handdator

Visa fullständig version : "Hungrig"


Levia
2013-03-26, 11:59
Kom inte på bättre rubrik. Jag vill ha ner veg kost. Jag behöver tips om proteinrika bönor mm. Jag har hungerkänslor som är jobbiga. Eller, kan det bero på annat?

Eversmooth
2013-03-26, 12:01
Va?

OneManArmy
2013-03-26, 12:06
Är du hungrig?
ÄT MAT

Woody R
2013-03-26, 14:37
Är du hungrig?
ÄT MAT

Japp, gjorde det när jag var hungrig och så försvann hungern, det funkar

vicarious
2013-03-26, 17:07
va?
+1

jenni
2013-03-26, 18:19
är du hungrig eller bara sugen?

Wzup2u
2013-03-26, 18:54
hmmm...

bean vampire
http://s3.vidimg.popscreen.com/original/0/V3pLWnpZaUMxYlkx_o_mr-bean-greatest-funny-photo.jpg

Levia
2013-03-26, 20:54
Tack för respons!

Jag ska förklara lite mer.

För ca ett år sen la jag om kosten mot mer vegetariskt, jag vill helst inte äta kött. De dagar jag inte äter fisk (enda köttet jag i så fall helst äter), så får jag oftare hungerkänsla väldigt tidigt efter en lunch eller middag. Jag tycker det är obehagligt samtidigt som jag ju inte vill missköta kroppen.

Jag tränar 2-3 ggr/v på gymet, och inte direkt tunga vikter (motion), så jag tror inte att jag ger mitt lilla "muskelbyggande" dåliga förutsättningar. (Men, tror.).



jenni

Jag är mer hungrig än sugen.

Fugly
2013-03-26, 20:59
Sluta upp med dumheterna och börja ät (kött), kvinna!

Nä, men seriöst, det kanske inte är maten det är fel på, utan att du konstant tänker på maten/träningen? Mitt tips är att skaffa sig något att göra om dagarna så att du kan släppa tankarna om det (om du nu verkligen inte äter för lite, då är det ju bara att läsa det första jag skrev).

F.W.Y.H
2013-03-27, 00:57
ägg och ost är ju inte kött, men väldigt mättande!

Wzup2u
2013-03-27, 07:16
du äter väl för lite / för lite protein med.
protein mättar.
bönor, ägg, ost.
du har ju quorn, sojaprodukter m.m finns ju massor.

Gurkyngel
2013-03-27, 07:37
Ge exempel på vad du äter? Är det t ex bara sallad till lunch är det ju inte konstigt om du blir hungrig. Äta luft...

Levia
2013-03-27, 18:19
Sluta upp med dumheterna och börja ät (kött), kvinna!

Nä, men seriöst, det kanske inte är maten det är fel på, utan att du konstant tänker på maten/träningen? Mitt tips är att skaffa sig något att göra om dagarna så att du kan släppa tankarna om det (om du nu verkligen inte äter för lite, då är det ju bara att läsa det första jag skrev).

Visst, jag tänker på mat rätt ofta. Mest för att jag gillar mat. Tror inte att det är annan anledning. Jag försöker inte "känna efter" om jag är hungrig.

Levia
2013-03-27, 18:20
ägg och ost är ju inte kött, men väldigt mättande!

Jag äter en del ägg och ost, det känns ok. Jag har däremot inte mycket ost i lunch eller middagsmat.

Levia
2013-03-27, 18:23
du äter väl för lite / för lite protein med.
protein mättar.
bönor, ägg, ost.
du har ju quorn, sojaprodukter m.m finns ju massor.

Jag har en del olika bönor i maten. Jag behöver utöka variationen där. Tips?

Quorn, är det bra? Jag har lagat någon maträtt med det...då verkade det som att såsen jag hade (som en gryta) sögs upp väldigt mycket av quornet. Bör jag hantera quorn på annat sätt?

Wzup2u
2013-03-27, 18:44
Jag har en del olika bönor i maten. Jag behöver utöka variationen där. Tips?

