handdator

Visa fullständig version : Vitsen med EZ-stång?


Nate
2004-02-22, 00:41
Vad är egentligen meningen med EZ-stången? Har det nåt syfte att hålla snett grepp som man gör med en sån? Vad blir skillnaden mot för en vanlig rak stång?

Karl_alfred
2004-02-22, 00:43
vitsen är väll att handelderna skall avlastas. Men nackdelen är att du inte kan arbeta fullt ut med biceps vid användning av en sådan. Eftersom greppet inte blir fullt supinerat (handflatorna uppåt) som vid rak stång.

Arne Persson
2004-02-22, 00:51
För bicepsträning ser jag ingen större vits. Skulle man ha ont i handlederna så tycker jag att hantlar är ett betydligt bättre alternativ. I sittande triceps ext. (French Press) däremot fungerar en EZ-stång utmärkt.

MrT
2004-02-22, 02:02
tycker den är snäll mot handlederna när jag kör omvända handledscurlar..

RobbeliRobban
2004-02-22, 11:08
Jag tycker EZ-stången är utmärkt, har defekt höger handled som gör så att jag inte kan hålla bicgrepp på vanlig stång, så jag gissar att stången är framtagen enbart för min skull.

Karl_alfred
2004-02-22, 11:24
Originally posted by Arne Persson
För bicepsträning ser jag ingen större vits. Skulle man ha ont i handlederna så tycker jag att hantlar är ett betydligt bättre alternativ. I sittande triceps ext. (French Press) däremot fungerar en EZ-stång utmärkt.

hum jag kör med rak stång, trots att jag har problem med ena handleden. Å kör jag med hantlar blir det bara värre, handleden viker sig tom ibland.

kharon
2004-02-22, 11:36
Synd att det inte finns nån rak curlstång på mitt gym... :(

Åse Columbus
2004-02-22, 11:45
Originally posted by kharon
Synd att det inte finns nån rak curlstång på mitt gym... :(

Använd bänkpresstången.....:rolleyes:

pneumatic
2004-02-22, 12:57
Originally posted by Arne Persson
För bicepsträning ser jag ingen större vits. Skulle man ha ont i handlederna så tycker jag att hantlar är ett betydligt bättre alternativ. I sittande triceps ext. (French Press) däremot fungerar en EZ-stång utmärkt.

Gillar ditt snack Arne. :thumbup:
Precis så har jag resonerat och i dagsläget har jag så ont i handleden runt ärtbenet, så att jag numera bara kör hantlar. Mycket och ganska enformigt blir det, men det gör iaf inte ont i handlederna.
Får dock känningar ibland, när jag tex skall skruva i en skruv eller liknande.
Kan även tillägga att det gör vansinnigt ont när jag tex sätter mig på knä, lägger ner händerna på marken, med raka armar, med handlederna pekandes mot mig och stretchar magen. Då känns det som värst. :(

Konstigt nog så gör inte underarmsträningen speciellt ont.

Låter det som om jag måste ta ett besök hos läkarn?

Mvh.

/Henrik

Spec^
2004-02-22, 13:33
Rakstång punkt slut!

I liggande tricepspress, tycker iaf jag att det känns bättre med rakstång, får mer stretch i bottenläget.

Shadow Warrior
2004-02-22, 13:48
Originally posted by Åse Columbus


Använd bänkpresstången.....:rolleyes:

Precis, det är bara mesar som använder något annat än en olympisk stång! :D

AndersHermansson
2004-02-22, 14:06
Jag tycker EZ-stången är kanon. Efter att jag kört curls med rak stång har jag fortfarande kräm kvar i armarna om jag byter till en EZ-stång.

AdrenalineRush
2004-02-22, 14:27
Jag andvänder alltid bänkpressstänger när ja kör stångcurl, funkar utmärkt! :bpump:
Samma sak när ja kör liggande triceps extension.... Får bättre stretch i bottenläget med rak. ;)

Sparrisen
2004-02-22, 14:32
Originally posted by Shadow Warrior


Precis, det är bara mesar som använder något annat än en olympisk stång! :D

Instämmer!!! :thumbup:

Arne Persson
2004-02-22, 14:39
Originally posted by Spec^
Rakstång punkt slut!

I liggande tricepspress, tycker iaf jag att det känns bättre med rakstång, får mer stretch i bottenläget.

