handdator

Visa fullständig version : Långvariga ryggproblem


Lindrian
2013-03-26, 19:05
Hej!

Jag har länge haft problem med min ländrygg i form av smärta, framförallt efter jag har utfört övningar där längryggen belastas (knäböj, marklyft, etc). Detta har pågått en längre tid, drygt ett halvår. Jag brukar inte få ont under själva träningspasset (bortsett från en incident där jag fick ordentligt ont, gick över någon dag senare dock) utan det kommer ofta i form av stelhet+smärta i ländryggen några timmar senare. Den här stelheten är där mer eller mindre alltid, men mer påtaglig efter träning. Jag har provat vila en längre period vilket medförde att smärtan minskades men återkom så fort jag började träna igen.

Jag kan i övrigt böja mig fram, bak och i sidled helt utan smärta.

Nu har jag inte tränat ländryggen eller utfört övningar som påfrestar den en längre period, men förut när jag körde så kunde jag ibland känna en punkt till vänster om ryggraden i smärtområdet som kändes som väldigt intensiv mjölksyra. Svårt att beskriva.

Jag har även känt smärta (och "mjölksyran" jag beskrev ovan) när jag t.ex dammsugit hemma (stått framåtlutad).

Jag har besökt läkare, kiropraktor och flera sjukgymnaster utan att komma fram till något. Dem har alla sagt att dem inte tror det är något diskrelaterat. Jag har själv suttit och spekulerat kring mina problem, och baserat på var smärtan ligger så tror jag det är någonstans kring L5/S1. Kan det vara så att jag är dåligt på att stabilisera mina kotor (mer rörelse alltså) vilket i sin tur orsakar smärtan? Något i stil med att jag inte använder multifidus, transversus abdominis och/eller mitt "bäckenbotten" (pelvic floor) på korrekt sätt eller alls? Jag vet inte hur jag testar om jag använder dessa muskler korrekt dock. Jag vet inte heller hur jag ska lära mig använda dem (om jag inte redan gör det) samt hur jag ska rehabilitera min rygg.

All form av respons uppskattas!

z_bumbi
2013-03-31, 18:29
Har du inte fått något mer konkret av sjukgymnasterna än vad det inte är?

d1anny2
2013-03-31, 19:20
Hejsan. Känner igen mkt av de du skriver om. Slet med ryggskott till och från under flera års tid. Vill inte påstå att allt är väl men har klart färre problem.

Vad jag gjort åt saken är stretch av höftböjare och ländrygg på alla vis, särskilt i sidled. I tillägg tränat core rejält. Exempelvis ligga på rygg med benen raka rätt uppi luften. Sedan sänka dem mot golvet mer eller mindre sträckta medan svanken under hela övningen är hårt pressad mot marken.
Se länken för bra stretch när man är stel och har ont.

http://www.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8&feature=youtube_gdata_player

Lindrian
2013-04-01, 17:38
z_bumbi: nej inte direkt. Vi har inte lyckats komma till en slutsats då ingen lyckats återskapa smärtan utanför gymmet.

d1anny2: Tack för länken! Snubben verkar ju jobba i Lund, kanske ska kontakta honom... Fler tips?


Jag tror personligen på att jag är dålig på att stabilsera min ryggrad... Den känns väldigt svag och instabil.

d1anny2
2013-04-01, 19:01
Tjaa. Även det där med att ryggen känns ostabil känns igen. För min del handlar de om att lära sig samt minnas att spänna muskulatur runt hela buken vid tunga lyft och framåtlutad verksamhet. Alltså de muskler som stabiliserar bålen.

Min far är numera till åren men har alltid kunnat lyfta rejält tunga saker utan problem med rygg. Förutom bra teknik visa de sig att han omedvetet spände nämnda muskelgrupper.

Han från klippet har jag blott fått tips från, ej uppsökt. Verkar onekligen hemma på området.

Lindrian
2013-04-03, 10:41
Ja det kanske är så att jag är dåligt på att aktivera min bukmuskulatur. Jag har inga problem med att hitta min TA och spänna den när jag känner för det annars.