Quorn, är det bra? Jag har lagat någon maträtt med det...då verkade det som att såsen jag hade (som en gryta) sögs upp väldigt mycket av quornet. Bör jag hantera quorn på annat sätt?

quorn är bra men ät rätt mycket jaekla kcal snält om du inte vill deffa iofs.

jo quorn finns ju i allt... quorn färs, bacon, strimlor, burgare, korv, nuggets m.m
jo quron ska du steka i mkt olja för att det ska bli perfekt, svampprotein som quorn är så suger upp mycket vätska vid tillagning så för lite olja eler smör så blir det torrt och segt....

Levia
2013-03-27, 18:53
Ge exempel på vad du äter? Är det t ex bara sallad till lunch är det ju inte konstigt om du blir hungrig. Äta luft...

Det blir en del stora vita bönor, quorn ibland. Linser och mungbönor, Isberg, tomat och gurka blir det väldigt sällan. En del fisk. Oftast blir det broccoli och ärtor.

JasminV
2013-03-27, 19:01
Du verkar inte vara så insatt när det kommer till kost, har du dessutom beslutat dig för att bli vegetarian är det nog bättre att du använder din tid till att läsa på om vegetarisk kost. Jag var också vegetarian för 9 år sen, utan kunskap, och det slutade inte lyckligt för mig.

Levia
2013-03-27, 19:38
Du verkar inte vara så insatt när det kommer till kost, har du dessutom beslutat dig för att bli vegetarian är det nog bättre att du använder din tid till att läsa på om vegetarisk kost. Jag var också vegetarian för 9 år sen, utan kunskap, och det slutade inte lyckligt för mig.

Det slutade inte lyckligt? Vad hände?

Grejen med mig är att jag mår alldeles utmärkt med att äta vegetarisk kost, det är bara det att jag blir hungrig väldigt snabbt. Anledningen till det är ju att kroppen har väldigt lätt att smälta vegetarisk kost. Kroppen har däremot väldigt svårt att smälta bl a rött kött och charkuteriprodukter, som ligger kvar i tarmsystemet ett bra tag innan det kommer ut. Därför håller jag mig mätt betydligt längre om jag t ex skulle äta en en stor köttbit med sås och potatis, men det är inte så nyttigt.

Wzup2u
2013-03-27, 19:45
Det slutade inte lyckligt? Vad hände?

Grejen med mig är att jag mår alldeles utmärkt med att äta vegetarisk kost, det är bara det att jag blir hungrig väldigt snabbt. Anledningen till det är ju att kroppen har väldigt lätt att smälta vegetarisk kost. Kroppen har däremot väldigt svårt att smälta bl a rött kött och charkuteriprodukter, som ligger kvar i tarmsystemet ett bra tag innan det kommer ut. Därför håller jag mig mätt betydligt längre om jag t ex skulle äta en en stor köttbit med sås och potatis, men det är inte så nyttigt.

kött sås och potatis är väl nyttigt ? hmm har du för syn på mat.
äter du kolhydrater? dock tror jag inte det har med vegetariskt att du e hungrig hela tiden tror du äter för lite och fettsnålt

Levia
2013-03-27, 19:58
kött sås och potatis är väl nyttigt ? hmm har du för syn på mat.
äter du kolhydrater? dock tror jag inte det har med vegetariskt att du e hungrig hela tiden tror du äter för lite och fettsnålt

Nej, rött kött och sås är inte speciellt bra för kroppen, det trodde jag alla visste. Nej du, jag äter väldigt mycket mat (vilket inkluderar mycket kolhydrater).

Wzup2u
2013-03-27, 20:06
Nej, rött kött och sås är inte speciellt bra för kroppen, det trodde jag alla visste. Nej du, jag äter väldigt mycket mat (vilket inkluderar mycket kolhydrater).

du skrev ej rött kött innan, dock tror jag inte det är farligt heller bara man äter varierat. och mat utan sås nawww.......