I liggande Triceps är det bättre med rak stång.

shirunai
2004-02-22, 18:07
jag vinglar så mycket med OL stången när jag kör liggande tricepspress, bara frenchpress och liggande ext. jag kör ez, annars är den onödig.

Svarten81
2004-02-22, 18:20
Originally posted by Arne Persson


I liggande Triceps är det bättre med rak stång.

varför är det bättre då?

Arne Persson
2004-02-22, 18:24
Originally posted by Svarten81


varför är det bättre då?

Om man tex använder en kraftigt vinklad EZ stång så kan den gå emot bänken när man går runt huvudet. 99,99% av alla EZ stänger har pisslagringar vilket kan påverka handlederna negativt, tacka vet jag en vällagrad Eleikostång!

Svarten81
2004-02-22, 21:01
Originally posted by Arne Persson


Om man tex använder en kraftigt vinklad EZ stång så kan den gå emot bänken när man går runt huvudet. 99,99% av alla EZ stänger har pisslagringar vilket kan påverka handlederna negativt, tacka vet jag en vällagrad Eleikostång!

:bow:
så då är det mer skonsamt för armbågen om man använger en rak stång då?

Metal_boy_
2004-02-22, 21:08
jag kör med både rak och EZ stång för biceps..tycker att EZ stången e bra för att aktivera yttre bicepsskallen...dock får jag mer ont i handlederna av vinklad stång än rak...då jag släpper ner stången svischar det igenom som en liten värk i mina handleder och underarmar

mr.jeppe
2004-02-22, 21:40
Originally posted by Metal_boy_
då jag släpper ner stången svischar det igenom som en liten värk i mina handleder och underarmar
Precis så känner jag det med rak stång! Jag tror inte det är något att oroa sig för så jag kör på med rak stång ändå.

Shadow Warrior
2004-02-22, 22:13
Originally posted by mr.jeppe

Precis så känner jag det med rak stång! Jag tror inte det är något att oroa sig för så jag kör på med rak stång ändå.

Om jag får ont någonstans utav min träning så ser jag till att återgärda detta så fort som möjligt, smärta är inte ett nödvändigt ont, det bara hindrar din utveckling och leder till förslitningsskador.

Arne Persson
2004-02-23, 00:09
Originally posted by Svarten81


:bow:
så då är det mer skonsamt för armbågen om man använger en rak stång då?

Åtminstone är det mer skonsamt för handlederna att använda en RIKTIG (Läs Eleiko) STÅNG.

kharon
2004-02-23, 07:26
Originally posted by Åse Columbus


Använd bänkpresstången.....:rolleyes:

Jovisst det gör jag, men jag skulle ändå föredra en riktig curlstång.. Men nöden har ingen lag!




Hur är EZ-stången i scottcurl/preachercurl då, är det bara jag som har fått den uppfattningen att då är det EZ som gäller? :confused:

Arne Persson
2004-02-23, 11:38
Originally posted by kharon


Jovisst det gör jag, men jag skulle ändå föredra en riktig curlstång.. Men nöden har ingen lag!




Hur är EZ-stången i scottcurl/preachercurl då, är det bara jag som har fått den uppfattningen att då är det EZ som gäller? :confused:

Finns ingen anledning eftersom EZ stången även här såklart försämrar supinationen. Kan dock se häftig ut på foto i vissa magazine.;)

mini2
2004-02-23, 12:17
Vad menar du exakt med pisslagringar:MrT:

Arne Persson
2004-02-23, 12:30
Originally posted by mini2
Vad menar du exakt med pisslagringar:MrT:

Mer eller mindre kärvande lager av undermålig kvalitet som gör att vikterna inte roterar som de skall.

Kimo
2004-02-23, 13:20
Själv får jag bara ont i handlederna när jag använder EZ-stången i tex. preachercurl. Kör alltid på den ordinära 20-kilos stången stående men i preacher är den lite svår att balansera.

shifty
2004-02-23, 16:15
Originally posted by Nate
Vad är egentligen meningen med EZ-stången? Har det nåt syfte att hålla snett grepp som man gör med en sån? Vad blir skillnaden mot för en vanlig rak stång?

Skona handlederna.

Svarten81
2004-02-24, 12:31
Originally posted by Arne Persson


Åtminstone är det mer skonsamt för handlederna att använda en RIKTIG (Läs Eleiko) STÅNG.

tackar då ska jag byta stång nu!!:hbang: