borde införas. Gärna en med ganska otydliga krav och där utfärdandet kollapsar omgående efter införandet. Helst ska före detta obehöriga lärare med 10+ års erfarenhet behöva göra praktik ett år efter sin utbildning.

Du glömde att lärare som har räknats som behöriga i 15 år borde läsa in ett extra ämne som de aldrig kommer att undervisa i för att bli behöriga igen.

spoon
2013-03-27, 11:55
kanske inte helt relevant men länkar iaf

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner

Är så otroligt trött på ordet kränkt men att lärarna har låg status framgår ju tydligt ur texten.

spoon
2013-03-27, 12:02
Ja! lite samma som min länk ovan. Intressant.

Jag tolkar Fagens länk mer som att skolan måste ges tillit att ta ansvar över utbildningen. Inte att "staten ska ta ansvaret över skolan"

Jaeg
2013-03-27, 12:29
De lärare jag känner är alla ena rediga stolpskott, att höja deras löner ännu mer vore en hemska tanke. Tänker jag tillbaka till min egen skoltid kommer jag på högst en av lärarna som jag faktiskt uppskattade och gjorde ett bra arbete, resten hade fel yrke. Hemskt att det är så.

AronP
2013-03-27, 12:31
Sen borde man väl kunna rensa upp i lärarens plikter, dom är där för att lära ut. Inte för att rastvakt, lunchvakt, trösta, få in brokiga elever på rätt bana, behöva ta konflikter. Alla dessa saker ska givetvis finnas där men som det verkar på dom flesta lärare nu så har dom 1000 uppgifter utöver att just lära ut.

Exdiaq
2013-03-27, 12:59
Lärare har litet utrymme för att vara lärare, lärare får dras med "frigjorda" rövhål i mångt och mycket, dåligt betalt.

Skrattade gott åt det här. Sen när blev man per automatik samhällsintresserad och allmänbildad utav att läsa "dagstidningar"? Hur kan det ens vara en parameter i en sådan undersökning?

[...]
Bilden av genomsnittslärarstudenten som samhällsintresserad och allmänbildad verkar inte vara sann. När Uppsala universitet genomförde enkätstudier på ett 20-tal utbildningar visade det sig att andelen studenter som regelbundet läser dagstidningar är bland de lägsta på just lärarutbildningen.
[...]

Pudzianovski
2013-03-27, 13:59
Jag tolkar Fagens länk mer som att skolan måste ges tillit att ta ansvar över utbildningen. Inte att "staten ska ta ansvaret över skolan"

Ja..vi läser in olika i "På en enda punkt håller jag med utbildningsministern. Skolan bör åter förstatligas"

:)

Sniggel
2013-03-27, 16:45
kanske inte helt relevant men länkar iaf

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner

Idiocracy, here we come *gah!*

pwnyou
2013-03-27, 16:49
Skrattade gott åt det här. Sen när blev man per automatik samhällsintresserad och allmänbildad utav att läsa "dagstidningar"? Hur kan det ens vara en parameter i en sådan undersökning?DN vill ju bara ge reklam för sig själva.

Precis som att Arla-mjölken brukar skriva på baksidan att man blir stark av mjölk osv.

LarsLasr
2013-03-27, 17:06
Tyckte denna föreläsning från dokumentärtråden var intressant. Kommer inte ihåg vem som postade först men anyhoot.

1wU16H5PVRs

dluddeckens
2013-03-27, 17:13
Per arbetad timme tycker jag inte lärarna är speciellt underbetalda.

De jag läste ekonomi med tjänar mellan 25-32 som ingångslön, efter ca 3-4 års utbl.

Då jobbar man ca 47 veckor per år. En lärare har oftast nästan 10 veckor semester över ett helt år (en del påstår att de planerar när barnen har lov - det tror jag sådär mycket på). Dvs ekonomerna jobbar mer än 10 % fler veckor.

Morrris
2013-03-27, 17:19
Vissa påstår att ekonomer jobbar när de sitter framför datorn. Det tror jag sådär mycket på.

Paperbasket
2013-03-27, 18:22
Jag har läst fem år och problemet jag ser är att vi tjänar dåligt i förhållande till vad det kostat att utbilda sig.
Själv tycker jag att jag tjänar bra om jag jämför med vad jag förr tjänade på industri eller annat. MEN om man tänker att för min industrilön krävdes det noll utbildning och för min lärarlön krävs det fem års utbildning så känns det som om jag har en låg lön. Speciellt då jag arbetar 45 timmar i veckan. Ja vi har längre ledigt på sommaren förvisso.

Sen tycker jag att det är för lätt att komma igenom lärarutbildningen. För oss som älskar vårt arbete och försöker utvecklas genom kurser och egen litteraturläsning känns det konstigt att människor som egentligen inte vet vad de vill göra i livet kan smyga sig igenom lärarutbildningen utan några direkta problem. Och jag har sett MÅNGA göra detta.

Ena inriktningen jag läste i Örebro innehöll ämne/pedagogik 08:15-16:30 VARJE dag. Andra inriktningen i Halmstad innehöll ämnesutbildning 1-2 gånger i veckan a 120 minuter. Lite skillnad.

Det finns många människor jag träffar som inte bör få arbeta som lärare MEN det handlar om pengar för högskolorna och universiteten som hellre ger någon godkänt i slutändan än fäller för skolans status och rykte.

Bättre lärare behöver komma ut i arbetslivet som kan visa varför lärare ska ha högre lön. För som det är i dagsläget är det långt ifrån alla som förtjänar en högre lön.

