handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som håller på med Warhammer/Wh40k/Andra figurspel.


Alkro
2013-03-24, 22:11
Någon annan på kolo som håller på med warhammer/wh40k eller liknande? Själv höll jag på med det när jag var barn för typ 15 år sedan. Återupptog hobbyn för ett drygt halvår sedan och måste säga att det är en oerhört trevlig hobby som vuxen. När man var barn hade man typ råd att köpa en figur per månad, nu kan man ju lägga ned betydligt mer pengar :)

Ni som håller på med detta kan väl berätta vad ni håller på med för projekt just nu. Själv håller jag på med ett litet projekt för Inq 28 mm samt gjorde tidigare under hösten en liten lizardmenarmé.

King Grub
2013-03-24, 23:31
Jag spelade rätt mycket för en 10-15 år sedan. Slutade mer eller mindre ofrivilligt, då dom jag spelade med flyttade eller fick slut på tid att lägga på det.

lei
2013-03-24, 23:40
Har ett diplom i nån låda där det står att jag är "...one of the best painters in the old world" :cool:

Mackan58
2013-03-24, 23:52
http://i.imgur.com/MdUsx.gif

Har en project log på Warseer. Glömmer alltid att ta bilder när jag lirar men finns en hel del ändå: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?341403

Otroligt nice att ha som hobby under deffen då man gärna vill ha något annat att tänka på än mat! :)

stolpskott
2013-03-25, 00:02
Började med 40k sommaren 2010. Folket jag spelade med flyttade, förutom en som är en så dålig förlorare och dålig vinnare så att jag inte vill spela med honom. Så nu står mina Space Marines och samlar damm.

Latissimus Dorsi
2013-03-25, 00:04
En kille i min klass är besatt av det, verkar inte vara en så kul hobby. Är det en del av spelet att måla sina egna gubbar?

stolpskott
2013-03-25, 00:05
En kille i min klass är besatt av det, verkar inte vara en så kul hobby. Är det en del av spelet att måla sina egna gubbar?

Det är det roligaste enligt mig.

Alkro
2013-03-25, 06:38
En kille i min klass är besatt av det, verkar inte vara en så kul hobby. Är det en del av spelet att måla sina egna gubbar?

Japp jag målar/skulpterar i princip bara för tillfället. Tycker det är mycket roligare än att spela!

Mackan58
2013-03-25, 07:11
En kille i min klass är besatt av det, verkar inte vara en så kul hobby. Är det en del av spelet att måla sina egna gubbar?

Hehe, jorå! Beror dock helt på vad man gör det till, vilka man spelar med etc, i Uppsala är det rätt många sköna som kör, finns gott om lokaler etc så det är nice. Målning och konvertering är en stor del för de flesta, har själv gått perioder där jag bara målar.



En anekdot gällande just Warhammer så var jag så uppåt väggarna inne i träningen under min deff förra våren så att min tjej manade mig till att hitta på någonting annat än bara träna/plugga, varpå jag hittade tillbaka till "the hobby" igen. Det var då jag började med armen i länken.

Grotesk
2013-03-25, 10:54
Åh, kära Warhammer. Även jag har målat satan back in the days och även spelat lite. Körde hårdast på Chaos (innan de splittade upp dem så hårt) men även lite Space Marines i 40K.

Länge funderat på att dra upp målandet iaf men pallar inte skaffa alla färger igen. :d

LoveMachine
2013-03-25, 10:58
Sitter också i träsket. Jag började när jag flyttade till Kiruna och behövde ett sätt att slå ihjäl tid på. Så jag sitter på 1750-ish poäng Imperial Guard och motsvarande mängd Blood Angels. Mina Blood Angels jobbar jag däremot på fortfarande.

Jag lägger helt klart mer tid på att måla och konvetera än jag gör på att spela. Mitt nuvarande projekt är att måla en kompis Space Hulk modeller, i alla fall alla terminators. Han får köpa tillbaka dem i utbyte mot några öl när vi träffas under påsken. Det har blivit ännu mindre spel sedan jag flyttade ner till Stockholm och förlorade min spel grupp. Men nu har jag skaffat mig ett eget spelbord så det ska det förhoppningsvis bli förändring på.

aijou
2013-03-25, 11:13
Det var många år sedan jag gjorde något seriöst WH-relaterat. Jag har dock en Tau-armé (WH: 40K) och en Dark Elves-armé (WH: Fantasy Battles), samt lite orcs and goblins och skaven m.m.