Lychgate
2013-04-03, 12:30
Kan vara Psoas Major som är ansträngd. Min erfarenhet är att många gåner är problem i ryggen relaterat till höften. Är din pelvis i neutralt läge?

Lindrian
2013-04-03, 16:27
Kan vara Psoas Major som är ansträngd. Min erfarenhet är att många gåner är problem i ryggen relaterat till höften. Är din pelvis i neutralt läge?

Mitt bäcken skall enligt sjukgymnasterna vara OK.

Lindrian
2013-04-04, 18:04
Tänkte prova lite båltränings idag. Blev abwheel och planka. Sitter här nu en timme senare med småont i ryggen. Vad fan?!

Lychgate
2013-04-04, 18:51
Tänkte prova lite båltränings idag. Blev abwheel och planka. Sitter här nu en timme senare med småont i ryggen. Vad fan?!

http://www.triggerpoints.net/triggerpoints/Rectus_Abdominis.jpg
Stämmer punkt A2 ovan eller nedre bildens vänstra bild in på smärtan?
http://www.triggerpoints.net/triggerpoints/Iliopsoas.jpg

Lindrian
2013-04-04, 19:30
@Lynchgate:
A2 stämmer bäst av dem alternativen. Det strålar inte ut mot sidorna som bilden beskriver dock; smärtan är främst centrerad kring mitten och åt vänster.

Nu efter träningen känner jag främst obehag/smärta från vänstersidan.

d1anny2
2013-04-04, 19:59
Tänkte prova lite båltränings idag. Blev abwheel och planka. Sitter här nu en timme senare med småont i ryggen. Vad fan?!

Oj. Abwheel ombads jag verkligen hålla mig undan tills jag skaffat en stabil coremuskulatur. Ådragit mig två ryggskott med den jäkeln.

Lychgate
2013-04-04, 20:02
@Lynchgate:
A2 stämmer bäst av dem alternativen. Det strålar inte ut mot sidorna som bilden beskriver dock; smärtan är främst centrerad kring mitten och åt vänster.

Nu efter träningen känner jag främst obehag/smärta från vänstersidan.

Kan vara någon muskel mellan taggutskotten på ryggkotan men det skulle jag behöva klämma på för att vara säker tyvärr.

Lindrian
2013-04-04, 23:38
Kan vara någon muskel mellan taggutskotten på ryggkotan men det skulle jag behöva klämma på för att vara säker tyvärr.

Ah okej. Såvida du inte bor i Skåne så blir det svårt att ses. Jag kan tillägga att varken jag eller mina sjukgymnaster har lyckats återskapa smärtan genom att trycka (hårt) på någon punkt inom "smärtområdet".

Scratch89
2013-04-05, 11:21
Det låter som ett klockrent fall av dålig bålstabilitet. Har du någon gång upplevt att du kan "spänna bålen", och hålla en bålstabilitet? Hur ser det ut när du står i plankan t.ex? Kan du ligga på rygg, med knäna uppdragna och fötterna mot underlaget, och dra in naveln mot ryggraden så att det skapas en spänning djupt inne i buken?

Lindrian
2013-04-06, 16:27
Det låter som ett klockrent fall av dålig bålstabilitet. Har du någon gång upplevt att du kan "spänna bålen", och hålla en bålstabilitet? Hur ser det ut när du står i plankan t.ex? Kan du ligga på rygg, med knäna uppdragna och fötterna mot underlaget, och dra in naveln mot ryggraden så att det skapas en spänning djupt inne i buken?

Jag kan absolut spänna min bål, hittar min TA utan problem. Problemet ligger nog i att hålla trycket uppe under rörelse i så fall; har väldigt svårt att spänna bålen t.ex i bottenläget i mark/böj.

Plankan ser bra ut, kan hålla den utan några större problem. Och ja, jag kan ligga på rygg och spänna bålen som du beskrev. Magen känns ju hård iaf, men vet inte om det är helt rätt eller ej.

Scratch89
2013-04-07, 22:18
Då får du hitta övningar som är lämpliga att stegra med.

Lindrian
2013-04-07, 22:56
Då får du hitta övningar som är lämpliga att stegra med.