Alkro
2013-03-27, 18:43
Det är ju lite moment 22 över hela situationen. Om man höjer lärarnas löner får massa sopor som inte förtjänar det höjda löner men utan att göra det så vill få drivna människor utbilda sig till lärare. Kanske måste vi ta smällen att ett gäng nötter får bättre betalt för att lärarutbildningen åter ska få status.

difeddy
2013-03-27, 18:50
Inte undra på att den svenska skolan håller på att bli sämre.

Loke
2013-03-27, 19:05
Lärare har litet utrymme för att vara lärare, lärare får dras med "frigjorda" rövhål i mångt och mycket, dåligt betalt.

Skrattade gott åt det här. Sen när blev man per automatik samhällsintresserad och allmänbildad utav att läsa "dagstidningar"? Hur kan det ens vara en parameter i en sådan undersökning?

Iofs är kanske parametern dålig, men det krävs ju knappast någon undersökning för att inse att allmänbildningen bland dagens lärarstudenter är låg. I snitt, då.

Bättre lärare behöver komma ut i arbetslivet som kan visa varför lärare ska ha högre lön. För som det är i dagsläget är det långt ifrån alla som förtjänar en högre lön.

Hela ditt inlägg var bra, tycker jag. Bra att någon som gått utbildningen vågar säga precis som det är. Många lärarstudenter jag pratat är missnöjda och antyder sånt här, men få vågar säga det rakt ut, kanske för att de då "lämnar ut" sina kamrater.

Det är ju lite moment 22 över hela situationen. Om man höjer lärarnas löner får massa sopor som inte förtjänar det höjda löner men utan att göra det så vill få drivna människor utbilda sig till lärare. Kanske måste vi ta smällen att ett gäng nötter får bättre betalt för att lärarutbildningen åter ska få status.

Visst, om det nu var någon garanti för att förbättra något. Jag tvivlar starkt på att det funkar. Idag är lärarutbildningen en lat mans sätt att få garanterat jobb och hyffsad lön. Med ditt förslag kommer det bli en lat mans sätt att få garanterat jobb och bra lön. Så länge utbildningen är ett dagis så kommer det ändå inte bli status. Kanske om vi la på 10-20 000 på lärarnas löner, men det är ju total idioti när det inte är där problemet egentligen ligger. Jag tror det är smartare att börja i den billiga änden och det tror jag är lärarutbildnignen. Den behöver ju inte bli sjukligt komplex eller dyr, bara så svår att puckon omöjligt tar sig igenom. Om det i sin tur skulle leda till att ingen vill gå den utan att lärarnas löner höjs så är iaf jag för det också, men inte innan dess.

PixelMiner
2013-03-27, 20:17
Igår i P1's studio 1 så intervjuade de Per Kornhall som har skrivit en bok om den svenska skolans fall. Mycket intressant intervju där han berättar att det var många olika anledningar som samverkade och som gjorde skolan sämre och sämre:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5485481

Tolkia
2013-03-27, 20:49
Jag tycker själv inte att de flesta lärare jag träffat varit idioter. Varken bland dem jag träffat under min skoltid eller bland dem jag träffat privat som vuxen. Jag undrar ibland hur mycket vi utomstående bidrar till att sabotera skolan när vi långt upp i åren ältar mer eller mindre mogna slutsatser om hur lärare är som vi kanske drog som ohängda tonårsglin.

Alkro
2013-03-27, 21:06
Jag tycker själv inte att de flesta lärare jag träffat varit idioter. Varken bland dem jag träffat under min skoltid eller bland dem jag träffat privat som vuxen. Jag undrar ibland hur mycket vi utomstående bidrar till att sabotera skolan när vi långt upp i åren ältar mer eller mindre mogna slutsatser om hur lärare är som vi kanske drog som ohängda tonårsglin.

Fast hur man än vänder och vrider på det är någon med mindre än 1,0 på högskoleprovet eller knappt godkänd i samtliga ämnen särskilt begåvad när det gäller akademiska ämnen. Man kan ju däremot fortfarande vara trevlig och inte bete sig som en idiot.

Jag själv är ganska nöjd med de lärarna jag hade under högstadiet/gymnasiet. Generellt hade de goda ämneskunskaper och hyffsade pedagogiska egenskaper, men merparten av dessa utbildades under 70- och 80-talet. Men jag har svårt att se hur det ska funka i framtiden när de som knappt klarade gymnasiet själv ska undervisa.

Vinter
2013-03-27, 21:14
Fast hur man än vänder och vrider på det är någon med mindre än 1,0 på högskoleprovet eller knappt godkänd i samtliga ämnen särskilt begåvad när det gäller akademiska ämnen. Man kan ju däremot fortfarande vara trevlig och inte bete sig som en idiot.


Du vet väll att medel och poängen sätts efter resultatet? Det brukar väll vara 50% som knappt når upp till 0.0-0.1. Högskoleprovet är något man kan studera för att förbättra.

Frågan är väll om det finns för många utbildningar med för varierande kvalitet eftersom skolorna har svårt att fylla alla platser. Men jag tror inte lärarna är hela problemet. Det har östs in pengar i flera år utan resultat, dags att tänka om.

Alkro
2013-03-27, 21:22
Du vet väll att medel och poängen sätts efter resultatet? Det brukar väll vara 50% som knappt når upp till 0.0-0.1. Högskoleprovet är något man kan studera för att förbättra.