Ibland får jag ett innerligt sug att ta fram dem och måla men så inser jag att alla mina färger har torkat ut och jag vill inte köpa nya om jag inte vet att de kommer till användning. En dag ska jag dock måla färdigt min Tau-armé har jag lovat mig själv. Jag tycker fortfarande att det är sjukt coolt. :D

Någon som har tips på vart man köper bra färger till ok pris? Det blir ganska dyrt om man ska köpa alla färger från scratch (nej, inte från scratch här på kolo. ;) ).
Import kanske?


Edit: Även jag målade mest. jag spelade lite med några kompisar ibland. men det roligaste är ändå att måla och bygga. :D

aijou
2013-03-25, 11:21
Jävlars vad dyrt det var med originalfärgerna! 35 kr/burk på GWs hemsida.:eek:

På min tid kostade de ju typ 20kr/burk och jag tyckte att det var dyrt.

Diomedea exulans
2013-03-25, 11:26
Höll på med det för hundra år sedan. Här är mina kvarvarande Chaos Dwarves:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/281598_10151372054105631_1894001121_n.jpg

tjing
2013-03-25, 11:27
Spelat Warhammer typ en handfull gånger för 15-20 år sedan men sett på desto fler.

Däremot har jag spelat lite andra figurspel som jag knappt minns namnet på nu. T ex ett spel med små strider i Vilda-västern tema. Någon som vet vad jag menar?

Jag har dock målat en massa tennfigurer, framförallt från Mithril (Sagan om ringen-tema), för användning i rollspel. Även det 15-25 år sedan.

mangemani
2013-03-25, 11:32
då jag gick i gymnasiet så höll jag på mycket med warhammer.
jag och 2 andra besökte aktivt en spel butik här i sundsvall, en ren fantasy butik där tenn soldater, spel kort, fantasy spel osv såldes och där folk med intresse inom detta samlades och spelade mot varandra, riktigt trevligt...orion hette butiken, men har stängts ned vad jag vet.
men iaf, brukade alltid passa på att köpa mig ett set med figurer då jag var där och hade råd och då undead figurer, var helt besatt utav just dem.
jag, de 2 andra samt 5 till hade en lokal ute vid haga där vi ställde upp våra stora armer och körde pampiga krig mot varandra.
men då jag flyttade och fick lite andra intressen, så sålde jag rubbet och har nu bara minnena kvar.

rolf
2013-03-25, 12:45
Haha vad kul, senast igår blev jag nostalgisk och längtade tillbaks till detta.
Jag spelade mycket fram tills typ 5 år sedan och vill nog inte veta hur mycket pengar som gått åt till den hobbyn över åren.. :D Lirade i några turneringar också, men roligast var ju att konvertera/måla och spela med polarna i ett lökigt garage (komplett med mikro, kylskåp, stereo och stark lukt av thinner). Ahh, good times! Lirade Orks och Chaos Marines i 40k och Dwarfs och Orcs & Goblins i fantasy.

Juxta
2013-03-25, 13:06
Var kan man köpa bra färdigmålade gubbar?

Målade inte själv när jag var mindre men spelade mycket Space Hulk brädspel. Skulle dock vilja ha några sjysst målade Terminators/Space Marines bredvid datorn. Är dock inte intresserad av att börja måla själv.

Victorsnya
2013-03-25, 13:32
oj va kul att fler hållit på. Jag lirade mest på slutet av 90 början av 2000. Då Chaos (fantasy) och Eldar 40k (obv) samt spacemarine (epic 40k) hade 1 imperial, 2 warhound titans och en stooooor arme (lite typ en apocalypt storlek) Hade även en titan (glömt namnet på den (större än imperial) som jag beställde från england. Roliga var att jag spelat mycket pc spel så som dark omen, final liberation mm. Så gick jag förbi GW's butik i stockholm för två år sedan. Har sen dess sporadiskt börjat bygga en Chaos 40k arme (siktar på en apocalyt arme) fast är sugen på att göra en Sons of Horrus arme. Läser förövrigt serien om Horrus svek mot emperor just nu Horrus herassy. Jävligt bra bokserie och dom kommer ut med ca 2 böker per år verkar det som. Riktigt kul/spännande och ffa faktarik bokserie om hur människans imperium störta samman efter att warlod horrus vände kejsaren ryggen pga influenser från chaos demonerna som siprar ur från The warp!

Finns dock bara en butik här i V-ås som har Wh och dom verkar gå omkull :(

Mackan58
2013-03-25, 13:42
Någon som kört Dreadfleet?