Gurkyngel
2013-03-27, 20:32
Jag tycker att du uppsöker en bokhandel eller ett bibliotek och köper/lånar böcker om vegetarisk kost samt kokböcker. Finns en "Rutiga kokboken" fast i grön version som i inledningen ger väldigt många bra tips tycker jag.

När jag själv blev vegetarian var det lite som att lära sig laga mat på nytt men efter lite övning (och plugg) lossnade det. Jag försökte tänka väldigt basic genom att utgå från en kötträtt, t ex köttbullar och potatis och sedan byta ut köttbiten till något vegetariskt. Det allra enklaste är väl färdiga quorn/sojabullar men efter ett tag blev det bönbullar, tofubiffar, grönsaksbiffar, en squash istället för falukorv osv osv.
Proteinbiten har jag löst ganska mycket genom ost, kvarg, keso och pulver.
Vill du ha tips på recept kan du kolla in Vegetariska tråden eller kanske min blogg?

Spikmattan
2013-03-27, 21:26
Jag tror att ofta när man vill äta "nyttigt" och är veggie så blir det lätt att man äter grönsaker. Punkt. Det är fin bukfylla men man bli som du säger hungrig fort igen. Sen jag började se över hur mina makros ser ut mår jag mycket bättre, och det är framförallt att inte fuska med fettet som jag märkt mest skilland på.

Så det är mitt råd, för matdagbok ett par dag och se hur det ser ut :)

JasminV
2013-03-28, 00:00
Det slutade inte lyckligt? Vad hände?

Grejen med mig är att jag mår alldeles utmärkt med att äta vegetarisk kost, det är bara det att jag blir hungrig väldigt snabbt. Anledningen till det är ju att kroppen har väldigt lätt att smälta vegetarisk kost. Kroppen har däremot väldigt svårt att smälta bl a rött kött och charkuteriprodukter, som ligger kvar i tarmsystemet ett bra tag innan det kommer ut. Därför håller jag mig mätt betydligt längre om jag t ex skulle äta en en stor köttbit med sås och potatis, men det är inte så nyttigt.

Jag blev otroligt sjuk och var undernärd utan att veta om det, jag hade turen att träffa en duktig läkare som bankade vett i skallen på mig och jag började sakta men säkert äta kött igen. Jag tror att intresset för att laga mat och vad man lagar för mat hänger ihop till stor del. Kött sås och potatis är något jag sällan äter. Fisk, kyckling, bulgur, quinoa och alltid en fet sallad utgör min mat 28 av 30 dagar. Inte för att det på något sätt är onyttigt med kött potatis och sås (sålänge man lagar såsen själv och håller koll på vad man har i), tvärt om är potatis en bra (skulle nästan säga den bästa) kolhydratkällan. Fullt med vitaminer, ca 16 gram kolhydrater per 100 gram och mättar väldigt bra. Kött är också bra men man kan variera sig lite behöver inte bara vara rött kött.

Levia
2013-03-28, 17:58
Jag tycker att du uppsöker en bokhandel eller ett bibliotek och köper/lånar böcker om vegetarisk kost samt kokböcker. Finns en "Rutiga kokboken" fast i grön version som i inledningen ger väldigt många bra tips tycker jag.

När jag själv blev vegetarian var det lite som att lära sig laga mat på nytt men efter lite övning (och plugg) lossnade det. Jag försökte tänka väldigt basic genom att utgå från en kötträtt, t ex köttbullar och potatis och sedan byta ut köttbiten till något vegetariskt. Det allra enklaste är väl färdiga quorn/sojabullar men efter ett tag blev det bönbullar, tofubiffar, grönsaksbiffar, en squash istället för falukorv osv osv.
Proteinbiten har jag löst ganska mycket genom ost, kvarg, keso och pulver.
Vill du ha tips på recept kan du kolla in Vegetariska tråden eller kanske min blogg?

Jag ska läsa mer om varierad vegetarisk kost, lite överallt, förhöra min jobb kompis som haft den kosten i många år. Ska läsa i din blogg också.