1. Alla som skriver högskoleprovet är kanske inte lämpade att läsa på en högskola.
2. Om man skriver sämre än snittet på högskoleprovet, är man verkligen lämplig att undervisa inom t.ex. de ämnen som tas upp på högskoleprovet?

spoon
2013-03-27, 21:25
"Finland har skolan varit förskonad från drastiska reformer och står fri från marknadens logik. Sven-Eric Liedman läser en bok om det framgångsrika finska skolsystemet – och skådar ljuset."

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/pasi-sahlberg-finnish-lessons-what-can-the-world-learn-from-educational-change-i

Den här tyckte jag var bra. Det krävs mer än att höja löner eller ställa högre krav för att öka statusen. Det krävs att man ger lärarna förtroende och låter dom vara lärare.

Vinter
2013-03-27, 21:25
1. Alla som skriver högskoleprovet är kanske inte lämpade att läsa på en högskola.
2. Om man skriver sämre än snittet på högskoleprovet, är man verkligen lämplig att undervisa inom t.ex. de ämnen som tas upp på högskoleprovet?

Jag ville påpeka att det låga intagnings värdet beror på att det finns platser kvar. Så antingen läser för få, eller så finns det för många studieorter.
Det brukar vara 0.1 på vissa civilingenjör utbildningar med.

spoon
2013-03-27, 21:26
1. Alla som skriver högskoleprovet är kanske inte lämpade att läsa på en högskola.
2. Om man skriver sämre än snittet på högskoleprovet, är man verkligen lämplig att undervisa inom t.ex. de ämnen som tas upp på högskoleprovet?

Högskoleprovet är väl till för att se hur lämplig man är för att studera. Något ska man väl lära sig på utbildningen också.

Alkro
2013-03-27, 21:28
Ett annat sätt att höja kvalitén på lärarutbildningen skulle kanske vara att "centralisera" utbildningen till typ 10 lärosäten. Varenda liten håla med en högskola borde inte utbilda lärare. Jag säger inte att lärarutbildningen på de stora universiteten är bättre men det bedrivs mer forskning och det attraherar generellt sett duktigare professorer etc. Om man har ett antal lärosäten blir det lättare att sätta en viss standard för undervisningen och kanske kan det bidra till en viss prestige eller statusökning om antalet platser blir mer begränsat.

Paperbasket
2013-03-27, 21:41
Bara för att det är så låga antagningskrav på högskoleutbildningen för tillfället ska man heller inte automatiskt tänka att de som söker och kommer in automatiskt har 0,1 på högskoleprovet även om många kommer in med låga betyg säkerligen.

Exdiaq
2013-03-27, 22:12
Tyckte denna föreläsning från dokumentärtråden var intressant. Kommer inte ihåg vem som postade först men anyhoot.

1wU16H5PVRs

Oh, denna ska jag kolla! Gillade skarpt hans och Lotta Alsén's bok "Don't Panic".

Exdiaq
2013-03-27, 22:17
Iofs är kanske parametern dålig, men det krävs ju knappast någon undersökning för att inse att allmänbildningen bland dagens lärarstudenter är låg. I snitt, då.

Absolut är det så.

Känner mig lyckligt lottad som fick förmånen att gå på en friskola i högstadiet och därefter arbeta mig in på en väldigt bra gymnasieskola med skyhöga intagningspoäng. Lärarna på båda ställena fick bättre betalt, men det var de utan tvekan värda enligt mig. De visste vad de sysslade med och var väldigt intresserade. Bra klasser utan drägg som struntar i allt och alla underlättade avsevärt också.

grondahl
2013-03-27, 22:36
Det finns en viss problematik i att diskutera "lärarutbildningen" eftersom det skiljer sig rejält mellan ex inriktning mot lägre åldrar och gymnasielärare och beroende på om man har läst hela programmet eller om man har kört ppu. Dessutom finns det kvar rätt många yrkesverksamma som utbildade sig före man gjorde om utbildningen på 2000-talet.

Är de gamla adjunkterna med magister-examen i sina ämnen också inkompetenta tomtar? De disputerade lektorerna? De son har kombinerad lärar och civilingenjörsexamen?

favve
2013-03-27, 23:51
Inte undra på att den svenska skolan håller på att bli sämre.
Jag undrar om det verkligen är lärarnas fel? Jag har, som de flesta, genom åren haft en stor mängd lärare, alltifrån strikta fd militärer till lärare som inte vågade höja rösten och be sina elever vara tysta. Några lärare har varit mycket bra, andra mindre bra. De elever som lyckats få bra betyg eller grundläggande behörighet till gymnasium/ högskola har fått det oavsett lärarens pedagogiska färdigheter. De elever som misslyckats har haft samma lärare, dvs en både bra och dåliga yrkesutövare.
DN hade ett intressant reportage om de fallande skolresultaten. Föräldrarnas bakgrund hade stor betydelse för barnens framgångar i skolan.
Men varför är det så? DN har genomfört en omfattande datakörning och studerat vad som döljer sig bakom de negativa siffrorna. Vår analys visar att varken ökat anslag, fler behöriga lärare eller högre personaltäthet har någon som helst betydelse för elevernas prestation. Detta är faktorer som Skolverket använder som kvalitetsindikatorer, men som åtminstone inte biter på problemen med fallande skolresultat.
Inte heller antalet specialpedagoger på en skola spelar någon roll för elevernas resultat, enligt DN:s genomgång.
http://www.dn.se/nyheter/viktigast-for-skolresultat-familjebakgrunden

Stefan J
2013-03-28, 00:03
Vad är problemet? Spelar det någon roll vilka antagningskraven är egentligen? Är du för dum så klarar du inte utbildningen ändå. Det är utformningen av utbildningen som är avgörande, inte vad som krävdes för att komma in på den. Med låga antagningskrav får man fler som sållas bort men även ett par extra färdigutbildade individer som bevisligen håller måttet trots att de presterat dåligt på högskoleprovet.

