handdator

Visa fullständig version : Bli trött halvägs genom passet, vad gör ni?


Doolie
2013-03-25, 23:38
Idag körde jag bröst och triceps. Började med sittande dips och lastade på 60kg, inga problem. Körde sen bänkpress, lyfte som normalt, inga problem

Sen går jag vidare för att köra vanliga dips där jag normalt kör med 30kg, kunde knappt göra några ens utan vikter nu. Gav upp på det och bestämde mig för att köra lutande bänk, samma sak där, kunde inte lyfta ett skit.

Provade några flyes som gick helt okej trots att lutande bänk gick åt helvete.

Har detta att göra med för lite kolhydrater? Kanske att alla tricepsövningar använder bröst och alla bröstövningar använder triceps drar slut på glykogenet farligt fort? Detta är ganska vanligt förekommande och har på sistone börjat irritera mig sjukt mycket.

Några tips på vad man ska göra? Kanske byta triceps till axlar istället?

Nämnvärt är att jag bulkar och äter ganska duktigt med kolhydrater kan jag lova.

18 år gammal
198cm
92 kilo

om detta spelar någon roll ;)

broman
2013-03-25, 23:40
Att lägga dips och bänkpress på samma pass blir väldigt tungt för min del iaf.
Men kan bero på många saker, kanske en dålig dag?

Bryggan
2013-03-26, 05:12
Hmm, konstig! Mina enda tips till dig är att du kanske borde sova fler timmar och/eller tagga upp mer innan träning! Ammoniak?

Energi och kolhydrater/glykogen är inte en bristvara i ditt fall!

tlk
2013-03-26, 10:00
Jag sipprar carbosyn kontinuerligt genom mina längre gympass. Hade nog inte orkat hålla intensitet längre en kanske 60 minuter annars.

PureWhey
2013-03-26, 10:15
Manar upp, kör klart passet så bra det går och funderar efteråt på varför jag va trött.

Raschmus
2013-03-26, 10:29
Jag hade provat följande

* Kolla Branch Warren på Youtube, spela dötzmetal/grishihop/vadfandunugillar och PWO (funkar inte det, kolla nedan)
* Byt gym och träningspartner till en crazymaddafakka som dessutom är starkare än dig. Gör ovan innan gymet. (funkar inte det, kolla nedan)
* Köp PWO o Vitargo (funkar inte det, kolla nedan)
* Kolla Kai Greene på YT, reflektera, lär dig något av det. (funkar inte det, kolla nedan)
* Sov 9h, ät enligt matklocka, ät enligt kostschema, byt schema. (funkar inte det, kolla nedan)
* Sluta träna.

cero
2013-03-26, 10:40
- Ät ordentligt. Kolhydrater och protein direkt efter dina pass.
- Sov ordentligt.
- Börja inte leta genvägar genom att häva i dig koffein/PWO, det ska inte behövas..

Har du gjort några ändringar i ditt program på sistonde?

Och förklara lite mer utförligt hur du tränar. Antal sets, antal reps, vila, övningar, hur du tränar sett över en hel vecka osv.

Beemel
2013-03-26, 10:40
Jag hade provat följande

* Kolla Branch Warren på Youtube, spela dötzmetal/grishihop/vadfandunugillar och PWO (funkar inte det, kolla nedan)
* Byt gym och träningspartner till en crazymaddafakka som dessutom är starkare än dig. Gör ovan innan gymet. (funkar inte det, kolla nedan)
* Köp PWO o Vitargo (funkar inte det, kolla nedan)
* Kolla Kai Greene på YT, reflektera, lär dig något av det. (funkar inte det, kolla nedan)
* Sov 9h, ät enligt matklocka, ät enligt kostschema, byt schema. (funkar inte det, kolla nedan)
* Sluta träna.

Ska man i punkt ett använda PWO som man köper först i punkt 3??
logik av bibliska proportioner (Bokstavligen!!)

=)=)

Raschmus
2013-03-26, 10:42
Ska man i punkt ett använda PWO som man köper först i punkt 3??
logik av bibliska proportioner (Bokstavligen!!)

=)=)

Var en trevlig och matnyttig anekdot du delgav.

z_bumbi
2013-03-26, 10:46
Du kör maskindips först i passet och sedan undrar du varför du tar slut i triceps?

Beemel
2013-03-26, 12:03
Var en trevlig och matnyttig anekdot du delgav.

