handdator

Visa fullständig version : Effekt av olika ratio styrketräning/konditionsträning på styrka och muskelvolym


King Grub
2013-03-26, 14:16
The interference effect attenuates strength and hypertrophic responses when strength and endurance training are conducted concurrently; however, the influence of training frequency upon these responses remain unclear when varying ratios of concurrent strength and endurance training are performed. Therefore the purpose of the study was to examine the strength, limb girth and neuromuscular adaptations to varying ratios of concurrent strength and endurance training. Twenty four men with >2 years resistance training experience completed 6 weeks of 3 d·wk of i) strength training (ST), ii) concurrent strength and endurance training ratio 3:1 (CT3), iii) concurrent strength and endurance training ratio 1:1 (CT1) or iv) no training (CON) in an isolated limb model. Assessments of maximal voluntary contraction via isokinetic dynamometry leg extensions (MVC), limb girth and neuromuscular responses via electromyography (EMG) were conducted at baseline, mid-intervention and post-intervention. Following training, ST and CT3 conditions elicited greater MVC increases than CT1 and CON conditions (P ≤ 0.05). ST resulted in significantly greater increases in limb girth than both CT1 and CON conditions (P = 0.05 and 0.004 respectively). CT3 induced significantly greater limb girth adaptations than CON condition (P = 0.04). No effect of time or intervention was observed for EMG (P > 0.05). In conclusion greater frequencies of endurance training performed increased the magnitude of the interference response on strength and limb girth responses following 6 weeks of 3-d· of training. Therefore, the frequency of endurance training should remain low if the primary focus of the training intervention is strength and hypertrophy.

J Strength Cond Res. 2013 Mar 21. PERFORMANCE AND NEUROMUSCULAR ADAPTATIONS FOLLOWING DIFFERING RATIOS OF CONCURRENT STRENGTH AND ENDURANCE TRAINING.

profezy
2013-03-26, 16:57
Gött! Ingen mer cardio:D

nitz
2013-03-26, 16:58
Intressant.. Även fast det aldrig blir de resultaten jag hoppas på i sånna här studier :D
Skulle vara kul att se fullängdaren.

Fetbulle
2013-03-26, 21:14
Intressant.. Även fast det aldrig blir de resultaten jag hoppas på i sånna här studier :D
Skulle vara kul att se fullängdaren.

Intressant.. Det blir alltid de resultaten jag hoppas på i sånna här studier :D

Rawsteel
2013-03-26, 21:49
Intressant.. Det blir alltid de resultaten jag hoppas på i sånna här studier :D

Eller hur, fuck the heart sålänge man får stora biceps!;)

svenbanan
2013-03-27, 01:11
Det verkar ju också som om konditionsträningen hämmar hypertrofi mer än styrka.

Men hur såg egentligen träningen ut? Vad gjorde man för typ av övningar? Körde man tungt med fokus på styrka typ SL5x5 eller var gjorde man? Hur fort sprang man? Eller man kanske cyklade? Tuffa intervaller eller 10km i 8min/km-tempo?

Tre träningsdagar i veckan för alla utom CON, eller hur?

Betyder det att CT3 tränade styrka två dagar i veckan, och styrka+kondition en dag i veckan?

CT1 tränade styrka+kondition tre dagar i veckan?

Detta är verkligen en fullängdare jag skulle vilja grotta in mig i. Copy-paste någon vänlig själ på nåt mindre nogräknat universitet... ;)

tråHanärT
2013-03-27, 02:04
finns så otroligt många studier om kombination kondition/styrke, förstod inte exakt din text där king grub för mycket komplicerade ord för en trött man


iaf jag tycker dessa 2 artiklar är logiska och dessa (plus några andra artiklar) har jag format mitt träningsupplägg efter.
(ni har säkert läst dem redan)
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

http://traningslara.se/att-kombinera-konditionsidrott-och-styrketraning-pa-basta-satt/

svenbanan
2013-03-27, 06:30
finns så otroligt många studier om kombination kondition/styrke, förstod inte exakt din text där king grub för mycket komplicerade ord för en trött man


iaf jag tycker dessa 2 artiklar är logiska och dessa (plus några andra artiklar) har jag format mitt träningsupplägg efter.
(ni har säkert läst dem redan)
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

http://traningslara.se/att-kombinera-konditionsidrott-och-styrketraning-pa-basta-satt/

Det som verkar vara nytt med denna studie är väl att man tittat på hur mycket sämre effekt man får av styrketräningen vid olika ratio av styrka/cardio...

exevision
2013-03-27, 10:29
Tror att korta (20-30 sekunder) och snabba intervaller är bra utan att försämra styrketräningen.

Barbastark
2013-03-27, 10:48
A fullängdare skulle vara intressant. På abstraktet verkar det u som att ST-gruppen körde 3 dagar styrka och CT3-gruppen 2 styrka + 1 kondition, osv.

Det upplägget känns ju i så fall som det förklarar anledningen till resultatet. Mer styrketräning = bättre ökningar.

slyngel
2013-03-27, 11:13
Är det någon skillnad på aerob och anaerob konditionsträning i detta sammanhang?

tjing
2013-03-27, 12:29
Nu har jag inte tillgång till fullängdaren men det handlar alltså om effekten av konditionsträning där man använder ben för styrkeutveckling och omkrets etc av sagda ben? Man får nog komma ihåg att det nog finns en stor skillnad i vilka muskelgrupper som används i båda träningsformerna.

Jag tror inte att t ex cykling har samma effekt när det gäller att bygga axlar eller rygg.

nitz
2013-03-27, 23:04
Nu har jag inte tillgång till fullängdaren men det handlar alltså om effekten av konditionsträning där man använder ben för styrkeutveckling och omkrets etc av sagda ben? Man får nog komma ihåg att det nog finns en stor skillnad i vilka muskelgrupper som används i båda träningsformerna.

Jag tror inte att t ex cykling har samma effekt när det gäller att bygga axlar eller rygg.
Inte någon som är sugen på att ta hem fullängdaren och skriva om det på sin blogg ;) ;)

tjing
2013-03-27, 23:35
Förutom att jag av någon outgrundlig anledning inte får tag i fullängdaren :/

Annars är faktiskt planen att skriva om konditionsträning och styrketräning och medföljande interferens i nästa inlägg.

Kendouy
2013-03-27, 23:47
Konstigt, jag fick hem fullängdaren utan problem.

svenbanan
2013-03-28, 05:38
Konstigt, jag fick hem fullängdaren utan problem.

copy-paste ;)

Kendouy
2013-03-28, 12:02
copy-paste ;)

Say whaaat?

tjing
2013-03-28, 12:29
Jo, men jag har inte tillgång till den menar jag såklart.

dluddeckens
2013-03-28, 14:05
Vad för konditionsträning avsåg det?

Cykling verkar (empiriskt) påverka mindre än löpning :)