Blaine
2013-03-28, 00:46
Forma alla lärare till att bli som Robin Williams i Dead Poets Society så är allting löst.

Förresten, det kanske bästa TEDtalks-föredraget jag sett berör just skolor. Måste ses.

iG9CE55wbtY

Alkro
2013-03-28, 06:40
Vad är problemet? Spelar det någon roll vilka antagningskraven är egentligen? Är du för dum så klarar du inte utbildningen ändå. Det är utformningen av utbildningen som är avgörande, inte vad som krävdes för att komma in på den. Med låga antagningskrav får man fler som sållas bort men även ett par extra färdigutbildade individer som bevisligen håller måttet trots att de presterat dåligt på högskoleprovet.

Vad jag vet så har universiteten betalt per godkänd student.

Kombinationen av extremt låga antagningskrav samt höga krav på en utbildning blir således ekoniomiskt ohållbart för dessa utbildningar. Verkligheten blir att man godkänner fler studenter som inte borde få godkänt. För att komma till rätta med detta skulel man ebhöva ändra hela systemet med ersättning.

LeBron
2013-03-28, 06:46
Lägg till att man måste jobba med och hantera personerna som lyckades med bedriften att skriva 0,1 på HP :)

:laugh::laugh::laugh:

The_RobRoy
2013-03-28, 06:52
Samtidigt kan man fundera över hur mycket av ansvaret att barnen lär sig något under skolgången, ligger på läraren och hur mycket på föräldrarna? I dagens samhälle känns det som läraren får all skit och föräldrarna har inget ansvar alls att deras snorunge ska uppföra sig och studera ordentligt. Men det är väl tyvärr ytterligare ett faktum, de vuxna har sina problem, så det har väl inte tid att ta väl hand om sina barn och läsa läxor tillsammans på kvällarna, eller vad som nu skulle behövas.

Sen är min uppfattning att den stora andelen barn uppför sig bra i skolan, det är bara en liten grupp på kanske 5-10% som verkligen förstör undervisning och skolmiljö för alla barnen. Denna procentsats har troligen en hög korrelation med andelen riktiga jubelidioter till föräldrar. Hade man kunnat handskas med dessa barn tror jag resten hade fått en betydligt bättre skolgång.

Bryggan
2013-03-28, 08:28
Lägg till att man måste jobba med och hantera personerna som lyckades med bedriften att skriva 0,1 på HP :)*Hehe*
Dessutom ger slumpen 0,4 på HP...

burre
2013-03-28, 08:49
*Hehe*
Dessutom ger slumpen 0,4 på HP...

Nej det gör det inte. Förra provet var det en stor övervikt av svarsalternativ C och hade man på just det provet svarat alla C hade det resulterat i 0,4. Hade du däremot svarat alla A eller alla B hade du fått 0,0.

Snittresultatet över tid för att svara helt slumpmässigt ligger mellan 0,0 och 0,1.

Bryggan
2013-03-28, 08:53
Nej det gör det inte. Förra provet var det en stor övervikt av svarsalternativ C och hade man på just det provet svarat alla C hade det resulterat i 0,4. Hade du däremot svarat alla A eller alla B hade du fått 0,0.

Snittresultatet över tid för att svara helt slumpmässigt ligger mellan 0,0 och 0,1.Ahh ok, tack för att du redde ut det.

difeddy
2013-03-28, 09:40
text

Jag håller absolut med dig om att föräldrarna utgör en viktig del i barnens undervisning, kanske t.o.m. den viktigaste. Lärarens betydelse går dock inte att ta bort. I de länder där man inte försummar läraryrket lika mycket som här i Sverige går det ju bevisligen mycket bättre.

I det stora hela håller jag med dig. Jag har personligen haft både bra och dåliga lärare (övervägande bra lärare) men har fått vara med helt olika elever. Det framgår rätt tydligt att det mestadels är föräldrarnas bristande engagemang och/eller kunskap som föder idioter till elever. Som någon annan sa är det lätt att ett fåtal personer drar ner resten av klassen och vips så är arbetsron borta.

benya
2013-03-28, 10:14
till lönen ska man väl ändå räkna in att lärarna i sve troligtvis världens bästa semesterförmåner och en ganska trygg anställning.
Givet dagens höga arbetslöshet bland ung borde det bli mer attraktivt att söka sig till offentliga sektorns yrken som alltid kommer ha en relativ stabil refterfråga på resurser - kanske kan det få konkurrensen att öka kommande år således även genomsnittsbytgen?

Mental
2013-03-28, 11:25
till lönen ska man väl ändå räkna in att lärarna i sve troligtvis världens bästa semesterförmåner och en ganska trygg anställning.
Givet dagens höga arbetslöshet bland ung borde det bli mer attraktivt att söka sig till offentliga sektorns yrken som alltid kommer ha en relativ stabil refterfråga på resurser - kanske kan det få konkurrensen att öka kommande år således även genomsnittsbytgen?

Vad har lärare för "världens bästa semesterförmån"?

benya
2013-03-28, 11:30
Vad har lärare för "världens bästa semesterförmån"?

ca 3mån/år betald semester (påsk, jul, höst, sport och sommarlov etc) - måste väl ändå vara världsklass på den semesterförmånen?

