handdator

Visa fullständig version : Hur ska man hålla nacken vid knäböj och marklyft?


exevision
2013-03-25, 18:50
När jag knäböjer så tittar jag lite uppåt vilket troligen resulterar i att jag håller en viss gamnacke under lyftet. Vid marklyft så försöker jag numera titta lite mer rakt framåt och trycka nacken bakåt vilket jag tycker hjälper mig att hålla ryggen bättre. Är detta rätt tänkt eller är det fel med "gamnacken" i böjen? Kanske ska slappna av helt i nacken under båda övningarna?

major Pectoralis
2013-03-25, 19:07
håller huvudet i naturlig förlängning på ryggraden (dvs normal kurvatur hela vägen) och tittar således rakt fram.
Lutar man bak huvudet för att titta uppåt får man (teoretiskt) sämre balans, kontroll och stabilitet i kroppen.

Latissimus Dorsi
2013-03-25, 19:24
Tryck ner hakan, om du får en dubbelhaka gör du rätt. Sen håller du blicken högt. Är du jävligt ful så gör du rätt :D

exevision
2013-03-25, 21:45
Känns som jag fått två rätt så olika svar. Men, man ska inte hålla bak nacken alls, oavsett gamnacke eller inte?

rogerQ
2013-03-25, 22:24
Det är bra att hålla huvudet neutralt och eventuellt lite upp så att bröstkorgen kommer upp. Då får man inte framvikt och det är lättare för höften att arbeta och hålla ländryggen med lämplig kurvatur.

z_bumbi
2013-03-26, 08:26
Känns som jag fått två rätt så olika svar. Men, man ska inte hålla bak nacken alls, oavsett gamnacke eller inte?

Gamnacke är sällan den naturliga böjningen (kurvaturen) på nacken så du har fått två ganska så lika svar.
Testa några pass att dra tillbaka hakan och se hur du tycker det känns.

major Pectoralis
2013-03-26, 09:30
Prova stå på ett ben och vinkla huvudet åt olika håll. blunda eventuellt. känn hur det svajar olika. Dessutom är belastningen på diskarna, som alltid, minst vid normal kurvatur.

tlk
2013-03-26, 09:59
Jag kör neutralt. Riktar ögonen uppåt eller neråt beroende på vart jag är på väg.

exevision
2013-03-26, 12:07
Gamnacke är sällan den naturliga böjningen (kurvaturen) på nacken så du har fått två ganska så lika svar.
Testa några pass att dra tillbaka hakan och se hur du tycker det känns.

Med "dra tillbaka" menar du då som Latissimus Dorsi skrev, att få den där dubbelhakan?

sweetkarolina
2013-03-26, 14:00
Fäster blicken i golvet nån meter framför fötterna i böj och typ samma i mark, kanske tittar jag tom lite närmare fötterna i mark.

sweetkarolina
2013-03-26, 14:12
För att utveckla, nacken ska vara neutral som fler påpekat. När man står rätad under vikten innebär det alltså rimligen med "blicken" rakt fram eller endast något uppåt/nedåt. Detta under förutsättning att man låter huvudet följa blicken. När man sen sitter i botten och ska börja jobba uppåt har alla olika stilar. Kör man OL-style böj med spikrak rygg så kan man ju antagligen även här hålla blicken rakt fram (fast vad som hamnar i blickfång borde ju ha flyttats nedåt en ca 50 cm). Men ju mer man fäller ryggen, desto mer gamnacke får man i botten om man envisas med att titta rakt fram (eller hujedamig uppåt). Så jag skulle säga att böjer du med en mycket upprätt stil håll blick och huvud lätt nedåt, typ i golvet 5-10 meter bort. Fäller du ryggen så titta nedåt.

tlk
2013-03-26, 14:52
Så jag skulle säga att böjer du med en mycket upprätt stil håll blick och huvud lätt nedåt, typ i golvet 5-10 meter bort.

Att man ska hålla huvudet lätt nedåt, vilket jag tolkar som neutralt, är jag med på. Men vad är resonemanget bakom att man även ska hålla blicken där? Förefaller för mig mer naturligt att titta uppåt.

pezrulezhaakon
2013-03-26, 15:18
Nacken rak och blicken högre. Beror lite på övning. Mer fördelaktigt med högre blick vid frivändningar och liknande.

tlk
2013-03-26, 15:25
Mer fördelaktigt med högre blick vid frivändningar och liknande.

Varför?

andeem
2013-03-26, 15:34
Att man ska hålla huvudet lätt nedåt, vilket jag tolkar som neutralt, är jag med på. Men vad är resonemanget bakom att man även ska hålla blicken där? Förefaller för mig mer naturligt att titta uppåt.För mig tenderar huvudet att följa blicken.

tlk
2013-03-26, 15:45
För mig tenderar huvudet att följa blicken.

