handdator

Visa fullständig version : Kalorier - mängd mat?


Fff12
2013-03-25, 20:47
Tjena.

En simpel fråga som lyder:

Spelar det någon roll mängd mat man äter om man ska få i sig 2500 kcal/dag?
Jag menar, äter man kvarg, gurka, frysta grönsaker osv måste man äta MÄNGDER. Äter man däremot mer kaloritäta livsmedel så kan man inte äta lika mycket. Måste man inte då väga mer varje dag om man skulle äta jättemycket av de kalorifattiga livsmedlen?
Om inte annat så känner man sig större!

Rawsteel
2013-03-25, 21:19
Spelar ingen roll, har du svårt att få i dig massa energisnål mat så lägg till lite energirikare som tex ägg, fet mjölk, fet fisk, nötter osv.

Fff12
2013-03-25, 21:50
Men om man är bukfylld hela dagen, varje dag pga mängder av kalorisnåla livsmedel, väger man inte mer då? Och blir lite större, jämfört med lite mat i magen men kaloritätare.

Gurragurk
2013-03-25, 22:24
Det kanske visar lite mer på vågen men din andel kroppsfett etc förändras ju inte så vad har det för betydelse?

NiklasAlm
2013-03-25, 22:49
Är också intresserad av detta, påverkar volymen vikten nåt eller är det bara mängden kolhydrater som påverkar vikten?

Om man jämför t.ex. 1000 kcal från olivolja, 1000 kcal från fläskfilé hade det blivit någon skillnad på ens vikt alls?

Rawsteel
2013-03-25, 22:52
Men om man är bukfylld hela dagen, varje dag pga mängder av kalorisnåla livsmedel, väger man inte mer då? Och blir lite större, jämfört med lite mat i magen men kaloritätare.

Jo det gör du, det påverkar ju dock inte din fettprocent (vilket är det som räknas).
Men visst, att gå med fylld buk kan få den smalaste att se rund ut:d
Du ska se hur jag ser ut på kvällen när jag ligger på överskott, ser 10kg tyngre ut än vad jag gör på morgonen:d

Om man jämför t.ex. 1000 kcal från olivolja, 1000 kcal från fläskfilé hade det blivit någon skillnad på ens vikt alls?

Nej, kalori in och ut är det som räknas över tid.

NiklasAlm
2013-03-25, 22:59
Jo det gör du, det påverkar ju dock inte din fettprocent (vilket är det som räknas).
Men visst, att gå med fylld buk kan få den smalaste att se rund ut:d
Du ska se hur jag ser ut på kvällen när jag ligger på överskott, ser 10kg tyngre ut än vad jag gör på morgonen:d



Nej, kalori in och ut är det som räknas över tid.

Ja men jag menar inte över tid, kanske borde klargjort det. Jag pratar alltså om själva viktökningen som beror på vad maten väger. Hade jag käkat 10 kg stål hade jag ju gått upp 10 kilo you get the point.

Edit: Vet att detta är oviktigt men blev intresserad när jag läste tråden.

edasvangen
2013-03-26, 11:16
Ja men jag menar inte över tid, kanske borde klargjort det. Jag pratar alltså om själva viktökningen som beror på vad maten väger. Hade jag käkat 10 kg stål hade jag ju gått upp 10 kilo you get the point.

Edit: Vet att detta är oviktigt men blev intresserad när jag läste tråden.

Ja, vikten kan variera något/några kilo upp och ned under dagens gång, mat i buken/tarmar, vätska osv, massor som kan variera.

Sen blir det ju olika mängder slagg(läs skit) beroende på vilken sorts föda du äter.

Så ja, vikten på maten i magen gör självklart skillnad om du väger dig direkt efter att ha ätit 10kg grönsaker jämfört med en normal måltid på kanske 3-400g, morgonen dagen efter är det däremot ingen större skillnad och viktnedgång sker även fast du kan gå upp ett par kilo pga mat osv på en dag.

NiklasAlm
2013-03-26, 11:41
Ja, vikten kan variera något/några kilo upp och ned under dagens gång, mat i buken/tarmar, vätska osv, massor som kan variera.

Sen blir det ju olika mängder slagg(läs skit) beroende på vilken sorts föda du äter.