Dreas
2013-03-28, 11:33
ca 3mån/år betald semester (påsk, jul, höst, sport och sommarlov etc) - måste väl ändå vara världsklass på den semesterförmånen?Fast de är inte lediga i 3mån, de har planeringsarbete iaf en månad mig veterligen. Och lägg till att du sedan får jobba 9-10 timmar per dag så blir inte ledigheten så speciell.

Mental
2013-03-28, 11:33
ca 3mån/år betald semester (påsk, jul, höst, sport och sommarlov etc) - måste väl ändå vara världsklass på den semesterförmånen?

"Normal årsarbetstid för svenska arbetstagare är cirka
2 000 timmar minus semester. Antalet timmar varierar år
för år, beroende på hur vissa helgdagar infaller. Arbetstagare
kan därtill, genom sitt kollektivavtal, ha olika lång
semester beroende på ålder. Hur stor den genomsnittliga årsarbetstiden
är beror därför också på arbetstagarnas
ålderssammansättning vid en viss tidpunkt. På en 28-årscykel
blir genomsnittet 2 007 timmar.
Lärare har samma totala arbetstid per år som andra
anställda. Det som kan skilja sig åt är hur den totala
arbetstiden
förläggs.

Det vanligaste är att organisera skolans verksamhet i läsår,
som indelas i terminer med mellanliggande ferier och lov.
Skolans verksamhet för eleverna bedrivs normalt under
knappt 36 veckor per år. Lärarna är i verksamhet något
längre tid än eleverna. Årsarbetstiden för lärare med ferie
koncentreras till 194 dagar, medan lärare med semester
har sin årsarbetstid förlagd till cirka 220 dagar på samma
sätt som andra arbetstagare."

Så nej, som lärare knegar du lika många timmar som alla andra.

Källa: http://www.lr.se/download/18.43ebaf4913420659278800012942/1327498595922/860021_L%C3%A4rares_arbetstid_201110.pdf

Knatcharn
2013-03-28, 11:34
ca 3mån/år betald semester (påsk, jul, höst, sport och sommarlov etc) - måste väl ändå vara världsklass på den semesterförmånen?

Ja, enligt de lärare jag känner är det riktigt härligt med all semster. Man är ju dock lärare för att man brinner för att lära ut, inte för att casha in på feta ledigheter. Det är nog ganska mycket jobb när det väl är skoltid.

Knatcharn
2013-03-28, 11:36
Så nej, som lärare knegar du lika många timmar som alla andra.


Ja det kan stämma men du har långa perioder av ledighet som du dessutom kan tajma in rätt fint med dina barn om du har det. Att jobba intensivt och vara ledig länge kan ses som en fördel eller nackdel, det beror väl på vad man föredrar.

benya
2013-03-28, 11:42
"Normal årsarbetstid för svenska arbetstagare är cirka
2 000 timmar minus semester. Antalet timmar varierar år
för år, beroende på hur vissa helgdagar infaller. Arbetstagare
kan därtill, genom sitt kollektivavtal, ha olika lång
semester beroende på ålder. Hur stor den genomsnittliga årsarbetstiden
är beror därför också på arbetstagarnas
ålderssammansättning vid en viss tidpunkt. På en 28-årscykel
blir genomsnittet 2 007 timmar.
Lärare har samma totala arbetstid per år som andra
anställda. Det som kan skilja sig åt är hur den totala
arbetstiden
förläggs.

Det vanligaste är att organisera skolans verksamhet i läsår,
som indelas i terminer med mellanliggande ferier och lov.
Skolans verksamhet för eleverna bedrivs normalt under
knappt 36 veckor per år. Lärarna är i verksamhet något
längre tid än eleverna. Årsarbetstiden för lärare med ferie
koncentreras till 194 dagar, medan lärare med semester
har sin årsarbetstid förlagd till cirka 220 dagar på samma
sätt som andra arbetstagare."

Så nej, som lärare knegar du lika många timmar som alla andra.

Källa: http://www.lr.se/download/18.43ebaf4913420659278800012942/1327498595922/860021_L%C3%A4rares_arbetstid_201110.pdf

en vanlig arbetare, exkl ävertid, arbetar ca 250 dagar/år enligt ovan. Och en lärare mellan 194-220 (hur man nu ska tolka det). Ger ju ett glapp på¨ca 1 mån?

Mental
2013-03-28, 11:44
en vanlig arbetare, exkl ävertid, arbetar ca 250 dagar/år enligt ovan. Och en lärare mellan 194-220 (hur man nu ska tolka det). Ger ju ett glapp på¨ca 1 mån?

Men en lärare jobbar inte 8h per dag.

Rätt mycket som ska göras på helger och kvällar med att rätta, betygssätta, planera mm.

benya
2013-03-28, 11:57
Men en lärare jobbar inte 8h per dag.

Rätt mycket som ska göras på helger och kvällar med att rätta, betygssätta, planera mm.

och det gäller inte andra branscher? Det finns yrkesgrupper som implicit kräver överarbete för att kunna leverera enligt förväntingar, och då är det alltså inte övertidsberättigad "fri"tidsarbete. Ung som lärarna kan jag tänka mig - jobba över på vardagar, en del helger, svara mejl etc

Paperbasket
2013-03-28, 12:57
Vi har även i dagsläget långt ifrån en "trygg anställning". De skär ner på nästan varenda skola vilket ger att många får gå som det ser ut nu.

Vi arbetar även 45 timmar i veckan. Svarar på mail och pratar med föräldrar via telefon hemma på vardagarna och helgerna. Nu är det påsklov här men många är inne och skriver omdömen etc för att det inte hinns med under den vanliga tiden.

