handdator

Visa fullständig version : Tips till ersättning av grönsaker


sveden
2013-03-26, 22:24
Tjena, först av allt vill jag be om ursäkt ifall det finns en liknande tråd (blev precis medlem) jag gick igenom så mycket jag kunde utan att hitta något liknande.

Nu till själva ämnet, jag har börjat deffa lite till sommaren. Jag är en kille på 22 år, 174cm lång och väger 78 kg. Problemet är att jag inte klarar av grönsaker, dom åker upp lika fort som jag svalt dom. Finns det någon möjlighet att få i sig de nödvändiga typer av fibrer och liknande utan just grönsaker? Samt någon alternativ kostplan för en icke grönsaksätande typ?

Vore väldigt tacksam för svar, ber återigen om ursäkt ifall liknande tråd finns.

Mvh Jonas

Provrörsbarn
2013-03-26, 22:55
Tjena, först av allt vill jag be om ursäkt ifall det finns en liknande tråd (blev precis medlem) jag gick igenom så mycket jag kunde utan att hitta något liknande.

Nu till själva ämnet, jag har börjat deffa lite till sommaren. Jag är en kille på 22 år, 174cm lång och väger 78 kg. Problemet är att jag inte klarar av grönsaker, dom åker upp lika fort som jag svalt dom. Finns det någon möjlighet att få i sig de nödvändiga typer av fibrer och liknande utan just grönsaker? Samt någon alternativ kostplan för en icke grönsaksätande typ?

Vore väldigt tacksam för svar, ber återigen om ursäkt ifall liknande tråd finns.

Mvh Jonas

Jag äter minimalt lite med grönsaker och frukt, kan gå flera veckor utan att jag äter någon slags grönsak eller frukt, tar multivitamintablett varje dag och äter fullkornprodukter för att få i mig fibrer. Minns inte sist jag åt en frukt haha, måste varit över 1 år sedan tror jag :P
Ägg är ju väldigt bra! :)

Loka
2013-03-26, 23:30
Kanske dags att växa upp och lära dig äta all mat?

Thompy
2013-03-26, 23:34
Kanske dags att växa upp och lära dig äta all mat?

Bra, konstruktivt och koncist.


För att få i dig nödvändiga vitaminer och mineraler utan att äta frukt och grönt är inga större bekymmer. Det finn gott om multivitamintillskott som är bra. Controlled Labs Orange triad är ett av dom.

madballz
2013-03-27, 00:32
Äter inte heller grönsaker, aldrig gjort, endast i form utav grytor som kalops t.ex då äter jag lök och morötter och sådant, men bara så länge det är sönderkokt! ;)

Jag tar 1-2 multivitamin tabletter om dagen, och äter fiberrikt bröd :)

strikt
2013-03-27, 01:24
Men....

Hur kan ni inte gilla grönsaker eller grönt över huvudtaget?

Förstår ju att det finns folk som har svårt för det, men ffs, kan folk lära sig dricka sprit varje helg, röka/snusa varje dag så måste det ju gå!


Bästa tipset är väl att prova massa maträtter med grönsaker, typ soppor med rotfrukter och lite grönsaker nerhackat och kokat. Menar, det går ju trots allt att lära sig gilla det!

Det höjer träningsresultaten med flera promilles resultat! Eat those grönsaker and be stronger! Hade det varit en äcklig shake som ökade eran muskelmassa med bara 5 procent på 2 månader, så hade ni hinkat det hela troligen (förutsatt att det inte var dumheter eller bieffekter förstås)

Jag bjuder på en bild som inspiration!

Ät en tallrik sånt här
http://i.imgur.com/urq3tn8.jpg

Så kan ni unna er sånt här varje kväll!
http://i.imgur.com/h2ltMxu.jpg

tlk
2013-03-27, 05:05
Produkten Fitness Fibre har en rätt skön mix av fibrer och är pulver som du kan hälla på det mesta. Köra lite psylliumfrön i maten till det så får du snabbt upp fiberinnehållet iaf till 20g / dag.

Knatcharn
2013-03-27, 10:10
Det känns som att det är en psykologisk spärr du har om du inte klarar av en enda grönsak då de är väldigt olika varandra. Men multivitamineraler och fibertillskott finns i vilken tillskottsbutik som helst. Kolla webbutiken här på kolozzeum.

Personlig favorit bland multivitamineraler:

Opti-Men hos Kolozzeum (http://shop.kolozzeum.com/sv/halsokost/optimum-opti-men-90tabs.html)

Jeml
2013-03-27, 10:24
ät vitamintillskott och välj lite fullkornsprodukter (ris/pasta/bröd/havregryn osv) då är det nog lugnt..

vet flera personer som aldrig äter vare sig vitamintillskott, grönsaker eller fullkornsprodukter. dom lever än :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kischen
2013-03-27, 10:24
Mat blir tråkig utan grönsaker *gah!*

Min favorit är att steka upp 500 gram nötfärs med 500-1 kilo wokgrönsaker. Buljong, curry och cayennepeppar. *cupid*

tlk
2013-03-27, 11:07
M500-1 kilo wokgrönsaker. Buljong, curry och cayennepeppar. *cupid*

499 kg grönsaker :d

NiklasAlm
2013-03-27, 11:15
Jag bjuder på en bild som inspiration!



Inte okej att posta sånt här i deff forat utan förvarning! *drool*

strikt
2013-03-27, 12:44
Det där är min deff Niklas...


Jag äter rågkakor varje kväll efter middagen.

Blev tacostallrik till lunch nu också, tjejen glömde matlådan hemma, so much WIN!

AnonymaBosse
2013-03-27, 18:43
Jag tycker också att det är sjukt tråkigt att äta grönsaker. Men man måste göra något med dom, t.ex ha på någon bra dressing (ingen jävla rhode island, vitlöksdressing osv som man köper på flaska) som är baserad på vinäger och olivolja. Eller att du gör rattatouille, wok eller något liknande av det. Det kan inte vara så att du inte gillar grönsaker.

Du måste helt enkelt laga något av grönsakerna, på samma sätt som du gör med köttet (det är inte speciellt gott att äta olagat kött...).

strikt
2013-03-27, 20:13
Själv äter jag "sallad" till nästan alla maträtter.

Gurka, tomat, paprika, vitkål/broccoli. Skvätt olivoljda och någon krydda på. Alltid smarrigt!

Loka
2013-03-27, 21:16
ät vitamintillskott och välj lite fullkornsprodukter (ris/pasta/bröd/havregryn osv) då är det nog lugnt..

vet flera personer som aldrig äter vare sig vitamintillskott, grönsaker eller fullkornsprodukter. dom lever än :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Klart man klarar sig men det är inte optimalt. Även om man tar en multivitamin så är det bra att käka frukt, grönsaker och bär så man inte missar massa fina antioxidanter.

Äter ni mat för att det bara ska vara gott så skit i att läsa på detta forum och bara ät, trodde folk här ville äta bra genomtänkt mat som hjälper en i sina träningsmål.

Wzup2u
2013-03-27, 21:29
wokgrönsaker går göra gott i panna med grädde sweet chilisås och kryddor