handdator

Visa fullständig version : Får inte till stela marklyften


peliqan
2013-03-25, 09:44
Tjena, har gett mig på denna övning under flera veckor men lyckas fan inte få den att ta. Den ska väl ta på hamstrings och baksida lår men jag känner ingenting. Har testat låg och hög vikt på stången men får liksom inte kontakt. Någon som har nåt tips på hur jag ska göra får att få till det?

Rickard
2013-03-25, 09:46
Det handlar om att verkligen trycka bak röven.
Spänn upp bröstet ordentligt, lite lite böjning i knäna och tryck bak röven.
Nu borde du känna i ungefär hela ryggen, baklåren och ja allt annat som sitter på baksidan av kroppen.

Rawsteel
2013-03-25, 11:19
Det handlar om att verkligen trycka bak röven.
Spänn upp bröstet ordentligt, lite lite böjning i knäna och tryck bak röven.
Nu borde du känna i ungefär hela ryggen, baklåren och ja allt annat som sitter på baksidan av kroppen.

Detta, tänk även på att "pressa" hälarna i golvet.

Alfers
2013-03-25, 12:48
Jag känner inte heller någonting, kör jag fler set med kort vila än vanligt eller dyl så får jag dock ordentlig träningsvärk bak så det funkar ju uppenbarligen.

Tror också att många kan köra med mycket högre vikt än dom tror.
(självklart med bra teknik yada yada)

Fliptones
2013-03-25, 13:00
så får jag dock ordentlig träningsvärk bak så det funkar ju uppenbarligen.



cofffee

Alfers
2013-03-25, 17:36
cofffee

Skyller min dåliga formulering på att jag skrev på arbetstelefonen.
Det var jag ville få sagt var att även om man inte får någon kontakt betyder det inte att man gör fel.

major Pectoralis
2013-03-25, 17:40
Jobba med höft och tyngdpunkt. tryck stussen/höften bakåt och sedan framåt. I excentrisk fas, ha tyngdpunkt på häl, i koncentrisk fas: mot tårna.
Prova med olika knävinklar. Helt översträcka knä hade jag dock undvikit då den stretch som känns påfrester ledkapseln.
Prova att hitta kontakt i belly-back eller/och med ett ben. Kan bli enklare, men även svårare.

vicarious
2013-03-25, 17:40
Det handlar om att verkligen trycka bak röven.
Spänn upp bröstet ordentligt, lite lite böjning i knäna och tryck bak röven.
Nu borde du känna i ungefär hela ryggen, baklåren och ja allt annat som sitter på baksidan av kroppen.

+1.

För att hitta rätt kan du testa utan vikter överhuvudtaget. Försök nudda tårna med händerna.

Ryggen ska vara rak, puta bak med röven, fram med bröstet som sagt. Låt hantlarna/stången du håller i nästan glida utmed benen tills du når bottenläge. Nu borde det kännas ordentligt i baksidan, då är det bara att räta ut överkroppen och repetera.

Om du har möjlighet så filma när du utför övningen och lägg upp här så kan vi ge tips på vad du kan göra annorlunda.

Nephelite
2013-03-25, 17:41
Börja med att leta kontakt & stretch i bottenläget annars kommer det aldrig att ta.

Hamstring fäster lite speciellt så se det inte som en direktmotsvarighet till biceps, vilket kan vara lättgjort.

Håll benen spikraka, Sänk stången med RAK RYGG, framför dig så långt att det sträcker du får INTE böja benen, när det börjar ta emot har du två val.
Att trycka ned hälarna --> fram höften och "dra" med hjälp av baksida lår, dra upp ditt bäcken.
Eller så börjar du böja på knäna lätt och touchar marken om du inte har rörligheten och gör motsvarande, hitta kontakten på nedvägen så kommer du fatta hur du skall få upp den.

vicarious
2013-03-25, 17:42
Börja med att leta kontakt & stretch i bottenläget annars kommer det aldrig att ta.

Hamstring fäster lite speciellt så se det inte som en direktmotsvarighet till biceps, vilket kan vara lättgjort.

Håll benen spikraka, Sänk stången med RAK RYGG, framför dig så långt att det sträcker du får INTE böja benen, när det börjar ta emot har du två val.
Att trycka ned hälarna --> fram höften och "dra" med hjälp av baksida lår, dra upp ditt bäcken.
Eller så börjar du böja på knäna lätt och touchar marken om du inte har rörligheten och gör motsvarande, hitta kontakten på nedvägen så kommer du fatta hur du skall få upp den.

Spikraka bör benen inte vara enligt mig. Låsa ut knäna är ingen bra idé. Lätt böjda.

Nixan
2013-03-25, 17:48
Hur "ska" det kännas? Svårt att förklara men jag känner för det mesta endast att det stretchar. Jag som är ovig eller brukar det kännas så kanske?

villefille
2013-03-26, 09:57
Det handlar om att verkligen trycka bak röven.
Spänn upp bröstet ordentligt, lite lite böjning i knäna och tryck bak röven.
Nu borde du känna i ungefär hela ryggen, baklåren och ja allt annat som sitter på baksidan av kroppen.

+1

Jag skulle även tro att du bör öka på vikten lite, ca bänkvikt * 1,5 är lagom för mig, det skall vara tungt!

Håll inte benen raka. Håll däremot ryggen tokrak.

När du gör övningen ha ordentligt med tryck i bålen och räta upp överkroppen samtidigt som du trycker benen nedåt/bakåt och skjuter fram höften.