4623
2013-03-28, 12:59
Vi har även i dagsläget långt ifrån en "trygg anställning". De skär ner på nästan varenda skola vilket ger att många får gå som det ser ut nu.

Vi arbetar även 45 timmar i veckan. Svarar på mail och pratar med föräldrar via telefon hemma på vardagarna och helgerna. Nu är det påsklov här men många är inne och skriver omdömen etc för att det inte hinns med under den vanliga tiden.

På vilket sätt då? Den anledningen jag ser är fritt skolval. I.e. elever väljer en annan skola än sin hemkommun och således får de skära ner på den skolan medan andra skolor får anställa fler. Eller skolklasserna är helt plötsligt uppe i 50 elever?

Paperbasket
2013-03-28, 13:13
Dels anledningen till att skolor får allt färre elever. Sen blir klasserna större med. Utöver det, i alla fall i de kommuner jag vikarierat och arbetat i, så får skolorna färre pengar.

Mental
2013-03-28, 13:15
och det gäller inte andra branscher? Det finns yrkesgrupper som implicit kräver överarbete för att kunna leverera enligt förväntingar, och då är det alltså inte övertidsberättigad "fri"tidsarbete. Ung som lärarna kan jag tänka mig - jobba över på vardagar, en del helger, svara mejl etc

Om man jobbar lika många timmar som alla andra som jobbar heltid så kan man väl inte se det som en yrkesförmån?
Den typen av obetalt övertid du pratar om brukar vara reserverad chefer och andra med rätt feta löner och bra förmåner, inte någon som knegar på för 24k i ingångslön

4623
2013-03-28, 13:16
Dels anledningen till att skolor får allt färre elever. Sen blir klasserna större med. Utöver det, i alla fall i de kommuner jag vikarierat och arbetat i, så får skolorna färre pengar.

Jag tror att det till stor del handlar om centralsering. Människor vill inte sitta och dega i en liten by när de kan plugga i stora staden någon mil bort.

Vad är det som gör att det finns färre elever då? Eller du ser det bara från ditt eget perspektiv och inte från hela landets?

Paperbasket
2013-03-28, 13:47
Det var jag som missade att skriva en mening. Huvudet slant.. Det blir färre elever på skolor runt om i Sverige för att det blir allt fler skolor i Sverige. Alltså mer skolor med eleverna mer utspridda vilket gör att tjänster försvinner alternativt går ner från 100% på många skolor.

4623
2013-03-28, 13:50
Det var jag som missade att skriva en mening. Huvudet slant.. Det blir färre elever på skolor runt om i Sverige för att det blir allt fler skolor i Sverige. Alltså mer skolor med eleverna mer utspridda vilket gör att tjänster försvinner alternativt går ner från 100% på många skolor.

Då blir det inte färre elever. Utan eleverna blir mer utspridda, två skiljda saker. Men det borde fortfarande finnas samma utbud/efterfråga. Förstår inte riktigt var efterfrågan går upp i rök.

Paperbasket
2013-03-28, 15:38
Då blir det inte färre elever. Utan eleverna blir mer utspridda, två skiljda saker. Men det borde fortfarande finnas samma utbud/efterfråga. Förstår inte riktigt var efterfrågan går upp i rök.

Det blir ju färre elever/skola. Säg att man som idrottslärare har 100% på en skola. Efter sommaren har läraren på grund av fler skolor färre antal elever vilket ger att han måste gå ner i tid. Alternativt sätter de honom på något annat för att komma upp i 100% men då måste någon annan gå ner i tid/försvinna eftersom man tar av denna "någons" tid.

Den skolan som fick de "försvunna" barnen har kanske bara 50% tid för idrottsläraren där. Att eleverna sprids ut gör som sagt att arbete försvinner på skolorna.

4623
2013-03-28, 15:59
Det blir ju färre elever/skola. Säg att man som idrottslärare har 100% på en skola. Efter sommaren har läraren på grund av fler skolor färre antal elever vilket ger att han måste gå ner i tid. Alternativt sätter de honom på något annat för att komma upp i 100% men då måste någon annan gå ner i tid/försvinna eftersom man tar av denna "någons" tid.

Den skolan som fick de "försvunna" barnen har kanske bara 50% tid för idrottsläraren där. Att eleverna sprids ut gör som sagt att arbete försvinner på skolorna.


Men då borde väl resterande 50% finnas på en annan skola? Så det borde alltså bli att fler jobbar som lärare, men de jobbar mindre tid? Känns mer som det handlar om ett organisatoriskt problem.

mattilainen
2013-03-28, 16:05
Men då borde väl resterande 50% finnas på en annan skola? Så det borde alltså bli att fler jobbar som lärare, men de jobbar mindre tid? Känns mer som det handlar om ett organisatoriskt problem.

välkommen till arbetslivet och verkligheten :)

4623
2013-03-28, 16:07
välkommen till arbetslivet och verkligheten :)

*Offentliga verkligheten

Paperbasket
2013-03-28, 17:02
*Offentliga verkligheten

Japp.

Ame
2013-03-28, 19:19
Årskullarna blir ju mindre också faktiskt. -97orna som söker in till gymnasiet i år är ca 32 000 färre än de som sökte för 5 år sedan. Det borde ju ändå vara en märkbar skillnad.

Jaeg
2013-03-28, 19:28
Men en lärare jobbar inte 8h per dag.

Rätt mycket som ska göras på helger och kvällar med att rätta, betygssätta, planera mm.