Har du några förslag på övningar jag kan prova?

d1anny2
2013-04-08, 07:21
Bensänkning kallas visst den som jag använt mig av. Samt "vindrutetorkaren". Samma som bensänkning men låt benen falla åt sidan istället.

Lindrian
2013-04-08, 10:35
Bensänkning kallas visst den som jag använt mig av. Samt "vindrutetorkaren". Samma som bensänkning men låt benen falla åt sidan istället.

Ah, tack! Dragon Flags tror jag dem heter? Har provat dem nån gång, riktigt jävla svåra!

Scratch89
2013-04-08, 16:39
Övningar där man förflyttar tyngdpunkten kan vara bra att börja med.
T.ex:
- Ryggliggande knäfällningar, där man med böjda knän och fötterna i golvet, lutar knäna från sida till sida. Man ska känna att övningen utgår från bålen, och man ska inte gå så långt att man tappar kontrollen med bålen.
- "Hitlers Hund". Inte tappa bålen så man hamnar i svank (eller att man står kutryggad) och där försöka sträcka ut olika kroppsdelar. Kan räcka med att börja stå där och hålla ut en arm.
- Plankan på knä
- Plankan på fötter
- Plankan på fötter + sträcka ut olika kroppsdelar

Finns säkert många andra övningar, men bara sådär ett axplock.

d1anny2
2013-04-08, 20:28
Ah, tack! Dragon Flags tror jag dem heter? Har provat dem nån gång, riktigt jävla svåra!

Nästan samma. Fast bensänkning innebär att hela ryggen ligger i marken. Och att man pressar länden i just marken.

Lindrian
2013-04-09, 12:53
Tack för alla svar.

Har försökt kontakta min sjukgymnast idag men inte kommit fram. Jag tänkte prova kura nsaid en vecka till tio dagar och under tiden prova köra lätta marklyft (30-50%) samtidigt som jag övar på att spänna bålen samt stärka den. Kommer dessutom stretcha dagligen. Låter detta vettigt?

d1anny2
2013-04-09, 19:14
Go!

Lindrian
2013-04-09, 21:11
Ok! Körde lite marklyft idag, kändes mycket bra i hela kroppen. Ingen smärta under passet. Körde även lite frontböj, även det verkade fungera bra. Båda övningarna på lätta vikter (max 50kg). Nu, några timmar senare, verkar jag inte känna av något större obehag i ryggen. So far so good.

Fick även tag i min sjukgymnast varpå vi diskuterade min situation. Vi kommer vid nästa möte undersöka min rygg igen och diskutera bålstabilitet samt hur vi kan förbättra det. Jag tror det ligger väldigt mycket i just min bålstabilitet.

Finns det något test man kan göra för att kontrollera att man har en fungerande core eller inte? Jag brukar spänna min core genom att simulera att jag skiter, eller något liknande. Brukar få hela magen (och sidorna) spända. Dock tycker jag det är svårt att göra samma sak med vikt på ryggen. Vad beror detta på?

Scratch89
2013-04-10, 16:35
Det är för att du klarar av att aktivera muskulaturen, men att du har svårt att koordinera eller är för svag för att klara belastningen. Det är därför det är viktigt att hitta övningar på din nivå, och som är överförbara till dina aktiviteter.

Dezen
2013-04-10, 18:08
Jag lånar tråden lite, då jag har ett liknande problem.

Jag har ofta fått ont i ländryggen när jag har varit ute och vandrat på stan, jag har alltid tänkt att det beror på platta skor eller liknande. När jag sedan började styrketräna så minskade den smärtan märkbart, till den nivå att den enbart dyker upp ibland och inte alls lika skarpt.

Däremot har jag börjat känna en konstig känsla precis ovanför svanskotan, detta kom efter jag testade på ett ATG böj med bara stången, jag vilade ett par veckor ifrån mark och knäböj för att låta ryggen återhämta sig och det verkade ge med sig.
När jag nu kör knäböj och mark så känner jag ingen smärta, men precis efter lyften så känner jag "något", vet inte alls hur jag ska förklara det då det inte gör ont eller är särskilt påfrestande. Detta går över ~15 minuter efter jag tränat klart.

