handdator

Visa fullständig version : Hur påverkars man av mkt stillasittandes?


Provrörsbarn
2013-03-26, 18:48
Hej!

Nu har jag kommit in i en period med väldigt mkt plugg och blir därav väldigt mkt stillasittandes, VÄLDIGT mkt.

Träningen hinner jag såklart alltid med, så det blir 10minuters uppvärming på crossen följt av vad jag skulle vilja kalla hård styrketräning. (kör 3-splitt och försöker numera alltid stå upp vid vilan mellan seten)

Men till frågan. Har allt mitt stillasittande någon negativ eller positiv effekt på min styrketräningsresultat eller vad man vill kalla det?
(jag har inte problem med någon slag av stelhet, än iaf)

Förtillfället deffar jag, har det någon muskelbesparande effekt av att vara stillasittandes eller är det tvärtom?

Vad tror ni, vad tänker ni kring det och har ni läst något om detta?

tjing
2013-03-26, 18:49
Jag upplever ökad arbetskapacitet i styrketräningen (piggare, mindre andfådd mellan set osv) om jag kör konditionsträning (olika intensitet) mellan gymdagar.

Stillasittande är inte muskelbesparande. Tvärtom. För övrigt är stillasittande jättedåligt på många olika sätt.

tlk
2013-03-26, 18:52
Upp och rör dig minst 2 gånger i timmen, prz.

Provrörsbarn
2013-03-26, 18:55
Upp och rör dig minst 2 gånger i timmen, prz.

Vad innebär det att man rör på sig då? Typ tömma diskmaskinen? :P

tjing
2013-03-26, 18:58
Vad innebär det att man rör på sig då? Typ tömma diskmaskinen? :P

Att man står upp för det första. Efter det är allt relativt.

major Pectoralis
2013-03-26, 18:58
Vad innebär det att man rör på sig då? Typ tömma diskmaskinen? :P

typ ja. Gör en klassisk militär "värmeslinga"

Payter
2013-03-26, 19:24
Man blir en dålig människa:)!

svenbanan
2013-03-26, 19:24
Det man får tänka på är ju hur lång tid sitter man stilla i en och samma position på ett dygn, och även hur länge i ett sträck man sitter stilla.

Sittar man still vid en dator 4h före lunch och 4h efter, och sedan sitter man hemma 2h vid datorn och 3h i soffan så kan inte de negativa effekterna avhjälpas med stretching 15min 2ggr/v. Man behöver dels kortare avbrott mitt i de långa sjoken av stillasittande, så kroppen får "nollställa sig", och dels längre tid med uttöjande aktiviteter också för att uppväga alla gamnackar och stela höfter man får av att sitta vid dumburken...

King Grub
2013-03-26, 19:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196239&highlight=sitting

Rawsteel
2013-03-26, 19:37
Har inte med din fråga att göra men sluta värma upp 10 min på crosstrainern innan du lyfter, det hämmar resultaten du får från styrketräningen.
Det är med andra ord negativt.
Kör uppvärmningsset istället där du stegrar upp vikten och håll konditionsträning på separata dagar.
Nu vet jag iof inte vad du har för mål med träningen men lite information sitter aldrig fel;)
Och du behöver inte oroa dig för resultaten, vet flera urstarka personer här på forumet som jobbar 8 timmar om dagen stillasittandes som växer och knakar som ogräs.
Hade själv en period på 11 månader där jag stod upp mer eller mindre 9 timmar om dagen och jag märker ingen skillnad alls på mina resultat då mot nu när jag sitter ner större delen av dagarna.
Det enda jag gör är att lyfta 5 dagar i veckan, laga mat, städar osv (arbetslös).

Provrörsbarn
2013-03-26, 19:43
Har inte med din fråga att göra men sluta värma upp 10 min på crosstrainern innan du lyfter, det hämmar resultaten du får från styrketräningen.
Det är med andra ord negativt.
Kör uppvärmningsset istället där du stegrar upp vikten och håll konditionsträning på separata dagar.
Nu vet jag iof inte vad du har för mål med träningen men lite information sitter aldrig fel;)

Det är inga intensiva 10 minuter, som en powerwalk för att få upp värmen lite mest eftersom det är så kallt. Även här som jag dricker mitt bcaa och väntar på att koffeinet ska börja verka :P

ceejay
2013-03-26, 20:24
För mig går träningen bäst om jag jobbar på morgonen följt av att jag sover när jag kommer hem, och sedan tränar på kvällen. Till skillnad från om jag skulle vara ledig och sova länge och sitta stilla innan passet.