Min frus syster och dennes man samt moster är lärare. Ingen av dem tar med sig några uppgifter hem som de inte redan har betalt för. Vissa av deras kollegor arbetar dock på det viset då de är ineffektiva och hellre dricker kaffe och snackar skit än arbetar. Lärare har arbetstimmar utöver lektioner men som sagt passar de flesta på att hämta barnen, åka och handla, slösurfa mm, sedan sitter de i slutet på veckan och gnäller över allt de har att göra.

Inte mina åsikter utan 3 lärares åsikter.

Paperbasket
2013-03-28, 19:48
Vet också att många lärare inte använder sin arbetstid på rätt sätt. men det förändrar inte det faktum att vi faktiskt har arbetsveckor på 45 timmar.

Men jag förstår din systers fru etc.

Jaeg
2013-03-28, 20:00
Vet också att många lärare inte använder sin arbetstid på rätt sätt. men det förändrar inte det faktum att vi faktiskt har arbetsveckor på 45 timmar.

Men jag förstår din systers fru etc.

Många timmar i veckan samt 3ggr mer semester än mig. :)

Jaeg
2013-03-28, 21:26
LeVet också att många lärare inte använder sin arbetstid på rätt sätt. men det förändrar inte det faktum att vi faktiskt har arbetsveckor på 45 timmar.

Men jag förstår din systers fru etc.

Var tvungen att räkna lite på vad jag snittar på i veckan, senaste året har jag legat på dryga 48 timmar i veckan med ett arbete där jag är glad om jag ens hinner med en rast hälften av dagarna. Jag har ofta jour, tvingas arbeta röda dagar, är borta i hela dygn och får i sommar 4 veckors semester innan värmen ens har kommit.

Lärare låter som rena semestern. Tycks jobba mindre timmar, har massor med semester, gött få vara ledig hela sommaren, kunna åka skidor med familjen på sportlovet, få fira påsk och jul ihop med släkten. 45 timmars arbetsvecka jovisst, de flesta arbetar inte effektivt ens 35 timmar av dem.

spoon
2013-03-29, 15:17
Le

Var tvungen att räkna lite på vad jag snittar på i veckan, senaste året har jag legat på dryga 48 timmar i veckan med ett arbete där jag är glad om jag ens hinner med en rast hälften av dagarna. Jag har ofta jour, tvingas arbeta röda dagar, är borta i hela dygn och får i sommar 4 veckors semester innan värmen ens har kommit.

Lärare låter som rena semestern. Tycks jobba mindre timmar, har massor med semester, gött få vara ledig hela sommaren, kunna åka skidor med familjen på sportlovet, få fira påsk och jul ihop med släkten. 45 timmars arbetsvecka jovisst, de flesta arbetar inte effektivt ens 35 timmar av dem.

Varför är inte läraryrket mer populärt då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Olegh
2013-03-29, 15:24
Personligt engagemang och investerad omtanke mäts inte särskilt bra i arbetstimmar heller. Paralleller kan med enkelhet dras till "enklare" vårdyrken som också innebär låg status och generellt sett låga löner.

Tolkia
2013-03-29, 21:29
Jag undrar ju lite varför alla som beskriver läraryrket som ett sådant paradis jämfört med vad de själva jobbar med har de yrken de har och inte blir lärare och därmed (tydligen) får lyfta massor med pengar för inget jobb.

Själv skulle jag vara en fullständig katastrof som lärare, trots betydligt bättre resultat på HP än 0,1 (Som ju, som någon redan påpekat, inte skall betraktas som genomsnittet för en utbildning där alla som vill kommer in p.g.a. att få vill. Jag vet f.ö. ett antal ingenjörsutbildningar som löst problemet med att ingen vill söka, vilket ser dåligt ut i statistiken, med att byta namn på utbildningen, som en jämförelse.).

bertbert
2013-03-29, 22:10
Jag undrar ju lite varför alla som beskriver läraryrket som ett sådant paradis jämfört med vad de själva jobbar med har de yrken de har och inte blir lärare och därmed (tydligen) får lyfta massor med pengar för inget jobb.


"Alla" kan vara ett lite halvfult retoriskt knep eller bara en olycklig formulering.

Min uppfattning är att läraryrket är relativt krävande och att ansvaret är stort i kombination med en låg lön. Knappast några bra incitament för att söka dit, med andra ord!

Morrris
2013-03-29, 22:15
Le

Var tvungen att räkna lite på vad jag snittar på i veckan, senaste året har jag legat på dryga 48 timmar i veckan med ett arbete där jag är glad om jag ens hinner med en rast hälften av dagarna. Jag har ofta jour, tvingas arbeta röda dagar, är borta i hela dygn och får i sommar 4 veckors semester innan värmen ens har kommit.

Lärare låter som rena semestern. Tycks jobba mindre timmar, har massor med semester, gött få vara ledig hela sommaren, kunna åka skidor med familjen på sportlovet, få fira påsk och jul ihop med släkten. 45 timmars arbetsvecka jovisst, de flesta arbetar inte effektivt ens 35 timmar av dem.

Segt... Kom du inte in på lärarutbildningen eller?

yooii
2013-03-29, 22:20
Le

Var tvungen att räkna lite på vad jag snittar på i veckan, senaste året har jag legat på dryga 48 timmar i veckan med ett arbete där jag är glad om jag ens hinner med en rast hälften av dagarna. Jag har ofta jour, tvingas arbeta röda dagar, är borta i hela dygn och får i sommar 4 veckors semester innan värmen ens har kommit.

