handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång efter träningspass?


Alexandra
2004-02-22, 09:54
Jag vet att det inte säger så mycket att ställa sig på vågen ofta, snabba viktförändringar beror ju nästan altid på mer eller mindre vätska i kroppen. Men, drar kroppen/musklerna till sig extra vätska efter ett träningspass, typ dagen efter? Jag kan gå upp 1 kg efter träning. Någon annan som haft erfarenhet av något liknande?

..jag tillhör nämligen de som inte så gärna vill lägga på mig mer i vikt även om jag gärna vill bygga muselmassa, väger redan kring 70 kg till mina 167 cm så det finns en del fett som gärna får försvinna, och resten omvandlas till muskler..och då kan ansamling av vätska kännas rätt knäckande. Jag äter inte SÅ mycket kolhydrater. Vet att det finns vattendrivande medel på hälsokosten, är det någon som vet något om det?

Kanske ska lägga till att jag är tjej (om nu någon missade det)styrketränar 3 grr/veckan och har gjort det seriöst i 5 månader, och morgonpromenerar 30-40 min/5 grr vecka. Äter ok om inte perfekt, men ibland är det så segt att vara tjej med allt detta underhudsfett, känns som att inget händer..

feldtarn
2004-02-22, 11:14
Originally posted by Alexandra
Jag vet att det inte säger så mycket att ställa sig på vågen ofta, snabba viktförändringar beror ju nästan altid på mer eller mindre vätska i kroppen. Men, drar kroppen/musklerna till sig extra vätska efter ett träningspass, typ dagen efter? Jag kan gå upp 1 kg efter träning. Någon annan som haft erfarenhet av något liknande?

..jag tillhör nämligen de som inte så gärna vill lägga på mig mer i vikt även om jag gärna vill bygga muselmassa, väger redan kring 70 kg till mina 167 cm så det finns en del fett som gärna får försvinna, och resten omvandlas till muskler..och då kan ansamling av vätska kännas rätt knäckande. Jag äter inte SÅ mycket kolhydrater. Vet att det finns vattendrivande medel på hälsokosten, är det någon som vet något om det?

Kanske ska lägga till att jag är tjej (om nu någon missade det)styrketränar 3 grr/veckan och har gjort det seriöst i 5 månader, och morgonpromenerar 30-40 min/5 grr vecka. Äter ok om inte perfekt, men ibland är det så segt att vara tjej med allt detta underhudsfett, känns som att inget händer..


Jag brukar vara tyngre efter mina träningsdagar! handlar ofta om ett halvkilo! Får iofs ett högre kcal intag träningsdag pga gainer samt målet 1 timma efter...

så det är nog mera kolisarna tror jag!

Dymion
2004-02-22, 11:33
Kan ju oxå bero på att man dricker i regel mycket mer vatten på en träningsdag och kolisarna binder ju vätska som ni vet:nono:

Snapphanen
2004-02-22, 11:42
1 l vatten = 1 kg

Alexandra
2004-02-22, 11:58
Jo, som jag skrev så förstod jag också att det borde handla om vätskeansamling, mitt problem är att jag har så rackarns enkelt att samla upp vätska i kroppen, jag känner mig nästan konstant som en tvättsvamp..;) Och frågan är då mer vad man skulle kunna göra för att minska ned detta. Minska kolhydrater, visst, men jag äter inte så mycket och definitivt inte mycket snabba, så där känns det inte som att det finns så enormt mycket att förändra - jag vill inte börja knapra 'stenålderkost'.

Kanske en raid i hälskokosthyllorna för en testperiod med vattendrivande kunde vara något, men jag vet inte riktig hur de fungerar - jag vill ju inte torka ut mig själv!

King Grub
2004-02-22, 13:18
Originally posted by Alexandra
Jo, som jag skrev så förstod jag också att det borde handla om vätskeansamling, mitt problem är att jag har så rackarns enkelt att samla upp vätska i kroppen, jag känner mig nästan konstant som en tvättsvamp..;) Och frågan är då mer vad man skulle kunna göra för att minska ned detta. Minska kolhydrater, visst, men jag äter inte så mycket och definitivt inte mycket snabba, så där känns det inte som att det finns så enormt mycket att förändra - jag vill inte börja knapra 'stenålderkost'.

Kanske en raid i hälskokosthyllorna för en testperiod med vattendrivande kunde vara något, men jag vet inte riktig hur de fungerar - jag vill ju inte torka ut mig själv!

Varför riskera hälsan och prestationsförmågan med vätskedrivande? Det kan omöjligt handla om fettinlagring, och vätskeretentionen varar knappast för evigt. Vad spelar vad vågen visar för roll, om du vet att det är vatten det handlar om. Har du någon viktklass du måste kvala in till?

Alexandra
2004-02-22, 14:33
Naturligtvis vill jag inte göra något som är tveksamt för hälsan bara för att få en kortvarig effekt - det var därför jag frågade om det var någon som visste hur det fungerar med vätskedrivande.

Vågen spelar ingen roll, jag har ingen viktklass att kvala in till, men åtminstone för mig sitter psykisk upplevese och fysiskt välbefinnade ihop. För mig har det känts som ett problem att så ofta känna sig så plufsig av allt vattensamlande! Men som med mycket annat är det väl kanske bara att försöka bita ihop och se förbi det hela, samt vänta ut tills träningen ger mer resultat.

Tack för alla svar!

Timeea
2004-02-22, 15:17
Vill bara säga att jag tycker DEFINITIVT du ska hålla dig borta från vätskedrivande preparat! Jag "råkade" testa det en period för jag hade "problem" med svullnad inför mens...när jag slutade med kuren (det var sådant man kunde köpa på hälsokosten) så samlade jag på mig vätska även om jag inte skulle ha mens. Det ordnade till sig efter ett tag men kul var det inte! MVH Timeea Ps: det enda som fungerar och inte är farligt för hälsan om man "håller" vätska är att dricka vatten. Kanske är det så att du inte dricker tillräckligt de dagar du känner dig "plufsig"? Resultatet för många tjejer blir då att man samlar ÄNNU mer vatten...Ds