Någon som varit med om liknande eller vet vad det kan bero på?

Lindrian
2013-04-12, 14:24
Än så länge verkar ryggen må bra! Har dock känt av lite smärta när jag översträckt ryggen bak, t.ex: http://www.exercisegoals.com/images/ab-stretch.jpg

Vad beror det på?

Scratch89
2013-04-12, 14:29
Jag lånar tråden lite, då jag har ett liknande problem.

Jag har ofta fått ont i ländryggen när jag har varit ute och vandrat på stan, jag har alltid tänkt att det beror på platta skor eller liknande. När jag sedan började styrketräna så minskade den smärtan märkbart, till den nivå att den enbart dyker upp ibland och inte alls lika skarpt.

Däremot har jag börjat känna en konstig känsla precis ovanför svanskotan, detta kom efter jag testade på ett ATG böj med bara stången, jag vilade ett par veckor ifrån mark och knäböj för att låta ryggen återhämta sig och det verkade ge med sig.
När jag nu kör knäböj och mark så känner jag ingen smärta, men precis efter lyften så känner jag "något", vet inte alls hur jag ska förklara det då det inte gör ont eller är särskilt påfrestande. Detta går över ~15 minuter efter jag tränat klart.

Någon som varit med om liknande eller vet vad det kan bero på?
Gör det ont bara i ryggen eller känner du nån form av utstrålande sensation i benen, höften eller liknande?

Än så länge verkar ryggen må bra! Har dock känt av lite smärta när jag översträckt ryggen bak, t.ex: http://www.exercisegoals.com/images/ab-stretch.jpg

Vad beror det på?
Härligt!
Oklart varför. Kanske för att du spänner överansträngda muskler?

Lindrian
2013-04-12, 14:32
Härligt!
Oklart varför. Kanske för att du spänner överansträngda muskler?
Känns definitivt som om det kommer från ryggraden, nedersta delen.

Kan även nämna att jag körde hantelrodd idag och hade lite problem med att hålla bålen fullständigt spänd. Har du några tips där? Man tappar ju tryck när man ska andas och då blir det pannkaka av det hela.

Scratch89
2013-04-12, 14:39
Har du testat att rotera ordentligt med överkroppen, så att du tar ut en del av rörligheten i bröstryggen?

Lindrian
2013-04-12, 14:46
Har du testat att rotera ordentligt med överkroppen, så att du tar ut en del av rörligheten i bröstryggen?

Jag roterar lite. Inte fullt lika mycket som Arne demonstrerar i någon video men lite iaf. Kommer rotation att engagera bålen ytterligare eller?

Scratch89
2013-04-12, 15:21
Jag roterar lite. Inte fullt lika mycket som Arne demonstrerar i någon video men lite iaf. Kommer rotation att engagera bålen ytterligare eller?

Japp. Jag får alltid träningsvärk i magen efter hantelroddar. :d

Lindrian
2013-04-12, 15:57
Japp. Jag får alltid träningsvärk i magen efter hantelroddar. :d

Åfan! Hur mycket roterar du då? Finns det något klipp på youtube som visar hur du gör, ungefär?

Dezen
2013-04-12, 19:51
Gör det ont bara i ryggen eller känner du nån form av utstrålande sensation i benen, höften eller liknande?


Känner bara i en punkt på någon centimeter.
Har läst att en stel höftböjare kan bidra till problem i lägre delen av ryggen, stämmer det?

Scratch89
2013-04-13, 09:06
Åfan! Hur mycket roterar du då? Finns det något klipp på youtube som visar hur du gör, ungefär?
Jag kan se om jag kan filma nån dag. Inte lika mycket som Arne dock, men en del. :)

Känner bara i en punkt på någon centimeter.
Har läst att en stel höftböjare kan bidra till problem i lägre delen av ryggen, stämmer det?

Ja. Det är alltid bra att ha god rörlighet.

Lindrian
2013-04-13, 16:57
Jag kan se om jag kan filma nån dag. Inte lika mycket som Arne dock, men en del. :)

Ser fram emot filmen!

