handdator

Visa fullständig version : [Kcal-förbränning treadmill, noggrannhet?]


Illuminatus
2013-03-26, 11:16
Som rubriken lyder. Hur noggrann är kcalförbränningen man får genom diverse löpband?

Jag undrar pga att jag gjort ett test bestående av 3st olika löpband där träningen varit identisk i form av hastighet och lutning där alla visar olika värden för hur många kcal som förbränts.

Löpband 1: Star Trac TRxe @ 470kcal
Löpband 2: Technogym Excite @ 430kcal
Löpband 3: Nordic Track T9.2 @ 610kcal

Träningen såg ut som följande:

0-0,4km / 6,4km/h @ 4% lutning
0,4-0,8km / 6,0km/h @ 10% lutning
Repetering till 5,2km - ca 50min

Pulsen pendlade mellan 140-153bpm vid användande av min pulsklocka (Suunto Quest) samt deras pulsband.

Klockan visade efter avslutad aktivitet en kcalförbränning på 670kcal vilket gör att skillnaden är påtaglig i jämförelse med ovanstående löpband. Värt att tillägga är att klockan är inställd efter maxpuls, vikt, träningsnivå (individ) vilket borde resultera i en ännu mer noggrann mätning än löpbanden. Dock tycker jag 670kcal låter väldigt mycket trots att jag är helt dyngblöt efter passet.

Vad ska man lita på efter så olika resultat?

Jag tycker skillnaden är för stor för att jag bara ska strunta i skillnaderna och det särskilt nu när deffen har dragit igång. Trist att räkna på 430kcal när jag i själva verket förbränt kanske 670kcal, en skillnad på 240kcal vilket motsvarar 2dl havregryn extra / 200gram kyckling eller liknande vilket är guld värt nu när jag ligger på kcalunderskott...

/A

Rawsteel
2013-03-26, 11:51
Äh använd denna (http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php) sida istället, verkar dock inte ha med lutningar.

z_bumbi
2013-03-26, 12:38
Maskinerna kan omöjligt mäta särskilt exakt men det är också ganska ointressant vad du gör av med under ett enskilt pass då det är förbrukningen totalt som räknas. Är det något du gör en gång då och då är det för lite för att ge någon markant inverkan och gör du det ofta så är det något som du alltid har med i ekvationen.

Illuminatus
2013-03-26, 13:46
Maskinerna kan omöjligt mäta särskilt exakt men det är också ganska ointressant vad du gör av med under ett enskilt pass då det är förbrukningen totalt som räknas. Är det något du gör en gång då och då är det för lite för att ge någon markant inverkan och gör du det ofta så är det något som du alltid har med i ekvationen.

Ja det känns som det är så många parametrar som spelar stor roll. När jag går hemma känns det tex som om att jag gör av med mer energi i och med att det är varmare här och jag svettas något mer, vilket kanske leder till att man tror man gör av med mer energi.

Cardio i form av "incline treadmill" är något jag gör varje dag 50min.