Ah ok. Det är nog mycket så för mig med att väldigt mycket av kroppen tenderar att följa blicken. Är ju lite av den mekanismen man nyttjar för att bli starkare i vissa rörelser genom att rikat om blicken t.ex.... Men i fallet hålla nacken neutral så handlar det väl då mest om att man låter bli att låta huvudet följa med. Lite sån muskelkontroll. :)

sweetkarolina
2013-03-26, 15:48
Att man ska hålla huvudet lätt nedåt, vilket jag tolkar som neutralt, är jag med på. Men vad är resonemanget bakom att man även ska hålla blicken där? Förefaller för mig mer naturligt att titta uppåt.

För mig är det mest naturligt att huvudet följer blicken. Jag tycker iaf det är svårt att hålla huvudet nedåt men blicken uppåt. Då ser jag insidan på ögonlocken bara.

Och jag måste hålla blicken fäst på en punkt för att inte tappa balansen, och sen låter jag huvudet röra sig det som behövs för att hålla blicken på samma ställe genom lyftet. Men jag upplever att jag får minst rörelse i nacken då jag tittar rätt mkt nedåt.

Vad gäller frivändningar vs mark så ska man hålla ryggen avsevärt mer upprätt i en frivändning. Och då ska blicken/huvudet också hållas högre. I själva vändningen ska man vara helt upprätt, kanske tom lätt bakåtlutad och då blir nacken också helt neutral om man fäster blicken lätt uppåt.

I marken börjar jag med att titta nästan rakt ner, men jag håller nog inte fast blicken genom lyftet. Tror jag iaf.

JohanLagerström
2013-03-26, 15:49
Att man ska hålla huvudet lätt nedåt, vilket jag tolkar som neutralt, är jag med på. Men vad är resonemanget bakom att man även ska hålla blicken där? Förefaller för mig mer naturligt att titta uppåt.

För att man ska ha en neutral ryggrad = minskad skaderisken.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

tlk
2013-03-26, 16:19
För att man ska ha en neutral ryggrad = minskad skaderisken.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

... Inte ändrar du väl på din ryggrad bara för att du riktar blicken uppåt? Jag hoppades att det framgick från mitt inlägg att jag är helt för neutral ryggrad, inklusive nacke. Men det hindrar ju inte en från att rikta blicken uppåt.

JohanLagerström
2013-03-26, 16:25
... Inte ändrar du väl på din ryggrad bara för att du riktar blicken uppåt? Jag hoppades att det framgick från mitt inlägg att jag är helt för neutral ryggrad, inklusive nacke. Men det hindrar ju inte en från att rikta blicken uppåt.

Blicken ska inte riktas uppåt föreställ dig en tennisboll under hakan.

tlk
2013-03-26, 16:32
Blicken ska inte riktas uppåt föreställ dig en tennisboll under hakan.

*gah!*

Jag är helt med på hur du menar med nacken. Vad jag säger är att du kan röra ögonen fristående för hur du har din nacke. Och jag förstår inte för mitt liv varför det skulle vara svårt att rikta blicken uppåt, dvs. bara röra på ögonen, oavsett hur du har nacken.

tlk
2013-03-26, 16:35
För mig är det mest naturligt att huvudet följer blicken. Jag tycker iaf det är svårt att hålla huvudet nedåt men blicken uppåt. Då ser jag insidan på ögonlocken bara.

Och jag måste hålla blicken fäst på en punkt för att inte tappa balansen, och sen låter jag huvudet röra sig det som behövs för att hålla blicken på samma ställe genom lyftet. Men jag upplever att jag får minst rörelse i nacken då jag tittar rätt mkt nedåt.

Vad gäller frivändningar vs mark så ska man hålla ryggen avsevärt mer upprätt i en frivändning. Och då ska blicken/huvudet också hållas högre. I själva vändningen ska man vara helt upprätt, kanske tom lätt bakåtlutad och då blir nacken också helt neutral om man fäster blicken lätt uppåt.

I marken börjar jag med att titta nästan rakt ner, men jag håller nog inte fast blicken genom lyftet. Tror jag iaf.

Ok, jag förstår . Tack för ditt svar.

Tror mitt missförstånd är att när man pratar "rikta blicken" så tänker jag uteslutande på att röra ögonen i förhållande till kraniet och inte ett dugg om hur man ändrar huvudets position eller inte. Att man har olika huvudlägen och nacklägen för olika lyft är jag helt med på.

Själv så gillar jag att ha nacken neutral ungefär alltid och bara rikta om blicken beroende på vad som ska göras.. Typ ska jag upp så riktar jag blicken uppåt, ska jag ner så riktar jag den neråt. Arbetar jag unilateralt på t.ex. vänstersidan så riktar jag den åt vänster osv.

JohanLagerström
2013-03-26, 16:56
*gah!*

Jag är helt med på hur du menar med nacken. Vad jag säger är att du kan röra ögonen fristående för hur du har din nacke. Och jag förstår inte för mitt liv varför det skulle vara svårt att rikta blicken uppåt, dvs. bara röra på ögonen, oavsett hur du har nacken.

Jaha okej. Angående BLICKEN så tenderar huvudet att följa efter iallafall personligen, funkar det för dig att blicka uppåt men ändå hålla huvudet, by all means blicka på! ;)