Så ja, vikten på maten i magen gör självklart skillnad om du väger dig direkt efter att ha ätit 10kg grönsaker jämfört med en normal måltid på kanske 3-400g, morgonen dagen efter är det däremot ingen större skillnad och viktnedgång sker även fast du kan gå upp ett par kilo pga mat osv på en dag.

Ok. Men var mest detta påståendet jag var intresserad av: Om du äter bara protein eller bara fett spelar ingen/liten roll för invägning dagen efter vid samma kcalintag.

Kanske omöjligt att svara på dock och ganska onödigt att veta :p

Reaper123
2013-03-26, 12:02
Jag fattar inte själva problemet/frågeställning, för det som avgör om du tappar i fettvikt eller ej styrs av kcalbalansen...

Sen om du väger 1kg mer pga att du åt 2kg grönsaker istället för 1kg av "random maträtt" är ju endast en akut "viktökning" och i det här fallet faktiskt en som sänker din kroppsfettprocent då bukfylla går in som fettfri massa.

NiklasAlm
2013-03-26, 12:09
Gah fattar faktiskt inte riktigt hur ni inte kan förstå frågeställningen (det är inget problem) och ja jag vet att den är totalt irrelevant för fettminskning. Men skitsamma inte lönt och gräva i onödiga detaljer.

tlk
2013-03-26, 12:21
TS:

Har du 3kg mat i mag och tarm så kommer vågen att visa 3kg mer än om du är tom, ja helt rätt. Normalt så har det ingen betydelse eftersom de flesta äter ungefär samma vikt mat / dag så vikten som befinner sig i din mag-tarmkanal är hyfsat konstant.

Också på antibiotikakur där mycket tarmflora kan ha råkat dö av kan du se fluktation på något kg just pga. bakterimassorna i tarmen och annorstädes minskar.

Att mäta "din egen" vikt är rätt svårt. Förvisso är det som är i mag-tarmkanalen på utsidan av kroppen, men det är definitivt med när du väger.

Fasta någon dag funger ju utmärkt för att gå ner snabbt av denna anledning... Du blir av med all tarmfyllnad.

Är också intresserad av detta, påverkar volymen vikten nåt eller är det bara mängden kolhydrater som påverkar vikten?


Mängden kalorier påverkar din vikt.

Beemel
2013-03-26, 12:32
Tjena.

En simpel fråga som lyder:

Spelar det någon roll mängd mat man äter om man ska få i sig 2500 kcal/dag?
Jag menar, äter man kvarg, gurka, frysta grönsaker osv måste man äta MÄNGDER. Äter man däremot mer kaloritäta livsmedel så kan man inte äta lika mycket. Måste man inte då väga mer varje dag om man skulle äta jättemycket av de kalorifattiga livsmedlen?
Om inte annat så känner man sig större!

Så länge massan (volym*densitet) du stoppar i dig är kvar i kroppen kommer din vikt öka med motsvarande massa.

Äter du 500g smör (80% fett) så väger du direkt efter att du ätit 500g mer.
Äter du 1000g blomkål väger du direkt efter att du ätit 1000g mer.
Dricker du 2 liter vatten väger du efter detta 2000g mer.

Säg att du äter (eller dricker) bara detta varje dag.
Blomkålen motsvarar ungefär 300 kcal smöret ungefär 7000 kcal, vatten 0 kcal

Hur tror du din viktkurva skulle se ut. efter låt oss säg en månad
(förutsatt att du överlever en månad på en sådan märklig kost, detta är bara ett tankeexperiment)

Fundera samtidigt på hur dina toalettbesök skulle se ut på respektive kost?

Med det sagt,

Svaret på TS fråga är, nej det skulle över tid inte göra någon (större) skillnad för vikten (förutsatt samma kcalintag) skillnaden i volym skulle korrigeras i hur mycket avföring som produceras.

Fff12
2013-03-26, 17:28
Tack för kloka svar!

Zeq
2013-03-26, 17:43
På kort sikt (dvs direkt när du ätit) kommer du väga mer av kalorisnåla livsmedel. Men detta har alltså inget med minskning av fett att göra. Så i långa loppet så är det ingen skillnad vad gäller fettmassa. Skillnaden är att du kommer bli mättare av de kalorisnåla livsmedlen.