Lindrian
2013-04-15, 11:06
Har besökt sjukgymnast idag. Vi gick igenom ett par övningar som jag kommer köra för att stärka bålen. Kommer även hoppa av NSAID idag. Med all sannolikhet har dem endast agerat smärtstillande i mitt fall, men vi får se. Jag kommer fortsätta köra lätta marklyft och sakta men säkert arbeta mig upp samtidigt som jag stärker bålen med diverse övningar.

Jag vet inte med säkerhet om det är en buktande disk eller ej, men det låter väldigt troligt varför jag kommer utföra mc kenzie lyft i hopp om att det löser mina problem. Sist jag utförde övningen sträckte det endast i magen och jag kände inte att det var kotpelaren som satte stopp för rörelsen.

Asterix89
2013-04-15, 11:38
Har besökt sjukgymnast idag. Vi gick igenom ett par övningar som jag kommer köra för att stärka bålen. Kommer även hoppa av NSAID idag. Med all sannolikhet har dem endast agerat smärtstillande i mitt fall, men vi får se. Jag kommer fortsätta köra lätta marklyft och sakta men säkert arbeta mig upp samtidigt som jag stärker bålen med diverse övningar.

Jag vet inte med säkerhet om det är en buktande disk eller ej, men det låter väldigt troligt varför jag kommer utföra mc kenzie lyft i hopp om att det löser mina problem. Sist jag utförde övningen sträckte det endast i magen och jag kände inte att det var kotpelaren som satte stopp för rörelsen.

Då vill jag väldigt gärna att du återkommer i tråden när du börjat köra McKenzie.

Lindrian
2013-04-15, 12:11
Då vill jag väldigt gärna att du återkommer i tråden när du börjat köra McKenzie.

Jag har kört lyften förut och har då främst kännt att det sträcker i magmuskulsturen. Ibland träffar jag ländryggen (tror jag) vilket känns lite sådär. Vet inte om jag kanske trycker för hårt. Men jag ska fortsätta köra lyften utan att ta i alldeles för mycket och se vart det leder.

Lindrian
2013-05-14, 22:23
Känner fortfarande smärta i ländryggen. Just nu gör det väldigt ont när jag lutar mig bak. Inget när jag lutar mig fram.

d1anny2
2013-05-15, 07:51
Känner fortfarande smärta i ländryggen. Just nu gör det väldigt ont när jag lutar mig bak. Inget när jag lutar mig fram.

Trist. Men vilka grepp har du tagit för att bli kvitt det?

mangemani
2013-05-15, 09:35
vad jag fick lära från sjukgymnasten var att ju mer skadan återkommer, desto värre blir den och desto längre tid tar det att bli "återställd" igen, därför är det så viktigt att stärka ryggen och alla stödmuskler man kan.
sen spelar också åldern in, ju äldre man blir desto värre blir det i ryggen.
det är vad han sa iaf.

Donkey Kong
2013-05-15, 09:47
Tipsar om dragonflags (raka och med vrid), stålmannen (gärna på stepupbräda eller liknande på tid 1.5-2 min) och ryggresningar 90grader med vrid (alla är rätt tekniskt svåra samt tunga muskelmässigt så inget när man är nybörjare eller skadad, men mera prehab liknande för att slippa åka dit igen).

Lindrian
2013-05-15, 13:58
Försöker träna upp magmuskulaturen och stretcha ut hanstrings/rumpa etc. Verkar dock inte bli böttre => tappar motivationen...

d1anny2
2013-05-15, 14:02
Återigen, trist. Men räkna inte med att det går på ett kattknull. Jag börja specifikt träna på stabilitet samt stretcha för över ett år sen. Först sen 4-5 månader jag varit besvärsfri. Och då har jag ändå små känningar emellanåt. Grundläggande problem som kräver ordentliga tag.

d1anny2
2013-05-16, 16:37
För övrigt får jag också ont när jag lutar mig mkt baköver. Övat på att stå på händer en tid. Såg på något klipp en gubbe som föreslog att man kröker rygg. Javisst går det lättare. Men ack vad det inte känns skönt efter några dagar.

