handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring kost vid styrketräning.


Stevencedric
2013-03-25, 01:18
Hej!

Jag har ett antal frågor jag skulle behöva hjälp med att besvara.

Jag har tränat på gym till och från de senaste åren. Har under de senare månaderna verkligen fattat tyckte för det och fått igång en bra gymvana. Jag besöker gymmet 4/veckan. Jag styrketränar. Jag har kommit till insikt med att jag slarvar för mycket med maten. Jag får inte i mig det rekommenderade 1.5-2 g protein/kilo kroppsvikt. (Troligen får jag inte i mig rätt mängd med kolisar, fetter och vitaminer. Men det är frågor för en annan tråd)

Jag har Diabetes typ 1 och läkare och människor med kunskap inom området kost och nutrition har uppmanat mig att hålla mig borta från allt vad pulverprotein heter utan hänvisar mig till den protein som vi finner i vanlig mat. Så jag käkar Keso, kvarg, kyckling, kött, fisk, ägg. m.m, listan kan göras lång. Jag väger runt 80 kilo för tillfället. Vilket innebär att jag ska få i mig 80 x 1.5-2 g = 120-160 g protein/dag. Frågor nedan:

1. Innebär detta att jag även ska äta 120-160 gram protein även de dagar då jag inte tränar? Dvs. Varje dag, veckan ut.

2. Är det rimligt att trycka i sig två paket keso dagligen (Motsvarar runt 2x60=120 g protein) samt 5-6 ägg de dagarna jag inte får i mig annan protein?

3. Om JA på fråga 2. När är det omptimalt att trycka i mig all denna keso?
För tillfället äter jag ett paket keso i direkt anslutning till avslutad träning. Kan jag fördela de resterande 500 grammen under hela dagen, säg att jag tar lite till fruskost, lite lunch och lite middag. Eller är det någon tidpunkt på dagen som lämpar sig extra bra att få i sig proteinerna (Bortsett från efter träning då jag mumsar i mig 500g). På något sätt känns 1000g keso rätt mycket per dag, men om det är vad som krävs är det självklart inga problem att få ner. [/B][/B]

Jag förstår ju självklart att jag exempelvis kan byta ut ett paket keso mot ett x antal burkar tonfisk som motsvarar samma proteinmängd.

Tack på förhand.

Mitabrev
2013-03-25, 11:49
Kan inte svara på alla frågor men har själv diabetes typ 1 och kör med både protein-pulver och kreatin och har gjort det ett par år nu utan problem. Min läkare tyckte inte det skulle vara några problem alls och det har det inte varit heller :) Proteinpulver är ju i princip samma protein du hittar i mjölk fast i pulverform så förstår inte varför de sagt till dig att undvika det? :o *flex*Om din läkare har sagt att du inte ska använda proteinpulver så ska du självklart inte börja göra det nu för att jag säger det men hade jag varit i dina skor hade jag tagit något lämpligt pulver från nätet, skrivit ner innehållet och tagit upp frågan med min läkare.

När det gäller vilken tid du ska äta så är väl en allmän rekommendation att försöka äta ett stort mål efter träning samt gärna lite protein direkt efter passet. Om du nu inte kör med pulver så kanske lite keso efter passet fungerar och sen ett större mål när du får tillfälle? :)