handdator

Visa fullständig version : Vegan och nå topform?


absking19
2013-03-24, 22:22
Vill se lite vad folket här har för tankar kring detta. Är själv vegetarian och planerar att bli vegan. Har sett att det finns tävlanden som är veganer. Är det svårare tror ni? Att nå en sådan hög form som vegan eller spelar det egentligen ingen roll?

Tisu
2013-03-25, 07:50
Topform inom vad?

nitz
2013-03-25, 09:45
Det finns både veganer och vegeterianer som lyckas få riktigt bra fysiker om det är det du menar

Bryggan
2013-03-25, 10:05
H*n kanske menar mental topform?

RS.
2013-03-25, 11:50
En av världens bästa ultralöpare, Scott Jurek, är vegan sedan många år. Har svårt att se varför det inte skulle fungera om man är noga med vad man äter.

AronP
2013-03-25, 13:01
Det kräver en större planering över hur man får i sig allt protein så lite högre krav på kunskap men det går absolut.

Beemel
2013-03-25, 13:26
Jag levde på vegetarisk kost i 5 år (lakto-ovo-vegetarisk dessförinnan i 2)
Det gick utmärkt att både träna och lägga på sig muskler på denna kost.
Det är kanske till och med ännu lättare nu förtiden, det finns mycket mer produkter att använda i sin kost (quorn etc.) än vad som fanns när jag var vegetarian/vegan. Det finns dessutom vegan-vänliga proteinpulver vilket var svårare att hitta under 90-talet.
Huruvida det ger för eller nackdelar jämfört med en "vanlig" kost vågar jag inte svara på. För mig personligen var det ingen jätteskillnad.

absking19
2013-03-25, 16:41
Menade i princip om man kan nå samma nivå som en som inte är vegan. Ingen som verkar tycka det är konstigt, men när jag frågade runt på ett gym så var det inte samma respons. Är själv inte ute efter att nå världens form utan lite över medel kanske.

nitz
2013-03-25, 17:07
Menade i princip om man kan nå samma nivå som en som inte är vegan. Ingen som verkar tycka det är konstigt, men när jag frågade runt på ett gym så var det inte samma respons. Är själv inte ute efter att nå världens form utan lite över medel kanske.
Över medel? Ja det är ju inte ens fråga ;).
Klart det går! :thumbup:

tlk
2013-03-25, 19:54
Googla runt lite på vad Mike Mahler har att skriva om saken.

absking19
2013-03-26, 15:12
Googla runt lite på vad Mike Mahler har att skriva om saken.

Tack för tipset:)

skierik94
2013-03-26, 17:04
Det är inte alls omöjligt att bli lika vältränad som man kan bli med en "normal" kost. Det enda är att det blir en större utmaning att planera kosten för att få i sig tillräckligt med protein och fett, i övrigt så är det ingen nackdel att vara vegan.
www.nattstad.se/erik94

absking19
2013-03-26, 22:13
Det är inte alls omöjligt att bli lika vältränad som man kan bli med en "normal" kost. Det enda är att det blir en större utmaning att planera kosten för att få i sig tillräckligt med protein och fett, i övrigt så är det ingen nackdel att vara vegan.
www.nattstad.se/erik94

Det är just kosten jag jobbar på just nu. En nära vän som är det så jag ska fråga honom mer. Men den spontana känslan jag får är att det lär bli en utmaning:em:

nitz
2013-03-26, 22:17
Det är just kosten jag jobbar på just nu. En nära vän som är det så jag ska fråga honom mer. Men den spontana känslan jag får är att det lär bli en utmaning:em:
Absking, skriv din målsättning och din kost så kan du nog få hjälp.
Eller varför inte starta en journal?

tlk
2013-03-27, 05:03
Spontant tänker jag att ju lägre man kommer i mängden kalorier man trycker desto svårare är det att få vegankosten att gå runt. Men då finns det ju fullt ok proteinpulver att dra nytta av.

Många recept på t.ex. http://www.proteinpow.com/ är t.ex. veganvänliga men de bygger ofta på proteinpulver av olika slag.

JakeShaft
2013-03-30, 12:28
Du skall gå från att bara äta vegetabilier till att bara äta vegetabilier?