mangemani
2013-05-16, 16:47
Försöker träna upp magmuskulaturen och stretcha ut hanstrings/rumpa etc. Verkar dock inte bli böttre => tappar motivationen...

det är mer än det du gör i gymmet som bygger.
vad jag har fått höra är att promenader är en utav de bästa aktiviteterna du kan göra då ryggen krånglar då det bygger upp och stärker på ett annat sätt än det du pysslar med i gymmet.

fel person att ge det här tipset då jag själv just nu ligger i en ryggskada, har inte har promenerat(alltså seriöst en längre sträcka) på åratal, men jag får höra från alla håll och kanter, både från sjukgymnast och folk från rygginstitutet,att promenader ska vara så bra och när jag blir i "bra" skick, så ska jag promenera som bara den

Lindrian
2013-07-02, 12:39
Har fortfarande smärta i ländryggen. Idag är det bland det värsta det har varit, och jag har inte tränat ryggen på länge. Allt jag gjort dem senaste dagarna har varit att promenera större delen av dagen. Hur kommer det sig att jag känner smärta endast från att gå? Känner av smärtan både när jag lutar mig fram samt när jag lutar mig bak.

Asterix89
2013-07-02, 16:31
Har fortfarande smärta i ländryggen. Idag är det bland det värsta det har varit, och jag har inte tränat ryggen på länge. Allt jag gjort dem senaste dagarna har varit att promenera större delen av dagen. Hur kommer det sig att jag känner smärta endast från att gå? Känner av smärtan både när jag lutar mig fram samt när jag lutar mig bak.

Har du möjlighet att testa bakåböjningar a la McKenzie och se om det blir bättre?

Lindrian
2013-07-02, 19:35
Har du möjlighet att testa bakåböjningar a la McKenzie och se om det blir bättre?

Ja, det gör ingen skillnad. Om jag böjer mig bak utan att spänna rumpan gör det ont. Om jag spänner rumpan kan jag böja mig bak hur långt som helst utan problem.

mangemani
2013-07-02, 23:22
Har fortfarande smärta i ländryggen. Idag är det bland det värsta det har varit, och jag har inte tränat ryggen på länge. Allt jag gjort dem senaste dagarna har varit att promenera större delen av dagen. Hur kommer det sig att jag känner smärta endast från att gå? Känner av smärtan både när jag lutar mig fram samt när jag lutar mig bak.

hur känns det om du lägger dig ned på ryggen på golvet, drar upp benen(med fötterna på golvet) och spänner de djupa magmusklerna och sedan de yttre?
hur känns det om du i den liggande positionen och med de djupa magmusklerna spända, lyfter på fötterna någon cm, en fot i taget?

Tolkia
2013-07-02, 23:36
Har fortfarande smärta i ländryggen. Idag är det bland det värsta det har varit, och jag har inte tränat ryggen på länge. Allt jag gjort dem senaste dagarna har varit att promenera större delen av dagen. Hur kommer det sig att jag känner smärta endast från att gå? Känner av smärtan både när jag lutar mig fram samt när jag lutar mig bak.
När man går tas en del av rörelsen i ländryggen, mer om man går med större steg. Prova att gå lite långsammare, eller med lite mindre steg och se om det gör någon skillnad.

Vad menar du med "inte tränat ryggen"? Inte gjort rehabövningar eller inte tränat tungt på gymmet? Om det är det första, skulle jag säga börja igen. Det är väldigt vanligt att man slutar lite för tidigt, antingen för att man tycker att man inte får resultat eller för att man tycker att man inte behöver sedan man blivit lite bättre. Och sedan blir man sämre igen.

Jag vill också säga en sak om McKenzieövningar ("bakåtböjningar" etc.) som nämns i tråden: Det är ingen universallösning. Vissa tycker att de är jättebra, andra tycker att de suger. Om man inte tycker att de hjälper, eller får mer ont av dem, tycker jag inte att man skall framhärda. Det kommer inte att hända något magiskt bara för att man "kör McKenzie", och man kommer inte automatiskt att bli en rygginvalid för att man inte "kör McKenzie. Om man bestämmer sig för att göra den sortens övningar tycker jag vidare att man skall ha i åtanke att det inte handlar om att på något sätt maximera förmågan att bryta ryggen bakåt. Jag ser vissa som gör den här magliggande bakåtböjningsövningen som om det handlade om att lära sig gå ned i brygga från magliggande. Det är nog inte riktigt syftet, och att forcera bakåt är för många ett effektivt sätt att skaffa sig MER ont. Sans och måtta är en bra grej.