Lärare låter som rena semestern. Tycks jobba mindre timmar, har massor med semester, gött få vara ledig hela sommaren, kunna åka skidor med familjen på sportlovet, få fira påsk och jul ihop med släkten. 45 timmars arbetsvecka jovisst, de flesta arbetar inte effektivt ens 35 timmar av dem.
Jag föreslår att du först har arbetat som lärare innan du säger att låter som en semester.

C.E.J.
2013-03-29, 22:27
Hur många av lärarstudenterna blev antagna på grundval av högskoleprovsresultatet?

Hur man öht kan få 0.1, oavsett ambitioner, är en intressantare fråga. Det är ett ohyggligt dåligt resultat som inte kan ursäktas av något annat än extraordinära omständigheter.

Morrris
2013-03-29, 22:28
Hur många av lärarstudenterna blev antagna på grundval av högskoleprovsresultatet?

Hur man öht kan få 0.1, oavsett ambitioner, är en intressantare fråga. Det är ett ohyggligt dåligt resultat som inte kan ursäktas av något annat än extraordinära omständigheter.

Senast var det 123 st som kom in med 0,1 på HP om jag inte minns fel.

C.E.J.
2013-03-29, 22:29
Senast var det 123 st som kom in med 0,1 på HP om jag inte minns fel.

Och hur många på betyg?

Morrris
2013-03-29, 22:34
Och hur många på betyg?

Hur menar du? Betygskvoten är väl i regel 67%. Vill man veta exakt finns data på: statistik.vhs.se

C.E.J.
2013-03-29, 23:02
Hur menar du? Betygskvoten är väl i regel 67%. Vill man veta exakt finns data på: statistik.vhs.se

Är det bara ~400 som antas (?) till lärarutbildningen varje år, i hela Sverige? Låter lite, men men. Ja, då är det väl värre om genomsnittet (eller?) av dessa 33% skriver så dåligt som 0.1 på hp.

Jag är inte brydd nog att orka kolla igenom en milslång tabell ;)

skaparn
2013-03-30, 00:30
"Normal årsarbetstid för svenska arbetstagare är cirka
[info]
Så nej, som lärare knegar du lika många timmar som alla andra.

Källa: http://www.lr.se/download/18.43ebaf4913420659278800012942/1327498595922/860021_L%C3%A4rares_arbetstid_201110.pdf

Det där är fackets data. Blir lika verklighetsfrånvänt som svaret när man frågar CF om ingångslön för en nyutexad civilingenjör.

Morrris
2013-03-30, 07:21
Är det bara ~400 som antas (?) till lärarutbildningen varje år, i hela Sverige? Låter lite, men men. Ja, då är det väl värre om genomsnittet (eller?) av dessa 33% skriver så dåligt som 0.1 på hp.

Jag är inte brydd nog att orka kolla igenom en milslång tabell ;)

Nej, naturligtvis inte. :) 123 personer antogs i HP-kvoten med 0,1 som resultat. Medelvärdet bland de antagna inom denna kvot var 0,5 har jag för mig.

Ignatius72
2013-03-30, 07:46
Lärare har ledigt julen, påsken, sportlov och höstlov och alla röda dagar. Och inte minst sommarlov. Det finns inte en lärare innan 07:45 på jobbet och det är tämligen glest efter 16. Förutom fredagar då det är glest eller tomt redan vid 14. Dessutom dräller det av raster. Det vore ju högst anmärkningsvärt om de inte jobbade hemma något med tanke på 45h/v de påstår sig ha. Vi pratar om 15-19h undervisningstid.
Lärare vill inte ha vanliga 40h/v och 5v semester. Jag förstår det, men jag vänder mig mot att de låtsas som att de jobbar mycket mer än andra under sina terminer. Det är trams.De jobbar helt enkelt mycket mindre än andra och ur den aspekten är inte lönen heller så dålig.

Jaeg
2013-03-30, 07:49
Jag undrar ju lite varför alla som beskriver läraryrket som ett sådant paradis jämfört med vad de själva jobbar med har de yrken de har och inte blir lärare och därmed (tydligen) får lyfta massor med pengar för inget jobb.

Själv skulle jag vara en fullständig katastrof som lärare, trots betydligt bättre resultat på HP än 0,1 (Som ju, som någon redan påpekat, inte skall betraktas som genomsnittet för en utbildning där alla som vill kommer in p.g.a. att få vill. Jag vet f.ö. ett antal ingenjörsutbildningar som löst problemet med att ingen vill söka, vilket ser dåligt ut i statistiken, med att byta namn på utbildningen, som en jämförelse.).

Jag arbetar inte som lärare då jag inte är intresserad av yrket av flera anledningar. Det är för stillasittande, tråkiga personer till kollegor, jag är inte intresserad av att lära ut, jag vill ej arbeta med barn.

Pengar kommer aldrig att få mig att byta till ett yrke jag skulle vantrivas med, så enkelt var det svaret.

Jaeg
2013-03-30, 07:59
Problemet tror jag är att de flesta har fel personlighet för yrket vilket jag också skulle ha. All fokus tycks ligga på vad man har att göra, hur många timmar man arbetar mm istället för på hur man hanterar folk mm. Yrket är bra mer psykologiskt än vetenskapligt. Man måste först kunna hantera barnen innan man har en chans att kunna lära ut någonting. Där de flesta i mina ögon brister.

För efter de bekanta jag känner inom yrket så finns tiden gott och väl om den används rätt och de långa veckorna kompenseras med mycket ledighet. Problemen ligger som sagt i att lärarna inte klarar av personerna.