handdator

Visa fullständig version : Marklyft


n3o
2013-03-24, 20:19
Tja,

Kollade runt på nätet efter lite inspiration och motivation inför morgondagens ryggpass och såg att många proffs kör marklyft som sista övning. Själv kör jag alltid mark först eftersom jag inte skulle orka lyfta så tungt efter en massa andra övningar.

1. Hur gör ni, dvs. i kör ni marklyft först eller sist?
2. Varför? Dvs. vad är fördelarna med att göra som ni sjölva gör?

/n3o

mattilainen
2013-03-24, 20:24
basövningar först. Tyngst först och den mest högst skaderisk först. Så ja, mark/knä/bänk etc först. Flerledsövningar är för mig basövningar.

ceejay
2013-03-24, 20:29
alltid mark först. För mig iaf.

När det gäller knäböj så är det alltid sistaövning.

dareddann3
2013-03-25, 09:02
Varför böj sist ceejay?

rooz
2013-03-25, 09:03
Varför böj sist ceejay?

Jag tror att det har att göra med att han ska kunna fokusera fullt ut & gå max med allt han har kvar, tror jag.

Adriantbh
2013-03-25, 09:53
Jag tror att det har att göra med att han ska kunna fokusera fullt ut & gå max med allt han har kvar, tror jag.

Jag gör så med benpressen sist.

ceejay
2013-03-25, 10:30
Varför böj sist ceejay?

För att det är en så simpel övning samt att det är bekvämt att böja tungt sist. Oavsett hur trött man är kan man böja :)

Marcuslevin
2013-03-25, 12:24
Alltid böj sist för mig med. Mark och bänk blir alltid först.

Knäböj kör jag sist, för då vet jag att det är sista övningen, så det gör inget om jag svimmar och slår skallen i vikterna :)

n3o
2013-03-25, 21:31
Lånar min egna tråd lite med en annan fråga om ryggträning.

Jag brukar vanligtvis köra traps på ryggpasset och baksida axlar på axelpasset. Men har känt att jag inte får nån utveckling alls på baksida axlar så har fr.o.m idag börjat köra baksida axlar med rygg och trapz med axlar. SKa utvärdera nån efter 2 månader eller så.

Men tänkte passa på och kolla vad ni tycker känns bättre och ger bättre resultat för er?