handdator

Visa fullständig version : Knölar på axlarna!


ViktorC
2013-03-26, 20:24
Hej, någon som har en aning om vad detta kan vara?

Har börjat synas när jag tränar/lyfter saker på jobbet.

pezrulezhaakon
2013-03-27, 00:54
ViktorC

Gör de ont eller kliar?
Känns de ytliga, eller djupa?
Någon förändring om du spänner bröst/axel?
Hur ofta kommer de?
Hur länge tills de försvinner?
Dietperiod?

Blindguard1
2013-03-27, 02:25
Kliar det? Ser exakt ut som när jag gosar med en katt eller får pollen rubbat mot mig, tex ligga i gräs/hö, kommer BARA när jag svettas/är varm vilket är typ hela året, är väldigt varm av mig, måste som sagt vara allergi+värme, nötter framkallar skiten också.

ViktorC
2013-03-27, 17:14
ViktorC

Gör de ont eller kliar?
Känns de ytliga, eller djupa?
Någon förändring om du spänner bröst/axel?
Hur ofta kommer de?
Hur länge tills de försvinner?
Dietperiod?

Hej!

Gör varken ont eller kliar, känns mest obehagligt (svårt att beskriva).
Tror de ligger precis under huden och känns som stora blodådror.
De kommer fram oftast vid flyes rörelser och om jag roterar armen bakåt så det sträcker på framsidan av axeln.
De syns tydligt säkert 15-20 gånger per dag men försvinner om jag masserar i några sekunder eller "skakar loss" lite på armen.

Ligger sen ca 4 veckor tillbaka på litet överskott/balans och innan det runt 500+ kalorier per dag.

as0k
2013-03-27, 17:19
Det kan inte vara åderbråck då?

ViktorC
2013-03-27, 17:26
Det kan inte vara åderbråck då?

Har verkligen ingen som helst aning, börjar noja som fan *gah!*

Bör även tilllägga att det syns på båda axlarna.

Akada
2013-03-27, 17:44
Det kan inte vara åderbråck då?

Har verkligen ingen som helst aning, börjar noja som fan *gah!*

Bör även tilllägga att det syns på båda axlarna.
Är det bråck så lär de väl vara lite fjädrande, hur känns skiten när du trycker?

Sheogorath
2013-03-27, 17:46
Om något ser det ut som nässel/värmeutslag men det verkar stämma dåligt med när det uppkommer osv. Sådana kommer och går inte hur som helst och är ju inte direkt beroende av belastning.

ViktorC
2013-03-27, 17:50
Är det bråck så lär de väl vara lite fjädrande, hur känns skiten när du trycker?

Om jag trycker så hoppar de "in" igen, försvinner direkt.
Undantag är de lite större knölarna, de är lite hårdare och måste röra på armen för att de ska försvinna.

ViktorC
2013-03-27, 17:52
Om något ser det ut som nässel/värmeutslag men det verkar stämma dåligt med när det uppkommer osv. Sådana kommer och går inte hur som helst och är ju inte direkt beroende av belastning.

Tror inte det är någon form av utslag, nu är det såpass att jag kan få fram dom när jag vill om jag roterar armen bakåt.

pezrulezhaakon
2013-03-27, 22:21
ViktorC

Beror ju på vilket lager det sitter i. Om det är huden, bindväv, muskelfaschia, eller muskeln.
Mest skulle jag tippa på en förändring i något av hudlagren, som kan komma av invärtes friktion mellan olika strukturer.
Att det är några förhårdnader/vätskefyllda "cystor" som gör sig mer synliga när du tränat, eller då du sträcker huden över muskeln. Kan ju vara från själva muskeln också. Nån form av muskelknutar.

De kan ha kommit av en överbelastning/översträckning.

ViktorC
2013-03-27, 22:42
ViktorC

Beror ju på vilket lager det sitter i. Om det är huden, bindväv, muskelfaschia, eller muskeln.
Mest skulle jag tippa på en förändring i något av hudlagren, som kan komma av invärtes friktion mellan olika strukturer.
Att det är några förhårdnader/vätskefyllda "cystor" som gör sig mer synliga när du tränat, eller då du sträcker huden över muskeln. Kan ju vara från själva muskeln också. Nån form av muskelknutar.

De kan ha kommit av en överbelastning/översträckning.

Tack så mycket för ditt svar!

Jag testade nu att dra handen mot huden med lätt tryck utan att spänna bröst/axlar och då syntes de direkt. Så det känns mer som det är någonting med huden som spökar.
Har fått tid hos min husläkare imorgon så ska ner dit och låta honom kolla på det.

Uppdaterar efteråt om vi kommer fram till något!

pezrulezhaakon
2013-03-28, 13:29
ViktorC

Ja, huden tror jag mest på. Det kan ju vara små bindvävsbitar som bildats lite felaktigt där.
Jag har en utseendemässigt liknande knöl på ena underarmen, fast klart större än så. Den sitter mellan underhuden och bindväven till underarmsmusklerna. Inget som gör ont eller besvärar.