4623
2013-03-26, 22:01
Hur är det med att ligga på soffan när man är klar med alla sina bestyr för dagen. Vad är att föredra, sitta eller ligga?

Pahwn
2013-03-26, 22:55
Slår ett slag för att hålla igång hela dagen så gott det går, jobbar som brevbärare och trots allt spring i trappor osv så är man galet träningssugen lagom till man kommer hem!

Rawsteel
2013-03-26, 22:58
Hur är det med att ligga på soffan när man är klar med alla sina bestyr för dagen. Vad är att föredra, sitta eller ligga?

Sitta är jag övertygad om.

svenbanan
2013-03-27, 00:52
Sitta är jag övertygad om.

Ligga är nog mkt bättre för kroppen. Särskilt om man suttit vid tangentbordet hela dagen på jobbet. Finns ju en anledning att folk med dåliga ryggar inte ska sitta.

svenbanan
2013-03-27, 00:54
Slår ett slag för att hålla igång hela dagen så gott det går, jobbar som brevbärare och trots allt spring i trappor osv så är man galet träningssugen lagom till man kommer hem!

+1

Det är överlägset. Så länge man inte tränar på riktigt hög nivå eller har ett sjukt tungt jobb så tjänar man hur mycket som helst på att stå och gå större delen av dagen.

Tolkia
2013-03-27, 07:42
Har inte med din fråga att göra men sluta värma upp 10 min på crosstrainern innan du lyfter, det hämmar resultaten du får från styrketräningen.
Om det här handlar om den vanliga diskussionen om att man bör separera konditionsträning och styrketräning, så måste jag säga att tio minuters uppvärmning på crosstrainern väl knappast är att räkna som konditionsträning, om man inte är nittio år och handikappad.

Rawsteel
2013-03-27, 10:57
Om det här handlar om den vanliga diskussionen om att man bör separera konditionsträning och styrketräning, så måste jag säga att tio minuters uppvärmning på crosstrainern väl knappast är att räkna som konditionsträning, om man inte är nittio år och handikappad.

Beror på hur hårt man kör antar jag.

konditionsträning som uppvärmning för styrketräning är dåligt; det ställer in nervsystemet och musklernas cellmetabolism på konditionsträning... och sen kör du igång med raka motsatsen i stället.

ceejay
2013-03-27, 11:51
10 minuter uppvärmning på crosstrainer är inte kondition. Det är bäst att alla som cyklar till gymmet slutar upp med det enligt dig. Var lite realistisk.

AronP
2013-03-27, 12:11
10 minuter uppvärmning på crosstrainer är inte kondition. Det är bäst att alla som cyklar till gymmet slutar upp med det enligt dig. Var lite realistisk.

Var det Allan som föreslog att alla skulle ta rullstolen från gymmet för att inte riskera att förlora sina gains?

tjing
2013-03-27, 12:14
Ja, någon måtta får det vara.

Aktivering av AMPK beror huvudsakligen på glykogennivåer och intensitet på konditionsträningen. En högre intensitet aktiverar framförallt AMPK-alpha1 subtypen, som direkt inhiberar muskelbyggande genom att motverka anabol signalering. En lägre intensitet påverkar däremot inte AMPK alls.

För övrigt har man i en studie sett att AMPK-höjningen håller i sig kring 3 timmar efter ett konditionspass. Hela dagen är alltså rimligtvis inte körd av konditionsträning.

Dessutom får vi komma ihåg att olika konditionsträning tränar olika muskelgrupper. För ben är det verkligen inte optimalt att först träna knäböj och sedan springa på det. Det är en manualbeskrivning för att uppleva interferens mellan mTOR och AMPK på cellnivå. Men kör man lite crosstrainer först (framförallt vader) och skippar handtagen (så det blir som en trappmaskin essentiellt) kommer påverkan på överkropp sannolikt vara helt irrelevant, eftersom det inte ens är samma muskelgrupper.

Barbastark
2013-03-27, 12:15
Ökad visceral fettinlagring, diverse negativa inflammatoriska respons osv

För att undvika de negativa effekterna handlar det om att generera kontraktioner i främst större skelettmuskulatur med regelbundna intervall.