Lindrian
2013-07-03, 13:51
hur känns det om du lägger dig ned på ryggen på golvet, drar upp benen(med fötterna på golvet) och spänner de djupa magmusklerna och sedan de yttre?
hur känns det om du i den liggande positionen och med de djupa magmusklerna spända, lyfter på fötterna någon cm, en fot i taget?
Inget speciellt, lite tryck i ländryggen. På snudd till obehagligt.
När man går tas en del av rörelsen i ländryggen, mer om man går med större steg. Prova att gå lite långsammare, eller med lite mindre steg och se om det gör någon skillnad.

Vad menar du med "inte tränat ryggen"? Inte gjort rehabövningar eller inte tränat tungt på gymmet? Om det är det första, skulle jag säga börja igen. Det är väldigt vanligt att man slutar lite för tidigt, antingen för att man tycker att man inte får resultat eller för att man tycker att man inte behöver sedan man blivit lite bättre. Och sedan blir man sämre igen.

Jag vill också säga en sak om McKenzieövningar ("bakåtböjningar" etc.) som nämns i tråden: Det är ingen universallösning. Vissa tycker att de är jättebra, andra tycker att de suger. Om man inte tycker att de hjälper, eller får mer ont av dem, tycker jag inte att man skall framhärda. Det kommer inte att hända något magiskt bara för att man "kör McKenzie", och man kommer inte automatiskt att bli en rygginvalid för att man inte "kör McKenzie. Om man bestämmer sig för att göra den sortens övningar tycker jag vidare att man skall ha i åtanke att det inte handlar om att på något sätt maximera förmågan att bryta ryggen bakåt. Jag ser vissa som gör den här magliggande bakåtböjningsövningen som om det handlade om att lära sig gå ned i brygga från magliggande. Det är nog inte riktigt syftet, och att forcera bakåt är för många ett effektivt sätt att skaffa sig MER ont. Sans och måtta är en bra grej.
Inte tränat tungt på gymmet. Sjukgymnasten jag besökt föreslog bålträning, stretching och lättare ryggträning (ryggresningar osv). Har varit dåligt med stretching men resten har jag gjort kontinuerligt. Har du några förslag på vad jag ska göra utöver detta?

Lindrian
2013-07-03, 14:27
Lade nyss märke till att mina (nya) skor lutar lite inåt, speciellt vänsterfoten. Skorna är bara några dagar gamla och jag har endast gått i dem. Jag antar att detta påverkar min rygg och eventuellt kan orsaka mina ryggproblem, men tänkte det kunde vara värt att höra er åsikt också. Här är en bild på hur det ser ut: http://imgur.com/9V8920l

Om så är fallet, vad kan jag göra åt saken?

jadå
2013-07-31, 13:57
Hur har det gått med din rygg? Har själv haft liknande problem som du sedan januari :(

d1anny2
2013-07-31, 20:54
Stretcha som han rekommenderar. Sitt exempelvis i soffan, lyft ena benet och sätt foten bredvid andra knät, lägg sedan motsatt arms armbåge utanför knät och tänj så långt det går, försök pressa emot samtidigt som du stretchar och håll fem sekunder, töj sen femton sekunder till.

Detta tillsammans med bensänkning (med ländryggen klistrad mot golvet) menar jag har hjälpt mig. Vågar numera lyfta lite tyngre och börjar så sakta öka vikt i marklyft, knäböj etc.

Lycka till!

Lindrian
2014-01-20, 22:05
Har fortfarande ont i ryggen. Vad tycker ni jag ska göra nu grabbar? Inget verkar fungera.

Jag provade lätta marklyft idag och smärtan kom som brev på posten.