Levia
2013-03-28, 17:59
Jag tror att ofta när man vill äta "nyttigt" och är veggie så blir det lätt att man äter grönsaker. Punkt. Det är fin bukfylla men man bli som du säger hungrig fort igen. Sen jag började se över hur mina makros ser ut mår jag mycket bättre, och det är framförallt att inte fuska med fettet som jag märkt mest skilland på.

Så det är mitt råd, för matdagbok ett par dag och se hur det ser ut :)

Matdagbok, så prova det.

Levia
2013-03-28, 18:02
Jag blev otroligt sjuk och var undernärd utan att veta om det, jag hade turen att träffa en duktig läkare som bankade vett i skallen på mig och jag började sakta men säkert äta kött igen. Jag tror att intresset för att laga mat och vad man lagar för mat hänger ihop till stor del. Kött sås och potatis är något jag sällan äter. Fisk, kyckling, bulgur, quinoa och alltid en fet sallad utgör min mat 28 av 30 dagar. Inte för att det på något sätt är onyttigt med kött potatis och sås (sålänge man lagar såsen själv och håller koll på vad man har i), tvärt om är potatis en bra (skulle nästan säga den bästa) kolhydratkällan. Fullt med vitaminer, ca 16 gram kolhydrater per 100 gram och mättar väldigt bra. Kött är också bra men man kan variera sig lite behöver inte bara vara rött kött.

Vad menar du med fet sallad? Hur varierar du? Du märkte inte på kroppen att du blev undernärd? Hur blev du sjuk? Så jag själv lär mig tyda signalerna...

JasminV
2013-03-29, 00:24
Vad menar du med fet sallad? Hur varierar du? Du märkte inte på kroppen att du blev undernärd? Hur blev du sjuk? Så jag själv lär mig tyda signalerna...

Jag menar en rejäl sallad med isberg, körsbärstomater, gurka, vitkål, rödlök, majs kanske lite ruccola ibland. Sen tar ja ca 1 msk olivolja, saften från en citron , lite salladskrydda / örtsalt och citronpeppar. Detta äter jag till samtliga måltider. Ja men ibland äter jag kyckling med bulgur och bönsallad, ibland citronlax med dillris, ibland lammfärsbiffar med grillade tomater och varm couscoussallad, det går ju att variera i det oändliga. Ibland orkar jag inte laga mat och då kanske jag bara kryddar och steker kyckling och äter med avocadoröra och lite pasta/quinoa.

Jag frös hela tiden, var supertrött och kunde sova hur länge som helst, mina nagelband och mina läppar var konstant torra, jag var på dåligt humör, jag hade som en slags förkylning som aldrig bröt ut ordentligt men jag blev heller inte frisk. Jag spelade basket på den tiden och tränade 4 dagar i veckan + match på helgerna och var fruktansvärt okomcentrerad. Jag uppsökte en läkare efter att jag för 7e gången svimmade i duschen och min mamma tvingade med mig till vårdcentralen. Där blev jag ordentligt uppläxad av doktorn.

Jag tycker inte att det är fel att vara vegetarian, men det krävs att man är påläst, det krävs att man är någorlunda matintresserad, för annars är det lätt att det blir helt fel.

Beemel
2013-04-05, 09:21
Jag levde på vegankost i lite under 6 år. Jag blev varken undernärd eller mådde dåligt. På den tiden fanns det inte något quorn eller andra liknande produkter, det fanns ett äckligt "sojakött" som man förvällde i vatten ett par timmar.
Grönsaker, frukt, bär, spannmål, baljväxter (i mängder =)),
"färdiga produkter" (havredryck, sojayoghurt tofu, etc.), vegetabiliskt margarin (Carlshamn var "the shit" back in the days) pasta, ris, potatis, couscous det var i stort sett hela min kost, och det räckte utmärkt både för hälsa, träning och allmänt välmående.
Visst man var tvungen att tänka en gång extra och hålla lite koll för att få i sig fullvärdigt protein och alla vitaminer men det går som sagt utmärkt. Jag var inte förkyld på 7 år (var lakto-ovo-vegetarian före och efter veganperioden)