Att ställa sig upp och gå runt lite i 5-10 min per sutten timme skall nog vara tillräckligt. Något mer är säkert bättre though

http://traningslara.se/regelbunden-traning-men-en-ovrigt-stillasittande-fritid-ar-stillasittandet-i-sig-en-riskfaktor-for-halsan/

http://traningslara.se/ett-nytt-paradigm-inom-fysiologin-inaktivitetsfysiologi/

http://www.markantoffice.com/oxidesk/images/too%20little%20exercise%20and%20too%20much%20sitti ng_inactivity%20physiology%20and%20the%20need%20fo r%20new%20recommendations%20on%20sedentary%20behav ior.pdf

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/18538/LKT1234s1467_70.pdf

Provrörsbarn
2013-03-27, 12:16
Jag hade mest funderingar kring om mkt stillasittande har någon påverkan på musklerna, Det känns så "dåligt" att köra styrketräning 60-80minuter om dagen och sedan bara sitta stilla. Okey jag sitter ju inte helt stilla utan det blir ju till att städa, diska, laga mat, tvätta och liknande. Kanske överdrev mitt stillasittande när jag väl tänker efter men det är nog för att jag börjat plugga och slutat jobba så mkt som jag gjorde förr, på jobbet satt jag väldigt sällan utan gick runt en hel del. Får ta och börja promenera lite kanske, vet ju själv att jag faktiskt mår väldigt bra av promenader i solen även om det låter töntigt xD

major Pectoralis
2013-03-27, 12:19
Det är bara på internet det är dåligt att röra sig innan muskelträning.
I verkligheten finns många exempel på att man kan cykla 1 mil både till och från träning och få bra/bäst resultat.
En annan, inte oväsentlig aspekt, är dessutom att en uppvärmning är skadeförebyggande, speciellt undviker man det långvariga slitaget på lederna som kan uppstå då man drar igång kall. Vill man undvika artros m.m. kan det således vara bra att värma upp.

Rawsteel
2013-03-27, 12:55
I verkligheten finns många exempel på att man kan cykla 1 mil både till och från träning och få bra/bäst resultat.

1 mil är inget litet cykelavstånd och jag är övertygad om att om man cyklar 1 mil till och från gymmet så blir resultaten lidandes rejält.

Och när det kommer till muskelutveckling och stillasittande så har jag inte sett några studier inom detta, någon som besitter något?
Och Langster här på forumet har väll ett sjukt stillasittande arbete? Han är imo en av dom mest framgångsrika här på forumet inom byggning.

major Pectoralis
2013-03-27, 13:19
Baddybildning skänker mening och tillfredsställelse i livet för de som sysslar med det och är intresserade av det men jag hoppas att du inte blandar ihop det med hälsa.
Bensträckarna tar man för hälsans skull, inte för byggningen.
Sedan vet jag flera framgångsrika byggare som rört mycket på sig och varit hälsosamma i flera väsentliga aspekter också men det är en annan femma.

Payter
2013-03-27, 13:30
Tänk på vad tidningarna hette förr:Strength and health och Health and strength.
Man får inte glömma bort att hälsoekvationen innehåller mer än bara stora muskler!

Blork
2013-03-27, 13:43
Hmm, kan se om jag hittar den sen, men jag såg en presenation från svt där studier visat på att personer med en hälsosam livstill men med mycket stillasittande ökade risken för diverse sjudomar ganska radikalt jämfört med tjocka otränade personer som rörde sig hela dagen.

Payter
2013-03-27, 13:47
Är väl ganska självklart egentligen.Vi är gjorda för att röra på oss.Har märkt att när man kommer över 40 så får man ont i lederna OM man är stillasittande för länge.Känns nästan att kroppen känner sig bättre vid (nästan ) konstant rörelse.

major Pectoralis
2013-03-27, 19:33
har man gener för att bli stor så lär en 10-15minuters lugn uppvärmning inte göra någon skillnad. Marit Björgen t.ex. tränar väl typ 1000h om året och satsar på konditionsidrott, ändå skulle hon slå många tjej-byggare - i byggning (utan att behöva specialdeffa, dessutom).

Om man är så träningsmässigt svåretad att 10-15 minuters lugn uppvärmning påverkar bygget av muskler bör man kanske satsa sitt krut på annat än byggning.