Anekdot? det var en fråga.
(och uppenbarligen ett misslyckat försök till skämt)

n3o
2013-03-26, 12:46
Jag tränar ofta direkt efter jobbet och oftast på fastande mage. Det jag har lärt mig för att kunna genomföra ett bra pass är:

1. Tagga till (jag börjar lyssna på musik jag gillar redan vid 15.00 typ)
2. Strax innan jag går kollar jag på motiverande klipp på YT
3. På vägen från jobbet till gymmet tänker jag på hur KUL och SKÖNT det ska bli att köra hårt under passet. Jag tänker på VARFÖR jag gör det här och drömmer mig bort till den tidpunkt i framtiden då jag har min drömkropp :D
4. Går in i gymmet supertaggad. Byter om fort och sitter inte och vilar/snackar
5. Kör järnet. Blir jag trött tar jag 1 minut extra vila, dricker vatten, tänker igen på varför jag är där och så köttar jag på.

Det funkar för mig. Ibland har man en dålig dag t ex pga. dålig sömn, men det är bara köra på. No excuses!

PureWhey
2013-03-26, 12:47
Du kör maskindips först i passet och sedan undrar du varför du tar slut i triceps?

cofffee

Marcuslevin
2013-03-26, 12:49
*Överdosera din pwo
*Tagga till som fan och känn blodet rusa
*Se framför dig hur du lyfter skiten lätt som en plätt
*föreställ dig din flickvän tillfredställa en utrustad karl på en smutsig toalett, resultat = ilska = styrka = success!

Beemel
2013-04-10, 13:07
*Överdosera din pwo*Tagga till som fan och känn blodet rusa
*Se framför dig hur du lyfter skiten lätt som en plätt
*föreställ dig din flickvän tillfredställa en utrustad karl på en smutsig toalett, resultat = ilska = styrka = success!

Mycket dålig ide, det kan sluta med att man gråter ut i Aftonbladet.

Bonedust
2013-04-10, 13:32
*föreställ dig din flickvän tillfredställa en utrustad karl på en smutsig toalett, resultat = ilska = styrka = success!
Måste testa detta. *gah!*

Rawsteel
2013-04-10, 13:58
Aldrig varit med om detta, visst att vissa pass inte är i sitt esse men det handlar snarare om att att vissa reps är närmare failure än vad dom brukar vara.

BisonLGcrew
2013-04-10, 14:03
Jag hade provat följande

* Kolla Branch Warren på Youtube, spela dötzmetal/grishihop/vadfandunugillar och PWO (funkar inte det, kolla nedan)
* Byt gym och träningspartner till en crazymaddafakka som dessutom är starkare än dig. Gör ovan innan gymet. (funkar inte det, kolla nedan)
* Köp PWO o Vitargo (funkar inte det, kolla nedan)
* Kolla Kai Greene på YT, reflektera, lär dig något av det. (funkar inte det, kolla nedan)
* Sov 9h, ät enligt matklocka, ät enligt kostschema, byt schema. (funkar inte det, kolla nedan)
* Sluta träna.

:d Golden. Första Branch och stulen pwo, sen nytt gym och kompisar, sen ärlig pwo, sen kai ist för branch. Och som en sista hail mary: sov och ät bra. STÄMMER SOM FAN

Ondskapelsen
2013-04-10, 14:29
Jag hade en period när jag kollade på Pumping Iron dagligen vilket fanemej hjälpte min kortsiktiga svacka i motivation.

Vad det gäller ditt pass så tycker jag nog att du ska fundera om du verkligen behöver bänk, snedbänk, dips och flyes för dina tuttar? Själv kör jag 5 set bänk och 3 set flyes och tycker det räcker gott och väl 1,5x i veckan. Om du nu måste hålla vid alla övningar så testa byt plats på dips och bänk.

frippe33
2013-04-10, 14:39
Känner igen det där. Tar också slut helt ibland fast efter min första övning. Sist var det triceps som totaldog i sista setet bänk. Har sen knappt något kvar att ge efter det i lutande hantelpress och militärpress.

Samma sak när jag kör chins. Om jag ger precis allt i första setet så måste jag vila en bra stund om jag ska kunna köra vidare annars klarar jag bara hälften av första setet.

Det kanske är dags att utvärdera begreppet: "go to failure"?

alden
2013-04-10, 16:31
Träna mer.
Jag bärjade köra kort vila för en månad sen och höll på att svimma efter varje set marklyft men nu kör jag igenom ett pass och känner mig inte ens trött efteråt trots samma intensitet, PB, osv.

Inte så konstigt att man blir trött av att träna men man vänjer sig!

Endorah
2013-04-10, 16:47
om jag är halvslö 30 mins efter påbörjat pass så brukar det oftast vara motivationen det är fel på. motivationen är inte konstant på topp, utan ibland får jag motivations-svackor på någon månad.
Startar alltid mina pass med bänk/mark/böj. Om det går dåligt i dem övningarna, även fast jag känner mig i bra form brukar resten av passen också gå mycket sämre pga motivation